Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
21.9 = pak minder comfort wat mij betreft.

Bij het rijden in het linkervak laat de Tesla flink wat ruimte met de voorligger, dat kan nooit kwaad. Echter het gebeurd dikwijls dat dan een auto van het rechtervak nog snel gaat invoegen, terwijl hij bv. achter een vrachtwagen aan het rijden is. Ook geen probleem. Alleen sinds 21.9 gaat de auto dan vol in de remmen. Ik heb dit op 2 dagen nu 4 keer gehad, een keer had mijn achterligger dat zo niet direct in te gaten en kwam toch wel zeer kort bij. Mijn vrouw is er tevens zo van geschrokken dat ze de AP(1) niet meer wil gebruiken.

Nog anderen die ervaring?

Ik heb exact hetzelfde probleem / dezelfde frustratie. Ineens vol in de remmen omdat AP 'plotseling' een auto in de rechterbaan ziet nadat je voorligger deze net voorbij is gereden. Dit gebeurt alleen als die voorligger net voor je van de rechter naar de linker baan is gegaan. Naast het feit dat je zelf ineens in de gordels hangt, heb je vaak ook nog een bumperklever achter je die ineens ook vol in de ankers moet.

Ik had dit verschijnsel een tijdje terug ook al omschreven en dit probleem zit er nu al zeker sinds 3 versies in. Ik heb overigens aan AP1. Ervaren AP2 eigenaren dit ook?
 
Gisteren reed ik de Botlektunnel in op de middenbaan. Op de rechterbaan reed een vrachtwagen die door de afdaling maar iets langzamer ging.
Onder in de tunnel aangekomen kan de vrachtwagen de ca. 100km/u niet meer volhouden en gaat langzamer rijden met als resultaat dat de AP2 in de ankers gaat i.p.v. gewoon door te rijden op de middenbaan.

Gelijk zelf op het gas en gelukkig niemand vlak achter mij....
 
Ik ben eens een lijstje gaan maken met bugs die ik ervaar met mijn auto van bijna 1,5 ton. Ik ben niet happy als ik heel eerlijk ben. Ik was benieuwd of er nog meer bugs zijn die ik nog mis. Ik laat AP dan nog even buiten beschouwing, want dat is 'beta'.

  • Wanneer de auto van binnen uit op slot wordt gedaan (padlock icoon in MCU) kan de auto niet in Drive gezet worden(Unlock required). Dit is een mogelijk security dingetje als je bijvoorbeeld gevolgd wordt en wil vluchten naar je auto. Je kunt dan in je auto zitten, snel op Lock drukken maar kunt vervolgens niet wegrijden zonder de deuren weer te openen.
  • Internet streaming valt uit zodra auto uit park gaat (WiFi disconnect). Auto reconnect niet. Dit is extra kansloos omdat de auto zelf bewust de WiFi verbinding verbreekt. Kortom, de auto is zich bewust van het feit dat er een ander netwerk actief wordt, maar doet daar qua audio in ieder geval niets mee.
  • Opgeslagen audio favorieten verdwijnen na enige tijd?!
  • DAB favorieten werken niet in verschillende frequenties. eg. Station A sla ik op in Groningen op freq 1. In Amsterdam zit Station A op freq 20. In Amsterdam kan ik nu niet Station A lusiteren vanuit favorieten. In plaats daarvan krijg ik een random FM zender? Het opzoeken van Station A in de lijst werkt ook niet totdat ik Station A eerst als favoriet verwijder. Dan kan ik in Amsterdam wel Station A luisteren. Bljkbaar pakt hij anders toch de favoriet.
  • Auto verlaat 'audio mute' stand soms bij het parkeren (auto in Park, deur open en ineens begint muziek te spelen)
  • Spotify onderdelen kunnen soms niet worden geladen zonder aantoonbare reden. Vrijwel direct op 'Tap to try again' klikken en dan werkt het wel.
  • De Spotify implementatie is onvolledig. Als je met de Spotify client op je telefoon een lijst aanzet en laat spelen op je Tesla dan ziet de Tesla die playlist niet. Je kunt derhalve in de auto niet op next/prev drukken. In andere woorden: Extern geladen playlists zijn niet te bedienen vanuit de auto.
  • Soms geen enkele vorm van audio. Geen muziek, geen knipperlicht geluid, niets. Reboot vereist of soms helpt auto parkeren.
  • Browser werkt geheel niet (grijs scherm, niets mee te doen). Reboot helpt niet.
  • Online handleiding werkt niet. Onderwerpen zijn er, geen text.
  • Audio equalizer is een grap. Ik heb de linker 2 schuiven op -8 en -3 (lage tonen). Desondanks met audio hoger dan volume 8 trilt mijn achterruit zo ongeveer uit de auto. Bij alle schuiven op 0 en een volume boven de 8 heb ik werkelijk de twijfel of mijn achterruit dat wel kan hebben.
  • De "Immerse Sound Setting" lijkt niets te doen. Ik ervaar geen verschil.
  • Als de auto spontaan reboot nadat een scheduled charge is gestart gaat het laden niet verder nadat de auto weer is geboot. Resultaat is dus een niet volle accu.
Met name de audio gerelateerde zaken irriteren mij echt mateloos. Het is toch redelijk bizar dat een auto van 1,5 ton geen zenders kan onthouden en dat soms het geluid van mijn knipperlicht uitvalt.

Tesla's antwoord hierop vind ik ook zwaar teleurstellend. Het standaard riedeltje is zo ongeveer 'rebooten' of 'volgende versie'.

Welke bugs mis ik nog? :(
 
Ik ben eens een lijstje gaan maken met bugs die ik ervaar met mijn auto van bijna 1,5 ton. Ik ben niet happy als ik heel eerlijk ben. Ik was benieuwd of er nog meer bugs zijn die ik nog mis. Ik laat AP dan nog even buiten beschouwing, want dat is 'beta'.

  • Wanneer de auto van binnen uit op slot wordt gedaan (padlock icoon in MCU) kan de auto niet in Drive gezet worden(Unlock required). Dit is een mogelijk security dingetje als je bijvoorbeeld gevolgd wordt en wil vluchten naar je auto. Je kunt dan in je auto zitten, snel op Lock drukken maar kunt vervolgens niet wegrijden zonder de deuren weer te openen.
Nooit over gedacht of uitgeprobeerd, maar lijkt me een valide punt.
  • Internet streaming valt uit zodra auto uit park gaat (WiFi disconnect). Auto reconnect niet. Dit is extra kansloos omdat de auto zelf bewust de WiFi verbinding verbreekt. Kortom, de auto is zich bewust van het feit dat er een ander netwerk actief wordt, maar doet daar qua audio in ieder geval niets mee.
Bij mij schakelt auto zonder probleem tussen LTE en WIFI.
Functie gebruik ik niet
  • DAB favorieten werken niet in verschillende frequenties. eg. Station A sla ik op in Groningen op freq 1. In Amsterdam zit Station A op freq 20. In Amsterdam kan ik nu niet Station A lusiteren vanuit favorieten. In plaats daarvan krijg ik een random FM zender? Het opzoeken van Station A in de lijst werkt ook niet totdat ik Station A eerst als favoriet verwijder. Dan kan ik in Amsterdam wel Station A luisteren. Bljkbaar pakt hij anders toch de favoriet.
Bij mij schakelt DAB keurig netje over, van brabant tot en met groningen. Heb wel maar één favoriet :)
  • Auto verlaat 'audio mute' stand soms bij het parkeren (auto in Park, deur open en ineens begint muziek te spelen)
Nooit ervaren
  • Spotify onderdelen kunnen soms niet worden geladen zonder aantoonbare reden. Vrijwel direct op 'Tap to try again' klikken en dan werkt het wel.
Klopt: heb ik ook regelmatig. Ik ga uit van een wat brakke LTE connectie
  • De Spotify implementatie is onvolledig. Als je met de Spotify client op je telefoon een lijst aanzet en laat spelen op je Tesla dan ziet de Tesla die playlist niet. Je kunt derhalve in de auto niet op next/prev drukken. In andere woorden: Extern geladen playlists zijn niet te bedienen vanuit de auto.
Geen playlist in gebruik, dus geen ervaring
  • Soms geen enkele vorm van audio. Geen muziek, geen knipperlicht geluid, niets. Reboot vereist of soms helpt auto parkeren.
Nee, nooit gehad
  • Browser werkt geheel niet (grijs scherm, niets mee te doen). Reboot helpt niet.
Ik gebruik browser zelden maar behalve traagheid geen klagen
Functie nooit gebruikt
  • udio equalizer is een grap. Ik heb de linker 2 schuiven op -8 en -3 (lage tonen). Desondanks met audio hoger dan volume 8 trilt mijn achterruit zo ongeveer uit de auto. Bij alle schuiven op 0 en een volume boven de 8 heb ik werkelijk de twijfel of mijn achterruit dat wel kan hebben.
Volume boven de 8 zou mijn oren eruit blazen, zit meestal op 5/6
  • De "Immerse Sound Setting" lijkt niets te doen. Ik ervaar geen verschil.
Ik heb wss andere audio, ken die setting niet
  • Als de auto spontaan reboot nadat een scheduled charge is gestart gaat het laden niet verder nadat de auto weer is geboot. Resultaat is dus een niet volle accu.
Scheduled charge gebruyik ik niet

Met name de audio gerelateerde zaken irriteren mij echt mateloos. Het is toch redelijk bizar dat een auto van 1,5 ton geen zenders kan onthouden en dat soms het geluid van mijn knipperlicht uitvalt.

Tesla's antwoord hierop vind ik ook zwaar teleurstellend. Het standaard riedeltje is zo ongeveer 'rebooten' of 'volgende versie'.

Welke bugs mis ik nog? :(

Even in de tekst beantwoord.
 
Ik ben eens een lijstje gaan maken met bugs die ik ervaar met mijn auto van bijna 1,5 ton. Ik ben niet happy als ik heel eerlijk ben. Ik was benieuwd of er nog meer bugs zijn die ik nog mis. Ik laat AP dan nog even buiten beschouwing, want dat is 'beta'.

  • Wanneer de auto van binnen uit op slot wordt gedaan (padlock icoon in MCU) kan de auto niet in Drive gezet worden(Unlock required). Dit is een mogelijk security dingetje als je bijvoorbeeld gevolgd wordt en wil vluchten naar je auto. Je kunt dan in je auto zitten, snel op Lock drukken maar kunt vervolgens niet wegrijden zonder de deuren weer te openen.
  • Internet streaming valt uit zodra auto uit park gaat (WiFi disconnect). Auto reconnect niet. Dit is extra kansloos omdat de auto zelf bewust de WiFi verbinding verbreekt. Kortom, de auto is zich bewust van het feit dat er een ander netwerk actief wordt, maar doet daar qua audio in ieder geval niets mee.
  • Opgeslagen audio favorieten verdwijnen na enige tijd?!
  • DAB favorieten werken niet in verschillende frequenties. eg. Station A sla ik op in Groningen op freq 1. In Amsterdam zit Station A op freq 20. In Amsterdam kan ik nu niet Station A lusiteren vanuit favorieten. In plaats daarvan krijg ik een random FM zender? Het opzoeken van Station A in de lijst werkt ook niet totdat ik Station A eerst als favoriet verwijder. Dan kan ik in Amsterdam wel Station A luisteren. Bljkbaar pakt hij anders toch de favoriet.
  • Auto verlaat 'audio mute' stand soms bij het parkeren (auto in Park, deur open en ineens begint muziek te spelen)
  • Spotify onderdelen kunnen soms niet worden geladen zonder aantoonbare reden. Vrijwel direct op 'Tap to try again' klikken en dan werkt het wel.
  • De Spotify implementatie is onvolledig. Als je met de Spotify client op je telefoon een lijst aanzet en laat spelen op je Tesla dan ziet de Tesla die playlist niet. Je kunt derhalve in de auto niet op next/prev drukken. In andere woorden: Extern geladen playlists zijn niet te bedienen vanuit de auto.
  • Soms geen enkele vorm van audio. Geen muziek, geen knipperlicht geluid, niets. Reboot vereist of soms helpt auto parkeren.
  • Browser werkt geheel niet (grijs scherm, niets mee te doen). Reboot helpt niet.
  • Online handleiding werkt niet. Onderwerpen zijn er, geen text.
  • Audio equalizer is een grap. Ik heb de linker 2 schuiven op -8 en -3 (lage tonen). Desondanks met audio hoger dan volume 8 trilt mijn achterruit zo ongeveer uit de auto. Bij alle schuiven op 0 en een volume boven de 8 heb ik werkelijk de twijfel of mijn achterruit dat wel kan hebben.
  • De "Immerse Sound Setting" lijkt niets te doen. Ik ervaar geen verschil.
  • Als de auto spontaan reboot nadat een scheduled charge is gestart gaat het laden niet verder nadat de auto weer is geboot. Resultaat is dus een niet volle accu.
Met name de audio gerelateerde zaken irriteren mij echt mateloos. Het is toch redelijk bizar dat een auto van 1,5 ton geen zenders kan onthouden en dat soms het geluid van mijn knipperlicht uitvalt.

Tesla's antwoord hierop vind ik ook zwaar teleurstellend. Het standaard riedeltje is zo ongeveer 'rebooten' of 'volgende versie'.

Welke bugs mis ik nog? :(
Gek genoeg heb ik alleen last van het Spotify dingetje dat het laden soms niet werkt en je op dat reload icoon moet drukken. Die andere bugs herken ik helemaal niet.
Heb wel aardig wat kraakjes en rammeltjes, daar wordt nog naar gekeken....
 
Wat meer ervaring met AP1 en geef mij toch maar AP2 hoor. Leuk dat AP1 een voorligger kan volgen, maar daar ben ik ook al 2 keer bijna mee links of rechts afgeslagen, en het vak van de tegenliggers herkent ie niet. Wat ie wel doet is bij fileverkeer braaf mee links rijden, als mijn voorligger links houdt voor filefilterende motorrijders door te laten.

Voor de rest vind ik AP2 accurater rijden. Met AP1 toch al 2 keer gehad dat ie in een bocht het rijvak van de tegenliggers wou opzoeken, terwijl AP2 hier geen problemen mee heeft.
 
(Weet niet of hetvolgende in dit draadje thuis hoort, maar is software related, vandaar)
Iemand misschien een reden waarom “keep climate on” alleen kan worden ingeschakeld als je het alarm uitschakelt? Ik vind het een beetje een vreemde combinatie, maar misschien dat ik iets over het hoofd zie als eigenaar zonder hond of kids.
 
(Weet niet of hetvolgende in dit draadje thuis hoort, maar is software related, vandaar)
Iemand misschien een reden waarom “keep climate on” alleen kan worden ingeschakeld als je het alarm uitschakelt? Ik vind het een beetje een vreemde combinatie, maar misschien dat ik iets over het hoofd zie als eigenaar zonder hond of kids.

De auto wordt afgesloten en deze optie kies je in de regel als er iets (hond) of iemand in de auto blijft (vrouw).
In dat geval hoeft men maar met de lippen te bewegen en het alarm gaat af. Dat wil men de "buurt" besparen.

Is er niemand in de auto is het handig om een kwartiertje van tevoren er aan te denken de koeling via de app aan te zetten.
 
Last edited:
(Weet niet of hetvolgende in dit draadje thuis hoort, maar is software related, vandaar)
Iemand misschien een reden waarom “keep climate on” alleen kan worden ingeschakeld als je het alarm uitschakelt? Ik vind het een beetje een vreemde combinatie, maar misschien dat ik iets over het hoofd zie als eigenaar zonder hond of kids.

Climate kan wel maar overheating protection niet.
Bij climate blaast hij langzaam via de airco koude lucht naar binnen. Bij overheating protection gebruikt hij de airco niet maar gaat als een bezetene buitenlucht in de auto blazen. De bewegingssensoren zouden dit kunnen registreren en het alarm doen afgaan.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Gisteren reed ik de Botlektunnel in op de middenbaan. Op de rechterbaan reed een vrachtwagen die door de afdaling maar iets langzamer ging.
Onder in de tunnel aangekomen kan de vrachtwagen de ca. 100km/u niet meer volhouden en gaat langzamer rijden met als resultaat dat de AP2 in de ankers gaat i.p.v. gewoon door te rijden op de middenbaan.

Gelijk zelf op het gas en gelukkig niemand vlak achter mij....

Dat is idd ook nieuw in 21.9. Van zodra het voertuig in het vak naast jou substantieel trager rijdt, gaat jouw auto ook trager rijden en soms zelf hard op de rem. Geen idee waarom we dit feature hebben gekregen
 
Dat is idd ook nieuw in 21.9. Van zodra het voertuig in het vak naast jou substantieel trager rijdt, gaat jouw auto ook trager rijden en soms zelf hard op de rem. Geen idee waarom we dit feature hebben gekregen

Naast irritant lijkt het mij ronduit gevaarlijk.

Ook valt op als er een voor je uit de baan verdwijnt dat hij eerst flink afremt om pas weer gas te geven als deze auto enige tijd volledig op de baan ernaast zit.
 
Hoe groter het verlangen, hoe langer de wachttijd.

Maar.... hij komt (bijna) altijd. Nog niemand heeft uitgevonden hoe er uit de vloot geselecteerd wordt, maar het is altijd spaarzaam in het begin, en neemt toe in volume zogauw ze denken (!) dat er geen grote missers in zitten.

We wachten allemaal met smart op het knopje UPDATE NOW .....