Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Als je zo'n type plaatje bekijkt:

https://teslatap.com/wp-content/uploads/2017/12/Supercharger-cabinet-label_600.jpg

Dan lijkt het erop dat het niet harder kan dan 135 kW

AC: 3P+N+E op 192A is 192 x 230 x 3 = ~133 kW
DC: 410 VDC * 330A = ~135 kW
Productnummer heeft het zelfs over 135 kW (SC-135)

Heb niet zo'n zelfde plaatje kunnen vinden van een US-versie (ik ga er vanuit dat daar geen "CE" label op zit)

Wel een oude gevonden:
https://s3.amazonaws.com/plugshare.production.photos/photos/11871.jpg
Die gaat niet verder dan 120 kW

Ook nog 1tje die wel specifiek EU noemt:
Photo by A Maclean

Ook niet harder dan 135 kW.

En een V3 supercharger:
https://i.redd.it/m3xqnj4sp2t21.jpg
Het zit hem in de "Continuous", want de SuC lijkt wel te pieken boven die stromen.

Pas bij een SoC van 100% bereikt een accu bij Tesla de ~400V, daar onder zal de auto tussen de 360V en 400V aan het laden zijn.
 
Dat de 330A kortstondig wel wat hoger kan, dat kan ik mij nog voorstellen. Maar ik twijfel in hoeverre het zomaar (voor wat betreft regelgeving elektrische installaties) mag dat je ook je vermogen aan de input zijde (AC) verhoogd tot boven het op het typeplaatje vermelde aantal.

Van 133 kW naar 150 kW is toch zo'n 32 ampere per fase extra.
 
Dat de 330A kortstondig wel wat hoger kan, dat kan ik mij nog voorstellen. Maar ik twijfel in hoeverre het zomaar (voor wat betreft regelgeving elektrische installaties) mag dat je ook je vermogen aan de input zijde (AC) verhoogd tot boven het op het typeplaatje vermelde aantal.

Van 133 kW naar 150 kW is toch zo'n 32 ampere per fase extra.
Die 135kW super-chargers zijn bij bijv. 400V getest op 192A (per fase) volgens het label dat is 230 kW...
 
Die 135kW super-chargers zijn bij bijv. 400V getest op 192A (per fase) volgens het label dat is 230 kW...

Nee, dat klopt niet. Jij doet nu de (onjuiste) aanname dat je 400V * 3 fasen hebt. Dat heb je niet. Je hebt ~230V per fase tussen fase en nul (blauw/neuter). Wanneer je met 400V wil rekenen (dus zonder nul, wat de Superchargers overigens niet hebben) is het:

400V x 192A x V3 (wortel 3) = 133 kW
 
Dat de 330A kortstondig wel wat hoger kan, dat kan ik mij nog voorstellen. Maar ik twijfel in hoeverre het zomaar (voor wat betreft regelgeving elektrische installaties) mag dat je ook je vermogen aan de input zijde (AC) verhoogd tot boven het op het typeplaatje vermelde aantal.

Van 133 kW naar 150 kW is toch zo'n 32 ampere per fase extra.
Dat snap ik dus ook niet. Daarom twijfel ik heel sterk of we in Europa wel 140 ~ 150kW gaan krijgen.

Daarom ook dit topic: 150kW SuperCharging in Europe
 
Die 330A kan zeker hoger. Mijn S70 heeft zeker al eens 351A bij 320V gehaald. Da's dus ongeveer 112 kW. Heb zeker ook regelmatig 116 kW gezien, wat bij 320V op 362A zou uitkomen. Als een S/X100 met 400V laad zou 362A dus 145 kW zijn.

Heb het ook altijd vreemd gevonden dat een S/X75 niet verder wilden dan 98 kW.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2019-05-06 om 14.18.09.png
    Schermafbeelding 2019-05-06 om 14.18.09.png
    3.1 MB · Views: 140
  • Helpful
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and Tozz
Heb je ook gezien hoe veel Ampere/Stroom er naar binnen ging?

kW is het resultaat van voltage en stroom en ik ben vooral benieuwd hoe veel stroom er de auto in ging.

Even terug gekeken: Volgens Teslafi waren de waarden op de bewuste piek van 106 kW: 327 Volt en 324,16 Ampere
Daarna loopt het voltage verder langzaam door naar 350V en zakt de stroom in.
 
Aloha!
Is er iets met Zevenaar aan de hand? Ik zit in Arnhem, en als dichtstbijzijnde SuC geeft ie Apeldoorn aan.
(Heb vanavond trek in een Koninklijke vette hap met Koninklijke slechte service ;) , mijn Blackbird heeft nl ook trek in electra)