Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Daar is het mij om te doen, vooral de piekvraag.
Piekvraag kun je met slimme apparaten oplossen. Het echte energievraagstuk zit tussen zomer en winter, zolang je niet van plan bent een windmolen te plaatsen 😅
Als jou droger, wasmachine en warmtepomp automatisch aanslaan bij voldoende zonnestroom heb je geen batterij nodig voor het balanceren. Behalve wanneer je van het net af wilt. Maar ook dan kom je vooral uit bij de eerste oplossing (warmte opslag)
 
Ik denk dat ik de volgende vraag het beste in dit draadje kan stellen: enkele dagen geleden stuitte ik na wat googlen op een website die voorspelt wanneer de stroom zo groen mogelijk is (in de aankomende 24 uur zo uit mijn hoofd). Helaas heb ik denk ik per ongeluk de website (tab in Google app of website in mijn browser, geen idee waar ik zat..) gesloten. Historie is er niet dankzij mijn instellingen. Wat ik herinner van de site was dat ook de vraag werd beantwoord of je op dat moment je auto duurzaam kon opladen, als indicatie van de (near) real-time CO2eq/kWh. De enige (onoverzichtelijke) site die ik nu heb gevonden die enigszins hetzelfde doet, is de volgende:


Ik zie die vraag over auto laden j/n echter niet terug en twijfel dus of dit de site is waar ik eerder op zat. Iemand enig idee welke site het zou kunnen zijn geweest? Bij voorbaat dank voor de hulp. 🙏
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk dat ik de volgende vraag het beste in dit draadje kan stellen: enkele dagen geleden stuitte ik na wat googlen op een website die voorspelt wanneer de stroom zo groen mogelijk is (in de aankomende 24 uur zo uit mijn hoofd). Helaas heb ik denk ik per ongeluk de website (tab in Google app of website in mijn browser, geen idee waar ik zat..) gesloten. Historie is er niet dankzij mijn instellingen. Wat ik herinner van de site was dat ook de vraag werd beantwoord of je op dat moment je auto duurzaam kon opladen, als indicatie van de (near) real-time CO2eq/kWh. De enige (onoverzichtelijke) site die ik nu heb gevonden die enigszins hetzelfde doet, is de volgende:


Ik zie die vraag over auto laden j/n echter niet terug en twijfel dus of dit de site is waar ik eerder op zat. Iemand enig idee welke site het zou kunnen zijn geweest? Bij voorbaat dank voor de hulp. 🙏



misschien bedoel je deze?

dynamische tarieven in de toekomst
 
Salderen stopt per 1/1/2027
Dat schrijven PVV, NSC, VVD en BoerBurgerBeweging (BBB) die het nieuwe kabinet vormen in hun hoofdlijnenakkoord

Zou leuk zijn als onze Tesla aan de woning gekoppeld kan worden (rijdende accu)
Zal toch intern voorbereid moeten zijn. Zover bekend kan alleen de Cybertruck dat.

Heb nu 5kw accu (sessy) en daarmee kom ik heel eind: ochtend 8:00 genoeg PV en einde dag voorziet de accu tot in de nacht (ergens tussen 00:00-03:00 is die pas leeg). Accu is in paar uur vol met PV. Daarmee geen duur avond tarief en PV pakt de ochtend. Nu z'n Euro 2,- per dag echt afgenomen (en lever nog berg terug). Dagen met minder zon/regen, dan zie je dat de accu de boel opvangt als er te weiig PV is en weer oplaad op de PV als bv. de regen stopt.

Wat ik geleerd heb: je hebt geen grote accu nodig. Ik dacht eerst dat ik zeker 20Kw nodig had, maar zinloos. Die krijg ik nooit vol in de winter en in de zomer stuk minder nodig.

Winter is ander verhaal, dan doet z'n accu niet veel. Te weinig PV, te weinig goedkope uren en door de WP is die zo leeg. Dan zou EV accu het wel redden. Maar ja 2kw/uur trekt daar ook aardig snel wat uit. In de winter zijn de verschillen vaak weken niet groot (laag tov hoog moet z'n 80% zijn ivm laad- ontlaadverliezen, anders zinloos). De variable tariefverschillen zijn dan veel kleiner.

Nu kun je wel nog onbalans gaan traden in de winter, maar die onbalans is in de winter stuk minder en straks nog minder als er meer accu's komen (en die gaan er dus komen als saldering stopt).

Als de Tesla het zou kunnen zou ik toch gaan voor de thuisaccu (werkt altijd en geen dure omvormer en aanpassing aan de installatie nodig). Je hebt namelijk helemaal niet z'n grote accu nodig. Zie het meer als noodvoorziening (en die heb je in NL niet echt nodig).

Ik vondt dat eerst ook zinvol (EV als thuisaccu), nu niet meer. Zal toch ook slimme software bij moeten met p1 koppeling. Je EV zal daarnaast vaak thuis moeten staan (eigenlijk elke avond en evt. ochtend). Systeem moet weten met welk tarief je EV ergens is geladen (of gratis op PV of gedeeltelijk PV en net) om te bepalen of het zinvol is om te leveren. Het is zinloos om dure stroom te leveren als thuistarief lager is. Nog niet zo eenvoudig om dat te bepalen.
 
Last edited:
Zal toch intern voorbereid moeten zijn. Zover bekend kan alleen de Cybertruck dat.

Heb nu 5kw accu (sessy) en daarmee kom ik heel eind: ochtend 8:00 genoeg PV en einde dag voorziet de accu tot in de nacht (ergens tussen 00:00-03:00 is die pas leeg). Accu is in paar uur vol met PV. Daarmee geen duur avond tarief en PV pakt de ochtend. Nu z'n Euro 2,- per dag echt afgenomen (en lever nog berg terug). Dagen met minder zon/regen, dan zie je dat de accu de boel opvangt als er te weiig PV is en weer oplaad op de PV als bv. de regen stopt.

Wat ik geleerd heb: je hebt geen grote accu nodig. Ik dacht eerst dat ik zeker 20Kw nodig had, maar zinloos. Die krijg ik nooit vol in de winter en in de zomer stuk minder nodig.

Winter is ander verhaal, dan doet z'n accu niet veel. Te weinig PV, te weinig goedkope uren en door de WP is die zo leeg. Dan zou EV accu het wel redden. Maar ja 2kw/uur trekt daar ook aardig snel wat uit. In de winter zijn de verschillen vaak weken niet groot (laag tov hoog moet z'n 80% zijn ivm laad- ontlaadverliezen, anders zinloos). De variable tariefverschillen zijn dan veel kleiner.

Nu kun je wel nog onbalans gaan traden in de winter, maar die onbalans is in de winter stuk minder en straks nog minder als er meer accu's komen (en die gaan er dus komen als saldering stopt).

Als de Tesla het zou kunnen zou ik toch gaan voor de thuisaccu (werkt altijd en geen dure omvormer en aanpassing aan de installatie nodig). Je hebt namelijk helemaal niet z'n grote accu nodig. Zie het meer als noodvoorziening (en die heb je in NL niet echt nodig).

Ik vondt dat eerst ook zinvol (EV als thuisaccu), nu niet meer. Zal toch ook slimme software bij moeten met p1 koppeling. Je EV zal daarnaast vaak thuis moeten staan (eigenlijk elke avond en evt. ochtend). Systeem moet weten met welk tarief je EV ergens is geladen (of gratis op PV of gedeeltelijk PV en net) om te bepalen of het zinvol is om te leveren. Het is zinloos om dure stroom te leveren als thuistarief lager is. Nog niet zo eenvoudig om dat te bepalen.

Hier een vergelijkbare situatie (veel PV, WP en EV), echter nog zonder accu.

Ik monitor alle opwek-/verbruik sinds 2 jaar en kwam er ook al achter dat het verbruik op momenten dat de PV niet opwekt erg beperkt is. En een thuisaccu opladen om vervolgens de Tesla weer te vullen lijkt me niet de oplossing 😄.

Een thuisaccu kwam financieel niet uit en na prive overname van de Tesla hebben we begin dit jaar nog maar wat extra PV geplaatst zodat:
  • We qua kWh en Euro's op jaarbasis neutraal uitkomen (dat is al jaren gelukt, een beetje m'n hobby geworden)
  • In de minder zonnige maanden de WP nog meer op zonnestroom kunnen laten draaien (verbruik WP valt na wat optimalisatie overigens erg mee!)

Gevolg is dat we in de maanden zonder "R" erg veel stroom over hebben. De Tesla houden we netjes tussen de 20-80% maar is op zonnige momenten zo vol (3x 16A laden) met het PV overschot. De boiler (via Daikin WP) stuurt ook op PV overschot maar is ook binnen 1,5 tot max. 2 uur weer op temperatuur.

Dus nu denken we aan het laatste stapje -> voldoende accu opslag om een gemiddelde nacht (of eventueel nog een wat minder zonnige dag) te overbruggeen met PV opwek. Een thuisaccu is relatief klein en de Tesla als rijdende accu spreekt me toch ook wel aan -> de accu heeft na >225k km slechts 7% degradatie en de dagwaarde is door de km-stand relatief laag. (dan kan de Tesla een 2e auto vervangen welke overdag veel thuis staat). Er zijn al wel mogelijkheden om de Tesla op een minder officiële manier aan het net te koppelen maar die kant wil ik liever niet op. Zou leuk zijn als er een wat uitgebreidere TWC met "on-grid functie komt". In de praktijk zie ik uiteindelijk ook wel een Sessy oid komen, zowel financieel als op lange termijn een stabielere oplossing. We hebben nog ca. 2 jaar te salderen, daarmee 2 jaar bedenktijd.

Nb: uiteindelijk gaat het niet meer om de kWh maar meer de aansluiting -> net als dat met data/internet is gebeurd de afgelopen 1-2 decennia ("vroeger" betaalde we ook per mb nu per maand/aansluiting/bundel).
 
Wat ik geleerd heb: je hebt geen grote accu nodig. Ik dacht eerst dat ik zeker 20Kw nodig had, maar zinloos. Die krijg ik nooit vol in de winter en in de zomer stuk minder nodig.
Je hebt nodig wat je in de nacht verbruikt. Dat is meestal niet meer dan 5 kW. Meer is leuk, maar dan ga je dus over meerdere dagen opslaan en dat is eponentieel minder rendabel.
Vooropgesteld dat ja a) niet 's avonds je auto gaat opladen en b) niet 's avonds nog verwarming van een warmtepomp nodig hebt. Maar dat tweede sluit zichzelf eigenlijk al uit want dat heb je in de winter nodig en dan heb je vaak toch al niet zoveel opwek dat je de nacht doorkomt.
 
De terugverdientijd is nu best lang. Gaat ook meer om te testen. Zou me niks verbazen als ze duurder worden (Sessy ook al 500,- duurder en dan nog installatie, ook duurder geworden). Maar wellicht komt er straks subsidie.

Accu is zinvol in de zon-maanden (8 maanden) en je moet hem dus dimensioneren op je zomerverbruik.
Ik zag net op de website van sessie dat per 1 mei deze batterij ook kan handelen op de onbalans markt en een frank energy contract. Is daar al iets bij jou over bekend wat dat doet met de terug verdien tijd? Bij zonneplan zie je daar wel heel rooskleurige cijfers van op hun website staan.

 
bij het gebruik van een kleinere batterij is het nuttig om niet voor maximaal eigen verbruik te gaan, maar piekafvlakking te gebruiken (zeker in belgie met het capaciteitstarief). vooral in de winter zeer nuttig als er minder opbrengst pv is. ik zet deze dan bv op 2kW afname net, alles wat er boven is wordt door de batterij aangevuld. daarnaast reserveer ik in de winter 50% capaciteit hiervoor. ga je er onder dan laadt de batterij rustig bij. Vanaf er voldoende pv opbrengst is verlaag ik het percentage naar 10% en de piek naar 1kW. sinds begin april heb ik geen verbruik meer van het net, momenteel.
 
Je hebt nodig wat je in de nacht verbruikt. Dat is meestal niet meer dan 5 kW. Meer is leuk, maar dan ga je dus over meerdere dagen opslaan en dat is eponentieel minder rendabel.
Vooropgesteld dat ja a) niet 's avonds je auto gaat opladen en b) niet 's avonds nog verwarming van een warmtepomp nodig hebt. Maar dat tweede sluit zichzelf eigenlijk al uit want dat heb je in de winter nodig en dan heb je vaak toch al niet zoveel opwek dat je de nacht doorkomt.
Nacht is al goedkoop tarief, ik wil de avondpiek eruit hebben (die is altijd duur). Dus zon onder tot minimaal 00:00 (gisteren tot 04:00 ontladen)..
 
Ik zag net op de website van sessie dat per 1 mei deze batterij ook kan handelen op de onbalans markt en een frank energy contract. Is daar al iets bij jou over bekend wat dat doet met de terug verdien tijd? Bij zonneplan zie je daar wel heel rooskleurige cijfers van op hun website staan.

Ja, maar dan moet je leverancier je accu ondersteunen (heb nu Tibber doen nog geen Sessy, Frank wel). Zijn inmiddels meerdere die dit doen.

Tibber doet wel al deel onbalans met je EV (alleen laden), maar dat is voor ons maar paar euro per maand (ik laad meestal maar 1x per week). En dat werkt natuurlijk alleen als die nog niet vol is (dus maar aantal uren beschikbaar).

Is overigens wel interessant. Zeker in de zomer is onbalans (wind en zon) hoog. Winter een stuk minder. Maar ik doe er nog niks mee, accu is voor thuis verbruik. Onbalans is eigenlijk gewoon een verdienmodel en doet niks voor je huis (puur handel). Als ik dat doe, dan zet ik daar extra accu voor in (verdien je terug in 5 jaar...... mits de onbalans hoog blijft).
 
Op voorwaarde dat er de volgende dag weer zon is. Wat meer reserve is dus niet slecht.
Die paar dagen dat het alleen regent zijn uitzondering. Bewolkt en wat buien maakt hier niet uit: nog steeds zat PV om vol te laden. Ligt ook aan je verbruik, je PV en hoe vaak je de EV laad.

Gaat mij erom dat ik de accu vol krijg in de zon maanden en ook weer leeg. Als ik 20kw neem is dat veel te veel, laad hem wel vol in de zomer, maar nooit leeg (7-8 kw nodig). Winter al helemaal kansloos. Ik kijk dus per 24 uur naar huisverbruik, excl. EV. Dus waarom meer nemen ? Maar wellicht mis ik iets......

Ga er wel een bijplaatsen (10 kw totaal), eigenlijk iets teveel (maar ja ze gaan per 5kw). En dat geeft wel iets meer "luxe" als vrouwlief toch weer de vaatwasser aanzet of de was gaat doen in de avond (scheelt weer discussie 🤣 ).
 
  • Like
Reactions: Sregor
dat geeft wel iets meer "luxe"
Dat is waar het een groot deel om draait als je een iets grotere neemt. heeft vaker ook een hogere piek afgifte dan kleinere modellen.
In de zomer quasi onafhankelijk van het net, ondanks de vele kilometers die ik rij (42k/jaar). in de winter gaat e geen sprankeltje zon verloren en het ik een grotere buffer om in combinatie met piekverbruik de wagen te laden. op die manier is capaciteitstarief ook volledig onder controle.

Vandaag en gisteren toch iets minder opbrengst dan verwacht, maar nog voldoende buffer tot morgen. Hopelijk dan wat zon, dan kan de wagen ook terug bijgeladen worden.