Ik zie hierboven veel discussie over wat de AP al dan niet kan of doet in de nieuwe release 17.26.17. Maar er lijkt soms ook wat verwarring te zijn; dat wijt ik aan de verschillen tussen AP1 en 2 cq de non-AP wagens. (Eerlijk gezegd lijkt het me heel sterk dat eea afhangt van je individuele wagen, zoals ook gesuggereerd).
Toch mijn eigen ervaringen van vandaag dus nog maar even toegevoegd. (Ik rijd een S uit 2016 met AP1.)
Vandaag na Ongeveer 90km rijden op gemengde wegen (snelweg, 80km, stadsverkeer),met bewust een aantal keren stilstaan om settings te wijzigen van relative naar absoluut en weer terug, de volgende conclusies getrokken (overigens vrij consistent met de voorgaande 17.14.xx update):
- via de relative setting kun je op basis van je eigen voorkeur tot
maximaal10km/h boven de geldende / gedetecteerde max. snelheid rijden op tacc of AP. (En langzamer kan natuurlijk ook altijd..., ben ik tegenwoordig standaard geneigd om aan te vullen; aangezien ik 1 van die mensen ben die vinden dat de 'speedpedelec' zsm weer naar het fietspad moet - waar dan een max. snelheid moet worden gehanteerd. Want ondanks het feit dat ik ook de Tesla kan nemen en desgewenst daarvan het dak kan opengooien prefereer ik op de kortere afstanden (tot 30km) of in de stad, en met een beetje mooi weer, soms toch nog die Speedpedelec
)
- indien een max snelheidsbord (alleen die met rode rand, zie verder) wordt gedetecteerd zal de snelheid daarop worden aangepast bij AP gebruik. Dit is vervelend, vooral in voorkomende gevallen waarin borden (na afloop) van tijdelijke wegwerkzaamheden nog ergens rondslingeren zonder al teveel nut. De wagen kan dan nogal abrupt reageren (remmen) tot schrik van jezelf en overige weggebruikers. Maar dat heeft natuurlijk meer te maken met het feit dat mensen beter getraind zijn in het 'zich aanpassen aan de feitelijke omstandigheden' (lees: het negeren van onwenselijk danwel onlogisch geachte officiele bordjes.
) De vraag is of je dat de machine kwalijk kunt nemen, die voert strikt uit wat geprogrammeerd is.)
- Verder heeft AP1 moeite met detecteren van snelheden die staan aangegeven op de matrixborden op de snelweg (dat doet hij eigenlijk niet...)
- Andere observatie: indien (bijvoorbeeld bij het nemen van een nieuwe weg of een onlangs verlegde snelwegafrit) de AP is ingeschakeld en de wagen 'twijfelt' over de geldende snelheid cq deze niet in zijn database heeft staan dan wordt automatisch teruggeregeld naar max 70km/h, tot het eerstvolgende bord maximumsnelheid opduikt. Uiteraard kan dat irritant zijn...
- wat betreft de aan de tacc of AP gerelateerde mate van 'vloeiend doorrijden' heb ik helaas de indruk dat de wagen nu inderdaad wat 'agressiever' is gaan rijden, dat wil zeggen vooral later en abrupter vaart vermindert bij een langzamer rijdende voorligger (nu moet ik toegeven dat ik die instelbare veiligheidsafstand in het verleden nooit verder heb gezet dan stand 1, en zelfs dan kruipt er op de Nederlandse snelweg telkens een wagen tussen jou en je voorligger is mijn ervaring.) En laat dat nu juist hetgeen zijn wat ik vanmiddag niet heb uitgetest, veiligheidsafstand naar stand 2 of 3.Dat moet dus nog even, later deze week..(maar laten eerlijk zijn, dat lijkt me een logische oplossing voor dit issue, waarom zitten er anders 7 standen op..?..)
All in all ben ik (nog steeds) heel tevreden over de AP1 prestaties.
Indien er 1 kritiekpunt is dat ik moet noemen is dat het volgende (niet nieuw, maar ook wel iets meer dan een 'minor issue'): de Software herkent namelijk GEEN (blauwe) 'bebouwde kom' borden. En laat het nou net bij veel gemeentes in de mode zijn geraakt in de afgelopen jaren om die borden steeds verder het buitengebied in te zetten en daarbij dan ook nog af te zien van het bijplaatsen van een 50km/h bord... Gevolg (en dat vind ik wel irritant) op veel plaatsen in den lande dender je met 80km/h op de eerstvolgende minirotonde of 'verkeersremmende' drempel of chicane af, tenzij je zelf tijdig ingrijpt....
(Oh ja mini-rotondes, ook nog zoietswaar AP1 zich eigenlijk geen raad mee weet, want meestal zonder belijning... Ik ben echt veel te bang dat hij gewoon rechtdoor rijdt als ik niet tijdig ingrijp en heb het er nooit op aan durven laten komen, maar heeft iemand al praktijkervaring met het gedrag van AP1 als je dat wat langer op zijn beloop laat?)
Tot zover! Een heel epistel weer.
PS: ik zoek ook nog steeds een Chademo adapter om te lenen in augustus, vanwege een trip naar Madrid. Ooit al een keer in de stekkerclub gemeld trouwens, en ik weet dat het vakantietijd is natuurlijk, maar to toch... heeft hier iemand misschien nog eentje in de aanbieding, bijv in ruil voor een mooie fles?