Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
In noord Europa zou dat nog wel lukken met grote inspanningen en veel mislukte projecten omdat het te snel en overhaast gepushed wordt.

De transitie van paard en wagen naar de automobiel was in tien jaar gepiept. Er was destijds nul komma nul infrastructuur voor de auto, er waren nog niet eens verkeersregels.

mijn X gebruikt 2x zoveel stroom als mijn huis.

N=1. De gemiddelde Nederlander rijd 30 km per dag. Dat druppel je vol op een schuko.

Dichtbij huis, in Duitsland willen ze meer aan het gas om van de kolen en bruinkool af te komen

Als tussenoplossing. De bedoeling is 100% zon en wind. Afgelopen jaar was in Nederland al 41% van onze elektra hernieuwbaar, en dit neemt elk jaar met 25% toe. Net zo exponentieel als de transitie naar EV’s.

noord Oost Roemenië

Lijkt mij niet dat die een enorme bijdrage aan het probleem zijn en dat mag nooit een argument zijn om op onze handen te gaan zitten natuurlijk.

Ik klink misschien pessimistisch maar ik zie het als realistisch.

Haha we gaan het vanzelf meemaken. We zitten midden in een systeem-disruptie en ik denk dat we in 2030 daarvan al een heel stuk achter de rug hebben maar ik ben een postivo 😁
 
Bij zo'n antwoord moet ik lachen. Jij kunt zelf niets beslissen dus je bent zelf nergens verantwoordelijk voor. Dus ik zit gevangen in marketingtalk.
Een paar feiten:
Ik ben geen milieufreak.
Ik werk op boortorens, maar tegenwoordig boren we te weinig naar olie en gas. In Rusland kopen was goedkoper maar is nooit schoner geweest.
Mijn huis is al gasloos sinds 1998, wanneer die van jouw?
Mijn X is privé en als jij dat graag wilt is hij met oliegeld betaald en ja ook nog een gedeelte indirect door Shell.

Maar nee geen marketingtalk gewoon nuchter verstand. Ik weet niet hoe oud je bent maar jij gaat niet meemaken dat er geen olie en gas meer nodig is. Kijk maar eens hoeveel plastic er in je Tesla zit.

Dus: NO OIL - NO TESLA.

ja, je roert een hoop aan.
De vraag had ik niet persoonlijk moeten maken. Mijn excuses daarvoor.
Over de inhoud. In hoeverre heeft een autorijder een keuze? Drie aantekeningen.
Wat een keuze lijkt is een causale keten is in de hersenen. Zie hiervoor ook Victor Lamme, Victor Lamme, lezing, brein, vrije wil, in het boek ‘de vrije wil bestaat niet’. Overigens denk ik dat dit een a priori aanname is, geen a posteriori analyse.
Een gemiddelde scholier krijgt dagelijks 1500 commerciële boodschappen te verwerken. Deze boodschappen passen het gedrag zodanig aan dat de eigen keus beperkt wordt tot de aangeboden opties. Althans, dat beweert de marketingindustrie zelf.
Maar het argument dat ik probeerde aan te snijden ging over de economische wetten. In een ontwikkelde markt hebben de gevestigde aanbieders een competitieve voorsprong door hun kennis en schaal. Nieuwe aanbieders worden geweerd. Daarnaast zullen de aanbieders aanpalende niches proberen te bezetten en ook daar een kaalslag aan richten.(Zie ook:
Wanneer je bij Shell energy een contract afsluit voor levering van elektra en gas, krijg je bij het laden 30% korting
, en de overname van New Motion) De keuze van de consument wordt waar mogelijk beperkt. De tegenkrachten zijn grotendeels de anti-monopolie regulering, of, andere ondernemingen die snel geïrriteerd zijn over gebrak aan keuze en het gedrag van enkelingen die alternatieven zoeken, bv op de SuCs.
Dan ook een persoonlijk opmerking.
Het is mooi dat je je huis goed probeert isoleren en van het gas gehaald hebt.
Er is niets mis met werken de olie-industrie. Ook de eigen keuze op de arbeidsmarkt vallen onder de causale mechanismes zoals hierboven beschreven. Ik gun je ook een mooie carrière switch en dat je de noodzaak om de industrie te verdedigen minder voelt.
Dan over je voorspelling.
Je hebt gelijk. Olie zal gebruikt blijven zoals als we na een eeuw autorijden ook nog wel eens een paard tegen komen. Ondertussen is de olie industrie al vergaand gemarginaliseerd. Geen olies meer in de Dow. Waar de waarde van Exxon en Shell voorheen in de top van Fortune 500 zaten zijn ze nu nog maar een fractie van bv de tech-molochen.
Ondanks dat de waarde meer dan gehalveerd is Tesla een grote speler die de olie-industrie verder marginaliseert met name door het uitgebreide netwerk van SuCs.
 
De transitie van paard en wagen naar de automobiel was in tien jaar gepiept. Er was destijds nul komma nul infrastructuur voor de auto, er waren nog niet eens verkeersregels.



N=1. De gemiddelde Nederlander rijd 30 km per dag. Dat druppel je vol op een schuko.



Als tussenoplossing. De bedoeling is 100% zon en wind. Afgelopen jaar was in Nederland al 41% van onze elektra hernieuwbaar, en dit neemt elk jaar met 25% toe. Net zo exponentieel als de transitie naar EV’s.



Lijkt mij niet dat die een enorme bijdrage aan het probleem zijn en dat mag nooit een argument zijn om op onze handen te gaan zitten natuurlijk.



Haha we gaan het vanzelf meemaken. We zitten midden in een systeem-disruptie en ik denk dat we in 2030 daarvan al een heel stuk achter de rug hebben maar ik ben een postivo 😁
@Dikkie Dik wij zouden eens samen ee biertje moeten doen, dat zou best een gezellige discussie kunnen worden. Ik noemde wat voorbeelden en volgens mij ging en gaat het een stuk langzamer.

@Gerard60 Ik weet niet waarom ik van baan moet veranderen. Heb je wel eens van geothermie gehoord. Dat is sinds 2006 het meeste wat ik doe. En zonder de technologie die ook in de oliewereld gebruikt wordt was dit nooit zo snel begonnen.

Maar OK back on topic. Weet iemand hoe groen de stroom van superchargers is?
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
C0B5AA06-6E47-4420-BB32-C72C50C53C73.png


Volgend Tezlab was dit de score voor SuC Maastricht op vrijdag 6 januari om 1800
 
Een gemiddeld gezin verbruikt jaarlijks 3000 kWh ( = schatting).
30 km/ dag = 11.000 km per jaar. Een MX verbruikt, ladingverliezen en phantom drain inbegrepen 25kWh/100 km of 2750 kWh per 11.000 km.
De bewering van Camelroel was dus waar.
Ik zei 2 x zoveel. :D

Huis ongeveer 3500 kWh Zonder Tesla.

En Tesla in bijna 2 jaar:
Thuis: 3761 kWh
Suc 3517 kWh
andere laders 6417 kWh.

Dus 13595 kWh is 6847,5 kWh per jaar en ik heb nog 12 dagen te gaan om mijn 2 jaar vol te maken.
54500 km gereden tot gisteravond.
Dus fivari zit redelijk goed met de schatting van het verbruik. 24,94 kWh /100 km
 
Waar komt toch die negativiteit over duurzame energie op internet vandaan. :rolleyes:
Dat windmolens miljoenen vogels doden en daarom verboden moeten worden. Dat de fabrikage van zonnepanelen meer energie kost dan ze in hun hele bestaan opbrengen. Of dat de stroom straks steeds uitvalt omdat er dan geen zon of wind is.

Deutsche Welle besteedt daar aandacht aan, met ondersteuning van de Nederlandse "Debunker": Auke de Vries. YouTube video, in het Engels, 12 min:
DW: The smear tactics against wind and solar
 
Last edited:
Goed verhaal maar de meeste autoladers zijn tegenwoordig 3 fase en zonnepanelen omvormers zijn dat vaak ook, wellicht was dat in 2015 anders dan nu?
Als de meeste zware gebruikers en opwekkers op 3 fase werken valt er weinig slimmigheid meer uit te halen lijkt mij.


Autoladers oké maar omvormers? Tot 5kWp is 99% monofase. Als verschillende installateurs allemaal L1 pakken in een rijtje huizen heb je al een issue.

Sowieso is het netjes aansluiten van de lasten over de fases een must maar iets wat maar al te vaak niet gedaan wordt.

In een ideale wereld heb je helemaal gelijk maar de wereld is verre van ideaal. Dit soort details kan denk ik wel een verschil maken.
 
Autoladers oké maar omvormers? Tot 5kWp is 99% monofase. Als verschillende installateurs allemaal L1 pakken in een rijtje huizen heb je al een issue.

Sowieso is het netjes aansluiten van de lasten over de fases een must maar iets wat maar al te vaak niet gedaan wordt.

In een ideale wereld heb je helemaal gelijk maar de wereld is verre van ideaal. Dit soort details kan denk ik wel een verschil maken.
Waarom zou je, als je 3 phase binnen hebt liggen voor een 1 phase omvormer kiezen?
Alles wat hier binnenkomt en een 3fase optie heeft, wordt 3 fase. Waarom zou ik dan voor 1 fase gaan?

(is eigenlijk een open vraag)
 
Waarom zou je, als je 3 phase binnen hebt liggen voor een 1 phase omvormer kiezen?
De vraag is meer andersom, waarom zou je apparatuur die op 1 fase past op 3 fasen aansluiten? Het meerfase-probleem ligt niet bij de huizen maar bij onze energieleverancier. Die hebben al onze meterkasten volgepropt met slimme meters, kunnen ze ook wel even onze fases beter loadbalancen lijkt me.
 
De vraag is meer andersom, waarom zou je apparatuur die op 1 fase past op 3 fasen aansluiten? Het meerfase-probleem ligt niet bij de huizen maar bij onze energieleverancier. Die hebben al onze meterkasten volgepropt met slimme meters, kunnen ze ook wel even onze fases beter loadbalancen lijkt me.
Ik dacht (verkeerdelijk dus) dat 3 fasen apparatuur de workload over de 3 fase heen “verdeelde” waar je bij een 1 fase apparaat zelf een bepaalde fase uitkiest en dus ooit misschien zal moeten gaan puzzelen.