Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Hier ook 17.26.76 binnen gekregen op mijn ap2. Ik merk dat de lange change veel bruter geworden is. Zo bruut dat het bijna onbruikbaar is geworden. Mijn vrouw vond het ook zeer onaangenaam en komt met momenten als gevaarlijk over. Echt van hier is een gaatje vlam het andere vak op en dan nog iets te ver en dan terug sturend echt zwalpend. In de vorige versie ging het misschien iets te rustig maar nu is het echt te hevig.
 
Hier ook 17.26.76 binnen gekregen op mijn ap2. Ik merk dat de lange change veel bruter geworden is. Zo bruut dat het bijna onbruikbaar is geworden. Mijn vrouw vond het ook zeer onaangenaam en komt met momenten als gevaarlijk over. Echt van hier is een gaatje vlam het andere vak op en dan nog iets te ver en dan terug sturend echt zwalpend. In de vorige versie ging het misschien iets te rustig maar nu is het echt te hevig.

Dezelfde ervaring had ik zojuist ook. Bruut is een mooie omschrijving voor het van rijbaan veranderen. Dit heeft niets met 'smooth as silk' te maken. Mijn vrouw en dochter stapten nog net niet uit.
Daarnaast heb ik ff uitgeprobeer of hij ook naar rechts wil als er rechtsvoor een andere auto rijdt. Met een ferme ruk aan het stuur heb ik maar ingegrepen, anders hadden we een andere auto binnengereden...
 
uit de manual pag 96&97



IMG_0010.PNG
 
Nee, want dat is geregeld door de verkeerswetgeving. Ik kan me daarentegen geen regel voor de geest halen dat je adaptieve cruise control en autosteer enkel op de snelweg mag gebruiken.
Eens, geen strafrechtelijke regel, maar wel een contractuele regel. Dat telt ook, maar wordt minder gevoeld omdat het niet door de overheid bestraft wordt.

Wat er natuurlijk wel gebeurt, is dat onze contractspartij Tesla ons steeds meer beperkingen oplegt: bijv. hinderlijk vaak vraagt handen aan het stuur te houden terwijl je dat al doet (mijn grootste ergernis), omdat Tesla drommelsgoed merkt dat wij burgerlijkrechtelijk ongehoorzaam zijn.
En dat hebben wij dus zelf veroorzaakt, op een bepaalde manier.
 
Gisteren een ritje van 400km gemaakt op 17.26.76: Spijkenisse-Apeldoorn en over de Veluwe getoerd en weer terug naar huis. Op de heenweg behoorlijk druk met wat file rijden. Leuke gevarieerde rit dus bij goed weer. Wat korte persoonlijke ervaringen. Disclaimer ;-): los van de persoonlijke gemoedstoestand en het gevoel bij de auto, leert de ervaring dat er nogal wat verschil is tussen individuele auto's met dezelfde update.
Wat goed ging (AS):
  • Ten opzichte van 17.24.30 zijn er wel degelijk zaken verbeterd en voelt AS een stuk soepeler aan. Zowel op de snelweg als de bochtige en heuvelachtige wegen op de Veluwe was het echt prettig rijden, ook bij druk verkeer;
  • Op AS is de afstand tot de voorligger weer zoals die was op 17.17.4, wat ik persoonlijk heel prettig vind. Anderen zullen het op standje 2 of 3 willen zetten.
  • Het afremmen en optrekken bij langzamere voorliggers was ook prima en een stuk soepeler;
  • Loodrecht parkeren ging 6x erg goed.
Wat niet zo goed ging (AS):
  • Het euvel van verkeerde snelheid aanhouden (70 waar je echt 100 mag, etc.) is bijzonder irritant en maakt AS onvoorspelbaar voor mijzelf en de auto's die achter mij rijden;
  • In de 400km gisteren 3x een onverwachte remactie zonder enige aanleiding. Zonder gordels zouden er 2 paar neusvleugels op de voorruit geprojecteerd staan en 3 kindergezichtafdrukken in de rugleuningen van de stoelen staan. Want de MX (AP2) is glansrijk door de remtest gekomen. Gelukkig had iedereen de gordels om.
  • 1x negeerde de auto een afremmende auto voor mij volledig en moest ik hard ingrijpen. (4 geschrokken gezichtjes als resultaat)
  • Bij grote hobbels in de weg wil AS nog wel eens een ruwe slinger maken.
  • Mijn persoonlijke trauma: de bocht vanaf de A20 naar de Beneluxtunnel (A4). 2 firmware versies terug kon AS deze bocht ineens niet meer maken en ging slingerend en absurd remmend de bocht in en kon de rijbaan niet meer houden. Dat was opgelost in 17.24.30 maar nu op 17.26.76 ging het gisteren weer mis. Pffff
  • Je merkt dat de auto nog steeds "onzeker" aanvoelt in bochten met veel verkeer en licht slingerend zich er doorheen werkt. Dat is vooral vervelend voor de passagiers. Maar niemand had er verder last van.
  • Auto Lane Change blijft een zeer lastig en onvoorspelbaar. Vaak schakelt As uit als je maar lichtjes het stuur draait, soms moet je weer meer kracht zetten waardoor het voor het gevoel een eeuwigheid duurt voor je van ban verwisselt en met deze update: als het wel goed werkt zit in en no time op de andere rijbaan wat je als agressief zou kunnen bestempelen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat er wel degelijk verbeteringen zijn wat de burgen moed geeft maar dat AS er bij lange na nog niet is. Zaken die naast bovenstaande dingen niet goed gingen verbeteren zijn bijvoorbeeld:
  • Stuur vasthouden op AS: nog steeds om de minuut een beetje druk uitoefening is noodzakelijk (flashen, piepen en ermee stoppen als je dat niet doet). Ik snap het ondertussen echt wel Tesla. Mag wel wat langer dan 1 minuut ondertussen.
  • Automatische ruitenwissers.
  • Verkeer in de aangrenzende rijbanen weergeven (met het juiste symbool ipv alles als personen auto weergeven).
  • Dode-hoek detectie.
  • Auto high beam zit er in mijn MX AP2 nog niet op.
  • Verkeersborden lezen (want ik deel de mening van andere zeer gewaardeerde forumleden dat de auto nu snelheidsborden zou lezen absoluut niet. Gisteren eens extra goed opgelet en waar de standaard borden van 70 naar 100 of iedere willekeurige ander bord, veranderde er niets in het dashboard van mijn auto, noch reageerde de auto erop).
Maar..... ondanks dat er gisteren dingen nog niet goed gingen en er (persoonlijke wensen voor andere zaken zijn) hebben we gisteren echt een heerlijk ritje gemaakt en voelde de auto bijzonder prettig aan. Een heerlijk dagje genieten van de Tesla! Mijn vrouw en onze drie meiden (4, 6 en 7 jaar oud) deelden die mening!
 
Last edited:
Bedankt voor de uitgebreide eview.
Bij mij staat de update ook klaar en we gaan straks 100km rijden. Hoe lang duurde het installeren van de update? Ik zit nu nog op 17.17.4.
Bij mij duurde het iets langer dan 30 minuten dus dat is te overzien. Dat is korter dan de tijd die nodig is 4 vrouwen (in mijn geval) in de auto te krijgen als ik zeg: "we gaan weg" ;-).
 
haha, same here. 4 vrouwen. En nog een klein mannetje in een maxi cosi.
Hahaha, bij ons komt de 5e vrouw in september. Kunnen de updates nog groter worden ;-). En gaan we eens uitvinden waar we de kinderwagen moeten laten (wordt waarschijnlijk opgevouwen tussen de 6 stoelen op de 2e rij in (we hebben een MX 6 zitter). Bij de weg: het strakke aanhalen van de gordels in de MX wordt door de zwangere vrouw van 31 weken als bijzonder vervelend ervaren ;-). Ik zal maar niet zeggen wat ze met een wasknijper met de gordels doet om dat op te lossen ;-), anders valt er weer een vervelende brief in de bus. En ingaan tegen een 31 weken zwangere.... niet aan te raden hahaha
 
gisteren ook leuke rem actie gehad. Reed op 80 km/h weg toen er ineens een bordje stond van 30 km/h
Hahaha, bij ons komt de 5e vrouw in september. Kunnen de updates nog groter worden ;-). En gaan we eens uitvinden waar we de kinderwagen moeten laten (wordt waarschijnlijk opgevouwen tussen de 6 stoelen op de 2e rij in (we hebben een MX 6 zitter). Bij de weg: het strakke aanhalen van de gordels in de MX wordt door de zwangere vrouw van 31 weken als bijzonder vervelend ervaren ;-). Ik zal maar niet zeggen wat ze met een wasknijper met de gordels doet om dat op te lossen ;-), anders valt er weer een vervelende brief in de bus. En ingaan tegen een 31 weken zwangere.... niet aan te raden hahaha
Hebben jullie niks beters te doen dan MX rijden en kindjes maken ? :D
 
  • Auto Lane Change blijft een zeer lastig en onvoorspelbaar. Vaak schakelt As uit als je maar lichtjes het stuur draait, soms moet je weer meer kracht zetten waardoor het voor het gevoel een eeuwigheid duurt voor je van ban verwisselt en met deze update: als het wel goed werkt zit in en no time op de andere rijbaan wat je als agressief zou kunnen bestempelen.
Op de vorige versie merkte ik dat ook, tot ik eens het stuur moest vasthouden en erna van rijstrook wou veranderen en de auto zelf van rijstrook wisselde zonder dat ik het stuur vast had.

De truuk blijkt dus dat je voor het wisselen van rijstrook eest even aan je stuur moet leunen, en dan de richtingaanwijzer opzetten. Dan zal ie vervolgens van rijstrook wisselen zonder dat je druk op het stuur moet zetten.
 
@JohnT heb je speed assist op relative of absolute staan?
Ik heb hem op Relative staan. In de vorige versie heb ik met Relative en Absolute gespeeld maar dat had geen invloed op het ingrijpen van de auto wanneer hij "denkt" dat de max snelheid op dat stuk weg lager is dan je rijdt en dus afremt. Ik heb hem dus maar op Relative laten staan. Van de week maar weer een proberen in 17.26.76. Misschien dat het verbeterd is ;-).
 
de manual is ook een beetje vaag hierover, het is speed assist, is me niet helemaal duidelijk of hij op autosteer hier ook naar kijkt of deze functie alleen handig is als je zelf rijdt. Hoe ik het lees zou hij met absolute naar je eigen ingestelde waarde moeten kijken, dat doet hij kennelijk niet. heb zo een ritje van 200 km zal op heen en terugweg eens proberen wat hij doet.
 
Hahaha, bij ons komt de 5e vrouw in september. Kunnen de updates nog groter worden ;-). En gaan we eens uitvinden waar we de kinderwagen moeten laten (wordt waarschijnlijk opgevouwen tussen de 6 stoelen op de 2e rij in (we hebben een MX 6 zitter). Bij de weg: het strakke aanhalen van de gordels in de MX wordt door de zwangere vrouw van 31 weken als bijzonder vervelend ervaren ;-). Ik zal maar niet zeggen wat ze met een wasknijper met de gordels doet om dat op te lossen ;-), anders valt er weer een vervelende brief in de bus. En ingaan tegen een 31 weken zwangere.... niet aan te raden hahaha

Nog een prinsesje erbij, alvast gefeliciteerd!
De kinderwagenbak gaat bij ons in de frunk en het wielenonderstel gewoon in de trunk. Past allemaal prima. Het gangpad is vrij voor de 2 oudste meiden (4 en 5) die op de 3e zitrij zitten. Het lukt ze vanwege de kinderzitjes nog niet om zelf de gordels vast te doen, dus ik vouw mezelf ook vaak door het gangpad om dat te doen.
 
Gisteren een ritje van 400km gemaakt op 17.26.76: Spijkenisse-Apeldoorn en over de Veluwe getoerd en weer terug naar huis. Op de heenweg behoorlijk druk met wat file rijden. Leuke gevarieerde rit dus bij goed weer. Wat korte persoonlijke ervaringen. Disclaimer ;-): los van de persoonlijke gemoedstoestand en het gevoel bij de auto, leert de ervaring dat er nogal wat verschil is tussen individuele auto's met dezelfde update.
Wat goed ging (AS):
  • Ten opzichte van 17.24.30 zijn er wel degelijk zaken verbeterd en voelt AS een stuk soepeler aan. Zowel op de snelweg als de bochtige en heuvelachtige wegen op de Veluwe was het echt prettig rijden, ook bij druk verkeer;
  • Op AS is de afstand tot de voorligger weer zoals die was op 17.17.4, wat ik persoonlijk heel prettig vind. Anderen zullen het op standje 2 of 3 willen zetten.
  • Het afremmen en optrekken bij langzamere voorliggers was ook prima en een stuk soepeler;
  • Loodrecht parkeren ging 6x erg goed.
Wat niet zo goed ging (AS):
  • Het euvel van verkeerde snelheid aanhouden (70 waar je echt 100 mag, etc.) is bijzonder irritant en maakt AS onvoorspelbaar voor mijzelf en de auto's die achter mij rijden;
  • In de 400km gisteren 3x een onverwachte remactie zonder enige aanleiding. Zonder gordels zouden er 2 paar neusvleugels op de voorruit geprojecteerd staan en 3 kindergezichtafdrukken in de rugleuningen van de stoelen staan. Want de MX (AP2) is glansrijk door de remtest gekomen. Gelukkig had iedereen de gordels om.
  • 1x negeerde de auto een afremmende auto voor mij volledig en moest ik hard ingrijpen. (4 geschrokken gezichtjes als resultaat)
  • Bij grote hobbels in de weg wil AS nog wel eens een ruwe slinger maken.
  • Mijn persoonlijke trauma: de bocht vanaf de A20 naar de Beneluxtunnel (A4). 2 firmware versies terug kon AS deze bocht ineens niet meer maken en ging slingerend en absurd remmend de bocht in en kon de rijbaan niet meer houden. Dat was opgelost in 17.24.30 maar nu op 17.26.76 ging het gisteren weer mis. Pffff
  • Je merkt dat de auto nog steeds "onzeker" aanvoelt in bochten met veel verkeer en licht slingerend zich er doorheen werkt. Dat is vooral vervelend voor de passagiers. Maar niemand had er verder last van.
  • Auto Lane Change blijft een zeer lastig en onvoorspelbaar. Vaak schakelt As uit als je maar lichtjes het stuur draait, soms moet je weer meer kracht zetten waardoor het voor het gevoel een eeuwigheid duurt voor je van ban verwisselt en met deze update: als het wel goed werkt zit in en no time op de andere rijbaan wat je als agressief zou kunnen bestempelen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat er wel degelijk verbeteringen zijn wat de burgen moed geeft maar dat AS er bij lange na nog niet is. Zaken die naast bovenstaande dingen niet goed gingen verbeteren zijn bijvoorbeeld:
  • Stuur vasthouden op AS: nog steeds om de minuut een beetje druk uitoefening is noodzakelijk (flashen, piepen en ermee stoppen als je dat niet doet). Ik snap het ondertussen echt wel Tesla. Mag wel wat langer dan 1 minuut ondertussen.
  • Automatische ruitenwissers.
  • Verkeer in de aangrenzende rijbanen weergeven (met het juiste symbool ipv alles als personen auto weergeven).
  • Dode-hoek detectie.
  • Auto high beam zit er in mijn MX AP2 nog niet op.
  • Verkeersborden lezen (want ik deel de mening van andere zeer gewaardeerde forumleden dat de auto nu snelheidsborden zou lezen absoluut niet. Gisteren eens extra goed opgelet en waar de standaard borden van 70 naar 100 of iedere willekeurige ander bord, veranderde er niets in het dashboard van mijn auto, noch reageerde de auto erop).
Maar..... ondanks dat er gisteren dingen nog niet goed gingen en er (persoonlijke wensen voor andere zaken zijn) hebben we gisteren echt een heerlijk ritje gemaakt en voelde de auto bijzonder prettig aan. Een heerlijk dagje genieten van de Tesla! Mijn vrouw en onze drie meiden (4, 6 en 7 jaar oud) deelden die mening!
Bedankt voor de uitgebreide review. Ik ga het merken qua uatomatische snelheidbeperingen op provinciale wegen. Ik ga het de komende week ervaren.
Wat ook erg fijn zou zijn is dat een dergelijke optie uit te schakelen is in een soort 'nerd' menu.

Trouwens ik heb het idee dat de ventilatoren voor onder. De auto harder draaien als ik de airco het interrieur voor laat koelen voor dat iknin de auto stap.
 
Last edited: