Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Hoe doe je dit toch? Heb je hiervoor een speciale ontken-alles-macro op jouw toetsenbord geprogrammeerd?

Om Wooter een beetje bij te vallen, hij reageerde op het feit hoe AP zich gedraagt bij wegwerkzaamheden. Persoonlijk heb ik enkel maar positieve ervaringen bij wegwerkzaamheden. Zelfs het volgen van de gele lijnen op de Duitse snelwegen werkt al tijden behoorlijk goed.

Geef me een weekje de tijd bij Tesla en het wordt een auto die niet alleen fantastisch rijdt, want dat doet ‘ie al, maar ook fantastisch bedienbaar is.

Hahaha, tuurlijk :)

Behalve de Spotify features is de UI super strak en duidelijk voor alle leeftijden. Ja, geef mij de V8 UI zonder "windows" maar terug maar de Tesla UI is echt mijlen voor op VW, BMW, Volvo en Mercedes. Niet zo fraai met mooie animaties zoals de andere merken maar gewoon duidelijk en simpel.

Dus geen Tesla implementatie van een TACC maar een echt werkende die gewoon rekening houdt met de afstand tussen auto’s en dus wat geleidelijker optrekt of afremt.

Dat vind ik juist één van de betere zaken van TACC dat deze zich positioneerd. Ik rijd altijd met volgafstand 7 en AP doet het meestal goed. Er is echt geen ander cruisecontrol systeem dat beter werkt. Het kan zeker beter maar het is het beste wat er nu is.

Geen AP die continu de in TACC ingestelde snelheid overruled

AP volgt hier de mijn ingestelde snelheid tenzij het segment een lagere max snelheid heeft. Op veel N wegen gaat hij vaak netjes terug naar de juiste max snelheid of mijn eerder ingestelde snelheid.

Het enige is dat AP zich momenteel niet houd (althans met .44 nog niet getest, misschien is het gefixed) aan de instelde absolute speed limit.

bij iedere stuurbeweging uitvalt

Dit is een zeer bewuste keuze. Het systeem is aan of uit en niet hybride zoals de andere merken. Love it or hate it. Stiekem wellicht ook een geforceerde upsell naar FSD want inderdaad rijbaanverplaatsingen zonder lane change assist zijn nogal irritant. Ik heb FSD en op snelwegen werkt lane change assist buiten de spits 9 van de 10 keer. Daarnaast, ik kies er met AP vaker voor gewoon in m'n baantje te blijven met 90 dan dat ik ga inhalen. Lekker chill!

En geen Tesla navi die niet weet wat een tussenstop is of hoe een file eruit ziet, maar gewoon een goede TomTom implementatie.

True, navigatie kan stukken beter. E.M. is ook eindelijk gezwicht voor multi point navigatie. Ik vind het geen ramp trouwens want met het grote scherm rij je zo naar iets anders en 9 van de 10 keer wil ik iets toevoegen naar m'n huis of werk adres welke je met 1 swipe kunt herstellen.

En TomTom goed?? Ik vind Tom Tom echt verschrikkelijk! Geef dan aan dat je Waze wilt gebruiken. Dat is wellicht meer persoonlijke smaak.

De zelf door de baby van Elon op de regenachtige zondagmiddag in elkaar gefröbelde Spotify interface eraf en gewoon de UX van Spotify zelf.

True, ik vind de spotify UI ook verschrikkelijk maar het is wel 1 unified interface voor alle audio. Moet wel zeggen, met .44 nu eindelijk gapless playback en ook personal generated playlists. Die speel ik namelijk met meeste af.

Het probleem hier is dat Tesla dan voor Android moet kiezen wil het standaard apps willen draaien en dat gaat gewoon nog niet gebeuren. Je bent vrij om een Pole Star 2 te kopen met Android :) maar dan heb je wel een Pole Star zonder AP….. mij niet gezien.

De vreselijke contacten en telefoon app eraf en gewoon die van een willekeurige autofabrikant die wel snapt dat je wil kunnen zoeken of direct het mobiele ipv het vaste nummer wil kunnen selecteren met je stem. En zo kan ik nog een uurtje doorgaan.

Hier ook je hebt gelijk maar waarom doe je die in godsnaam met de auto? Daar gebruik je toch je mobiel assistent voor? Dan hoef je niet eens een knopje in te drukken: "Hey Google, bel m'n schoonmoeder op haar mobiel".
 
Hier ook je hebt gelijk maar waarom doe je die in godsnaam met de auto? Daar gebruik je toch je mobiel assistent voor? Dan hoef je niet eens een knopje in te drukken: "Hey Google, bel m'n schoonmoeder op haar mobiel".
Zelfs de stemherkenning van mijn Tesla is nu erg goed, met MCU2.

Het gaat supersnel en altijd correct. Met MCU1 typte ik altijd mijn bestemming in want dat was erger dan tegen Siri babbelen, omdat je ook nog eens lang moest wachten op het signaal dat ie het niet begreep.
 
Ik heb niet veel ervaring met de TACC van Tesla, maar die van mijn e-tron is alleszins erg aangenaam.
Hij anticipeert zo geleidelijk op een voorliggend voertuig dat de snelheid haast ongemerkt afneemt en ik me regelmatig pas na enkele seconden realiseer dat ik bv. 110 rijd ipv de ingestelde snelheid. Ook de snelheidsaanpassing bij het naderen van een bocht of rotonde is erg comfortabel. Het overnemen van de toegelaten snelheid is wat dubbel. Meestal wil ik niet 30km/u rijden in zo'n zone maar eerder toch wat sneller, idem voor 50 en 70. En soms worden de borden verkeerd gelezen.
Dat de wat scherpere bochten in tegenstelling tot flauwe bochten niet automatisch genomen worden, went snel. Het blijft bij mijn e-tron in de eerste plaats een veiligheidsverhogende ondersteuning en geen poging tot zelfrijden.
ik zet de volledige ondersteuning altijd aan; mijn vrouw verkiest dan weer zo weinig mogelijk hulpmiddelen, maar zij rijdt ook veel minder met de auto.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Het overnemen van de toegelaten snelheid is wat dubbel. Meestal wil ik niet 30km/u rijden in zo'n zone maar eerder toch wat sneller, idem voor 50 en 70.
Dat vind ik zo een voordeel aan Tesla, waar niet alleen de snelheidsmeter erg accuraat is (scheelt maar een km verschil tov GPS snelheid), maar waar je ook zelf een marge vooraf kan kiezen. In België staat die bij mij op +6 km/u, wat netjes binnen de marge is.

Als je dat in je e-tron gaat doen met een afwijking van -5 km/u en 30km/u als maximum, rij je inderdaad maar 25 km/u.
 
-5 km/is dan weer wat overdreven.
Dikwijls gaat het om keuzes die gemaakt worden, niet om technische mogelijkheden. Met een tik tegen het hendeltje rijd ik ook de gewenste snelheid en die te hoge snelheid wordt opnieuw overgenomen als ik het systeem tijdelijk uitschakel. Bij een tussentijdse andere snelheidsbeperking, moet je dan nadien weer bewust kiezen om sneller dan toegelaten te rijden. Dus een instelling in de zin: ik rijd overal 5 km/u sneller dan toegelaten is niet mogelijk. Maar daar valt ook iets voor te zeggen.
 
Maar waarom duurt het toch zo lang dat de AP snelheidsbug er weer uit wordt gehaald? Is nu toch al maanden zo dat een V<Vmax altijd wordt overruled met Vmax+marge terwijl een V>Vmax+marge altijd leidt tot een verlies van 1 km/u. Dat is toch een bug van jewelste die met minimale inspanning kan worden opgelost? Dat hoeft toch geen maanden te duren? Of is het team volledig bezet met het repareren van weer een bug in Backgammon? :mad:

En @ramonneke heeft natuurlijk gelijk dat de stemassistent van de smartphone veel van de ongemakken kan wegnemen. Maar dan moet je hem voor de verkeersveiligheid wel altijd ingeschakeld hebben staan en dat heb ik niet. Het idee dat ik voortdurend door Siri wordt afgeluisterd voelt niet goed. En waarom zou ik ook, de auto zou dit prima zelf kunnen. Net als mijn Nokia 6310 + after market Parrot hands-free dat in mijn Saab 900 in 1998 of 1999 ook al kon. :p

Oke, 1 week is overdreven. Maar 2 moet kunnen, gewoon Apple Car Play op dat nutteloze linkerdeel van die mega-iPad in de Model 3 en alle problemen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Kan je zelfs Waze gebruiken als je dat zo lekker vindt :)

Verder realiseer ik me wel dat de Model 3 toch wat meer UX problemen heeft dan de Model S (bijvoorbeeld geen mogelijkheid om de AP snelheid in te stellen). Door minder schermen en knoppen/hendels moest Tesla keuzes maken. En dat zijn, want het is wel Tesla, altijd rare keuzes.
 
Last edited:
Bij Tesla is die eigen marge dan ook de harde marge op de gewone weg. Als je lekker 90 wil gaan rijden waar de limiet 70 is, gaat dat niet op autopilot. Daar heb ik op zich niet zo een problemen mee, het heeft van mij een heel andere chauffeur gemaakt.
En als je lekker 90 wil rijden waar de limiet 100 is, gaat dat ook niet omdat de AP die snelheidskeuze gewoon negeert bij ieder inschakelmoment. Dat heeft van mij een heel andere chauffeur gemaakt
 
Zelfs de stemherkenning van mijn Tesla is nu erg goed, met MCU2.

Het gaat supersnel en altijd correct. Met MCU1 typte ik altijd mijn bestemming in want dat was erger dan tegen Siri babbelen, omdat je ook nog eens lang moest wachten op het signaal dat ie het niet begreep.
Helemaal altijd gaat het nog niet goed. Er is wel een serververbinding nodig en die is nog wel eens afwezig. Dan gebeurt er dus niets als je op de microfoon drukt
 
Maar waarom duurt het toch zo lang dat de AP snelheidsbug er weer uit wordt gehaald? Is nu toch al maanden zo dat een V<Vmax altijd wordt overruled met Vmax+marge terwijl een V>Vmax+marge altijd leidt tot een verlies van 1 km/u. Dat is toch een bug van jewelste die met minimale inspanning kan worden opgelost?
Zo zie je maar. Ik ben niet bekend met die bug.

Ik weet wel dat het by design is dat als je TACC activeert, hij de snelheidslimiet kiest. In een S en X heb je met dat extra hendeltje de keuze om naar onder of boven te tikken ipv naar je toe te trekken, en activeert ie de huidige snelheid ipv de maximum snelheid, maar in de 3 heb je dat niet en dat is wel een handicap, maar geen bug.

Het idee dat ik voortdurend door Siri wordt afgeluisterd voelt niet goed.
Siri is een stukje software dat op je telefoon draait. Het stuurt niks ongevraagd door naar Apple. Pas bij herkenning van "Hé Siri" gaat het stukje software de rest van de tekst ook willen herkennen, en als daar een vraag achter is naar informatie die op het internet staat, die die data opvragen. De stemherkenning werkt 100% op de hardware in je hand, net zoals je Tesla 100% op hardware in je auto op autopilot rijdt.
 
Helemaal altijd gaat het nog niet goed. Er is wel een serververbinding nodig en die is nog wel eens afwezig. Dan gebeurt er dus niets als je op de microfoon drukt
In mijn MCU2 gaat het zo snel dat ik niet geloof dat de stemherkenning online moet gebeuren. De gesproken woorden komen quasi onmiddellijk op het scherm, en het berekenen van een route duurt dan een seconde of 2 wat wel in lijn is met online berekenen van een route, waar ik geen probleem mee heb.
 
En als je lekker 90 wil rijden waar de limiet 100 is, gaat dat ook niet omdat de AP die snelheidskeuze gewoon negeert bij ieder inschakelmoment. Dat heeft van mij een heel andere chauffeur gemaakt
OK, ik bijt: wie gaat er nu moedwillig 10 km/u trager dan de snelheidslimiet rijden? Dat is toch irritant voor alle andere weggebruikers?
 
Zelfs de stemherkenning van mijn Tesla is nu erg goed, met MCU2.

Het gaat supersnel en altijd correct. Met MCU1 typte ik altijd mijn bestemming in want dat was erger dan tegen Siri babbelen, omdat je ook nog eens lang moest wachten op het signaal dat ie het niet begreep.

het probleem bij mij is waarschijnlijk dat ik de interface in Engels heb staan. Volgens mij kan nu de spraakherkennigstaal worden aangepast maar dan nog. Je moet zowel Engels als Nederlands kunnen praten. Google Home snapt dat ook.

Net als text to speech, SUPER hinderlijk dat taal van de tekst niet uit de zin kan worden herleid. Google hier ook gewoon altijd probleemloos.

Is nu toch al maanden zo dat een V<Vmax altijd wordt overruled met Vmax+marge terwijl een V>Vmax+marge altijd leidt tot een verlies van 1 km/u.

Dit herken ik niet, met Vmax bedoel je de wettelijke limiet neem ik aan?

V>Vmax+marge resulteerd bij AP activering bij mij tot V volgens mij mits ik op de snelweg rijd. Onder de de 80 is het altijd Vmax+marge.

OK, ik bijt: wie gaat er nu moedwillig 10 km/u trager dan de snelheidslimiet rijden? Dat is toch irritant voor alle andere weggebruikers?

Dan halen ze toch in? Vrachtwagens rijden ook bijna 90. Ik rij zo vaak op de rechterstrook 90 op AP.


en activeert ie de huidige snelheid ipv de maximum snelheid, maar in de 3 heb je dat niet en dat is wel een handicap, maar geen bug.

Volgens mij kan je dit in de 3 doen door het snelheidsbord aan te raken of juist je eigen snelheid.
 
Zo zie je maar. Ik ben niet bekend met die bug.

Ik weet wel dat het by design is dat als je TACC activeert, hij de snelheidslimiet kiest. In een S en X heb je met dat extra hendeltje de keuze om naar onder of boven te tikken ipv naar je toe te trekken, en activeert ie de huidige snelheid ipv de maximum snelheid, maar in de 3 heb je dat niet en dat is wel een handicap, maar geen bug.


Siri is een stukje software dat op je telefoon draait. Het stuurt niks ongevraagd door naar Apple. Pas bij herkenning van "Hé Siri" gaat het stukje software de rest van de tekst ook willen herkennen, en als daar een vraag achter is naar informatie die op het internet staat, die die data opvragen. De stemherkenning werkt 100% op de hardware in je hand, net zoals je Tesla 100% op hardware in je auto op autopilot rijdt.
De bug is dat de snelheid 1 km/u naar beneden wordt aangepast als je boven Vmax rijdt. Iedere keer opnieuw als je AP activeert. Zo reed ik vanmiddag na wat rijstrookwisselingen ineens nog maar 112 ipv de ingestelde 120. Vmax is daarbij overigens de limiet die Tesla zelf aangewft, hetgeen zoals we allemaal weten niet altijd de werkelijke limiet is.

Siri luistert overigens wel degelijk voortdurend naar je. Alleen bij Hey Siri wordt de input doorgestuurd. Maar zoals iedereen met een Apple device je kan vertellen, reageert hij ook op klanken die lijken op Hey Siri en ergens in een zin voorbij komen. En helaas ook vaak genoeg als iemand anders het zegt. Dat kan een DJ zijn op de radio of een collega in een meeting. Alles dat daarna gezegd wordt gaat rechtstreeks naar Apple en wordt daar geregeld door mensen beluisterd om de algoritmes aan te passen. Dit hoef je overigens niet van me aan te nemen. Er zijn voldoende documentaires te vinden van ex medewerkers die hierover verslag leggen en getuigen vab de vaak nogal gênante gesprekken die ze hebben mogen afluisteren.
 
In mijn MCU2 gaat het zo snel dat ik niet geloof dat de stemherkenning online moet gebeuren. De gesproken woorden komen quasi onmiddellijk op het scherm, en het berekenen van een route duurt dan een seconde of 2 wat wel in lijn is met online berekenen van een route, waar ik geen probleem mee heb.
Tesla is buitengewoon vaag over waar de engine van speech recognition zit. Maar feit blijft dat Nederlands het ineens weken niet heeft gedaan zowat een jaar geleden, toen weer even wel en toen weer een tijdje niet. Dat alles zonder software update. Kijk anders nog even terug op dit forum.

Bij mij werkt het uitstekend. Maar soms ineens niet en komt er ook geen zichtbare tekst in beeld. Typisch een “waiting for connection” issue.
 
Siri luistert overigens wel degelijk voortdurend naar je.
Dat klopt, de software beheert de microfoon, als je "hey Siri" hebt geactiveerd in de instellingen.

ios14-phone11-pro-settings-siri-search.jpg


Maar zoals iedereen met een Apple device je kan vertellen, reageert hij ook op klanken die lijken op Hey Siri en ergens in een zin voorbij komen. En helaas ook vaak genoeg als iemand anders het zegt. Dat kan een DJ zijn op de radio of een collega in een meeting.
Dat is logisch. Je hebt ingesteld dat hij moet reageren op "hey Siri". Je kan dat uitzetten, zie screenshot hierboven.

Alles dat daarna gezegd wordt gaat rechtstreeks naar Apple en wordt daar geregeld door mensen beluisterd om de algoritmes aan te passen.
Oei, nee dat gebeurt niet.

Er was inderdaad een situatie waarin contractors in het verleden bepaalde snippets konden luisteren om Siri te verbeteren.. Dat was ook de bedoeling. Vergelijk het met Tesla die op basis van echte situaties hun software moet/wil verbeteren. Soms moeten mensen die data dus delen. Het probleem was bij Apple dat er geen opt-out mogelijkheid was.

Die opt-out is er inmiddels wel:
iu


'Vraag het aan Siri', de dicteerfunctie en privacy

Tesla heeft overigens net dezelfde opt-out. Die heb je bij jou ook gedeactiveerd?
 
Ik word altijd een beetje onrustig en onzeker als ik lees waar mensen allemaal problemen mee hebben die ikzelf niet of minder ervaar: "wat doe ik in godsnaam verkeerd, haal ik wel alles uit mijn auto?".
Recent heb ik een nieuwe robotmaaier gekocht die enorm veel features erbij heeft gekregen tov mijn vorige robotmaaier. Zo is daar ook een instelling die de maaier bij regen wel of niet kan laten maaien. Deze keuze had ik bij de vorige niet; de maaier maaide onverstoorbaar door. Soms, wanneer de modder mij echt te gortig werd, zette ik de maaier tijdelijk uit. Deze nieuwe feature beloofde heel wat gemak. Ik kwam er echter niet helemaal uit hoe deze in te stellen(en hoe deze dan zou reageren) en vroeg het aan de installateur: "oh die moet je gewoon uitzetten, dan werkt ie het best".
Kijk hier, ik had ineens een probleem met een nieuwe feature, maar niet zo zeer met mijn grasmat. Het ligt er prachtig bij en wanneer het heel veel regent zet ik hem tijdelijk even stil.
Via de app tegenwoordig; dat dan weer wel.

Afgelopen weekend ging ik mijn dochter verhuizen in mijn(door velen hier "geroemde superieure, doch ernstige oldskool") volvo xc90 en reed op de CC. Meerdere keren kreeg ik een hinderlijke interventie middels een hard geluid(reactie van echtgenote en dochter) als de auto op een voorganger dreigde te botsen .
Was ik toch teveel aan mijn Tesla gewoon geraakt, waarin ik altijd lekker naar de muziek via spotify luister.
Na het lezen van enkele bovenstaande reacties bekruipt mij toch het gevoel dat ik iets mis wat zou moeten werken maar dat dan niet goed doet. Hoe kom ik daar nu achter? Wat moet ik instellen bij spotify zodat ik mij ook zo ga ergeren?? En kan ik dan wel weer terug naar het tevreden luisteren of ben je dan voorgoed verpest?