Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Tot en met de automatische ruitenwissers? Die kwamen in 2017.50.3 van 1 januari 2018 meen ik me te herinneren uit m'n hoofd.
Mjah, geen flauw idee, 'k zou eens moeten gaan zien in de wagen maar 'k sta in zondagsmodus vrees ik :D

'k Geloof da'k enkel nog de laatste update tekort heb, dus wat er tussen de automatische ruitenwissers en de update die nu wordt gereleased nog zat weet ik al niet meer (verbeterde Easy Entry? Dunnow.)

Even app verwijderd, zal 'em straks opnieuw installeren. Zou moeten werken (hoop ik) :)

EDIT: ça marche, app terug up and running.

@SeBsZ je had gelijk, inderdaad 2017.50.3 (f3425a1) heb ik.
 
Last edited:
Na bijna twee maanden zonder AP2 gereden te hebben vanwege een defecte camera (die besteld moest worden) kan ik sinds kort eindelijk weer gebruik maken van AP2. De laatste softwareversie 2018.2 is keurig door het SEC erop gezet. Ik schrok me echter een hoedje toen ik afgelopen weekend een ritje naar Groningen had. Voor vrijwel ieder viaduct trapte de auto keihard op de rem en verminderde de snelheid van 130 km per uur naar zelfs een keer 73 km per uur op de snelweg! Levensgevaarlijk en erg onrustig. Ook het inhalen verloopt niet bepaald vlekkeloos. Erg jammer want de vorige software versie beviel mij erg goed. Meer mensen met negatieve ervaringen met versie 2018.2 en dan vooral bij viaducten?

Ik blijf mij erover verbazen hoeveel slechter AP2 nog bij mij werkt sinds ik nieuwe camera's heb. Met de vorige versie van de software en de oude camera's werkte AP2 erg goed. Nu heb ik met de nieuwe software en nieuwe camera's erg veel last van allerlei zenuwachtige stuur- en remreacties. Ik vraag mij af of dat nu aan de software ligt of aan de nieuwe camera's. Laten we de komende grote software update maar eens afwachten of dat verbeteringen oplevert.
 
De remacties zijn volgens mij een blijvend dingetje bij AP2, maar zenuwachtige stuurbewegingen lijkt mij een calibratie dingetje. Wellicht een optie om de camera opnieuw te laten calibreren?
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Software update gekregen vandaag
Leuk optie "roadside assistance"
 

Attachments

  • IMG_6041.JPG
    IMG_6041.JPG
    323.9 KB · Views: 80
  • Like
Reactions: Faiz71
Vandaag met mijn AP1 en FW 2017.50.2 heb ik twee keer een flinke correctie moeten uitvoeren. Met auto steer aan bij een afrit (met auto steer uitgevoegd naar rechts) wilde de auto bij de splitsing tussen afrit en snelweg opeens de snelweg weer op. Dus over het verdrijvingsvlak (witte driehoek) wilde de auto opeens rechtdoor rijden (eigenlijk iets naar links) terwijl hij in de baan voor de afrit reed die op dat punt flauw naar rechts afbuigt. De auto hield van te voren flink in (van 120 km/u naar 95 km/u) alsof hij twijfelde en besloot toen kennelijk dat naar links beter was dan de baan naar rechts volgen. Op het moment dat de auto steer de beweging naar links inzette werd er ook meteen weer geaccelereerd.

Op 2 verschillende afritten gebeurde dit. Dat geeft je niet echt een veilig gevoel. Ik zet auto steer voortaan maar uit voordat ik snelweg af ga.
 
Vandaag met mijn AP1 en FW 2017.50.2 heb ik twee keer een flinke correctie moeten uitvoeren. Met auto steer aan bij een afrit (met auto steer uitgevoegd naar rechts) wilde de auto bij de splitsing tussen afrit en snelweg opeens de snelweg weer op. Dus over het verdrijvingsvlak (witte driehoek) wilde de auto opeens rechtdoor rijden (eigenlijk iets naar links) terwijl hij in de baan voor de afrit reed die op dat punt flauw naar rechts afbuigt. De auto hield van te voren flink in (van 120 km/u naar 95 km/u) alsof hij twijfelde en besloot toen kennelijk dat naar links beter was dan de baan naar rechts volgen. Op het moment dat de auto steer de beweging naar links inzette werd er ook meteen weer geaccelereerd.

Op 2 verschillende afritten gebeurde dit. Dat geeft je niet echt een veilig gevoel. Ik zet auto steer voortaan maar uit voordat ik snelweg af ga.
Als je zo hard een afrit neemt kan ik me voorstellen dat de auto denkt dat je rechtdoor wil.
Per definitie stuur ik nooit en te nimmer op de AP een afrit op. Overigens gaat het wel prima als je bijv. vanaf de A5 bij Schiphol de A4 oprijdt en vice versa. Je rijdt dan al in een rijbaan die de AP prima wil volgen.
 
Vandaag met mijn AP1 en FW 2017.50.2 heb ik twee keer een flinke correctie moeten uitvoeren. Met auto steer aan bij een afrit (met auto steer uitgevoegd naar rechts) wilde de auto bij de splitsing tussen afrit en snelweg opeens de snelweg weer op. Dus over het verdrijvingsvlak (witte driehoek) wilde de auto opeens rechtdoor rijden (eigenlijk iets naar links) terwijl hij in de baan voor de afrit reed die op dat punt flauw naar rechts afbuigt. De auto hield van te voren flink in (van 120 km/u naar 95 km/u) alsof hij twijfelde en besloot toen kennelijk dat naar links beter was dan de baan naar rechts volgen. Op het moment dat de auto steer de beweging naar links inzette werd er ook meteen weer geaccelereerd.

Op 2 verschillende afritten gebeurde dit. Dat geeft je niet echt een veilig gevoel. Ik zet auto steer voortaan maar uit voordat ik snelweg af ga.

Spelheid kan heel bepalend zijn voor AP. Ik merk dat op een wat drukke weg (veel slingers en obstakels) dat als je onder de maximum snelheid rijdt het vaak veel soepeler en beter gaat. Ook een voorligger helpt dan een soepele APrijden.

Geeft mij de simpele indruk dat AP gewoon al zijn cpu kracht nodig heeft de omgeving te verkennen, en met 100kmph is dat natuurlijk een vele zwaardere taak als met 65kmph

En de huidige firmware van AP is vooral gericht voor rechte stukken
 
Spelheid kan heel bepalend zijn voor AP. Ik merk dat op een wat drukke weg (veel slingers en obstakels) dat als je onder de maximum snelheid rijdt het vaak veel soepeler en beter gaat. Ook een voorligger helpt dan een soepele APrijden.
Met beide zaken helemaal akkoord, naar comfort toe. Geen idee of het een term is, maar betreffende dat laatste noem ik dat "een konijntje volgen" als ik 't uitleg aan iemand :)
 
Hmmm damn.... vanmorgen het bericht dat er een nieuwe software update beschikbaar was. Ingesteld dat ie vanavond om 20:00 uur zou moeten draaien, net het bericht ontvangen dat de update mislukt is..... Nu even wachten wanneer er weer een update klaar staat. De X draait nog op 2017.50.3
 
Vanmiddag update gedraaid 2018.6.1
Paar dingen die me opvallen:

Spiegels waren trouwens ingevouwen na update, terwijl ik juist ‘auto folding’ uit heb staan, vanwege het bekende linker-spiegel-wil-niet-goed-uitklappen issue. SEC gaat dit oplossen.

Bandenspanning config is op psi gezet. Zelf weer ff terug op bar gezet.

Lane change lijkt iets soepeler te gaan. Ik heb vaker meegemaakt dat dit met periodes beter gaat, waarna toch weer terugval naar bruusk lane change.

Vreemd was ook na update (?) wil het laadklepje niet meer ‘vanzelf’ open na knopje indrukken op Tesla Wall charger. Morgen nog eens proberen. Weet nog even niet waar probleem zit. Auto of charger.

Al met al niet veel schokkends.

Morgenochtend de defrost eens testen.
 
Vanmiddag update gedraaid 2018.6.1
Paar dingen die me opvallen:

Spiegels waren trouwens ingevouwen na update, terwijl ik juist ‘auto folding’ uit heb staan, vanwege het bekende linker-spiegel-wil-niet-goed-uitklappen issue. SEC gaat dit oplossen.

Bandenspanning config is op psi gezet. Zelf weer ff terug op bar gezet.

Lane change lijkt iets soepeler te gaan. Ik heb vaker meegemaakt dat dit met periodes beter gaat, waarna toch weer terugval naar bruusk lane change.

Vreemd was ook na update (?) wil het laadklepje niet meer ‘vanzelf’ open na knopje indrukken op Tesla Wall charger. Morgen nog eens proberen. Weet nog even niet waar probleem zit. Auto of charger.

Al met al niet veel schokkends.

Morgenochtend de defrost eens testen.
Ik heb vandaag ook de 2018.6.1 update gekregen (verbazingwekkend daar ik hier in het buitengebied op de Veluwe meer rooksignalen zie dan ik internet verbinding heb ;-)) en ik kom van 2017.50.3. Het feit dat de spiegels ingeklapt zijn en het laadklepje zou wel eens aan de update van de Passive Entry kunnen liggen. Die is na de update uitgeschakeld en indien je dat wenst moet je die weer handmatig aanzetten waarna de spiegels en klepje weer openklappen.
Ook ik merk weinig van de update, wat op zich goed is ;-). Geen achteruitgang is vooruitgang in dit geval. De "nieuwe" dingen in deze update zijn weinig spectaculair (bandenspanning eenheden, Passive Entry update en de zaken als je stuurverwarming en de Roadside Assistance link in je scherm) maar we wachten het rustig af op de dingen die ongetwijfeld komen gaan.