Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
NOA is onderdeel van EAP wat nu dus voor 3.800 euro wordt aangeboden. Jij wil eigenlijk alleen nog 'Verkeerslicht- en stopbordherkenning' als toevoeging op dat pakket. Maar dat maakt uiteraard het verschil met FSD veel te klein, sterker nog, momenteel ís dat het enige verschil. En daarbij straks dan nog, zoals het nu op de website staat: Binnenkort beschikbaar: Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom.
haha, nee.. ik hoeft dat stoplicht gebeuren niet (zou wel mooi zijn). Gaat mij erom: bied aan wat werkt en vraag daar geld voor. Zal denk ik hoop centen opleveren.

En dat laatste.... dat staat er al sinds 2019 toen we de orders konden plaatsen voor de M3... Zou eind 2019 beschikbaar komen stond er toen. Wellicht moeten ze beginnende kopers meer inzicht geven in het verschil tussen de USA en Europa en de teksten daarop aanpassen.. Maar goed, er moet altijd wat te verbeteren zijn.

Ik denk dat er na deze proefperiode inderdaad een soort van enquete zal verstuurd worden, waarbij je door het al dan niet overmaken van geld kan aangeven of je de in proef aangeboden functies interessant genoeg vind. 😬
ik zou de cijfertjes daarvan wel willen zien. Denk dat de gene die graag tesla supporten al FSD hebben.. De twijfelaars twijfelen nog steeds denk ik.
Enig idee waar de 2e FIRE update is van de kerst?
 
ik zou de cijfertjes daarvan wel willen zien. Denk dat de gene die graag tesla supporten al FSD hebben.. De twijfelaars twijfelen nog steeds denk ik.
Goh, Tesla heeft nu dit trucje toch al een paar keren gedaan, dus het zal wel ergens werken zeker?

En voor de rest: onbekend is onbemind. Niemand denkt lane keeping, NoA of roodlichtherkenning nodig te hebben, maar eens je het hebt en ervaart zet je het nooit meer uit.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Hier ook de try-out van eap getest vandaag, wat een drama. Ik moest een kleine 100km autosnelweg doen dus ideaal om uit te testen. Tijdens de heenreis compleet onbruikbaar want de camera's waren wederom verblind door de zon. De terugreis veel stukken dat navigatie met autosteer niet beschikbaar was. Dan het veranderen van rijstrook, knipperlicht inhouden, lichte druk op het stuur en laat je te vroeg lost gaat hij met een ruk terug in zijn rijvak vanwaar hij kwam. Het is minder gedoe door even uit AP te gaan en in de andere rijstrook terug te activeren. Summon is al helemaal om bij te huilen want je moet er gewoon naast staan of het werkt niet. Geen EAP voor mij, toch niet op dit moment en in deze vorm.
 
Waar is trouwens
Hier ook de try-out van eap getest vandaag, wat een drama. Ik moest een kleine 100km autosnelweg doen dus ideaal om uit te testen. Tijdens de heenreis compleet onbruikbaar want de camera's waren wederom verblind door de zon. De terugreis veel stukken dat navigatie met autosteer niet beschikbaar was. Dan het veranderen van rijstrook, knipperlicht inhouden, lichte druk op het stuur en laat je te vroeg lost gaat hij met een ruk terug in zijn rijvak vanwaar hij kwam. Het is minder gedoe door even uit AP te gaan en in de andere rijstrook terug te activeren. Summon is al helemaal om bij te huilen want je moet er gewoon naast staan of het werkt niet. Geen EAP voor mij, toch niet op dit moment en in deze vorm.
Zit klein verschil in, als de auto voorstelt te willen wisselen dan korte tik op richtingaanwijzer en dan lichte druk op t stuur. dan gaat hij zelf.

Wil je zelf van baan wisselen, druk dan de richtingaanwijzer door (niet laten stoppen met knipperen) en lichte druk op t stuur dan gaat hij ook (en gaat hij niet terug)..
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Bas. and Hayden
Ik heb mijn X met EAP nog maar sinds eind januari en nog maar 4500km gereden maar mijn ervaringen zijn als hij het zelf aangeeft staat er al een vakje waar hij heen wil. Ben jij degene die het voorstelt gebruik je de knipperlicht totdat het vakje er is en dan kan ik hem loslaten als ik het me goed herinner. Ik doe het nu bijna automatisch en heb nog maar 1 keer recentelijk gehad dat hij hem niet zelf afmaakte maar dat kwam volgens mij omdat de geluidswal ophield en de zon rechtstreeks in de zijcamera scheen.
 
hier ook de mail, maar ik ben nog niet kapot van Noa.. straks weer proberen.. Knipperen en stuur een zetje geven.. De rest van het EAP pakket kan me gestolen worden. Dus denk niet dat dit een aanschaf gaat worden.. Al is het wel relaxt dat ik AP niet steeds erop en eraf hoeft te doen.. Maar dat is me geen 3,8k waard.

Als ze echt een tussenpakket willen maken voor europa omdat FSD er nog lang niet is hier.. maak er dan eentje die functioneel is.
Zoals stop and go bij verkeerslichten, NOA en inparkeren automatisch. Dan zou ik het nog overwegen om het FSD gehalte te supporten met wat geld.
Stuur een zetje geven moet je niet doen. Voordat je richting aangeeft moet je al lichte druk uitoefenen dan gaat het veel soepeler en voorkom je dat je hem “eruit” drukt.
 
  • Informative
Reactions: Tezlaowner
Mijn ervaringen met 2021.4.12 tot nu toe:
  1. Regeneratie met koude start: verbeteringen beeld zeer wisselend. koude start met 2 graden full regen (sneeuwvlokje zichtbaar); volgende dag koude start bij 8 graden, 60% regen..
  2. AP neemt bochten op N wegen (90 km/h) steeds beter, lijkt ook iets meer midden van de weg te houden.
  3. Vmax instellingen blijven zeer wisselend, borden wel niet meenemen lijkt aan de beterende hand, maar zit nu op 70% score ongeveer. Vreemd blijft dat je:
    1. wisselend zelfstandig afremmen bij max snelheidsverlaging of niet,
    2. wisselend snelheidsverhoging automatisch bij max snelheidsverhoging of niet,
    3. wisselend AP kan aanzetten boven ingestelde max snelheid of niet.
  4. Nieuw fenomeen: Op een vaste lokatie op N weg met 100 km/h limiet gaat snelheidsinstelling automatisch naar 60 km/h. Flink in de remmen dus. Dat terwijl snelheidsbord op scherm op 100 blijft staan. Is ter plaatste van afrit, gebeurt iedere keer dat ik daar rij. Voordeel: het is niet meer onverwacht.
 
Ik ben ook niet al te hard onder de indruk van EAP. Het nemen van afritten gaat wel goed, maar hij stuurt te scherp in, waardoor het niet goed voelt. Passagier dacht telkens dat ik de vangrail opzocht. Het feit dat je moet knipperen en aan het stuur moet draaien, maakt dat er geen echt verschil is in comfort met zelf van rijbaan wisselen. Eerder het omgekeerde, want als het niet goed loopt is dat een frustratie. Mijn manuele succesrate met het wisselen van rijbaan ligt op 100% 😉
EAP is ook een pak dommer dan mezelf als het aankomt op preventief inschuiven. Hij rijdt als elke chauffeur waarvan ik op de weg denk 'ziet die nu niet dat dat een trage vrachtwagen rijdt, waarom wisselt hij nu niet van rijstrook terwijl er plaats is ipv zich te laten insluiten'.
Mijn tijdelijke conclusie over EAP is dat ik nog steeds zelf moet voorzien wanneer ik van rijstrook moet wisselen, dat het evenveel werk is om van rijstrook te wisselen, dat het soms faalt, dat het niet werkt op sommige delen autosnelweg en dat afritten licht onaangenaam genomen worden.
 
Als je denkt dat de mail mogelijk bij de werkgever of leasemaatschappij terecht komt, kan je altijd proberen of je de optie kan aanvinken ik de auto zelf.

Als het in de auto zelf kan dan zou het misschien nog lukken. Ik heb in ieder geval geen toegang tot upgrades via the phone app.
Dit was vroeger wel zo voor een tijdje (heb accel. boost nog kunnen bestellen 😇) maar achteraf heeft de leasing maatschappij de primary account gekregen, denk ik. Ook als ik inlog op de Tesla Site zie ik zo goed als niets meer sinds 01/01/2020

Afwachten dus....
 
Ik ben ook niet al te hard onder de indruk van EAP. Het nemen van afritten gaat wel goed, maar hij stuurt te scherp in, waardoor het niet goed voelt. Passagier dacht telkens dat ik de vangrail opzocht. Het feit dat je moet knipperen en aan het stuur moet draaien, maakt dat er geen echt verschil is in comfort met zelf van rijbaan wisselen. Eerder het omgekeerde, want als het niet goed loopt is dat een frustratie. Mijn manuele succesrate met het wisselen van rijbaan ligt op 100% 😉
EAP is ook een pak dommer dan mezelf als het aankomt op preventief inschuiven. Hij rijdt als elke chauffeur waarvan ik op de weg denk 'ziet die nu niet dat dat een trage vrachtwagen rijdt, waarom wisselt hij nu niet van rijstrook terwijl er plaats is ipv zich te laten insluiten'.
Mijn tijdelijke conclusie over EAP is dat ik nog steeds zelf moet voorzien wanneer ik van rijstrook moet wisselen, dat het evenveel werk is om van rijstrook te wisselen, dat het soms faalt, dat het niet werkt op sommige delen autosnelweg en dat afritten licht onaangenaam genomen worden.
AP is redelijk recht toe recht aan. Kun je snel mee omgaan. Hoewel, ik ken genoeg mensen met een simpele cruise control die ze nooit gebruiken.
Echter EAP, NoA, FSD en zeker FSD Beta (US) vragen letterlijk om veel meer oefening. De huidige gebruikers zijn meegegroeid met de functionaliteit. Nieuwe gebruikers moeten er een flinke studie van maken en veel, heel veel oefenen voor het goed en vertrouwd aanvoelt. Hoe moet dat toch straks met jongelingen die nog geen rijervaring hebben en wel op ieder moment daarop terug moeten vallen. Daar gaan de ongelukken gebeuren.
FSD wordt straks super als er niemand achter het stuur zit. Het wordt super gevaarlijk als er een ongetrainde bestuurder verantwoordelijk is.
 
  • Like
Reactions: RioolRat and OttoR