Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kapot stadslichtje... vervangen kost EUR 1.200 ??

This site may earn commission on affiliate links.
Dan hoop ik dat jullie zogenaamde "booskijkers" in het programma opnemen ;)

Ben bang dat je het daar niet mee gaat redden, de LED's die branden met dagrijlicht hebben ook de functie van het stadslicht dus beide led strips moeten functioneren en zichtbaar zijn.

Sterker nog, dagrijlichten mogen enkel maar wit licht uitstralen dus verkleuring gaat op den duur ook problemen geven met de Nederlandse APK en daar gaat Tesla niet mee weg komen met het excuus 'cosmetisch':

20200805_143208.jpg
 
  • Informative
Reactions: horta
Heb jij nog garantie?
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt in de app en kreeg als reactie dat deze niet met coulance worden gerepareerd. Geschatte kosten €3141.
Voor dat bedrag neem ik wel het risico op een APK afkeur.
Dat is zuur. Ik heb nog garantie volgens mij, iets meer dan 50k op de teller en wagen is van 10/2018 en de standaard garantie is 4 jaar of 80.000km (wat het eerste van toepassing is).

Heb jij meer dan 80.000 gereden?
 
Last edited:
Als ik voor de APK zou moeten met verschil tussen links en rechts dagrijverlichting, dan zou ik vooraf even creatief aan de slag gaan met zwarte isolatietape. De zijkanten blijven in het algemeen werken, dus als je die zichtbaar laat, en verder de bovenkant van de koplampunits afplakt zodat links en rechts (vrijwel) gelijk er uit gaat zien, dan zou het niet tot afkeur mogen leiden...

Bij mij is de dagrijverlichting ook al lang stuk, maar links en rechts gelijk defect... :D
 
Dat is zuur. Ik heb nog garantie volgens mij, iets meer dan 50k op de teller en wagen is van 10/2018 en de standaard garantie is 4 jaar of 80.000km (wat het eerste van toepassing is).

Heb jij meer dan 80.000 gereden?
EIgenlijk best triest dat dit dan buiten de garantie valt. Lijkt mij niet goed te praten dat de lampen binnen 2 jaar opgeven. Bij 80.000 km heb je het over circa 800 branduren. Dat zou van LED veel hoger moeten liggen.
 
Als potentiële Model S koper haak ik toch maar even aan hier: ik besef mij dat de Tesla niet de bouwkwaliteit gaat hebben als de auto die ik gewend ben te rijden (5 serie, A4, V70 etc) ook de E tron die ik heb proefgereden voelt vee degelijker. Echter de MS vind ik zoveel leuker en fijner om te rijden dan de e tron dat ik toch voor een MS wil gaan.

Het enige wat mij doet twijfelen zijn dit soort zaken waarbij er (blijkbaar) geen definieve oplossing in zicht is en coulance niet toegepast wordt.

Het lijkt mij dat erg genoeg bewijs is dat dit een ontwerpfout betreft. En daarmee zou het redelijk moeten zijn om ook na de garantie niet met hoge kosten te worden opgezadeld.

Daarnaast is het zoals hierboven gemeld een APK eis en daarmee gerelateerd aan veiligheid. Kan de RDW niks betekenen in het afdwingen van een terugroep actie? Dat ligt iig duidelijk vastgelegd dat dit een ontwerpfout betreft?
 
Ik vrees dat Tesla niet echt een traditie van terugroepacties kent. Er zijn nogal wat problemen die systematisch optreden (ik ken zo ook maar van hier op het forum), maar waar elke eigenaar individueel een oorlog moet voeren om die aan een redelijk tarief opgelost te krijgen.
Er zijn veel kleinere automerken, zoals Toyota, die systematisch bij het vaststellen van een fabricagefout of een onderdeel waarvan blijkt dat het niet aan de kwaliteitseisen voldoet, een terugroepactie organiseren.
Het zou ook nogal een terugroep-hel worden in de SECs.
 
Ik vrees dat Tesla niet echt een traditie van terugroepacties kent. Er zijn nogal wat problemen die systematisch optreden (ik ken zo ook maar van hier op het forum), maar waar elke eigenaar individueel een oorlog moet voeren om die aan een redelijk tarief opgelost te krijgen.
Er zijn veel kleinere automerken, zoals Toyota, die systematisch bij het vaststellen van een fabricagefout of een onderdeel waarvan blijkt dat het niet aan de kwaliteitseisen voldoet, een terugroepactie organiseren.
Het zou ook nogal een terugroep-hel worden in de SECs.

misschien wel een terugroep hel maar wel veel meer tevreden klanten die daarna klant blijven en ook zorgen voor positieve reclame. Die laatste twee lijken mij belangrijker .
Maar helaas ik droom verder...
 
Zeker de nieuwe S heeft dit probleem niet meer volgens mij, ik heb altijd begrepen dat een fout bij de toeleverancier een serie slechtere koplampen opleverde, waarvan een deel daadwerkelijk stuk ging. Neemt niet weg dat als het je overkomt buiten de garantie iets coulance fijn zou zijn.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Dat is zuur. Ik heb nog garantie volgens mij, iets meer dan 50k op de teller en wagen is van 10/2018 en de standaard garantie is 4 jaar of 80.000km (wat het eerste van toepassing is).

Heb jij meer dan 80.000 gereden?

2020-08-06_13-05-04.jpg


FYI Mijn geschatte service opgave. Wordt dus onder garantie vervangen. Ben benieuwd of het ook een ander type koplampen zijn waarbij het probleem niet weer voorkomt binnen 2 jaar.
 
Als potentiële Model S koper haak ik toch maar even aan hier: ik besef mij dat de Tesla niet de bouwkwaliteit gaat hebben als de auto die ik gewend ben te rijden (5 serie, A4, V70 etc) ook de E tron die ik heb proefgereden voelt vee degelijker. Echter de MS vind ik zoveel leuker en fijner om te rijden dan de e tron dat ik toch voor een MS wil gaan.

Het enige wat mij doet twijfelen zijn dit soort zaken waarbij er (blijkbaar) geen definieve oplossing in zicht is en coulance niet toegepast wordt.

Het lijkt mij dat erg genoeg bewijs is dat dit een ontwerpfout betreft. En daarmee zou het redelijk moeten zijn om ook na de garantie niet met hoge kosten te worden opgezadeld.

Daarnaast is het zoals hierboven gemeld een APK eis en daarmee gerelateerd aan veiligheid. Kan de RDW niks betekenen in het afdwingen van een terugroep actie? Dat ligt iig duidelijk vastgelegd dat dit een ontwerpfout betreft?
is operational lease een optie? Dan leg je de risico’s bij de lease maatschappij.
 
Mijn S uit 2016 is vorige week met defecte DRL door de APK gekomen. Links hele bovenstrip defect, rechts de helft. Ze kijken alleen naar de buitenste felle delen of die goed werken. Bij mij zijn tijdens de garantieperiode vier keer beide lampen vervangen. En gingen na enkele maanden weer defect. Heb het nu maar opgegeven. Hoop dat de laatste led het ook snel begeeft. Warme zomers lijken te helpen . APK trouwens bij Profile laten doen. Direct goedgekeurd voor 37 euro. Geen aandachtspunten/adviezen.
 
Het coulance probleem van Tesla komt voort uit twee oorzaken.

1. Geen dealers die gratis de coulance moeten uitvoeren, want de sec is een vestiging van Tesla, de monteurs werken daar niet gratis.

2. Tesla probeert zoveel mogelijk zelf onderdelen te maken. Dan heeft Tesla ook de kosten van de terug gekomen onderdelen. Anders had de toeleverancier de kosten van de nieuwe onderdelen.

Dat krijg je als je denkt met een nieuw verdienmodel uit te rollen.
 
Last edited:
Het coulance probleem van Tesla komt voort uit twee oorzaken.

1. Geen dealers die gratis de coulance moeten uitvoeren, want de sec is een vestiging van Tesla, de monteurs werken daar niet gratis.

2. Tesla probeert zoveel mogelijk zelf onderdelen te maken. Dan heeft Tesla ook de kosten van de terug gekomen onderdelen. Anders had de toeleverancier de kosten van de nieuwe onderdelen.

Dat krijg je als je denkt met een nieuw verdienmodel uit te rollen.

Zeg je nu dat een dealer niet door de autofabrikant betaald wordt voor werkzaamheden die zij in het kader van garantie doet voor die autofabrikant?
 
Als ik voor de APK zou moeten met verschil tussen links en rechts dagrijverlichting, dan zou ik vooraf even creatief aan de slag gaan met zwarte isolatietape. De zijkanten blijven in het algemeen werken, dus als je die zichtbaar laat, en verder de bovenkant van de koplampunits afplakt zodat links en rechts (vrijwel) gelijk er uit gaat zien, dan zou het niet tot afkeur mogen leiden...

Bij mij is de dagrijverlichting ook al lang stuk, maar links en rechts gelijk defect... :D
zou ik ook doen!