Ik zou voor een slimme lader gaan. Die geeft veel gebruikscomfort: maximaal instellen zonder risico op overbelasting. Veel hangt uiteraard af van de andere gebruikers in huis en de beschikbare aansluiting.
Bij een enkelfasige aansluiting is het zeker een aanrader. Stel, je hebt 1x35A dan kan je met een slimme lader toch op 32A instellen en gedurende grote delen van de dag aan die snelheid laden. Met een domme lader kan je niet veel hoger dan 20A instellen, dan houdt je maar 3,5 kW over voor de rest.
Maar waarschijnlijk heb je 3x25A.Dan zou je een driefasig ladende auto nog, mits wat opletten, aan 3x16A (het maximum voor de M3 en voor heel wat andere driefasig ladende auto's) kunnen laden, want je houdt per fase 2 kW over hetgeen bij een goede verdeling van de gebruikers moet volstaan. Maar als je ooit een enkelfasig ladende auto (van vrienden of toekomstige (2de) auto van een ander merk) wil laden dan moet je een buffer voorzien en kan je in de praktijk evenmin veel hoger dan 16A instellen. En 1f16A is traag. Met een slimme lader zou je dan toch op 25A kunnen instellen zonder risico op overbelasting.