Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Zie ook:
Niet-Tesla's Supercharger Pilot

Hoeveel kost het opladen van Niet-Tesla's?
In de prijs van het opladen die Niet-Tesla-eigenaren in rekening wordt gebracht, zijn de meerkosten verwerkt die het opladen van een groot aantal verschillende auto's met zich meebrengt en die gemaakt zijn om de locaties geschikt te maken voor auto's van andere merken. De kosten verschillen per locatie. U kunt de oplaadprijzen bekijken in de Tesla-app. De prijs per kWh voor het opladen kan worden verlaagd door een oplaadabonnement af te sluiten.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1 and RobPet
Laat ik zeggen dat ik niet perse heel negatief wil zijn hierover, bezitters van andere merken mogen ook wel eens ervaren hoe een goed laadnetwerk werkt. Alleen: hoe gaat bijv. een Audi Etron (met de laadaansluiting bij het voorportier), of een Hyundai Kona (met laadaansluiting midden in de grill) z'n auto parkeren zodat de kabel past? Op 2 plekken? Schuin?
 
Volgens @robertvg "En de tarieven: 57ct per kWh voor adhoc laden, 24ct per kWh bij een lidmaatschap." Geen bron.
De prijzen varieren per locatie in Nederland (net zoals dat ook het geval is voor de Tesla rijders).
Voorbeelden:
In Breukelen is het tarief €0,59/kWh en €0,26/kWh met abonnement.
In Zwolle is het tarief €0,58/kWh en €0,25/kWh met abonnement.
In Apeldoorn & Tilburg is het tarief €0,57/kWh en €0,24/kWh met abonnement.
In Sassenheim is het tarief €0,62/kWh en €0,29/kWh met abonnement.

Abonnement kost €12,99 per maand.
 
Laat ik zeggen dat ik niet perse heel negatief wil zijn hierover, bezitters van andere merken mogen ook wel eens ervaren hoe een goed laadnetwerk werkt. Alleen: hoe gaat bijv. een Audi Etron (met de laadaansluiting bij het voorportier), of een Hyundai Kona (met laadaansluiting midden in de grill) z'n auto parkeren zodat de kabel past? Op 2 plekken? Schuin?

Met een Tesla moet je vaak achteruit inparkeren om te laden. Met de e-tron rijd je dan gewoon vooruit er in lijkt mij. Auto's met laadplek voorin de neus kan inderdaad nog wel eens lastig worden.
Overigens zijn er ook Superchargers (Zwolle bijvoorbeeld) met 2 soorten laadplekken: plekken waar je als Tesla rijder vooruit moet parkeren en andere waar je juist achteruit moet parkeren.

Ik zie de openstelling van SuC voor andere merken als positief, want ik ga er vanuit dat hierdoor het aantal Supercharger locaties en/of laadplekken gaat toenemen. En dat er hierdoor ook meer mensen over gaan naar een BEV wat ik als minder mileubelastend zie als fossiel.
 
Kun je een niet tesla aan je account toevoegen? Of moet dat met een nieuw apart account aanmaken?

Zien Tesla-rijders in hun app de optie voor Supercharging van auto's van andere merken, zodat ze met één account zowel Niet-Tesla alsook Tesla-producten kunnen gebruiken?
Ja. Alle Tesla-producten en -services zijn toegankelijk via de Tesla-app. Tesla-rijders kunnen hun huidige account gebruiken om Niet-Tesla's op te laden.
 
Gezien de berichten op TMC destijds over die 'minder chique Model 3 rijders' zullen sommige 'echte' Tesla rijders hier wellicht het zuur van krijgen ;)
Ik denk dat het niet heel snel gaat lopen, maar ik ben wel benieuwd hoe de auto's met lastige laadpunten gaan parkeren. Al voel ik me niet bij de bovenstaande groep horen. Ik hoop wel dat het netjes blijft. :D
 
Laat ik zeggen dat ik niet perse heel negatief wil zijn hierover, bezitters van andere merken mogen ook wel eens ervaren hoe een goed laadnetwerk werkt. Alleen: hoe gaat bijv. een Audi Etron (met de laadaansluiting bij het voorportier), of een Hyundai Kona (met laadaansluiting midden in de grill) z'n auto parkeren zodat de kabel past? Op 2 plekken? Schuin?

Ja, dat is wel een heikel punt waar de FAQ ook antwoord op geeft maar de praktijk zal uitwijzen hoe dit precies werkt, of Tesla moet hardwarematige aanpassingen doen (langere kabel) om het beter geschikt te maken.

Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.

Kan de kabel van een Supercharger-laadpaal op elk soort aansluiting worden aangesloten?
Bij deze pilot kunnen alleen auto's met een CCS-aansluiting gebruikmaken van de Superchargers. Als een Supercharger-laadpaal is voorzien van twee kabels, kunnen auto's van andere merken dan Tesla alleen worden opgeladen via de CCS-stekker. Als de stekker niet past op uw auto, geef dit dan door aan de Klantondersteuning van Tesla.
 
Met een E golf heb je de charger outlet aan de rechter achterkant van de auto zitten (daar zit namelijk bij de ICE versie de benzinedop)
Daar ga je geen vrienden mee maken bij een druk bezette supercharger omdat je dan eigenlijk de stall van je buurman in gebruik neemt om je auto op te laden.

Eigenlijk zijn deze auto's dan uitgesloten om daar te mogen laden. Zal terplaatse een leuke discussie worden.

Edit, ID3 en ID4 ook...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1
Met een E golf heb je de charger outlet aan de rechter achterkant van de auto zitten (daar zit namelijk bij de ICE versie de benzinedop)
Daar ga je geen vrienden mee maken bij een druk bezette supercharger omdat je dan eigenlijk de stall van je buurman in gebruik neemt om je auto op te laden.

Eigenlijk zijn deze auto's dan uitgesloten om daar te mogen laden. Zal terplaatse een leuke discussie worden.
Ja dat gaat zeker feest geven, kun je op wachten. Ik vind dat vrijgeven wel jammer en zit niet te wachten op relatieve capaciteitsvermindering van de SUC. Aan de andere kant wordt de drempel nu wel lager om voor een ander merk te gaan als mijn S vervangen moet worden...
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ja dat gaat zeker feest geven, kun je op wachten. Ik vind dat vrijgeven wel jammer en zit niet te wachten op relatieve capaciteitsvermindering van de SUC. Aan de andere kant wordt de drempel nu wel lager om voor een ander merk te gaan als mijn S vervangen moet worden...

Je kijkt er verkeerd naar, meer andere auto's is NOG meer SuC plekken en nog meer SuC's. Niet direct maar wel op de lange termijn.

Je moet juist hopen dat andere ook gebruik maken van het SuC netwerk. Daarnaast, omdat Tesla niet met 800V chargers werkt zijn de SuC's ook niet voor alle merken interessant.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Je kijkt er verkeerd naar, meer andere auto's is NOG meer SuC plekken en nog meer SuC's. Niet direct maar wel op de lange termijn.

Je moet juist hopen dat andere ook gebruik maken van het SuC netwerk. Daarnaast, omdat Tesla niet met 800V chargers werkt zijn de SuC's ook niet voor alle merken interessant.
Zolang de SuC uitbreiding gelijke tred houdt met het verhoogde gebruik, ben ik het helemaal met je eens. Ik voorzie een hoop gestuntel van niet-Tesla rijders (wat tijd kost en dus bezetting), dubbel & foutparkeerders/-laders en als gevolg een berg frustratie bij Tesla rijders die in voorkomende gevallen zullen moeten wachten. Maar goed, mijn bol is ook niet van kristal dus "time will tell"... Als Tesla zo graag andere merken wil helpen dan hadden ze beter geïnvesteerd in Ionity, uiteindelijk blijkt de SuC dus gewoon een verdienmodel?