Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt voor de uitgebreide review. Ik ga het merken qua uatomatische snelheidbeperingen op provinciale wegen. Ik ga het de komende week ervaren.
Wat ook erg fijn zou zijn is dat een dergelijke optie uit te schakelen is in een soort 'nerd' menu.

Geldt alleen bij Autosteer. Je kunt eigen snelheid instellen op cruisecontrol, ook boven de max snelheid, maar klein detail dan is dat je zelf moet sturen. Wat ik overigens zo gek nog niet vind.
 
Ik heb de update gisterenmorgen ook ontvangen en toegepast. Echter blijft de enorm hinderlijke snelheidsbeperking nog steeds van toepassing.

Gisteren zelfs de afslag van de E313 naar de E34 richting Turnhout/Eindhoven in Ranst, eenmaal in de bocht naar de E34 gaf de autopilot aan dat 70 km/u de max was. Zonder enige aanleiding? Op basis van wat wordt deze beslissing genomen? Als hij nog veel van zulke kuren begint te krijgen dan is dit niet meer de wagen die ik gekocht heb vorig jaar!! Maar op vele gewestwegen in Vlaanderen wil hij wel vlot 90 km/u blijven rijden waar het intussen 70 km/u is. De kaarten zijn nog steeds niet geupdated! Dit begint een zeer triestige zaak te worden voor een bedrijf dat zich net onderscheidde in alle info online te halen en er reeds toepassingen genoeg zijn die wegwijzigingen in real-time doorvoeren.

Ik heb de indruk dat mijn AP1 net minder goed wordt door de ontwikkelingen voor AP2, terwijl de twee gewoon gescheiden zouden moeten blijven. Waarom plots aan mijn AP1 beginnen prutsen met beperkingen in te voeren die de afgelopen jaren niet van toepassing waren? Ik heb liever dat ze er gewoon afblijven en het laten zoals het enkele maanden geleden was. Er is ook geen mogelijkheid om de software terug te draaien. Zulke ingrijpende wijzigingen worden ook nooit op voorhand medegedeeld bij de update. Een AP die op de snelweg plots 70 wil gaan rijden is voor mij geen update maar een downgrade en een heel gevaarlijke zelfs.
 
  • Like
Reactions: dvroegop
Ik snap er helemaal niks van.... Mijn model S AP2 (met 4000 km op de teller) "gast" gewoon door bij snelheidsbeperkingen. Hij geeft het keurig aan in het dashboard, maar past de snelheid niet aan, zowel niet op de cruisecontrol als op de autosteer.
Ik heb de setting op relative staan, softwareversie 17.26.76. Zou dit per model of per auto verschillend zijn?
 
  • Informative
Reactions: HWS
om deze discussie af te ronden en mij weer gewoon uit dekking te begeven heb ik eens naar de release notes (7.0 en later) gekeken.

Wooter heeft gelijk waar hij schrijft:
Contractuele regel? Dan moet ik mijn aankoopcontract nog eens nalezen en ben ik ook benieuwd naar de boeteclausules.

Geen woord over de autopilot in mijn documenten.

Ik neem aan dat Wooter een S kocht die al van geactiveerde AP was voorzien. Dat is anders dan mijn S uit voorjaar 2015. Toen ik in oktober 2015 (6.0) de AP aanzette (beta versie stond er toen nog bij) ging ik akkoord met gebruik alleen op divided roads.

Nu lijkt die beperking er wel af te zijn, als ik de release notes 7.1 lees, waar geen beta meer bijstaat:

Autosteer: New Safety Restriction Autosteer is now restricted on residential roads and roads without a center divider. When Autosteer is engaged on a restricted road, Model S’s speed will be limited to the speed limit of the road plus an additional 5 mph (10 km/h). When entering such a restricted road, Model S will reduce its speed if necessary and will do so even if you increase the cruise control set speed.

Waarom Tesla het nodig achtte om gebruik op wegen waar je de AP in de beta versie niet mocht gebruiken te voorzien van de (helaas gevaarlijke en mankerende) beperking laat zich raden: we hielden ons niet aan de beperkingen die we contractueel accepteerden toen we de betaversie activeerden.

Een ander voorbeeld van onverantwoord en niet bedoeld gebruik is het beruchte filmpje van een van onze NL landgenoten, drie weken na introductie van de AP:

Dangerous Tesla Autopilot Stunt Caught on Dutch Highway
 
Met 17.26.76 (MX AP2) op een provinciale weg waar AS soepeltjes rijd maar niet reageert op een 50 km bord:
 

Attachments

  • upload_2017-7-10_16-31-39.png
    upload_2017-7-10_16-31-39.png
    676.5 KB · Views: 61
Ik ben bang dat mijn 17.26.76 zojuist door m'n vingers geglipt is :( Even mezelf quoten van elders:



Gisteren in Tilburg SeC geweest voor een probleem met m'n keyfob (lang verhaal, niet helemaal happy mee) en had gehoopt meteen die update binnen te krijgen omdat ik dat in de vermeende geofence zou zitten. Niks helaas. Tot ik vanochtend op m'n telefoon keek en de pushmessage van "update available" zag. Ik was helemaal happy... maar helaas.

Zó frustrerend dat er geen "check for updates" knopje is...


Hi Rob,

Heb hetzelfde gehad. 's Ochtends kreeg de mobile app geen verbinding meer met de auto. Dat duurde een paar uur. In de auto gekeken, bleek het grote scherm zwart te blijven. Het kleine scherm werkte nog wel. Tijdje gewacht, gebeurde niets. Toen ik de rem intrapte verscheen een melding dat ik moest wachten en dat het systeem opgestart werd. Weer lang gewacht, er gebeurde niets. Uiteindelijk gereset door beide stuurwielknoppen ingedrukt te houden. Toen startte het centrale scherm weer op. Even een melding over een software update, maar voor ik iets kon doen kwam de melding dat de update mislukt was en dat ik moest wachten op een nieuwe update. Dat was afgelopen vrijdag, sindsdien niets meer gebeurd.

Bij jou nog nieuws...?
 
Vandaag gereden op provinciale wegen.

Conclusie is dat de AP1 daar echt slecht functioneerd op het gebied van speedlimit. Sturen en tussen de strepen rijden gaat goed maar automatische speedlimit grijpt in en komt dus voor dat je op een 80kmh weg, 30 of 50 gaat rijden.
Enorm veel geirriteerde autos achter me. Je kunt wel gas bij geven maar dan wordt het geheel gevaarlijk want dan werken de automatische systemen niet om te remmen ed.
 
Vandaag gereden op provinciale wegen.

Conclusie is dat de AP1 daar echt slecht functioneerd op het gebied van speedlimit. Sturen en tussen de strepen rijden gaat goed maar automatische speedlimit grijpt in en komt dus voor dat je op een 80kmh weg, 30 of 50 gaat rijden.
Enorm veel geirriteerde autos achter me. Je kunt wel gas bij geven maar dan wordt het geheel gevaarlijk want dan werken de automatische systemen niet om te remmen ed.

Klopt maar dat heeft meer te maken met achterstalligheid bij het beschikbaar stellen van de gegevens. Ik ben wel nieuwsgierig waar die vandaan komen. Is dat een RWS taak? Iemand moet ze ergens "intekenen". In Duitsland werkt het veel beter omdat daar de info klopt.
 
Ik begin het een beetje beu te worden.
Ik heb mijn Model S AP1 ingeruild voor de model x met AP2 voor 145000 euro en het is een prototype wat AP2 betreft.
Als je de commerciële blabla leest zou dit systeem anders moeten werken dan dat het in de praktijk doet.
Dan spreek ik nog niet over de andere mankementen en tekortkomingen hell ik heb zelf na zes maand nog geen regensensor.
 
  • Like
Reactions: Tampert