Hi Rob,
Heb hetzelfde gehad. 's Ochtends kreeg de mobile app geen verbinding meer met de auto. Dat duurde een paar uur. In de auto gekeken, bleek het grote scherm zwart te blijven. Het kleine scherm werkte nog wel. Tijdje gewacht, gebeurde niets. Toen ik de rem intrapte verscheen een melding dat ik moest wachten en dat het systeem opgestart werd. Weer lang gewacht, er gebeurde niets. Uiteindelijk gereset door beide stuurwielknoppen ingedrukt te houden. Toen startte het centrale scherm weer op. Even een melding over een software update, maar voor ik iets kon doen kwam de melding dat de update mislukt was en dat ik moest wachten op een nieuwe update. Dat was afgelopen vrijdag, sindsdien niets meer gebeurd.
Bij jou nog nieuws...?
Lang verhaal... zal 't proberen kort te houden, maar
ik moest 't toch nog eens volledig uitschrijven voor m'n eigen overzicht / archief.
Paar weken terug zat ik in de auto, geeft 'ie opeens "key no longer inside, car will not restart" aan. Die melding verdween diezelfde rit weer vrij snel. Meh, fluke. Misschien sleutelbos teveel metaal ofzo, ongelukkige hoek in m'n broekzak o.i.d. Geen aandacht aan geschonken. Twee weken terug zaterdag geeft de auto opeens aan "keyfob battery needs replacement"... ah, that explains it! Ondanks dat de auto nog geen 6 weken in mijn bezit is; een slecht batterijtje kan iedereen overkomen. Sh*t happens. Ik sta bij een supermarkt en haal dus meteen een setje van 4*.
Thuisgekomen vervang ik het batterijtje, hang de sleutel aan 't sleutelrekje en denk er verder niet meer over na. Totdat ik 's avonds de auto wil pakken en de sleutel niets meer doet. Net op 't moment dat ik wat familie wil imponeren met een proefritje. Ik pak de tweede keyfob en maak 't ritje. Het zit me niet lekker en als 't bezoek weg is bel ik, om 0:30 notabene, Tesla. Screw it, ze zijn 24/7/365 bereikbaar zeggen ze, dus daar maak ik dan gebruik van. Aardige mevrouw, engelssprekend, uit Cali probeert wat zaken met me maar niets werkt (sleutel tegen USB aansluiting houden, 5x rem intrappen en dat soort gein). Ook het wisselen van de batterijen van keyfob B naar A werkt niet. Keyfob wordt helemaal niet meer herkend. Dus ze laat het Sec (Tilburg) maandag contact met me opnemen. Dat doen ze en ik word verzocht langs te komen.
Afgelopen vrijdag naar Tilburg gereden. Ritje van een uur, maar hey, we rijden een Model S dus da's alleen maar genieten. Daargekomen, verhaal uitgelegd, aardige mevrouw neemt beide keyfobs mee. Komt na een half uur terug. 1 Keyfob (de niet-herkende) is vervangen, de ander is preventief voorzien van een nieuwe batterij. Yay! Ik probeer de nieuwe keyfob, die werkt, en dus tjok ik lekker naar huis.
Thuisgekomen probeer ik de andere ("oude") keyfob waarvan de batterij vervangen is door het Sec: niets. Wel potver... Dus Tesla gebeld, maar omdat sluitingstijd gepasseerd is word ik weer door een engelstalige meneer geholpen. Die zou het SeC maandag (weer) laten bellen. Toen kwam zaterdag en dus
het verhaal met de mislukte update (waarbij ik ook nog eens een stroomuitval tijdens het laden heb gehad eerder die dag; wellicht dat die de update om zeep geholpen heeft**). Ik had het idee dat, omdat ik bij het SeC in de 'geofence' was geweest, ik
eindelijk een update kreeg. En toen kwam maandag (vandaag, nja, technically gisteren) en ik braaf wachten op 't telefoontje van het SeC. Dat kwam maar niet dus uiteindelijk om 16.30 zelf maar gebeld voor 't weer 17.00 zou zijn. De Nederlands sprekende meneer zag wel een "concern" in het systeem staan maar er was dus geen opvolging aangegeven dus het SeC wist van niets. Nja, het verhaal (weer) uitgelegd, hij de "security module" gereset maar omdat ik alleen de werkende keyfob bij me had op 't werk kon ik de andere niet proberen tot ik thuis was. Ik heb meteen 't verhaal van de falende update verteld en dat heeft hij meteen bekeken in de 'logfiles' van de auto. Daar klonk 'ie redelijk zorgelijk over (als in "hmmm, dat is niet goed" en iets met een "late failure" ofzo). Ik heb, als IT'er, uit interesse en nieuwsgierigheid proberen lospulken wat 'ie nou precies zag maar dat liet 'ie niet los. Ik zou morgen (vandaag) gebeld worden door 'r SeC om dat issue op te lossen. Kon ik 'm meteen vertellen hoe 't met de tweede keyfob afgelopen is (wat dus niet werkt). Ik vréés dat 't een ritje Tilburg wordt weer. Geen idee of ze op afstand die update (nogmaals?) kunnen 'forceren' maar ik ben ook bang dat die keyfob(s) hun pairing o.i.d. op de één of andere manier verliezen. Een nieuwe keyfob opsturen o.i.d. zal er dus wel niet in zitten...
tl;dr: Ik word morgen, als het goed is, gebeld door het SeC over de mislukte update. Ik heb echter het idee dat er meer aan de hand is (had al
een eerder akkefietje) en weet dus niet of mijn situatie vergelijkbaar is met die van jou (hoewel de symptomen rondom de update exact hetzelfde klinken, incluis het niet bereikbaar zijn middels de app overigens). Zodra ik iets meer weet laat ik het hier weten.
Don't get me wrong; ik ben nog steeds super-happy met m'n S en het SeC en Tesla doen hun best. Maar het doet wel een klein beetje afbreuk aan de totaalervaring. Vooral het feit dat je als 'poweruser' niet nét dat kleine beetje meer controle over je auto kunt nemen door bijv. handmatig zélf updates te 'forceren' of op z'n minst te 'retryen' middels een 'update now' of 'check for updates' knopje o.i.d. Then again, als ik de ervaringen hier zo lees vraag ik me af of ik misschien niet beter nog even op 17.17.17 kan blijven zitten en de volgende update afwachten. Sowieso vraag ik me af of de recentere updates wel écht de "silky smooth" update is waar
op gehint werd. Die zou vorige maand uitgerold worden volgens Elon en sindsdien zijn er wel wat updates verschenen (17.24.x en 17.26.x) maar van elk van die updates is, zover ik zie en in ervaringen lees, het gedrag niet bepaald 'silky smooth'. Ik hoor vooral van de 'auto-lane-change' dat die met de recentste updates eigenlijk gewoon gevaarlijk is (als in: lomp hard / snel van baan wisselen). Met wat geluk komt de échte "Silky Smooth" er dus nog aan en hadden we gewoon rekening moeten houden met
EST.
Verder vind ik 't langzaamaan ook wel eens stiekem een beetje tijd worden dat AP2 op z'n minst AP1 parity (auto wipers anyone?) bereikt en wat van z'n beloofde features gaat tonen (herkennen van snelheidsborden bijv., blind spot detection, nemen van (snelweg) afslagen). Ik stel me geduldig op en heb goede hoop, maar ik zou een 8.2 of desnoods 9.0 toch wel graag binnen een paar maanden zien. En dan langzaam aan toch ook wel weer eens een beetje wat andere zaakjes die wat ruwe kantjes hebben zien worden opgelost (graftrage browser, ondanks dat ik 'm niet (veel) gebruik, nieuwe(re) kernel, media-player-dinges UX en UI mag ook stukken beter).
---
* By the way; ik heb er later een voltmeter bij gepakt, van de 4 gaven er 2 iets meer dan 3V aan en 2 amper 1V! Schandalig, en dat voor een A-merk batterij. Tientje weggegooid (als het niet meer was)
** Wat me stug lijkt; er zat >75% in de auto en als de charger uitvalt draait 'ie toch gewoon lekker door op z'n batterij? Hooguit dat de 'power failed' melding / procedure tijdens het downloaden het geheel heeft verstoord o.i.d.