Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij met deze veranderingen het meest stoort is dat ik vind dat rijhulpsystemen er zijn om de auto te sturen, niet om mij in de gaten te houden. Ik rij al 30 jaar veilig met een auto, daar hoef je me echt niet voor in de gaten te houden. Zorg er nu maar eens voor dat jij (Tesla) die auto veilig kunt sturen, daar hoef je mij ook niet voor in de gaten te houden.
Maar het lijkt erop dat Tesla (en ja, misschien is dat door de overheden gestuurd, maar dan hoef je bestaande auto's nog niet aan te passen) er meer nadruk op legt dat de bestuurder in de gaten gehouden moet worden dan dat ze er tijd en geld in steken om FSD in Europa gecertificeerd te krijgen.
Nogmaals, statistieken liegen nooit. Met AP is het aantal ongelukken een factor 4 lager dan zonder AP.

Denk je overigens werkelijk dat Tesla zelf niet graag FSD gecertificeerd wil hebben in EU? Of zou het kunnen zijn dat de EU gewoon traag is en dat het nu eenmaal tijd kost om nieuwe systemen gecertificeerd te krijgen? Waarom zou Tesla dat zelf tegenwerken? Zodra FSD gecertificeerd is zullen meer mensen het aanschaffen, dus Tesla heeft er alle belang bij om dat te realiseren.

Eén van de redenen dat certificatie moeizaam gaat is omdat er nog steeds onevenredig veel aandacht gaat naar ongelukken waar AP zogenaamd debet aan was. Tesla heeft al meerdere keren aangetoond dat bij zulke ongelukken meestal de bestuurder simpelweg to blame was. Eén van de manieren om dat aan te tonen (en pogen te voorkomen) is de binnen camera.
 
Aha, duidelijk, dank.
Zo'n knooppunt heb ik nog nooit op autopilot durven nemen.
Ik denk dat het bord niet een verkeerswisselaar maar een rotonde aangeeft.

Een verkeerswisselaar is volgens mij in deze context een knooppunt:
De%20Nul%20201210102416%20Lummen.jpg
 
Dit is toch ook gewoon het failliet van FSD? Raar dat niemand zich dit realiseert. Je zou er maar voor betaald hebben...
Autopilot in Europa werkt nog altijd zoals beloofd (en wat minder in bochten, na verplichting om de laterale G-krachten te verminderen onder de UN-ECE normen).

De regels om autopilot te gebruiken waren ook nooit anders: de bestuurder moet altijd aandachtig zijn en blijft 100% verantwoordelijk en moet ten alle tijde kunnen overnemen.

Vroeger kon je 2 minuten lang het stuur los laten. Dat is inmiddels beperkt tot 15 seconden. Vroeger kon je ook met een gewicht aan het stuur die 15 seconden timeout vermijden, maar de detectie werd beter zodat gewichten na een tijd ook herkend werden. En nu wordt de binnencamera geactiveerd, die controleert of je echt aan het opletten bent, maar ook een marge heeft (hij laat toe dat je tot 5 seconden afgeleid kan zijn door het scherm).

In se is er dus sinds de UN-ECE aanpassingen niks veranderd, behalve dat de controle op het contract tussen jou en autopilot stricter wordt gecontroleerd.
 
Ik ben blij met de controle. Ik begon gevaarlijk veel vertrouwen te hebben in AP.
Onlangs getest door naar mijn telefoon op de oplader te kijken op een secundaire weg met goeie belijning, 70km/u. Het duurde 20 seconden voor ik een waarschuwing kreeg. Doordat het een test was en er niet echt iets te zien was op mijn telefoon, voelde het heel onveilig aan en had ik moeite om het 20 seconden uit te houden.
Ik weet echter dat, als er wel iets te zien is op mijn telefoon, ik wel eens langer dan 20 seconden blijf kijken en dus gevaarlijk bezig ben.
Je bent zelf verantwoordelijk, maar de schade voor Tesla is enorm als er iets ernstigs gebeurt. Met 1 druk op een knop kunnen ze AP moeten uitschakelen. Tot nu toe is, als het verkeerd ging de bestuurder zelf het slachtoffer geweest. Ik stel mij steeds de vraag wat het gevolg zou zijn als een Tesla op AP een moeder met kind zou doden. Zelfs al is juridisch gezien de bestuurder verantwoordelijk.
Op de snelweg is het misschien een ander verhaal, maar daar kan ook een stuk band, wild, ladingverlies voor gevaar zorgen.
Ik denk ook dat het systeem ‘leert’. Het alarm komt bij mij nu al veel later dan in het begin en omdat ik toch ook wat ‘bijgeleerd’ heb zelfs bijna niet meer.
 
  • Like
Reactions: job-lek and balblas
IMG_3062.jpeg


Even wat anders over deze software update:
Dit is een screenshot die ik heb gemaakt van de HF park assist op een parkeerplaats bij een grote supermarkt.

Het beeld is inderdaad nog ‘gesmolten klei’ zoals iemand het hier al eerder noemde, maar ik begin het stiekem toch handig te vinden. Ik vertrouw er nog niet blind op maar het ondersteunt wel.

Ook vergelijk ik regelmatig de beelden met de echte camerabeelden/blote oog en dat komt toch echt in de goede richting.

Work in progress, maar zeker hoopvol!
 
View attachment 1004505

Even wat anders over deze software update:
Dit is een screenshot die ik heb gemaakt van de HF park assist op een parkeerplaats bij een grote supermarkt.

Het beeld is inderdaad nog ‘gesmolten klei’ zoals iemand het hier al eerder noemde, maar ik begin het stiekem toch handig te vinden. Ik vertrouw er nog niet blind op maar het ondersteunt wel.

Ook vergelijk ik regelmatig de beelden met de echte camerabeelden/blote oog en dat komt toch echt in de goede richting.

Work in progress, maar zeker hoopvol!
Ik heb dezelfde (korte) ervaring. Ik heb mijn Model X nog niet zolang, maar de Vision lijnen die de Park Assist eerst liet zien, waren echt onbruikbaar (verkeerde afstanden en ook inconsistent). Met deze 'High Fidelity parking assists) kloppend e afstanden volgens mij al veel meer en is het ook consistenter, maar er is nog werk aan de winkel.
Bij de volgende update hiervan zou ik graag ook de mogelijkheid krijgen dat MX en MS eigenaren het beeld kunnen roteren op het middenscherm (zoals bij de M3 en MY) zodat je ook kan zien waar wat oplicht. Want nu is er enkel een top view, waarbij het soms rood oplicht en stop wordt weergegeven terwijl het niet echt relevant is, bijvoorbeeld op een parking waar het asfalt stopt en er gras begint.
 
  • Like
Reactions: mfmvdsande
Wat mij met deze veranderingen het meest stoort is dat ik vind dat rijhulpsystemen er zijn om de auto te sturen, niet om mij in de gaten te houden. Ik rij al 30 jaar veilig met een auto, daar hoef je me echt niet voor in de gaten te houden. Zorg er nu maar eens voor dat jij (Tesla) die auto veilig kunt sturen, daar hoef je mij ook niet voor in de gaten te houden.
Maar het lijkt erop dat Tesla (en ja, misschien is dat door de overheden gestuurd, maar dan hoef je bestaande auto's nog niet aan te passen) er meer nadruk op legt dat de bestuurder in de gaten gehouden moet worden dan dat ze er tijd en geld in steken om FSD in Europa gecertificeerd te krijgen.
Je auto piept ook als je de gordel niet aan hebt. Dat hoor je nooit omdat je hem altijd aan hebt :)
 
Wat mij met deze veranderingen het meest stoort is dat ik vind dat rijhulpsystemen er zijn om de auto te sturen, niet om mij in de gaten te houden. ….
Volgens mij is de wetgeving mbt de rijhulpsystemen er juist om de bestuurder te helpen en waarschuwen als deze niet zit op te letten. AP is er om de auto te sturen, maar de wetgeving eist nu eenmaal rijhulpsystemen en die staan los van AP.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mensen die bang zijn voor hun privacy…. Wat een onzin. Gewoon een reden om aandacht te vragen of om te kunnen zeuren.

Stel: je gaat lekker met de vriend(in) seksen in de auto. En stel deze beelden komen bij Tesla terecht en medewerkers gaan daar om lachen. Wat is daar erg aan? Die mensen zijn misschien wel jaloers. Of misschien zien ze wel een standje die ze avonds ook gaan uitproberen.

En mochten deze beelden gedeeld worden op internet, dan kan je nog een fikse schadevergoeding krijgen ook en zullen bekenden die die video zien waarschijnlijk vragen: Ik zag dat jij en je vriend(in) lekker hebben genoten. Wat fijn dat jullie relatie zo goed is.

Oh oh oh…… je moet jezelf wel heel belangrijk vinden om de camera af te plakken ivm PRIVACY 🤣
Wat een onzin man. Stel dat je homo bent en een nummertje maakt, en dat wordt bekend in de hele wereld.
Als de PVV ooit een absolute meerderheid krijgt, en homo’s begint te behandelen als echte tweederangsburgers heb je wel een probleem.
In 1930 was het niet direct een probleem om Jood te zijn, dus waarom verborgen houden?
Een paar jaar later ….
 
Wat een onzin man. Stel dat je homo bent en een nummertje maakt, en dat wordt bekend in de hele wereld.
Als de PVV ooit een absolute meerderheid krijgt, en homo’s begint te behandelen als echte tweederangsburgers heb je wel een probleem.
In 1930 was het niet direct een probleem om Jood te zijn, dus waarom verborgen houden?
Een paar jaar later ….
Seksuele voorkeur en religie zijn nu 2 dingen die in de AVG als bijzondere persoonsgegevens worden beschouwd. Maarrrr, nergens vraagt Tesla die gegevens van jou, en nergens worden ze bijgehouden.
 
De opmerkingen die hier gemaakt worden over kinderen en vriendinnen zijn pertinente onzin. De camera werkt vooralsnog alleen als je AP aan hebt, en houdt enkel de bestuurder in de gaten (en volgens mij vooral de ogen van die bestuurder). Ik neem aan dat er niet met vriendinnen gerommeld wordt tijdens het rijden...
Die opmerking is niet onzin, want Tesla vraagt je of je de beelden wilt delen met Tesla. Als de kinderen in de auto zitten doe ik dat dus niet.

Waarom wilt Tesla die beelden ontvangen? Omdat ze een AI willen trainen. Maar vervolgens staan de beelden wél bij Tesla in op de server.

En gezien de berichten dat medewerkers pikante beelden deelden onderling is dat toch niet zo waterdicht beveiligd als je dat zou willen.

Bovendien weten we niet wat een AI over 10 of 20 jaar met die beelden doet. Of dat een overheid besluit dat het toch wel handig is al dat beeldmateriaal en dit opvraagt.

Mijn grootste bezwaar tegen een Ring (of al die andere camera deurbellen) is dat het bedoeld is om een bewoner te laten zien wie aanbelt. Maar inmiddels worden ze gebruikt als publieke beveiligingscameras. (Scope creep)

Fijn als ze daarmee een inbreker pakken; minder fijn als de buurjongen die gewoon naar huis loopt wordt opgepakt omdat hij toevallig op het verkeerde moment door een camera gefilmd werd en ze dachten dat hij de dader was.

Nog minder fijn als jij over 30 jaar een zorgverzekering geweigerd wordt omdat de AI bepaald heeft dat jij een hoog risico bent omdat je wel heel vaak bij de snackbar stond. Dat je daar stond omdat je bloemen bezorgde voor de naastgelegen bloemist dat doet niet ter zake; want het algoritme sluit je uit op basis van het risicoprofiel.

Dáárom is privacy wel belangrijk én de waarborg dat jouw gegevens worden gebruikt voor het doel waarmee jij ingestemd hebt en daarna ook verwijderd worden.

Maar heel vaak worden jouw gegevens verzameld zonder jouw toestemming en zonder dat jij het weet. (En ja Sentry Mode is daar een voorbeeld van).

En dan is het heel terecht dat we daar kritisch naar kijken en bedrijven/organisaties moeten voldoen aan een hoge standaard.

Wat mij betreft zou Tesla beter zijn best moeten doen voor Sentry mode, zodat er minder false positives zijn. En bijvoorbeeld standaard gezichten / kentekens moeten blurren tenzij jij aangeeft dat er echt sprake is van schade en ze overdraagt aan de politie die dan de beelden kan ontdoen van die blur.

Privacy by design is een goed iets.
 
Ik heb recent ontdekt dat je in een refresh S of X de gearselector nu ook ziet terwijl de boordcomputer herstart. Hij ziet er ietwat anders uit en er zit geen animatie in als je swiped maar hij blijft wel permanent zichtbaar.

Lijkt me echt wel goed voor iedereen die anders toch loopt te klungelen in de very edge case waar je moet schakelen terwijl je boardcomputer herstart.
 

Attachments

  • IMG_0328.jpeg
    IMG_0328.jpeg
    32.2 KB · Views: 9
En hoe moeilijk zou het zijn voor Tesla om dat te weten te komen aan de hand van camerabeelden of locaties….
Ahhh, maar videobeelden zijn maar videobeelden. De conclusies die je eruit trekt zijn niet gedekt door AVG.

Dat zou anders betekenen dat een kerk, synagoge of moskee geen bewakingscamera's zou mogen plaatsen.
 
Vandaag van een (1uur/100km) snelweg rit gehad. Met de Adaptive cruisecontrol aan op 100 km/h plus x % erbij dus automatisch op 106 km/h bij aanzetten.

Tot 3x toe. Lekker aan het cruisen en ineens van 106 in de ankers omdat de auto de 106 automatisch naar 100 had gezet. Niet subtiel of zo nee dat moet binnen 0,1 seconden natuurlijk.

1 x zelfs ineens naar 80 km/h ... terwijl er nergens een 80 bord te bekennen was. De auto gaf zelfs gewoon als bord 100km/h aan maar de cruise van 106 naar 80 gezet. Dus nog harder op de rem! Dat zijn dingen die de auto echt een ervaring maken... Jammer dit

Ps was een weg die ik bijna nooit rij. (2023.44.30.5.1)
 
  • Like
Reactions: ToTheStars
Tesla heeft er toegang toe omdat jij er toegang toe hebt.
En dat is het probleem... Ik heb er geen toegang toe. Ondanks dat alle data in mijn auto zit heb ik er geen toegang toe, maar Tesla wel. En ze kunnen dat ook doen zonder dat aan mij te vragen.

Da's zoals de backup software of antivirus software op je computer ook toegang tot alles moet hebben, omdat er anders niks te backuppen of te scannen valt.
Dat het OS op het laagste niveau toegang tot alle data nodig heeft is evident, maar dat is niet de discussie. De discussie is dat Tesla remote al mijn data kan uitlezen -zonder mijn toestemming- en daar heb ik een "probleem" mee. De enige manier waaarop je nu kan blokkeren dat Tesla bij je data kan is de volledige mobiele verbinding uit te schakelen. Maar dan mis je ook updates, navigatie, ... waardoor de auto in feite kreupel is geworden. Voor het kunnen navigeren hoeft Tesla niet te weten waar ik mij bevind. Natuurlijk moet de auto dat weten, maar dat hoeft niet naar het hoofdkantoor te worden gestuurd. Ook bij een ongeluk is het prettig (en in de EU tegenwoordig zelfs verplicht) dat je locatie naar de hulpdiensten wordt gestuurd. Maar dat alle informatie ook nog eens naar Tesla gaat (incl. beelden en telemetrie) heeft enkel upside voor Tesla's business en niet voor de eigenaar.

Een vergelijking met de iPhone was een veel logischere geweest. Daar staat ook zeer veel privacygevoelige data op, maar toch heeft Apple daar niet zomaar toegang toe. Sleutels worden opgeslagen in een secure enclave, maar bij Tesla staan die gewoon in het flash-geheugen (dat bleek wel toen de MCU1 moest worden vervangen). Er kan heel veel verbeterd worden qua privacy in Tesla's, maar de kopersgroep interesseert het geen moer en het komt Tesla wel goed uit. Als het ze uitkomt dan gebruiken ze de data om de eigenaar van de auto er mee om de oren te slaan. Heb jij het nodig om iets aan te tonen, dan kan je er niet bij.

Ik kan me best voorstellen dat het je niet weerhoudt om een Tesla te kopen (ik koop er ook wel eentje om), maar je mag er toch wel kritisch op zijn?

Er is altijd baas boven baas, en als je baas bent van een platform kan je wel veiligheden inbouwen dat je er niet zomaar aan klantendata kan, maar als de baas het platform en de encryptiesleutel voorzien, kan de baas eraan. Net hetzelfde bij cloud platformen: als je op Azure niet een eigen key voorziet, zal je data geencrypteerd worden met een key die door Azure ter beschikking is gesteld, wat betekent dat Microsoft je data kan decrypteren.
Ik doe veel AWS en Azure en ook je eigen keys liggen in het KMS van de cloud-provider. Gebruik je S3 of Azure Blob storage, dan kan de provider er uiteindelijk gewoon bij als ze echt willen (license agreement stelt enkel dat ze het niet doen, niet dat ze het niet kunnen). Het enige voordeel is dat je toegang tot de sleutels kan beperken en daardoor een extra laag van security inbouwen. De enige manier is end-to-end encryptie, waarbij de sleutel niet beschikbaar is voor de provider. Dan pas weet je zeker dat je data "veilgi" is. Moet je alleen nog iets vinden om je sleutels veilig op te slaan en te gebruiken en dat is vaak nog veel complexer.

Grootste voordeel van disk-encryptie -waarbij de sleutels elders is opgeslagen- is dat als je een losse disk ergens in handen krijgt dat je er niets mee kan (tenzij je het in een film gebeurt, dan worden ze toch binnen minuten gedecrypt :) ).

Enige lichtpunt is dat Tesla's niet continu telemetrie naar het moederschip sturen om opgeslagen te worden. Tesla heeft alleszins in haar huidige API geen mogelijkheid om in het verleden terug te kijken. Je kan via de API enkel maar de huidige situatie opvragen. Maar zoals je zelf ziet: je kan je app openen en zelf je Sentry camera's aanzetten en de live feed van die camera's bekijken, en dat is dus ook een mogelijkheid die in principe Tesla kan hebben.
Dat de API het niet toestaat wil niet zeggen dat ze het niet opslaan, maar ik denk inderdaad niet dat het voor Tesla heel erg belangrijk is om een volledige rittenhistorie voor je bij te houden. Gebruik je Teslamate (of een vergelijkbaar systeem), dan zal de locatie wel heel vaak uitgelezen worden via de API. Maar dat is iets dat je zelf vraagt en kan je Tesla niet kwalijk nemen. Er is wat voor te zeggen dat je niet rechtstreeks de data uit je auto kan lezen, maar dat dit via Tesla moet gebeuren.

En qua camerabeelden en telemetrie wordt er dus wel ook lokaal op de auto gegevens opgeslagen, die als een black box kunnen gebruikt worden bij aanrijdingen. Dat is wat je bij Tesla kan opvragen, en wat kerels zoals Green kunnen omdat ze weten waar en hoe ze aan die data kunnen geraken als ze toegang hebben tot de fysieke auto, via de diagnosepoort.
Je kan ook niet zomaar bij de gegevens van andersmans iPhone. Als ik mijn code niet afgeef, dan kan de politie doen wat ze willen, maar ze kunnen niet bij mijn data. Waarom zou dat bij een auto anders moeten zijn? Als er iemand doodgereden wordt, dan begrijp ik overigens heel goed het morele dilemma.

PS: Reacties als "ik heb niets te verbergen" en "je wilt gewoon ongestraft dingen doen die niet mogen" zijn voor mij niet zo relevant. Dan heb je het concept privacy niet begrepen en kan je beter eens een paar maanden in een totalitair regime gaan leven om te ervaren wat het voorrecht van privacy is. Als je die mening bent toegedaan, dan kan je encryptie maar beter bij wet verbieden.