Bij zo'n antwoord moet ik lachen. Jij kunt zelf niets beslissen dus je bent zelf nergens verantwoordelijk voor. Dus ik zit gevangen in marketingtalk.
Een paar feiten:
Ik ben geen milieufreak.
Ik werk op boortorens, maar tegenwoordig boren we te weinig naar olie en gas. In Rusland kopen was goedkoper maar is nooit schoner geweest.
Mijn huis is al gasloos sinds 1998, wanneer die van jouw?
Mijn X is privé en als jij dat graag wilt is hij met oliegeld betaald en ja ook nog een gedeelte indirect door Shell.
Maar nee geen marketingtalk gewoon nuchter verstand. Ik weet niet hoe oud je bent maar jij gaat niet meemaken dat er geen olie en gas meer nodig is. Kijk maar eens hoeveel plastic er in je Tesla zit.
Dus: NO OIL - NO TESLA.
ja, je roert een hoop aan.
De vraag had ik niet persoonlijk moeten maken. Mijn excuses daarvoor.
Over de inhoud. In hoeverre heeft een autorijder een keuze? Drie aantekeningen.
Wat een keuze lijkt is een causale keten is in de hersenen. Zie hiervoor ook Victor Lamme,
Victor Lamme, lezing, brein, vrije wil, in het boek ‘de vrije wil bestaat niet’. Overigens denk ik dat dit een a priori aanname is, geen a posteriori analyse.
Een gemiddelde scholier krijgt dagelijks 1500 commerciële boodschappen te verwerken. Deze boodschappen passen het gedrag zodanig aan dat de eigen keus beperkt wordt tot de aangeboden opties. Althans, dat beweert de marketingindustrie zelf.
Maar het argument dat ik probeerde aan te snijden ging over de economische wetten. In een ontwikkelde markt hebben de gevestigde aanbieders een competitieve voorsprong door hun kennis en schaal. Nieuwe aanbieders worden geweerd. Daarnaast zullen de aanbieders aanpalende niches proberen te bezetten en ook daar een kaalslag aan richten.(Zie ook:
Wanneer je bij Shell energy een contract afsluit voor levering van elektra en gas, krijg je bij het laden 30% korting
, en de overname van New Motion) De keuze van de consument wordt waar mogelijk beperkt. De tegenkrachten zijn grotendeels de anti-monopolie regulering, of, andere ondernemingen die snel geïrriteerd zijn over gebrak aan keuze en het gedrag van enkelingen die alternatieven zoeken, bv op de SuCs.
Dan ook een persoonlijk opmerking.
Het is mooi dat je je huis goed probeert isoleren en van het gas gehaald hebt.
Er is niets mis met werken de olie-industrie. Ook de eigen keuze op de arbeidsmarkt vallen onder de causale mechanismes zoals hierboven beschreven. Ik gun je ook een mooie carrière switch en dat je de noodzaak om de industrie te verdedigen minder voelt.
Dan over je voorspelling.
Je hebt gelijk. Olie zal gebruikt blijven zoals als we na een eeuw autorijden ook nog wel eens een paard tegen komen. Ondertussen is de olie industrie al vergaand gemarginaliseerd. Geen olies meer in de Dow. Waar de waarde van Exxon en Shell voorheen in de top van Fortune 500 zaten zijn ze nu nog maar een fractie van bv de tech-molochen.
Ondanks dat de waarde meer dan gehalveerd is Tesla een grote speler die de olie-industrie verder marginaliseert met name door het uitgebreide netwerk van SuCs.