Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Het hoeft ook geen tonnen te kosten. Het is gemakkelijker dan vaak wordt gedacht.

Mijn huis is gebouwd in 1888 en heeft een ongeisoleerde gevel met een rijksbeschermde status. Door daar waar dat wel goed kon stevig te isoleren (dak, glas) daalde het gasverbruik al van 6.000 m3 naar 2.500 m3. Met een combinatie van vloerverwarming op de bestaande houten vloeren en aanvullende ‘vloerverwarming’ weggestuct in de wanden onstond voldoende oppervlak voor lage temperatuur verwarming (35 graden). Dankzij een 3-fasen warmtepomp draait het geheel gewoon op de bestaande aansluiting van 3x25A.

Dat alles kostte tienduizenden, geen tonnen.

Wij wonen ook in een dergelijk huis ("beschermde woonboerderij") maar hadden een kleinere uitdaging om "nul-euro-op-de-meter" te krijgen dan de gemiddelde woning van halverwege de vorige eeuw uit ons dorp. Dik pakket isolatie onder de vloer(verwarming) en de wanden van binnenuit isoleren. Samen met isolatie onder het al isolerende riet en je kunt enorm vele m2/m3 met weinig vermogen verwarmen. Vervolgens ruimte genoeg op een schuur om 44 zonnepanelen te plaatsen en de energierekening wordt vanzelf negatief.
Overigens wel met dubbelglas -> is nog wel eens een discussie bij beschermde (oude) woningen.....

Mensen kijken nogal eens vreemd op als je een oude woning energieneutraal krijgt (incl. elektra tbv elektrische auto!) terwijl men zelf voor enorme uitdagingen staat bij een woning uit de jaren tachtig. Maar met goed isoleren en voldoende ruimte voor zonnepanelen kom je er al heel snel! Dat lukt bij veel nieuwere woningen niet zo eenvoudig.
 
Als bij thuiskomst gekookt moet worden op elektra en je het huis moet opwarmen is het wel een missie. En 25kW warm water ook. Je hebt dan wel een aardig buffer nodig en een soort loadbalancing. Al met al wel een uitdaging. Nu moet het vastrecht ook worden aangepast op de huidige ontwikkelingen. Je krijgt namelijk een beperking als je van het gas af gaat en een stevig dure rekening voor de warmtepomp en de aansluiting.
Nee, niet opwarmen, gewoon 24/7 dezelfde temperatuur. Hooguit vanwege comfortwens 's nachts één graad naar beneden en geprogrammeerd eind van de middag weer een graadje hoger. Dan loopt de warmtepomp vele uren op laag vermogen tijdens onze kwakkelwinterdagen en functioneert daarmee heel goed: stabiele woningtemperatuur en lange levensduur door weinig starts/stops.
 
Nee, niet opwarmen, gewoon 24/7 dezelfde temperatuur. Hooguit vanwege comfortwens 's nachts één graad naar beneden en geprogrammeerd eind van de middag weer een graadje hoger. Dan loopt de warmtepomp vele uren op laag vermogen tijdens onze kwakkelwinterdagen en functioneert daarmee heel goed: stabiele woningtemperatuur en lange levensduur door weinig starts/stops.

Kijk,iemand met aandacht voor inregelen/selectie! :)
Goede selectie en juiste parameters (lees: weinig start/stop) en je heb véle jaren plezier van je installatie met lage stookkosten ;)
En zoals je al eerder schreef -> zorg er eerst voor dat je met 35-40 Gr.C. de boel warm kunt houden. (dan kun je ook beter bepalen hoe groot de warmtepomp moet worden -> optimaal aantal start/stops met behoud van comfort) Daarna pas een warmtepomp!
 
Kijk,iemand met aandacht voor inregelen/selectie! :)
Goede selectie en juiste parameters (lees: weinig start/stop) en je heb véle jaren plezier van je installatie met lage stookkosten ;)
En zoals je al eerder schreef -> zorg er eerst voor dat je met 35-40 Gr.C. de boel warm kunt houden. (dan kun je ook beter bepalen hoe groot de warmtepomp moet worden -> optimaal aantal start/stops met behoud van comfort) Daarna pas een warmtepomp!
Eh, nou dat kan allemaal in één keer hoor. Als de bestaande radiatoren zijn uitgerekend op 75/65 graden dan moeten de vervangende gewoon 6 maal meer warmte-afgifte hebben bij dezelfde temperatuur. Dan leveren die bij 35/30 dezelfde hoeveelheid warmte als de oude bij 75/65. En warmtepompvermogen kun je met vuistregels van gasverbruik afleiden, ook betrekkelijk eenvoudig.
 
Het hoeft ook geen tonnen te kosten. Het is gemakkelijker dan vaak wordt gedacht.

Mijn huis is gebouwd in 1888 en heeft een ongeisoleerde gevel met een rijksbeschermde status. Door daar waar dat wel goed kon stevig te isoleren (dak, glas) daalde het gasverbruik al van 6.000 m3 naar 2.500 m3. Met een combinatie van vloerverwarming op de bestaande houten vloeren en aanvullende ‘vloerverwarming’ weggestuct in de wanden onstond voldoende oppervlak voor lage temperatuur verwarming (35 graden). Dankzij een 3-fasen warmtepomp draait het geheel gewoon op de bestaande aansluiting van 3x25A.

Dat alles kostte tienduizenden, geen tonnen.
Tja, mijn rijksmonument is uit 1783, ca. 400m2. Wij stoken alleen op een deel vd begane grond en verbruiken daarvoor ca. 4.500m3/jr. Dit is na t plaatsen van dakisolatie en dubbelglas, beschik niet over een kruipruimte. Energiegratiz kent mijn cijfers. Een warmtepomp zonder enorme LT-radiatoren is kansloos. Ben nu bezig met vacuümglas en 36 extra zonnepanelen van 410wp om mijn huidige stroomverbruik af te dekken. Heb 3 elektrische auto’s waarvan ik er 2 zo weinig mogelijk thuis laad. Gasloos is nog mijlen ver van mij vandaan:(.
 
Tja, mijn rijksmonument is uit 1783, ca. 400m2. Wij stoken alleen op een deel vd begane grond en verbruiken daarvoor ca. 4.500m3/jr. Dit is na t plaatsen van dakisolatie en dubbelglas, beschik niet over een kruipruimte. Energiegratiz kent mijn cijfers. Een warmtepomp zonder enorme LT-radiatoren is kansloos. Ben nu bezig met vacuümglas en 36 extra zonnepanelen van 410wp om mijn huidige stroomverbruik af te dekken. Heb 3 elektrische auto’s waarvan ik er 2 zo weinig mogelijk thuis laad. Gasloos is nog mijlen ver van mij vandaan:(.
Denk ook eens aan ingestucte verwarmingsystemen zoals van Warp. Je vergroot je verwarmingsoppervlak enorm zonder enorme LTV radiatoren.
Denk ook aan:
Warmbouwen.nl
Monumenten kunnen met een mat tegen de oude binnenmuur gestuct waar water van 14 tot 20 graden doorloopt, uitstekend verwarmd worden.
Een aardig filmpje vind je hier: Uitleg WarmBouwen in 6 minuten (vimeo) - WarmBouwen
 
  • Helpful
Reactions: HWS
Bij onze nieuwbouw ook even gekeken naar een warmtepomp.
Het bleek dat ook bijna een slaapkamer vol met grote warm water tanks neer moest zetten, zo ook het prijskaartje & het gewicht van de installatie.
Dit ook v.w het probleem douchen, vooral de vrouwelijke tieners.
Bakken warm water hebben de dames nodig, meerder keren per dag.
Ik weet het, opvoeding, maar na een half jaar geef je het op.

Mijn conclusie was, interessant om de woning te verwarmen vooral op de lange duur, warm water een no go.

Wij hebben 4 jaar geleden ook gekozen voor een warmtepomp in onze nieuwbouwwoning. Meerprijs viel mij alles mee (€5500,—) Vloeroppervlak is slechts 60x60 voor de binnenunit + boiler (goed voor 240l warm water) en nog eens 60x60 voor het buffervat. Douchen met 4 personen is geen probleem en de boiler warmt redelijk snel op. Tot op heden geen probleem ondervonden. Alleen als er iemand in bad gaat en nog iemand aan het douchen is, moet de volgende even geduld hebben.
De warmtepomp installatie heeft een 400V aansluiting, mijn huisinstallatie 3x25A, dit in combinatie met de 11kw lader voor de M3 gaat tot op heden ook nog steeds goed.
 
Nee, niet opwarmen, gewoon 24/7 dezelfde temperatuur. Hooguit vanwege comfortwens 's nachts één graad naar beneden en geprogrammeerd eind van de middag weer een graadje hoger. Dan loopt de warmtepomp vele uren op laag vermogen tijdens onze kwakkelwinterdagen en functioneert daarmee heel goed: stabiele woningtemperatuur en lange levensduur door weinig starts/stops.
Door meer warmteverlies bij een minder goed geïsoleerde woning ga je dus meer verbruiken dan met een systeem wat wel kan anticiperen op afwezigheid en aanwezigheid van de bewoners. En dat is juist niet het doel.
 
Door meer warmteverlies bij een minder goed geïsoleerde woning ga je dus meer verbruiken dan met een systeem wat wel kan anticiperen op afwezigheid en aanwezigheid van de bewoners. En dat is juist niet het doel.
Het probleem met 35 graden verwarming is dat een huis geen nachtverlaging kan hebben. Als je bij het opstaan een temperatuur van 21 graden C. wil hebben, heeft een 35 graden water systeem enkele uren nodig om de gewenste 21 graden te bereiken.
Je zult dus de verliezen in de nacht moeten accepteren om 's morgens voldoende warmte in huis te hebben.
 
Het probleem met 35 graden verwarming is dat een huis geen nachtverlaging kan hebben. Als je bij het opstaan een temperatuur van 21 graden C. wil hebben, heeft een 35 graden water systeem enkele uren nodig om de gewenste 21 graden te bereiken.
Je zult dus de verliezen in de nacht moeten accepteren om 's morgens voldoende warmte in huis te hebben.

Wij hebben er voor gekozen om rond 22:00 uur de verwarming uit te schakelen. Het is binnen dan ca. 20,5 tot 21 Gr.C. De volgende morgen is het wat afgekoeld richting de 19 Gr.C. en begint de verwarming weer te stoken. Wellicht iets minder comfortabel voor sommige mensen maar voor ons is dat prima. In de morgen zijn we toch in de weer of weg. In de loop van de dag komt de temperatuur weer boven de 20 Gr.C en dat zijn de momenten dat we weer op de bank hangen ;)

Ik heb voorgaande proefondervindelijk gemeten en geoptimaliseerd. In de morgen wordt de verwarming wat begrenst middels een PID regeling zodat rendement behouden blijft. In de nacht is alles uit -> ook geen elektra verbruik van pompen etc. In ons geval (goed geïsoleerde woning) de meest zuinige methode. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die in de morgen ook 21 Gr.C. willen voelen en dan is het idd 24/7 stoken.
 
Wij hebben er voor gekozen om rond 22:00 uur de verwarming uit te schakelen. Het is binnen dan ca. 20,5 tot 21 Gr.C. De volgende morgen is het wat afgekoeld richting de 19 Gr.C. en begint de verwarming weer te stoken. Wellicht iets minder comfortabel voor sommige mensen maar voor ons is dat prima. In de morgen zijn we toch in de weer of weg. In de loop van de dag komt de temperatuur weer boven de 20 Gr.C en dat zijn de momenten dat we weer op de bank hangen ;)

Ik heb voorgaande proefondervindelijk gemeten en geoptimaliseerd. In de morgen wordt de verwarming wat begrenst middels een PID regeling zodat rendement behouden blijft. In de nacht is alles uit -> ook geen elektra verbruik van pompen etc. In ons geval (goed geïsoleerde woning) de meest zuinige methode. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die in de morgen ook 21 Gr.C. willen voelen en dan is het idd 24/7 stoken.

Prima dat je dit zo bewust en doordacht doet. Heb je in beeld wat de werkelijke besparingen zijn vergeleken met 24 uur doordraaien? In ons geval, gepensioneerd, zijn wij meestal 24 uur per dag thuis en elke dag een halve dag in een 'koud' huis is geen aanlokkelijk vooruitzicht.
Bij ons staat de grondwater WP 24 uur per dag op 22 graden. Het verbruik op jaarbasis is nu 5.450 kWh voor verwarmen en koelen. Dat is 84 euro per maand in een huis van 1.400 m3 inhoud. De drang om daar op te besparen, 45 zonnepanelen brengen de energierekening sowieso al naar 0, is er niet.
 
Wij hebben een soortgelijke regeling als @SparkyM3LR4WD voor onze woonkamer met alleen vloerverwarming, de rest van het huis heeft, behalve de badkamer, de verwarming uit. Nieuwbouw uit 2013. En we besparen er mee. Behoorlijk zelfs. Dat vonden we na het 1e jaar uit toen onze rekening de spuigaten uit liep (stadsverwarming). Temperatuur daalt 1-2 graden, afhankelijk van de wind en kou buiten.
 
Wij hebben een soortgelijke regeling als @SparkyM3LR4WD voor onze woonkamer met alleen vloerverwarming, de rest van het huis heeft, behalve de badkamer, de verwarming uit. Nieuwbouw uit 2013. En we besparen er mee. Behoorlijk zelfs. Dat vonden we na het 1e jaar uit toen onze rekening de spuigaten uit liep (stadsverwarming). Temperatuur daalt 1-2 graden, afhankelijk van de wind en kou buiten.
Wij hebben ook alleen radiator in badkamer aan, thermostaat beneden met vloervarming zonder radiatoren. Maar vanwege de houten vloer dag en nacht zelfde temparatuur. Inmiddels trap gat ook dicht gezet. Helaas nu in de badkamer minder warm omdat de warmte beter beneden blijft. Slaapkamers nooit kachel aan, nieuwbouw 2017.

overweeg tado voor de badkamer en kleppen bij de cv ketel.
 
Het eerste dat wij gedaan hebben is de verwarming van de rest van het huis los laten koppelen van de thermostaat in de kamer. Iedere radiator in huis heeft zijn eigen thermostaat (inclusief de badkamer natuurlijk) dus ik snap niet dat de bouwer het idee had dat de rest van het huis gewoon koud moet worden als de kamer koud moet worden. Is die idiote koppeling bij jou misschien nog wel aanwezig? Welke idioot dit soort constructies bedenkt...

Ook vond de bouwer dat hij een goedkope thermostaat kon ophangen, zo'n rond ding, terwijl in het bestek een dure honeywell was opgenomen. "ja maar meneer, die heeft nu niet nodig met vloerverwarming". "Dat kan wel zijn maar we hebben er wel voor betaald, dus vervangen dat ding".
 
@HWS
Hendrik, je denkt nog heel lang aan gas vast te zitten. Vraagje, hoe hoog is de watertemperatuur in je CV?
De moderne warmtepompen hebben zelfs op 55 graden een SCOP van rond 3,3. Natuurlijk is een lagere temperatuur beter, maar bij een COP van rond 2,7 zit je op het omslagpunt qua kosten tussen gas en WP.
En als je de middelen hebt om boringen te laten verrichten, heb je vermoedelijk het hele jaar een brontemperatuur van rond 10 graden C. Dan is ook nu waarschijnlijk een warmtepomp al een goede mogelijkheid.
Als je de komende jaren de koudste buitenmuren met Warp of warmbouwen aanpakt worden de perspectieven nog beter. Gas wordt de komende jaren flink duurder, elektriciteit goedkoper.
En met een flink aantal zonnepanelen van 410 Wp kom je een mooi eind in de richting.
 
  • Helpful
Reactions: HWS
Ik begrijp niet waarom ze de isolatielaag bovenop de buizen leggen (aan de binnenkant van de muur). Dan ‘duw’ je toch de warmteafgifte toch naar buiten?
Zie op 1:34:
B831FD71-50DD-4132-9D73-FC816249FF11.jpeg