Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Die geeft alleen wel aan dat het een X100DL is en vrijwel continu stoplichtsprintjes maakt.
Dat is dan ook nog heel veel minder dan de 360w/km die jij eerder zegt te gebruiken.

Dus of er is iets mis met je auto of je trapt hem gruwelijk op zijn staart.
Ik geloof echt wel dat je dat verbruik hebt maar dat moet toch een oorzaak hebben.
Andere die bij normaal verbruik veel minder verbruiken zullen hier toch ook niet om liegen.

Ik ben vorig weekend met de S75D naar Berlijn geweest en daarbij waar dit mocht steeds 170-180km gereden en ik kwam thuis met een gemiddeld verbruik van 214w/km. (Hierin zaten ook een paar stukken met een Vmax van 100-130 en een paar Baustellen maar ook een paar stukken waar ik 200+ heb gereden.)
Bij trips met veel 150-160kmh kom ik wel op ritgemiddelden van 280Wh met mijn P100DL. Een 75 is toch echt wel zuiniger in mijn beleving. Maar om continu boven de 300 te komen is mij nooit gelukt.
 
Ik reed altijd wel zon 850 km met een tank. Soms 950 km. Dan tankte ik rond de 65/68 liter.
Daarvan reed ik 1x in de week met de paardentrailer zo'n 60 km naar de les.
Dus hou het maar 1 op 13 a 14.
Bestel een dag de E-Tron bij de Audi dealer. Eens kijken hoe dat bevalt en wat het verbruik is. Je opgegeven verbruik van de SQ5 zou aantonen dat je rijstijl het probleem niet is.

Om het verbruik actuele verbruik van je Tesla te meten kan je een paar lange stukken met een vaste snelheid rijden, het liefst in beide richtingen ivm tegen/meewind, waarbij je de trip reset en een indicatie krijgt of je een 'normaal' verbruik kan noteren.
 
... , het liefst in beide richtingen ivm tegen/meewind, ...
Da's natuurlijk altijd beter dan alleen maar één kant op, maar niet zaligmakend. Stel je rijdt 100 km/h en je hebt een wind van 20 km/h recht van voren. Dan rijd je (t.o.v. de wind) heen 120 km/h en terug 80 km/h. Dat is niet hetzelfde als heen en weer 100 km/h rijden, want het hogere verbruik op de heenweg zal niet volledig gecompenseerd worden door het lagere verbruik op de terugweg ;).
 
Sorry dat ik het zeg maar lees nu even wat je nu zeg.
Met ritten met veel 150-160 km per uur dan 280watt/km?

Zie hieronder een S75 met 295watt/km. Hoe hard moet deze dan rijden? 200 constant?

En daarnaast is een MS een stuk zuiniger dan een MX. Het lijkt hier best veel over het hoofd gezien.

Ook de vergelijking met de Audi E-tron,Jaquar etc is niet belangrijk voor mij. Die zullen zeker niet beter presteren. De verkoper meende mij stellig te vertellen dat ik op de 22 inch in de winter zeker 280 km ver kon komen. Dit op 90 procent geladen. Nu rijd ik dus op 100procent max 200 km in de zomer en als ik echt echt een goede dag heb 220 km. Maar verder echt niet. En zodoende voel ik me gewoon opgelicht. Dus tegen niemand hier een slecht woord voor de rest. Zo is het gewoon gegaan bij mij. Niet meer en niet minder.

ps ben inmiddels nog niet gebeld door de mobiele service van Tesla voor de update. Autopilot etc werkt ook niet meer.

Bij trips met veel 150-160kmh kom ik wel op ritgemiddelden van 280Wh met mijn P100DL. Een 75 is toch echt wel zuiniger in mijn beleving. Maar om continu boven de 300 te komen is mij nooit gelukt.


Met de S 75 zitten wij ook gemiddeld op 295. De X p100dl 335, maar die werkt er ook iets harder voor :D
 
Last edited:
Die geeft alleen wel aan dat het een X100DL is en vrijwel continu stoplichtsprintjes maakt.
Dat is dan ook nog heel veel minder dan de 360w/km die jij eerder zegt te gebruiken.

Dus of er is iets mis met je auto of je trapt hem gruwelijk op zijn staart.
Ik geloof echt wel dat je dat verbruik hebt maar dat moet toch een oorzaak hebben.
Andere die bij normaal verbruik veel minder verbruiken zullen hier toch ook niet om liegen.

Ik ben vorig weekend met de S75D naar Berlijn geweest en daarbij waar dit mocht steeds 170-180km gereden en ik kwam thuis met een gemiddeld verbruik van 214w/km. (Hierin zaten ook een paar stukken met een Vmax van 100-130 en een paar Baustellen maar ook een paar stukken waar ik 200+ heb gereden.)

Iemand met een snelle Tesla S of X P100D kan mij niet wijsmaken dat die enkel het gaspedaal onderin trapt. Alles went.
En daarnaast heeft diegene heeft niet alleen maar een vrije baan om te vliegen. Dus om te zeggen dat iemand met bv 25.000 km het gemiddelde verbruik heeft omdat hij altijd volgas rijd gaat er bij mij niet in.

Wat je zegt met de S75D en dan stukken 170-180 km hard gereden te hebben en dan gemiddeld 214w/km kan ook niet.
Dat zullen alle andere Tesla rijders hier bevestigen. Maar goed. Eindeloos touwtrekspelletje. Als de mensen nu eens een foto maken van hun gemiddelde gebruik van een MX op 22 hoeven we geen appels met peren meer te vergelijken voor er mensen hier met een M3 gaan reageren. Mijn auto is heel schaarlijk maar sommige andere lijken mij overdreven zuinig,...
 
Sorry dat ik het zeg maar lees nu even wat je nu zeg.
Met ritten met veel 150-160 km per uur dan 280watt/km?

Zie hieronder een S75 met 295watt/km. Hoe hard moet deze dan rijden? 200 constant?

En daarnaast is een MS een stuk zuiniger dan een MX. Het lijkt hier best veel over het hoofd gezien.

Ook de vergelijking met de Audi E-tron,Jaquar etc is niet belangrijk voor mij. Die zullen zeker niet beter presteren. De verkoper meende mij stellig te vertellen dat ik op de 22 inch in de winter zeker 280 km ver kon komen. Dit op 90 procent geladen. Nu rijd ik dus op 100procent max 200 km in de zomer en als ik echt echt een goede dag heb 220 km. Maar verder echt niet. En zodoende voel ik me gewoon opgelicht. Dus tegen niemand hier een slecht woord voor de rest. Zo is het gewoon gegaan bij mij. Niet meer en niet minder.

ps ben inmiddels nog niet gebeld door de mobiele service van Tesla voor de update. Autopilot etc werkt ook niet meer.

Wij rijden allebei wel stevig (mijn man met de S en ik met de X ;)), maar meestal rond de 140-150 snelweg met uitschieters bij inhalen uiteraard. Wij rijden allebei ook veel in de stad, maar bij iedere stoplicht is het wel feest. Voor ons maakt het verbruik echt niets uit, wij hebben de auto’s om van te genieten, het zijn echt geweldige auto’s. En geloof mij dan doen wij ook. Enkel als ik de boot wil trekken (2,5 ton erbij) schiet het verbruik naar 550, das wel wat minder...
 
  • Like
Reactions: svbladel
Iemand met een snelle Tesla S of X P100D kan mij niet wijsmaken dat die enkel het gaspedaal onderin trapt. Alles went.
En daarnaast heeft diegene heeft niet alleen maar een vrije baan om te vliegen. Dus om te zeggen dat iemand met bv 25.000 km het gemiddelde verbruik heeft omdat hij altijd volgas rijd gaat er bij mij niet in.

Wat je zegt met de S75D en dan stukken 170-180 km hard gereden te hebben en dan gemiddeld 214w/km kan ook niet.
Dat zullen alle andere Tesla rijders hier bevestigen. Maar goed. Eindeloos touwtrekspelletje. Als de mensen nu eens een foto maken van hun gemiddelde gebruik van een MX op 22 hoeven we geen appels met peren meer te vergelijken voor er mensen hier met een M3 gaan reageren. Mijn auto is heel schaarlijk maar sommige andere lijken mij overdreven zuinig,...

Een X75 heeft ongeveer (nieuw) 71 kWh beschikbaar (100-0). Rij jij dit volledig op over 200km heb je dus een verbruik van 355 Wh/km.
Je hebt een verwachting (door de verkoper) van 90% * 71 kWh / 280 km = ~ 228 Wh/km. Snap dat je dus 'bedrogen' voelt als het bijna 50% minder is. Het scheppen van verkeerde verwachtingen blijft een van de vervelende dingen in deze wereld.

Ik heb net even beetje door dit topic gescand: Verbruik model X
Een verbruik van 230 Wh/km zou haalbaar moeten zijn, maar is niet heel makkelijk. Je ziet ook zeker een aantal uitschieters naar 280 Wh/km. Het verschil tussen 20" en 22" is ook veel groter dan je eigenlijk zou verwachten, zie bijvoorbeeld Tesla Range Table - Teslike.com. Wel richting 20% verschil (het verschil bij de S is tussen 19" en 21" is minder) Al eens overwogen om andere velgen (20") te monteren en dan eens te kijken?

Verwachting is dat het veel rechtervoet is en snelweg op hoge snelheid, maar als 3 rijders hetzelfde ervaren, is het toch apart en snap ik dat je twijfelt aan de auto.

Een S en X vergelijken is ook beetje raar. Totaal ander verbruik. Enige wat je af zou kunnen leiden is het verschil in winter en zomer verbruik en het enorme verbruik verschil tussen 100 km/h en 130 km/h.
 
  • Like
Reactions: svbladel
Een X75 heeft ongeveer (nieuw) 71 kWh beschikbaar (100-0). Rij jij dit volledig op over 200km heb je dus een verbruik van 355 Wh/km.
Je hebt een verwachting (door de verkoper) van 90% * 71 kWh / 280 km = ~ 228 Wh/km. Snap dat je dus 'bedrogen' voelt als het bijna 50% minder is. Het scheppen van verkeerde verwachtingen blijft een van de vervelende dingen in deze wereld.

Ik heb net even beetje door dit topic gescand: Verbruik model X
Een verbruik van 230 Wh/km zou haalbaar moeten zijn, maar is niet heel makkelijk. Je ziet ook zeker een aantal uitschieters naar 280 Wh/km. Het verschil tussen 20" en 22" is ook veel groter dan je eigenlijk zou verwachten, zie bijvoorbeeld Tesla Range Table - Teslike.com. Wel richting 20% verschil (het verschil bij de S is tussen 19" en 21" is minder) Al eens overwogen om andere velgen (20") te monteren en dan eens te kijken?

Verwachting is dat het veel rechtervoet is en snelweg op hoge snelheid, maar als 3 rijders hetzelfde ervaren, is het toch apart en snap ik dat je twijfelt aan de auto.

Een S en X vergelijken is ook beetje raar. Totaal ander verbruik. Enige wat je af zou kunnen leiden is het verschil in winter en zomer verbruik en het enorme verbruik verschil tussen 100 km/h en 130 km/h.

Ik heb idd ook 22” velgen. Overigens tijdens de e-rally was het verbruik van de X 250, maar ja de hele dag rustiger gereden om de weg te kunnen vinden :). Het kan dus wel...
 
  • Informative
Reactions: RobsEV
Wat een onzin reactie dit....Dus eindelijk! Doei en een heel goed weekend.

Je quote heel selectief en hangt doet mijn bijdrage dan af als dat het niet waar kan zijn.

Als ik idd alleen zou schrijven wat jij uitsluitend quote dat zou het wellicht twijfelachtig zijn.
Waarom je de behoefte hebt om selectief te quoten is mij een raadsel en nog meer de behoefte om iemands bijdrage in twijfel te trekken.

Aangezien dit bij meerdere mensen is gebeurd die trachten je te helpen en die dan ook nog een valse sneer kregen, is het wellicht goed om eens goed naar jezelf te kijken. Ik ben zeker geen fanboy want ik heb genoeg problemen met de auto waar ik geen geheim van maak.
Ik tracht alleen ook de medewerkers bij Tesla netjes en voorkomend te behandelen met als gevolg dat bij mij al zeer veel zaken meerdere keren zijn vervangen waarop jij blijkbaar een botte afwijzing krijgt, als je bijdragen hier moet geloven.

Jouw manier van communiceren hier zal wellicht niet veel meer voorkomend zijn als dat je dat richting de medewerkers van Tesla zult doen. Ook dat zijn mensen en die zullen dan waarschijnlijk net zo reageren als de mensen op het forum hier.

Een fijn weekend en succes met je X.
 
Wellicht heeft de dame in kwestie een -voor haar- minder prettig bericht ontvangen.
Tesla lets go of service employees in 'restructuring', says it's still expanding headcount - Electrek
Vul daarom altijd de klanttevredenheidsonderzoeken in. Die worden echt gelezen en maken het voor Tesla eenvoudiger om hun servicekwaliteit te beoordelen. De auto's zijn overal hetzelfde, het personeel maakt het verschil.

Ik ben al eerder door deze dame geholpen en ook toen was ze ronduit onbeleefd (niet alleen tegen mijn maar ook andere klanten).

Ik heb tevens nooit een klantenonderzoek ontvangen.
 
Een verbruik van 230 Wh/km zou haalbaar moeten zijn, maar is niet heel makkelijk.

Dat vind ik wel meevallen; over 67.000 km in ruim anderhalf jaar is het verbruik van mijn X 225 Wh/km waarbij ik zover mogelijk de maximum snelheid +2 km/h aanhoud.
Afgelopen zaterdag 125 km gereden met windkracht 6 tegen en vrijwel alleen maar snelweg (132 waar het kon en mocht) was mijn verbruik 285 Wh/km. Over zo'n afstand heb ik dat nog maar één keer eerder meegemaakt. Op korte afstanden gebeurt het vaker, maar die vermijd ik dan ook zoveel mogelijk.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Ik ben al eerder door deze dame geholpen en ook toen was ze ronduit onbeleefd (niet alleen tegen mijn maar ook andere klanten).

Ik heb tevens nooit een klantenonderzoek ontvangen.
Was vanmiddag even langs bij SeC A’dam voor het issue met de 12V batterij van mijn auto.
Twee vriendelijke en correcte medewerkers achter de balie waaronder een niet-Nederlandse dame die af en toe toch een woordje in onze taal sprak. Het was er overigens erg rustig, geen wachttijd voor mij.

A propos die enquetes, die komen netjes drie dagen na de factuur binnen op hetzelfde e-mailadres als waar de facturen binnenkomen. Wellicht is dat bij jou een adres van een leasemaatschappij o.i.d.

De 12V batterij wordt binnenkort door de mobiele service vervangen. Kosten naar verluidt € 180 (zonder BTW, waarschijnlijk).
 
Een X75 heeft ongeveer (nieuw) 71 kWh beschikbaar (100-0). Rij jij dit volledig op over 200km heb je dus een verbruik van 355 Wh/km.
Je hebt een verwachting (door de verkoper) van 90% * 71 kWh / 280 km = ~ 228 Wh/km. Snap dat je dus 'bedrogen' voelt als het bijna 50% minder is. Het scheppen van verkeerde verwachtingen blijft een van de vervelende dingen in deze wereld.

Ik heb net even beetje door dit topic gescand: Verbruik model X
Een verbruik van 230 Wh/km zou haalbaar moeten zijn, maar is niet heel makkelijk. Je ziet ook zeker een aantal uitschieters naar 280 Wh/km. Het verschil tussen 20" en 22" is ook veel groter dan je eigenlijk zou verwachten, zie bijvoorbeeld Tesla Range Table - Teslike.com. Wel richting 20% verschil (het verschil bij de S is tussen 19" en 21" is minder) Al eens overwogen om andere velgen (20") te monteren en dan eens te kijken?

Verwachting is dat het veel rechtervoet is en snelweg op hoge snelheid, maar als 3 rijders hetzelfde ervaren, is het toch apart en snap ik dat je twijfelt aan de auto.

Een S en X vergelijken is ook beetje raar. Totaal ander verbruik. Enige wat je af zou kunnen leiden is het verschil in winter en zomer verbruik en het enorme verbruik verschil tussen 100 km/h en 130 km/h.
Amen
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar zocht eens naar ervaringen met sec Tilburg. Ik ben oprecht blij met mijn mx100d maar krijg buikpijn als er iets is waardoor ik met Tilburg moet schakelen. Je bent en blijft voor mijn gevoel een nummer en pro activiteit in de communicatie kennen ze niet.

Eerder ben ik mijn mx 3 weken kwijt geweest aan gebreken bij aflevering, nu sensoren in de deur die geen andere auto’s of objecten meer herkennen waardoor de deuren een aantal keer tegen andere auto’s zijn aangekomen. Vervelend genoeg uiteraard om de auto te moeten missen (deze keer gelukkig een Tesla als vervangend vervoer) maar begrijp niet waarom men de klant niet netjes op de hoogte kan houden zodat ik niet zelf in de telefoon moet klimmen. Blijkt een kapotte aansturings machine te zijn waar nu op gewacht moet worden. Gemist kans in mijn optiek vanuit Sec Tilburg om dit niet zelf even bij mij aan te geven.

De app is overigens een mooie aanvulling echter is deze nog niet helemaal up to date wat betreft voortgang en status. Als dit volledig in detail actueel is slaan ze in mijn optiek een enorme slag. Laat vervolgen de Tesla medewerkers beseffen dat een Tesla eigenaar niet vanzelfsprekend is en het imago en de positiviteit op dit draadje zal omhoog gaan.

Wat betreft de reacties op elkaar in dit draadje, begrijp gewoon van elkaar dat er frustratie is over een onderwerp en de persoon in kwestie zich gewoon niet gehoord voelt bij Tesla. Hij of zij zoekt naar medestanders/ gelijk gestemden. Er kan uiteraard altijd iets verkeerd gaan, iets oprecht tegenvallen, maar oordeel vooral niet te snel. Het proberen weg te poetsen door eigen ervaringen en verhalen valt dan helemaal slecht tenzij het in vergelijking exact dezelfde Tesla is als de andere persoon. Gr Dave
 
  • Like
Reactions: svbladel
Als de mensen nu eens een foto maken van hun gemiddelde gebruik van een MX op 22 hoeven we geen appels met peren meer te vergelijken

In ieder geval stukken minder. Hoogte van auto tijdens het rijden en accessoires maken ook nog uit. Bijv sommige wrappings kunnen ook nog voor extra weerstand zorgen.

Mijn MX is een 100D met 20” (bewust gekozen voor 20” ivm range die ik echt nodig heb). Merkte wel laatst dat banden goed op spanning houden met een cross-over / SUV (lees: veel meer weerstand bij hogere snelheden) in mijn geval al 20Wh/km scheelde. Wellicht op terugweg een beetje wind mee, maar dat viel me wel op. Wellicht daar ook nog even naar kijken? Elk beetje helpt. Voor de rest ook wat Tozz schreef, maar met 3 auto’s exact hetzelfde hebben, lijkt me dat al wat stugger.

Ik ging gelukkig al uit van de range-cijfers bij aankoop, dat het gewoon tot wel 1/3e minder kon zijn. Bij 100km/u klopt het dan nog prima, maar bij 130km/u: dan kom je nog wel wat te kort ja.. in dat opzicht zijn we echt beter uit met snelwegen 100km/u
 
  • Informative
  • Like
Reactions: svbladel and pvkeep
@svbladel kijk dit is pas een flinke verbruik ;)
31176BD0-CE38-4585-802F-F40AB1600C6E.jpeg
 
  • Funny
Reactions: pvkeep