Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat veel mensen een laadpaal nemen omdat dat toch moet?
Ik laad gewoon aan de 220 met 17 km/uur. Daar kom je een heel end mee. In 10 uur tijd 170km. De tijd is je beste vriend.
Het is maar hoe ver je van je werk woont c.q. hoeveel km je per dag rijdt.

Scheelt toch een hoop euries.
 
Ik denk dat veel mensen een laadpaal nemen omdat dat toch moet?
Ik laad gewoon aan de 220 met 17 km/uur. Daar kom je een heel end mee. In 10 uur tijd 170km. De tijd is je beste vriend.
Het is maar hoe ver je van je werk woont c.q. hoeveel km je per dag rijdt.

Scheelt toch een hoop euries.
Zeker. Maar je hebt wel flink in de buidel getast voor een 75 kWh batterij. "Penny wise, pound foolish"? ;)
 
Ik denk dat veel mensen een laadpaal nemen omdat dat toch moet?
Ik laad gewoon aan de 220 met 17 km/uur. Daar kom je een heel end mee. In 10 uur tijd 170km. De tijd is je beste vriend.
Het is maar hoe ver je van je werk woont c.q. hoeveel km je per dag rijdt.

Scheelt toch een hoop euries.
Zo vind ik zelf 3 fasen niet nodig. Zit wel 1 trapje hoger dan gewone stekker: 2 fasen 32A en TWC. Ong 600€. Kan op 1 nacht maximum laden en vaste kabel is superhandig (vooral het knople).
Maar begreep dat er in NL geen monophase 40A aansluitingen zijn.
 
Toch wel, ik denk dat er in Nederland twee standaardaansluitingen bestaan: 1f40A en 3f25A. Voor driefasig ladende auto's is de tweede het interessantst, maar voor een enkelfasig ladende auto laat de eerste aansluiting dan weer een hoger gemiddeld laadvermogen toe.
Ik dacht 'vroeger' vaak 1x 35A, nu eigenlijk standaard overal 3x25A en als je verzwaart ( hebben wij net gedaan ) wordt dat formeel 3x35A genoemd ( dat schijnt om technische redenen is me uitgelegd op sommige lokaties vw bestaande draaddiameters dit en dat... alleen maar mogelijk te zijn ) maar als het even kan wordt er een 3x40A aansluiting met installatie-automaten aangelegd. Zoals bij ons net aangelegd ( zie foto) dus ..
upload_2019-3-24_12-13-51.png


Knal je eruit zonder loadbalancing of een slimme fivari etc etc dan kun je zelf de zaak terug zetten..!
 
Omdat de smeltzekeringen trager zijn, zijn die 35A, en de automaat 40A. Effectief is het 35A maar je mag wel even fors meer gebruiken.

Bij de netbeheerders kun je de stappen zien.

Note: ik zie nu dat de tarieven voor de zwaardere aansluitingen goedkoper zijn geworden (bij enexis van ongeveer 800 euro per jaar extra naar 610 euro per jaar extra). Website hebben ze wel heel erg veel complexer weten te maken. Je zoekt je ongeluk waar er voorheen een simpel tabelletje was. Expres?
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ramonneke
Weet iemand of in Nederland een tweede TWC achter dezelfde aardlekautomaat kan als de eerste ?
Wil de TWC's als master/slave instellen

Electricien keek me twijfelend aan en moest het gaan overleggen, stel de vraag dus ook maar even hier voor de zekerheid ;)
Alvast bedankt voor de hulp!
 
Weet iemand of in Nederland een tweede TWC achter dezelfde aardlekautomaat kan als de eerste ?
Wil de TWC's als master/slave instellen

Electricien keek me twijfelend aan en moest het gaan overleggen, stel de vraag dus ook maar even hier voor de zekerheid ;)
Alvast bedankt voor de hulp!
Ja zeker kan dat! Dat is juist het mooie van master slave. De master zorgt er namelijk voor dat de totale belasting niet hoger wordt dan ingesteld met de dipswitch.
 
Precies. Ik zie het probleem niet
Ik ook niet perse. Ik wilde alleen maar aangeven dat load balancing alleen maar iets zegt over maximale belasting van je groep / fase / net aansluiting (al naar gelang hoe je e.e.a. aangesloten hebt), maar niets over maximale lekstroom. En bij een aardlek automaat heb je niet alleen met maximale belasting te maken maar ook met de maximale lekstroom. En dus is het m.i. iets te kort door de bocht om alleen maar over over de maximale belasting na te denken.