Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Steeds meer komen ze erachter, dat waterstof uit groene stroom een hype is die niets te maken heeft met de werkelijkheid.
Nu wordt het met volle trom aangekondigde project van groene waterstof in Delfzijl uitgesteld tot 2028 (voorbode van uitstel=afstel).
groot-waterstofproject-delfzijl-uitgesteld-om-tegenvallende-markt.
Ondanks de enorme toegezegde subsidies, gaat het niet door :cool:
 
1702580661701.png


1702580693295.png
 
Ik denk op zich prima als we daarmee grijze industriële waterstof vervangen
Als je dit serieus uit gesteente wilt halen dan moet dat op dezelfde manier als bij aardgas maar dan veel meer omdat de energiedichtheid lager is. De milieu impact zal enorm zijn. Uiteindelijk zijn deze verhalen vooral goed om de energietransitie te vertragen.
 
Vermoedelijk omdat die link moeilijk hard te maken is. Ze zullen het echt wel geprobeerd hebben.
Zijn leerstoel vroeger bij de TU Delft werd voor 100% betaald door Shell.
Zelfs Shell en de TU maakte daar geen geheim van.
Probleem is dat hij daar niet direct betaald is door Shell. Shell betaalde veel geld aan de TU als sponsoring van de leerstoel en de TU betaalde Ad van Wijk.
Het is uiteraard niet raar dat hij graag wilde dat Shell die leerstoel zou blijven sponsoren.
 
Een nieuwe serieuze poging om een elektrisch vliegtuig te gaan ontwikkelen. Met batterijen in de vleugels en 4 propellers per vleugel. Een bereik van 800 km en 90 passagiers. Gedeeltelijk gefinancierd door Panta Holdings, bekend van de voormalige Fokker-onderhoudsbedrijven Fokker Services en Fokker Techniek.

1704916543245.png


Men spreekt van een 'doorbraak'. "Er kan veel meer dan iedereen altijd dacht". In het verleden dachten iedereen bij elektrisch vliegen alleen aan niche toepassingen. Nu heeft men het idee dat batterij-elektrisch vliegen echt een mainstream product kan worden. Maar voorlopig is het alleen een haalbaarheidsstudie en verwacht men pas over 10 jaar een werkend vliegtuig te hebben. De eerste investering nu, is 10 miljoen dollar. Men gaat uit van een "battery pack with an energy density of 360 Wh/kg", wat een haalbare waarde is, zeker over 10 jaar. Lijkt mij veel kansrijker dan een vliegtuig op waterstof.
Meer lezen/zien: elysianaircraft.com