Gisteren een ritje van 400km gemaakt op 17.26.76: Spijkenisse-Apeldoorn en over de Veluwe getoerd en weer terug naar huis. Op de heenweg behoorlijk druk met wat file rijden. Leuke gevarieerde rit dus bij goed weer. Wat korte persoonlijke ervaringen. Disclaimer ;-): los van de persoonlijke gemoedstoestand en het gevoel bij de auto, leert de ervaring dat er nogal wat verschil is tussen individuele auto's met dezelfde update.
Wat goed ging (AS):
- Ten opzichte van 17.24.30 zijn er wel degelijk zaken verbeterd en voelt AS een stuk soepeler aan. Zowel op de snelweg als de bochtige en heuvelachtige wegen op de Veluwe was het echt prettig rijden, ook bij druk verkeer;
- Op AS is de afstand tot de voorligger weer zoals die was op 17.17.4, wat ik persoonlijk heel prettig vind. Anderen zullen het op standje 2 of 3 willen zetten.
- Het afremmen en optrekken bij langzamere voorliggers was ook prima en een stuk soepeler;
- Loodrecht parkeren ging 6x erg goed.
Wat niet zo goed ging (AS):
- Het euvel van verkeerde snelheid aanhouden (70 waar je echt 100 mag, etc.) is bijzonder irritant en maakt AS onvoorspelbaar voor mijzelf en de auto's die achter mij rijden;
- In de 400km gisteren 3x een onverwachte remactie zonder enige aanleiding. Zonder gordels zouden er 2 paar neusvleugels op de voorruit geprojecteerd staan en 3 kindergezichtafdrukken in de rugleuningen van de stoelen staan. Want de MX (AP2) is glansrijk door de remtest gekomen. Gelukkig had iedereen de gordels om.
- 1x negeerde de auto een afremmende auto voor mij volledig en moest ik hard ingrijpen. (4 geschrokken gezichtjes als resultaat)
- Bij grote hobbels in de weg wil AS nog wel eens een ruwe slinger maken.
- Mijn persoonlijke trauma: de bocht vanaf de A20 naar de Beneluxtunnel (A4). 2 firmware versies terug kon AS deze bocht ineens niet meer maken en ging slingerend en absurd remmend de bocht in en kon de rijbaan niet meer houden. Dat was opgelost in 17.24.30 maar nu op 17.26.76 ging het gisteren weer mis. Pffff
- Je merkt dat de auto nog steeds "onzeker" aanvoelt in bochten met veel verkeer en licht slingerend zich er doorheen werkt. Dat is vooral vervelend voor de passagiers. Maar niemand had er verder last van.
- Auto Lane Change blijft een zeer lastig en onvoorspelbaar. Vaak schakelt As uit als je maar lichtjes het stuur draait, soms moet je weer meer kracht zetten waardoor het voor het gevoel een eeuwigheid duurt voor je van ban verwisselt en met deze update: als het wel goed werkt zit in en no time op de andere rijbaan wat je als agressief zou kunnen bestempelen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat er wel degelijk verbeteringen zijn wat de burgen moed geeft maar dat AS er bij lange na nog niet is. Zaken die naast bovenstaande dingen niet goed gingen verbeteren zijn bijvoorbeeld:
- Stuur vasthouden op AS: nog steeds om de minuut een beetje druk uitoefening is noodzakelijk (flashen, piepen en ermee stoppen als je dat niet doet). Ik snap het ondertussen echt wel Tesla. Mag wel wat langer dan 1 minuut ondertussen.
- Automatische ruitenwissers.
- Verkeer in de aangrenzende rijbanen weergeven (met het juiste symbool ipv alles als personen auto weergeven).
- Dode-hoek detectie.
- Auto high beam zit er in mijn MX AP2 nog niet op.
- Verkeersborden lezen (want ik deel de mening van andere zeer gewaardeerde forumleden dat de auto nu snelheidsborden zou lezen absoluut niet. Gisteren eens extra goed opgelet en waar de standaard borden van 70 naar 100 of iedere willekeurige ander bord, veranderde er niets in het dashboard van mijn auto, noch reageerde de auto erop).
Maar..... ondanks dat er gisteren dingen nog niet goed gingen en er (persoonlijke wensen voor andere zaken zijn) hebben we gisteren echt een heerlijk ritje gemaakt en voelde de auto bijzonder prettig aan. Een heerlijk dagje genieten van de Tesla! Mijn vrouw en onze drie meiden (4, 6 en 7 jaar oud) deelden die mening!