Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Accepteren vergt dezelfde handeling als initiëren. Geen nut dus.
In ons druk verkeer wordt bijna nooit een rijbaanwissel voorgesteld trouwens.
En als het ‘s nachts al eens rustig is komen de voorstellen eerst niet, blijf je onreglementair en asociaal in het middenvak rijden en als ze wel komen, is dat net op het moment dat je een vrachtwagen nadert en juist wel in het middenvak zou blijven.
En als je in het rechtervak een vrachtwagen nadert, terwijl het middenvak vrij is, gaat hij eerst afremmen omdat hij te dicht komt en pas dan een wissel voorstellen. Die wordt zo traag uitgevoerd dat je ondertussen al aan 90 km per uur aan het rijden bent.
Althans dat is mijn N=1 ervaring.
Ik heb NOA altijd wel aanstaan omdat ik het wat prettiger vind rijden, maar dat is persoonlijk. Beetje grove inschatting maar ik denk dat ongeveer de helft van de aangegeven baanwissels redelijk klopt, de andere negeer ik.
Werking zal zeker met het verkeersbeeld te maken hebben, maar op mijn route gaat het over het algemeen redelijk. Met NOA aan hoef je de stalk maar kort in te drukken en zonder NOA moet je doordrukken.

Ik weet het niet zeker, maar ik heb ook de indruk dat als je eenmaal handmatig een baanwissel in gang hebt gezet (door de stalk door de weerstand te drukken) er daarna minder snel een baanwissel door de auto wordt geïnitieerd. Forceer je daarna weer zelf een baanwissel dan lijkt het dat de auto het initiatief weer “overneemt“.
 
weer steeds veel onnodige rijstrookwissel voorstellen
Als ik bij Diemen de oprit naar de A1/A9 oprij en ik NoA naar Utrecht, krijg ik ook steevast het voorstel om een baan op te schuiven naar links.

Totaal onnodig als je niet in wilt voegen op de A1, want die rijbaan houdt verderop op te bestaan en merged met de rijbaan waar je al op zit.

Bovendien hinder je verkeer wat vanaf de A1 naar de A9 toe wilt uitvoegen.

Althans dat is mijn N=1 ervaring.
N=2 😢
 
Als ik bij Diemen de oprit naar de A1/A9 oprij en ik NoA naar Utrecht, krijg ik ook steevast het voorstel om een baan op te schuiven naar links.

Totaal onnodig als je niet in wilt voegen op de A1, want die rijbaan houdt verderop op te bestaan en merged met de rijbaan waar je al op zit.

Bovendien hinder je verkeer wat vanaf de A1 naar de A9 toe wilt uitvoegen.


N=2 😢
Een onnodig voorstel voor baanwissel kan ook te maken hebben met verkeerde kaartdata. Als op een traject ooit een weg van 3 naar 2 banen ging en dit ondertussen volledig 3 baans is geworden dan kan de kaartdata nog steeds aangeven dat de auto moet gaan wisselen omdat er verderop (destijds) een rijbaan minder was.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een onnodig voorstel voor baanwissel kan ook te maken hebben met verkeerde kaartdata. Als op een traject ooit een weg van 3 naar 2 banen ging en dit ondertussen volledig 3 baans is geworden dan kan de kaartdata nog steeds aangeven dat de auto moet gaan wisselen omdat er verderop (destijds) een rijbaan minder was.
Zou zeker een van de oorzaken kunnen zijn alleen voor het stuk a27 kan ik me niet meer heugen dat het 2 baans was. Het display geeft ook daadwerkelijk 3 rijbanen aan en de weg is steeds volledig leeg. Het was even een paar updates minder maar nu weer terug..ik heb ook Google wel eens van foutieve data op de hoogte gebracht en deels resulteerde dat in oplossing van hetNoA issuu..
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink
Een onnodig voorstel voor baanwissel kan ook te maken hebben met verkeerde kaartdata. Als op een traject ooit een weg van 3 naar 2 banen ging en dit ondertussen volledig 3 baans is geworden dan kan de kaartdata nog steeds aangeven dat de auto moet gaan wisselen omdat er verderop (destijds) een rijbaan minder was.
N=3 en niet vanwege verkeerde kaartdata (tenminste, geen verkeerde data vanwege veranderende situatie). Bijvoorbeeld als ik bij Wessem de A2 naar het zuiden oprij is het eerste wat NoA doet is mij vertellen dat ik naar de linkse baan moet.
Maar ook op andere plekken zegt hij zonder enige reden dat ik naar links moet. Het komt vaak voor als er een afslag is dat hij wil dat ik van de rechterbaan naar de linkerbaan moet. Het komt ook vaak voor als ik vanuit Nijmegen Zaarderheiken nader en de A73 volg. Waar de afslag naar de A67 is zegt hij dat ik naar links moet.

Ik snap het niet en ik snap niet waarom dit soort bugs er zo lang in moet zitten. Want dit zit er al jaren in. Het probleem is ook dat je dit soort bugs niet effectief kunt melden.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Menabe
N=3 en niet vanwege verkeerde kaartdata (tenminste, geen verkeerde data vanwege veranderende situatie). Bijvoorbeeld als ik bij Wessem de A2 naar het zuiden oprij is het eerste wat NoA doet is mij vertellen dat ik naar de linkse baan moet.
Maar ook op andere plekken zegt hij zonder enige reden dat ik naar links moet. Het komt vaak voor als er een afslag is dat hij wil dat ik van de rechterbaan naar de linkerbaan moet. Het komt ook vaak voor als ik vanuit Nijmegen Zaarderheiken nader en de A73 volg. Waar de afslag naar de A67 is zegt hij dat ik naar links moet.

Ik snap het niet en ik snap niet waarom dit soort bugs er zo lang in moet zitten. Want dit zit er al jaren in. Het probleem is ook dat je dit soort bugs niet effectief kunt melden.
Altijd lastig te bepalen of iets een bug is. Vanuit de berijder gezien is het inderdaad een bug. Echter als de auto uitgaat van data die ze zelf niet in beheer hebben dan werkt de software zoals het hoort en is het geen bug. Kan het dan beter…….. ja.
Hetzefde als er ivm werkzaamheden tijdelijk 50km/h gereden mag worden en de wegbeheerder plaatst geen bord einde 50. Is het dan een fout in de software? (even los van het feit dat de tijdelijke snelheid na bv een kruispunt niet meer van toepassing is).
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Echter als de auto uitgaat van data die ze zelf niet in beheer hebben dan werkt de software zoals het hoort en is het geen bug.
Zelfs al zouden er in het verleden 10 banen hebben geleden. Dan nog is er geen reden om van de meest rechterbaan, een baan naar links op te schuiven als er geen verkeer is om in te halen.
Dat is mi gewoon een hardnekkige bug.

Als je NoA verkoopt bovendien en je gebruikt kaartmateriaal dan is een fout in dat materiaal net zo hard een bug. Fix it!
 
Zelfs al zouden er in het verleden 10 banen hebben geleden. Dan nog is er geen reden om van de meest rechterbaan, een baan naar links op te schuiven als er geen verkeer is om in te halen.
Dat is mi gewoon een hardnekkige bug.

Als je NoA verkoopt bovendien en je gebruikt kaartmateriaal dan is een fout in dat materiaal net zo hard een bug. Fix it!
Als er ooit een baan minder was dan zal de auto ruim vooraf aan gaan geven dat deze van baan wil wisslelen. Hetzelfde als je een afslag nadert dan zal de auto op iets mer dan een kilometer voor da afslag aangeven dat je alvast naar rechts moet. De kaartdata kan namelijk verder vooruit kijken dan de camera’s.

Of het een bug is kunnen wij hier niet beoordelen, dat hangt ervan af hoe het eea ontworpen is, en nogmaals het kan beter maar je weet ook niet wat de impact op andere zaken is als ze een aanpassing moeten doen.
 
44.30.8 op MCU2 / HW3 maar op een dec 2017 Model S is de holiday update echt nihil. Single stack pull (niet handig in EU) en weer games en audio...
Alternate route werkt ook niet. Speed camera's edd ook niet gezien (kaart update zit erin). En 3D vision ook niet (heb nog USS).

Dus compleet niente niets... Stiekem wel een beetje teleurgesteld...
 
  • Like
Reactions: Menabe
Zelfde geldt voor 2019 model 3 met HW3 en USS. Geen noemenswaardige toevoegingen in de holiday update. Rood randje om de dode hoek camera vrij zinloos omdat ik normaal niet naar het scherm kijk als ik inhaal, maar over mijn schouder. De led op de highland is handiger want die doet het ook als je richtingaanwijzer niet aanstaat.
 
  • Like
Reactions: Menabe
Zelfde geldt voor 2019 model 3 met HW3 en USS. Geen noemenswaardige toevoegingen in de holiday update. Rood randje om de dode hoek camera vrij zinloos omdat ik normaal niet naar het scherm kijk als ik inhaal, maar over mijn schouder. De led op de highland is handiger want die doet het ook als je richtingaanwijzer niet aanstaat.
Naast dat rode streepje voor de dodehoekcamera, zit dit er in op een Model 3 uit 2019 met HW3:

- Flitscamera’s
- Alternatieve routes tijdens het rijden
- Apple Podcasts
- Meer camera’s in live view
- Nieuwe lichtshow
- Autopilot strafbankje
- Extra of aangepaste spelletjes

De eerste drie vind ik wel noemenswaardig.