Daar is het mij om te doen, vooral de piekvraag.tijdens overproductie van zonne-energie deze opslaat zodat tijdens piekvraag en gedurende avond- en nachturen de opgewekte eigen energie alsnog benut wordt.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Daar is het mij om te doen, vooral de piekvraag.tijdens overproductie van zonne-energie deze opslaat zodat tijdens piekvraag en gedurende avond- en nachturen de opgewekte eigen energie alsnog benut wordt.
Piekvraag kun je met slimme apparaten oplossen. Het echte energievraagstuk zit tussen zomer en winter, zolang je niet van plan bent een windmolen te plaatsenDaar is het mij om te doen, vooral de piekvraag.
Ik denk dat ik de volgende vraag het beste in dit draadje kan stellen: enkele dagen geleden stuitte ik na wat googlen op een website die voorspelt wanneer de stroom zo groen mogelijk is (in de aankomende 24 uur zo uit mijn hoofd). Helaas heb ik denk ik per ongeluk de website (tab in Google app of website in mijn browser, geen idee waar ik zat..) gesloten. Historie is er niet dankzij mijn instellingen. Wat ik herinner van de site was dat ook de vraag werd beantwoord of je op dat moment je auto duurzaam kon opladen, als indicatie van de (near) real-time CO2eq/kWh. De enige (onoverzichtelijke) site die ik nu heb gevonden die enigszins hetzelfde doet, is de volgende:
Samen slimmer met energie | Nationaal Energie Dashboard
Op ned.nl vind je actuele data over energie in Nederland, beschikbaar gesteld door Gasunie en TenneT. Deze data wordt publiek toegankelijk gemaakt met als doel slimmer en duurzamer om te gaan met onze beschikbare energie.ned.nl
Ik zie die vraag over auto laden j/n echter niet terug en twijfel dus of dit de site is waar ik eerder op zat. Iemand enig idee welke site het zou kunnen zijn geweest? Bij voorbaat dank voor de hulp.
Hier -24 bruto, dat is ca. -6 cent netto. Dus letterlijk iedere verbruiker erbij aanzetten levert geld op.Morgen weer twee uur lang dat de consumentenprijs onder de 0 gaat, -11 cent/kWh!
Aaai! Moet je straks over op RenaultSalderen stopt per 1/1/2027
Dat schrijven PVV, NSC, VVD en BoerBurgerBeweging (BBB) die het nieuwe kabinet vormen in hun hoofdlijnenakkoord
Zou leuk zijn als onze Tesla aan de woning gekoppeld kan worden (rijdende accu)
Zal toch intern voorbereid moeten zijn. Zover bekend kan alleen de Cybertruck dat.Salderen stopt per 1/1/2027
Dat schrijven PVV, NSC, VVD en BoerBurgerBeweging (BBB) die het nieuwe kabinet vormen in hun hoofdlijnenakkoord
Zou leuk zijn als onze Tesla aan de woning gekoppeld kan worden (rijdende accu)
Zal toch intern voorbereid moeten zijn. Zover bekend kan alleen de Cybertruck dat.
Heb nu 5kw accu (sessy) en daarmee kom ik heel eind: ochtend 8:00 genoeg PV en einde dag voorziet de accu tot in de nacht (ergens tussen 00:00-03:00 is die pas leeg). Accu is in paar uur vol met PV. Daarmee geen duur avond tarief en PV pakt de ochtend. Nu z'n Euro 2,- per dag echt afgenomen (en lever nog berg terug). Dagen met minder zon/regen, dan zie je dat de accu de boel opvangt als er te weiig PV is en weer oplaad op de PV als bv. de regen stopt.
Wat ik geleerd heb: je hebt geen grote accu nodig. Ik dacht eerst dat ik zeker 20Kw nodig had, maar zinloos. Die krijg ik nooit vol in de winter en in de zomer stuk minder nodig.
Winter is ander verhaal, dan doet z'n accu niet veel. Te weinig PV, te weinig goedkope uren en door de WP is die zo leeg. Dan zou EV accu het wel redden. Maar ja 2kw/uur trekt daar ook aardig snel wat uit. In de winter zijn de verschillen vaak weken niet groot (laag tov hoog moet z'n 80% zijn ivm laad- ontlaadverliezen, anders zinloos). De variable tariefverschillen zijn dan veel kleiner.
Nu kun je wel nog onbalans gaan traden in de winter, maar die onbalans is in de winter stuk minder en straks nog minder als er meer accu's komen (en die gaan er dus komen als saldering stopt).
Als de Tesla het zou kunnen zou ik toch gaan voor de thuisaccu (werkt altijd en geen dure omvormer en aanpassing aan de installatie nodig). Je hebt namelijk helemaal niet z'n grote accu nodig. Zie het meer als noodvoorziening (en die heb je in NL niet echt nodig).
Ik vondt dat eerst ook zinvol (EV als thuisaccu), nu niet meer. Zal toch ook slimme software bij moeten met p1 koppeling. Je EV zal daarnaast vaak thuis moeten staan (eigenlijk elke avond en evt. ochtend). Systeem moet weten met welk tarief je EV ergens is geladen (of gratis op PV of gedeeltelijk PV en net) om te bepalen of het zinvol is om te leveren. Het is zinloos om dure stroom te leveren als thuistarief lager is. Nog niet zo eenvoudig om dat te bepalen.
Je hebt nodig wat je in de nacht verbruikt. Dat is meestal niet meer dan 5 kW. Meer is leuk, maar dan ga je dus over meerdere dagen opslaan en dat is eponentieel minder rendabel.Wat ik geleerd heb: je hebt geen grote accu nodig. Ik dacht eerst dat ik zeker 20Kw nodig had, maar zinloos. Die krijg ik nooit vol in de winter en in de zomer stuk minder nodig.
Ik zag net op de website van sessie dat per 1 mei deze batterij ook kan handelen op de onbalans markt en een frank energy contract. Is daar al iets bij jou over bekend wat dat doet met de terug verdien tijd? Bij zonneplan zie je daar wel heel rooskleurige cijfers van op hun website staan.De terugverdientijd is nu best lang. Gaat ook meer om te testen. Zou me niks verbazen als ze duurder worden (Sessy ook al 500,- duurder en dan nog installatie, ook duurder geworden). Maar wellicht komt er straks subsidie.
Accu is zinvol in de zon-maanden (8 maanden) en je moet hem dus dimensioneren op je zomerverbruik.
Nacht is al goedkoop tarief, ik wil de avondpiek eruit hebben (die is altijd duur). Dus zon onder tot minimaal 00:00 (gisteren tot 04:00 ontladen)..Je hebt nodig wat je in de nacht verbruikt. Dat is meestal niet meer dan 5 kW. Meer is leuk, maar dan ga je dus over meerdere dagen opslaan en dat is eponentieel minder rendabel.
Vooropgesteld dat ja a) niet 's avonds je auto gaat opladen en b) niet 's avonds nog verwarming van een warmtepomp nodig hebt. Maar dat tweede sluit zichzelf eigenlijk al uit want dat heb je in de winter nodig en dan heb je vaak toch al niet zoveel opwek dat je de nacht doorkomt.
Ja, maar dan moet je leverancier je accu ondersteunen (heb nu Tibber doen nog geen Sessy, Frank wel). Zijn inmiddels meerdere die dit doen.Ik zag net op de website van sessie dat per 1 mei deze batterij ook kan handelen op de onbalans markt en een frank energy contract. Is daar al iets bij jou over bekend wat dat doet met de terug verdien tijd? Bij zonneplan zie je daar wel heel rooskleurige cijfers van op hun website staan.
Handelen op de onbalansmarkt met SessyConnect - Sessy thuisbatterij
Geld verdienen op de onbalansmarkt met je Sessy thuisbatterij? Door onze samenwerking met Frank Energie is het mogelijk. Je kunt als dynamische laadstrategie (EPEX-markt) naast 'Charged', per 1 mei 2024 ook voor 'Frank Energie' kiezen. Zo optimaliseren we op de onbalans- en congestiemarkt, waar...www.sessy.nl
Op voorwaarde dat er de volgende dag weer zon is. Wat meer reserve is dus niet slecht.Je hebt nodig wat je in de nacht verbruikt. Dat is meestal niet meer dan 5 kW.
Die paar dagen dat het alleen regent zijn uitzondering. Bewolkt en wat buien maakt hier niet uit: nog steeds zat PV om vol te laden. Ligt ook aan je verbruik, je PV en hoe vaak je de EV laad.Op voorwaarde dat er de volgende dag weer zon is. Wat meer reserve is dus niet slecht.
Dat is waar het een groot deel om draait als je een iets grotere neemt. heeft vaker ook een hogere piek afgifte dan kleinere modellen.dat geeft wel iets meer "luxe"