Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Gaat Tesla aparte prijzen per kWh aanrekenen voor niet-Tesla-voertuigen? Als ze dat niet doen, zie ik te veel niet-tesla-voertuigen die massaal de Supercharger aandrijven, omdat de DC-snellaadsnelheden van Tesla het goedkoopst zijn (zelfs goedkoper dan de 22kw ac-oplading van allego)

Tesla 0,30 Eur/kwh
Ionity 0,79 eur/kwh
Fastned 0,59 eur/kwh
Allego ac charging 0,36 eur/kwh/ fast charging 0,69 eur/kwh

Je kunt ook zeggen dat Tesla de enige partij is die eerlijke prijzen rekent.

Hoe kan een slow charger in de straat hier 37 cent rekenen als ik hier 22 cent betaal? Dat is gewoon ronduit schofterig en misbruik door hun positie door de regeltjes dat laadkabels niet over de stoep mogen. Er is geen concurrentie op de laadpalen. Alle palen hier zijn van dezelfde aanbieder en het zijn er niet veel.

De 2 palen hier in de wijk hebben denk ik een bezetting van rond de 40 procent. Ook overdag staan er vaak zelfs auto's. Zo'n paal tikt per dag minimaal zo'n 50kWu weg. Dat is 2750 per jaar aan winst! Die investering is zo terugverdiend.

Die 8 cent opslag per kWu bij Tesla om te kunnen snelladen is natuurlijk prima. Ze moeten ook ergens de infrakosten kunnen terugverdienen met met 8 cent komen ze echt wel ruim uit.
 
  • Like
Reactions: RuudL and Maurice1
Inderdaad, vroeger was het nog begrijpelijk, dan stond zo een paal gewoon 24 uren per dag te apegapen en was het hoge tarief niet voldoende om de vaste en lopende kosten dicht te rijden bij gebrek aan klanten. Nu is de balans aan het schuiven naar de andere kant, en ik gun iedereen de mogelijkheid om zijn verliezen dicht te rijden en een marge, maar als je snellader 50% van de tijd aan 80 cent per kWh stroom zit te verkopen terwijl je aan groothandelsprijzen inkoopt, loopt het wel gek.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Inderdaad, tesla-prijzen zijn de meest eerlijke prijs /kwh. Maar mijn grootste zorg is dat zo'n enorme prijskloof tussen Tesla en andere providers zal resulteren in overbevolking bij Tesla-superchargers. Misschien is het goed voor de inkomsten van Tesla, maar het zou geen geweldige ervaring zijn voor Tesla-bezitters om alle superchargers vol te vinden en langere wachttijden bij supercharger te hebben.

IMHO Een betere strategie zou zijn geweest om voor niet-tesla-auto's alleen bepaalde oplaadpunten per supercharger-locatie te openen, en daarbij voorrang te geven aan hun eigen klanten.
 
... Ik denk ook overigens dat als Tesla andere EV's op hun superchargers aan het testen is, men ook snel zelf erachter komt dat niet alle EV's correct kunnen aangesloten worden. We moeten dus ook wachten op Tesla om te horen hoe ze gaan omgaan met Audi's en Porsche's met de CCS2-connector aan de zijkant, of VW's met de CCS2-connector rechtsachter ipv Tesla's met de connector linksachter.
 
Gaat Tesla aparte prijzen per kWh aanrekenen voor niet-Tesla-voertuigen? Als ze dat niet doen, zie ik te veel niet-tesla-voertuigen die massaal de Supercharger aandrijven, omdat de DC-snellaadsnelheden van Tesla het goedkoopst zijn (zelfs goedkoper dan de 22kw ac-oplading van allego)

Tesla 0,30 Eur/kwh
Ionity 0,79 eur/kwh
Fastned 0,59 eur/kwh
Allego ac charging 0,36 eur/kwh/ fast charging 0,69 eur/kwh
In NL is supercharging zelf 24c (incl BTW), dus ik denk dat het best populair gaat worden.
 
In NL is supercharging zelf 24c (incl BTW), dus ik denk dat het best populair gaat worden.

In Nederland sta ik eigenlijk nooit bij de SuC :) en tijdens de vakantie heb ik buiten Nederland zelden andere EV's uberhaupt op de weg gezien. Die paar EV's gaan echt niet voor problemen zorgen.

Maar in Nederland... ja.. ik denk het wel. Vergeet niet dat dit een gigantische wisselwerking heeft. Doordat Tesla gewoon winst gaat draaien op het Tesla SuC netwerk gaat het uitbreiden ook veel sneller.

Meer stalls, meer V3 migraties, etc en ik denk dat het voor de Tesla rijder enkel gunstiger gaat uitpakken.

Zoals Elon Musk al in 2019 zei.. "Game, Set, Match" :

Dit is gewoon een geniale strategisch zet en zorgt dat Tesla stock omhoog gaat en helaas Ionity en FastNed hard gaat raken.
 
helaas Ionity en FastNed hard gaat raken.
Ben ik nog niet zo overtuigd van. Er is nl. wel iets voor te zeggen voor een FastNed of IONITY vlakbij een fastfood-tent en koffieshop, vs een supercharger nabij een hotel. De waarheid is nl. dat op zo een snellader er wel tijd is om even naar toilet te gaan, maar geen tijd om uitgebreid te dineren. De FastNed-laders bij supermarkten hebben nog een groter voordeel, waar je het nuttige aan het nuttige kan koppelen als je dan toch niet thuis kan laden en er toch elke week op uit moet om de batterij te laden.
 
  • Like
Reactions: BESLA and ramonneke
Ben ik nog niet zo overtuigd van. Er is nl. wel iets voor te zeggen voor een FastNed of IONITY vlakbij een fastfood-tent en koffieshop, vs een supercharger nabij een hotel. De waarheid is nl. dat op zo een snellader er wel tijd is om even naar toilet te gaan, maar geen tijd om uitgebreid te dineren. De FastNed-laders bij supermarkten hebben nog een groter voordeel, waar je het nuttige aan het nuttige kan koppelen als je dan toch niet thuis kan laden en er toch elke week op uit moet om de batterij te laden.
Ik denk dat je de zuinigheid van Nederlanders onderschat 😆 Als mensen 70% (!) laadkosten kunnen besparen tov Ionity dan gaat dat echt wel een succes worden. Zo afgelegen zijn de supercharger locaties nou ook weer niet.
 
We leven hier in onze bubbel van die hard fans en eigenaren van het eerste uur.
De huidige populatie van Tesla rijders heeft grotendeels ‘n Model 3 van de zaak en laadt op kosten van de baas. Net zoals de andere EV-rijders. Daarom werkt een prijsprikkel minder sterk dan wij hier denken vanuit onze eigen overwegingen. Wel slim om een en ander in Nederland te testen; er is al forse SuC capaciteit en er rijden genoeg niet-Tesla EV’s rond.

Ander dingetje wordt wel de laadsnelheid. Wat gaat er gebeuren met (toekomstige) modellen die slechts met gering DC vermogen kunnen laden? Misschien toch geen verschil maken in het tarief per kWh, maar in het tarief per minuut? Tesla 24c/kWh i.c.m. 0c/min en andere merken 24c/kWh en 24c/min? Idle fee is immers ook per minuut en zou voor alle merken incl. Tesla gelijk kunnen zijn.
 
In Nederland sta ik eigenlijk nooit bij de SuC :) en tijdens de vakantie heb ik buiten Nederland zelden andere EV's uberhaupt op de weg gezien. Die paar EV's gaan echt niet voor problemen zorgen.
Nou in Duitsland en in Oostenrijk ben ik geschrokken van het aantal EV’s. De opmars van Volkswagen Group is daar ook echt begonnen. Met de EV aantallen in NL gaat het echt een puinhoop worden bij de SuC’s. Daarbij is het voor mij de laatste reden om volgende keer nog een Tesla te nemen. Als het SuC netwerk open gaat kijk ik ook liever bij andere merken dan bij Tesla rond. Ik denk dat het openstellen een enorme verslechtering is maar ze niet anders meer kunnen.

Ps. De genoemde prijzen per kw zijn voor NL. De prijzen in het buitenland zijn inmiddels per kw bijna het dubbele van in NL. Het prijsverschil is daar met veel DC aanbieders veel kleiner.
 
We leven hier in onze bubbel van die hard fans en eigenaren van het eerste uur.
De huidige populatie van Tesla rijders heeft grotendeels ‘n Model 3 van de zaak en laadt op kosten van de baas.
maar die baas betaalt, als ik “publiek” laad op mijn lader (don’t ask) max 24cent … het officiële CREG tarief in BE.
Ik bracht vroeger gewoon mijn charge sessies als onkosten binnen maar dat mocht iedereen niet zomaar.
Ik weet zelfs bedrijven waar de SUC niet wordt terugbetaald dus laat staan Ionity.

Mijn vroegere ritjes naar Parijs kwamen uit op ongeveer 32euro (ja ik peerde goed door) als ik dit met Ionity zou gedaan hebben was het bijna 100 euro heen en terug 🙈…. Dat deed ik met de ICE goedkoper wat niet de bedoeling kan zijn …

dus laat de niet Tesla voertuigen maar lekker een pakje meer dan die 24 cent dokken… neh 😁
 
Ik denk dat de SUC's een bron van inkomsten worden, er daardoor veel meer komen en ze de "tankstation" markt gaan overnemen op termijn. Ze hebben een enorme voorsprong aan locaties/capacitiet en dat worden er gewoon veel meer. Dit haal je niet even snel in. Eerst dacht ik, hmmm niet leuk. Na wat inlezen: geniale zet. Ik denk altijd, die gasten denken 10 stappen vooruit ik doe er 3, dus wat mis ik ;)
 
  • Like
Reactions: zkpq
Ik denk dat de SUC's een bron van inkomsten worden, er daardoor veel meer komen en ze de "tankstation" markt gaan overnemen op termijn. Ze hebben een enorme voorsprong aan locaties/capacitiet en dat worden er gewoon veel meer. Dit haal je niet even snel in. Eerst dacht ik, hmmm niet leuk. Na wat inlezen: geniale zet. Ik denk altijd, die gasten denken 10 stappen vooruit ik doe er 3, dus wat mis ik ;)
Elon Musk als CEO?
 
  • Like
Reactions: prettig
Ik denk dat de SUC's een bron van inkomsten worden, er daardoor veel meer komen en ze de "tankstation" markt gaan overnemen op termijn. Ze hebben een enorme voorsprong aan locaties/capacitiet en dat worden er gewoon veel meer. Dit haal je niet even snel in. Eerst dacht ik, hmmm niet leuk. Na wat inlezen: geniale zet. Ik denk altijd, die gasten denken 10 stappen vooruit ik doe er 3, dus wat mis ik ;)
Waarom zou een Total, BP, Q8 en dergelijke die transitie niet kunnen maken of mis ik iets?
Massa’s geld, prime locations, winkeltjes en meestal enorm veel parkeerplaats naast het tankstation.
 
Waarom zou een Total, BP, Q8 en dergelijke die transitie niet kunnen maken of mis ik iets?
Massa’s geld, prime locations, winkeltjes en meestal enorm veel parkeerplaats naast het tankstation.
Als je enkel een hamer hebt, is alles een nagel.

Zie je ook bij partijen zoals Holthausen: komen van het verkopen van gas, dus het enige wat ze kennen is gas. Total, BP, Q8 en zo kennen olieproducten, dus dat zullen ze leveren. En ja, hier en daar kopen ze dan snelladers en stroom van een 3e partij, maar ze zijn van hun product, noch van hun distributie eigenaar, maar gewoon doorverkoper. En dan blijft er minder marge aan plakken.

Bedrijven zijn zelden succesvol in 2 verschillende categorieën, net omdat ze enkel doen wat ze altijd gedaan hebben, en vaak enkel succesvol zijn in dat ene ding dat het publiek op dat moment wou. Nokia werd groot omdat ze betaalbare mobiele telefonie konden aanbieden, maar Apple is groot geworden omdat ze door miniaturisatie mobiele handcomputers konden aanbieden die door iedereen bediend kunnen worden. Toyota is groot geworden omdat ze kwaliteit konden leveren aan een betaalbare prijs, terwijl de concurrentie duurder was en defecten leverden. Maar net zoals met Apple en Toyota zie je dat de concurrentie kan meelezen, en de dag dat mensen kwaliteit willen maar geen benzine-auto, heeft momenteel Toyota niks te bieden.

Het grote probleem is dat al die bedrijven natuurlijk niet de gouden kip willen slachten, nadat ze alles geoptimaliseerd hebben en hun marges het hoogste zijn. BP, Total, Q8 en anderen durven niet op elk van hun tankstations ook 30 laadpalen zetten, want ten eerste brengt hen dat nu niks op, en het risico is dat mensen nog sneller een EV kopen, waardoor ook nog eens de inkomsten van de pomp wegvallen.

Da's heel anders dan een FastNed, die geen financiële risico's loopt met terugloop van verkoop via de pomp, en zich bijgevolg lekker aanwrijft bij waar laadpalen wel nuttig zijn: winkels, shoppings, fast food ketens, ...

FastNed en Tesla moeten overleven door meer EV's in het straatbeeld te krijgen. BP, Total, Q8 en Shell gaan hun marges stevig zien krimpen als EV's in het straatbeeld komen.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Je kunt ook zeggen dat Tesla de enige partij is die eerlijke prijzen rekent.

Hoe kan een slow charger in de straat hier 37 cent rekenen als ik hier 22 cent betaal? Dat is gewoon ronduit schofterig en misbruik door hun positie door de regeltjes dat laadkabels niet over de stoep mogen. Er is geen concurrentie op de laadpalen. Alle palen hier zijn van dezelfde aanbieder en het zijn er niet veel.

De 2 palen hier in de wijk hebben denk ik een bezetting van rond de 40 procent. Ook overdag staan er vaak zelfs auto's. Zo'n paal tikt per dag minimaal zo'n 50kWu weg. Dat is 2750 per jaar aan winst! Die investering is zo terugverdiend.

Conclusie hierin: die 37 cent per kWh is momenteel nog maar net kostendekkend voor de exploitatie van een paal, en zou zonder subsidie op de aankegkosten zelfs verliesgevend zijn.
 
Ik zie steeds meer tankstations met een paar laders erbij. Wellicht is de marge op stroom wat geringer dan op brandstof. Maar de kans op verkopen via de shop nemen wel enorm toe als er 15-45 minuten gewacht moet worden. De totale marge van een bezoeker (op stroom en andere zaken via kassa) kun je laten schieten of met 2 handen aangrijpen.....

Ik kom bijna dagelijks langs een aantal grote SUC. Vaak slechts 10% bezet, in de vroege morgen zelfs geen enkele Tesla te bekennen. Aanvankelijk wat zorgen na lezen dat derden mogelijk ook gaan laden bij SUC. Maar misschien zorgt dat er juist voor dat het aantal locaties met een SUC sterk toeneemt. (bijkomend voordeel!) Als er variatie in prijs komt (Tesla=goedkoper) is dat goed voor Tesla (selling point & marge) Wellicht kunnen we in de toekomst ook wat doen met laadpaal reserveren (alleen voor Tesla's -> max. kwartier van te voren -> vorige week ook gedaan bij een elektrische deelscooter in Scheveningen) Of idd 2/3 deel laadpalen voor Tesla en de rest voor allen of derden (zoals bij hotels ook wordt gedaan met bordje "Tesla only")

Er ligt een kans voor Tesla, hoeft geen bedreiging voor "ons" te zijn. Mits we maar kunnen laden zonder wachten :cool: