Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het treurig om te zien dat mensen een van onze belangrijkste grondrechten belachelijk maakt. Maar dit forum is niet voor deze discussie en dit soort lage kwaliteit posts. Een mod die hier wat aan kan doen? :)
Ik vind het vrij on topic.

Privacy zoals jij je zorgen over maakt is vrij onterecht.

De beelden van de binnencamera worden enkel in de auto opgeslagen, of doorgestuurd naar de app.

De beelden van de buitencamera worden pas relevant naar Tesla doorgestuurd bij een aanrijding.

Privacy van je Tesla is dus heel wat anders dan privacy van iemand die met zijn telefoon in het publiek een filmpje aan het nemen is.

Als je je dus zorgen maakt over je kinderen of wat er in het interieur gebeurt wanneer de auto geparkeerd is, moet je dus eerder kijken aan wie je nog toegang geeft tot de app en je auto.
 
Maar ook ik gebruik Google Maps en vind het handig dat Google een tijdlijn bijhoud van waar ik ben geweest


1703959697805.png


Er gaat gewoon veel geld in om en als je op je privacy staat gaat het veel geld kosten, want de bedrijven gaan hun verdien model niet zomaar opgeven.

1703959946025.png


edit: What an Ad-Free Facebook and Instagram Subscription Could Mean to Advertising
 
  • Like
Reactions: job-lek
Privacy zoals jij je zorgen over maakt is vrij onterecht. De beelden van de binnencamera worden enkel in de auto opgeslagen, of doorgestuurd naar de app.

De beelden van de buitencamera worden pas relevant naar Tesla doorgestuurd bij een aanrijding.
Als Tesla die -zonder tussenkomst van jou- het kan uitlezen, dan maakt dat feitelijk niet zoveel uit waar het opgeslagen wordt. Ze hebben er gewoon toegang toe. Daarbij weet Tesla wel van minuut tot minuut waar je auto is (geen idee of dat ook wordt opgeslagen) en dat is toch ook wel privacy. Noem mij één goede reden waar je als berijder van een Tesla voordeel hebt dat Tesla die beelden kan inzien? Ik heb liever dat het enkel lokaal beschikbaar is en ik het kan uitlezen als ik er behoefte aan heb.

Helemaal vervelend is dat de gegevens van jouw auto tegen je gebruikt kunnen worden. Het is mijn auto en niet die van Tesla. Ondanks dat laat ik een Tesla hierom niet staan, want ik verwacht persoonlijk geen problemen hierdoor. Maar ik vind het eigenlijk niet juist dat dit mag\ en zou het goed vinden als hier strakkere regelgeving voor komt.

Ik ben daar niet naïef in, maar ik ben gezwicht voor het gemak. Overigens vind ik het ook wel fijn dat ik advertenties krijg die op mij gericht zijn i.p.v. random advertenties. Als dat het verdienmodel is vind ik het wel prima. Als Google de informatie gaat verkopen, dan zou ik er meer problemen mee hebben. Maar denk dat ze veel te gek zijn op die data en het alleen daarom al niet te verkopen...
 
De GDPR beschermt je eigenlijk niet expliciet tegen opnames van camera's.
Exact. GDPR is wat mij betreft een goede zaak, maar betreft niet meer en niet minder dan het reguleren van de omgang met privé gegevens door bedrijven die die gegevens in hun bezit hebben. Simpel gezegd die gegevens mogen niet misbruikt worden. En daar is m.i. ook helemaal geen sprake van wat de beelden betreft die door de interne camera gemaakt worden.

De opmerkingen die hier gemaakt worden over kinderen en vriendinnen zijn pertinente onzin. De camera werkt vooralsnog alleen als je AP aan hebt, en houdt enkel de bestuurder in de gaten (en volgens mij vooral de ogen van die bestuurder). Ik neem aan dat er niet met vriendinnen gerommeld wordt tijdens het rijden...

Zijn de klagers ook zo begaan met de privacy van anderen? Want dan zouden ze dus eigenlijk ook geen gebruik moeten maken van Sentry Mode. Ik heb gigabytes aan beeldmateriaal met allemaal onschuldige mensen die toevallig in de buurt van mijn Tesla komen. Die mensen zijn zich daarvan waarschijnlijk niet eens bewust.

Het recht op privacy is een goede zaak, maar ik vind het ook een goede zaak als met beelden strafbare feiten, overtredingen of gevaarlijk gedrag voorkomen en indien nodig gecorrigeerd kan worden.

In mijn ogen zijn er in NL (en in de EU) genoeg controlemechanismen in de rechtstaat die misbruik van privacygevoelige gegevens voorkomt. Dat betekent niet dat waakzaamheid niet continu noodzakelijk is, maar in deze specifieke situatie heb ik de indruk dat met "mijn privacy" eigenlijk "ik maak zelf wel uit wat ik mag" bedoelt wordt.
 
Even wat anders dan de privacy discussies……

Is er iemand in Nederland die de stoplichten en snelheidscamera’s ziet in het display. Ik heb de afgelopen dagen diverse routes gereden, maar er is bij mij niets zichtbaar :(
Ja hier werkt het wel. Het komt op de route te staan en als je in de buurt bent bovenin het scherm een korte popup. Geen audiomelding.

Van de week bij een bekende flitspaal hier in de buurt die aan de andere kant van de weg stond geen melding (flitst wel 2 kanten op). Op de terugweg wel een melding.
 
Even wat anders dan de privacy discussies……

Is er iemand in Nederland die de stoplichten en snelheidscamera’s ziet in het display. Ik heb de afgelopen dagen diverse routes gereden, maar er is bij mij niets zichtbaar :(
Ja, alleen flitspalen, zie release notes hieronder van 44.30.5.1. In de 44.30.2 stonden ook de overige icoontjes, zoals stoplichten en dergelijke. Die heb ik in de 4 dagen dat ik op de 44.30.2 reed nooit gezien.

IMG_3503.jpeg


Echter sinds de update van 2023.44.30.2 naar 2023.44.30.5.1. worden bij mij enkele flitspalen die wel in de .2 update zichtbaar waren, nu niet meer zichtbaar (5.1)
 
Als Tesla die -zonder tussenkomst van jou- het kan uitlezen, dan maakt dat feitelijk niet zoveel uit waar het opgeslagen wordt. Ze hebben er gewoon toegang toe. Daarbij weet Tesla wel van minuut tot minuut waar je auto is (geen idee of dat ook wordt opgeslagen) en dat is toch ook wel privacy. Noem mij één goede reden waar je als berijder van een Tesla voordeel hebt dat Tesla die beelden kan inzien? Ik heb liever dat het enkel lokaal beschikbaar is en ik het kan uitlezen als ik er behoefte aan heb.
Tesla heeft er toegang toe omdat jij er toegang toe hebt.

Da's zoals de backup software of antivirus software op je computer ook toegang tot alles moet hebben, omdat er anders niks te backuppen of te scannen valt.

Er is altijd baas boven baas, en als je baas bent van een platform kan je wel veiligheden inbouwen dat je er niet zomaar aan klantendata kan, maar als de baas het platform en de encryptiesleutel voorzien, kan de baas eraan.

Net hetzelfde bij cloud platformen: als je op Azure niet een eigen key voorziet, zal je data geencrypteerd worden met een key die door Azure ter beschikking is gesteld, wat betekent dat Microsoft je data kan decrypteren.

Enige lichtpunt is dat Tesla's niet continu telemetrie naar het moederschip sturen om opgeslagen te worden. Tesla heeft alleszins in haar huidige API geen mogelijkheid om in het verleden terug te kijken. Je kan via de API enkel maar de huidige situatie opvragen. Maar zoals je zelf ziet: je kan je app openen en zelf je Sentry camera's aanzetten en de live feed van die camera's bekijken, en dat is dus ook een mogelijkheid die in principe Tesla kan hebben.

En qua camerabeelden en telemetrie wordt er dus wel ook lokaal op de auto gegevens opgeslagen, die als een black box kunnen gebruikt worden bij aanrijdingen. Dat is wat je bij Tesla kan opvragen, en wat kerels zoals Green kunnen omdat ze weten waar en hoe ze aan die data kunnen geraken als ze toegang hebben tot de fysieke auto, via de diagnosepoort.
 
De opmerkingen die hier gemaakt worden over kinderen en vriendinnen zijn pertinente onzin. De camera werkt vooralsnog alleen als je AP aan hebt, en houdt enkel de bestuurder in de gaten (en volgens mij vooral de ogen van die bestuurder). Ik neem aan dat er niet met vriendinnen gerommeld wordt tijdens het rijden...
Enige nuance: de camera's werken bij:
  • het rijden (AP, ADAS)
  • het consulteren van de live camerabeelden via de app wanneer Sentry mode aan staat
De externe camera's slaan beelden lokaal op op je eigen USB stick bij Sentry gebruik, en op de interne computer bij een verkeersongeval. Die beelden op de interne computer kunnen via een speciale aanvraag bij Tesla opgevraagd worden.

De interne camera wordt gebruikt voor de live camerabeelden via de app wanneer Sentry mode aan staat, en wanneer je rijdt om na te gaan of je aandachtig bent. De 'AI' die nagaat of je nog wakker en oplettend bent, wordt lokaal uitgevoerd en gaat niet naar het Tesla moederschip.
 
Same here, niks zichtbaar (tesla model S refresh 2022 - Update 2023.44.30.5.1).
Voorwaarden zijn:

* premium connectiviteit
* een route hebben gepland (dus niet zomaar tijdens het ritje naar de bakker)
* actieve verkeersinfo aan

Verkeerslichten zijn zichtbaar indien the FSD animaties aanstaan, net zoals paaltjes en andere zaken maar
dit staat inderdaad los van de laatste update.

Dus verkeerslichen enkel zoals vroeger aan de linkerkant van het scherm (niet op kaart), bij mij toch

(M3 refresh 12/12/2021 - 2023.44.30.5.1)
 
Ja, alleen flitspalen, zie release notes hieronder van 44.30.5.1. In de 44.30.2 stonden ook de overige icoontjes, zoals stoplichten en dergelijke. Die heb ik in de 4 dagen dat ik op de 44.30.2 reed nooit gezien.

View attachment 1004408

Echter sinds de update van 2023.44.30.2 naar 2023.44.30.5.1. worden bij mij enkele flitspalen die wel in de .2 update zichtbaar waren, nu niet meer zichtbaar (5.1)
Blijkbaar werkt het dus nog niet altijd goed Ik zit op 5.1 en nog nooit iets gezien…..
Voordeel is wel dat ik goed op de weg kan blijven letten:)
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Dus eigenlijk zeg je AP is ruk? Dan is het toch volkomen terecht dat AP ook in de gaten houdt of jij wel oplet voor het geval AP een fout maakt?

Het is juist EXACT hetzelfde als met een gewichtje aan je stuur rijden. AP is niet te vertrouwen, want BETA. En dus moet je zelf sturen EN ten alle tijden opletten.
Wat mij met deze veranderingen het meest stoort is dat ik vind dat rijhulpsystemen er zijn om de auto te sturen, niet om mij in de gaten te houden. Ik rij al 30 jaar veilig met een auto, daar hoef je me echt niet voor in de gaten te houden. Zorg er nu maar eens voor dat jij (Tesla) die auto veilig kunt sturen, daar hoef je mij ook niet voor in de gaten te houden.
Maar het lijkt erop dat Tesla (en ja, misschien is dat door de overheden gestuurd, maar dan hoef je bestaande auto's nog niet aan te passen) er meer nadruk op legt dat de bestuurder in de gaten gehouden moet worden dan dat ze er tijd en geld in steken om FSD in Europa gecertificeerd te krijgen.