Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil toch even een lans breken voor Tesla. Ja, ook ik tel bijna 1 1/2 ton neer voor een auto waar Elon heel vakkundig het mooiste product op aarde verkoopt: zijn visie! AS (Autosteer) is maar 1 van de onderdelen van een fantastische auto, of je nu een S rijd of een X. En natuurlijk werkt het nog niet zoals ongetwijfeld bedoeld is, en natuurlijk is de navigatie een doorn in mijn oog en had ik graag al automatische ruitenwissers gehad. En natuurlijk is 1 1/2 ton veel te duur voor deze auto. Maar.... we wisten allemaal dat we graag deelgenoot van de reis van de visie van Elon wilden zijn en ook nog eens een verdomd mooie auto rijden! We mogen dan ook best kritische geluiden laten horen. Kritisch maar realistisch! Maar uiteraard mag iedereen zijn mening erop nahouden en ventileren, maar dit is hoe ik er persoonlijk naar kijk. AS is een Driver Assistance met een eigen willetje en het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is. Maar ik houdt het scherp in de gaten als ik op AS rijd en voel me er erg relaxed onder maar altijd op mijn qui vive om in te grijpen indien nodig. En zo kan ik er toch enorm van genieten :).

Leuk, een hele post zonder een update te vernoemen. :) voor mij was je al een tijdje update-John geworden.:p
 
  • Like
Reactions: Astrid
Ik geef het nog twee maand en de Tesla gaat de deur uit. Het zal met spijt zijn maar ik vind de prijs niet verantwoord gelijk het nu is.
Update 17.26.76 uitgevoerd en eens op autopilot gezet op de autostrade met veel verkeer, een nieuwe manier om zelfmoord te plegen.
Kan niet meespreken over AP2 maar AP1 is zooooo wonderbaarlijk goed geworden sedert 17.26.17. Op 950 km autosnelweg had ik eergisteren eenmaal een idioot (Belg overigens, maar kon ook een 'Ollander geweest zijn neem ik aan :)) tegengekomen die met zijn erg brede motorboot-trailer even twee rijstroken tegelijk wilde innemen en mij dwong AP uit te zetten om de trailer te ontwijken. Verder niets moeten doen behalve afritten nemen om te laden! Ongelooflijk vond ik dat. Mijn zoon was het overigens een half uurtje aan 't filmen met z'n GoPro (ik zal eens een timelapse zetten op het 8.1 draadje). Hij was zelf verbaasd bij het bekijken van de film hoe de wagen echt altijd perfect het midden van de rijstrook volgt, iets waar wij zelf nooit oplettend genoeg voor zijn.
 
Kan niet meespreken over AP2 maar AP1 is zooooo wonderbaarlijk goed geworden sedert 17.26.17. Op 950 km autosnelweg had ik eergisteren eenmaal een idioot (Belg overigens, maar kon ook een 'Ollander geweest zijn neem ik aan :)) tegengekomen die met zijn erg brede motorboot-trailer even twee rijstroken tegelijk wilde innemen en mij dwong AP uit te zetten om de trailer te ontwijken. Verder niets moeten doen behalve afritten nemen om te laden! Ongelooflijk vond ik dat. Mijn zoon was het overigens een half uurtje aan 't filmen met z'n GoPro (ik zal eens een timelapse zetten op het 8.1 draadje). Hij was zelf verbaasd bij het bekijken van de film hoe de wagen echt altijd perfect het midden van de rijstrook volgt, iets waar wij zelf nooit oplettend genoeg voor zijn.
AP1 is inderdaad geweldig, daarom dat mijn verwachtingen van AP2 zo hoog zijn maar tot hiertoe is het een teleurstelling.
 
Leuk, een hele post zonder een update te vernoemen. :) voor mij was je al een tijdje update-John geworden.:p
Ik kan het natuurlijk altijd even editen ;-). Ik werk in de informatie Beveiliging branche en ben gewend aan dagelijkse updates van security software en onze klanten informeren als er iets belangrijks uitkomt tegen zaken zoals ransomware etc. Updates is dus een beetje een beroepsafwijking ;-)
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Ik zie hierboven veel discussie over wat de AP al dan niet kan of doet in de nieuwe release 17.26.17. Maar er lijkt soms ook wat verwarring te zijn; dat wijt ik aan de verschillen tussen AP1 en 2 cq de non-AP wagens. (Eerlijk gezegd lijkt het me heel sterk dat eea afhangt van je individuele wagen, zoals ook gesuggereerd).

Toch mijn eigen ervaringen van vandaag dus nog maar even toegevoegd. (Ik rijd een S uit 2016 met AP1.)

Vandaag na Ongeveer 90km rijden op gemengde wegen (snelweg, 80km, stadsverkeer),met bewust een aantal keren stilstaan om settings te wijzigen van relative naar absoluut en weer terug, de volgende conclusies getrokken (overigens vrij consistent met de voorgaande 17.14.xx update):

- via de relative setting kun je op basis van je eigen voorkeur tot maximaal10km/h boven de geldende / gedetecteerde max. snelheid rijden op tacc of AP. (En langzamer kan natuurlijk ook altijd..., ben ik tegenwoordig standaard geneigd om aan te vullen; aangezien ik 1 van die mensen ben die vinden dat de 'speedpedelec' zsm weer naar het fietspad moet - waar dan een max. snelheid moet worden gehanteerd. Want ondanks het feit dat ik ook de Tesla kan nemen en desgewenst daarvan het dak kan opengooien prefereer ik op de kortere afstanden (tot 30km) of in de stad, en met een beetje mooi weer, soms toch nog die Speedpedelec :rolleyes:)
- indien een max snelheidsbord (alleen die met rode rand, zie verder) wordt gedetecteerd zal de snelheid daarop worden aangepast bij AP gebruik. Dit is vervelend, vooral in voorkomende gevallen waarin borden (na afloop) van tijdelijke wegwerkzaamheden nog ergens rondslingeren zonder al teveel nut. De wagen kan dan nogal abrupt reageren (remmen) tot schrik van jezelf en overige weggebruikers. Maar dat heeft natuurlijk meer te maken met het feit dat mensen beter getraind zijn in het 'zich aanpassen aan de feitelijke omstandigheden' (lees: het negeren van onwenselijk danwel onlogisch geachte officiele bordjes.:rolleyes: ) De vraag is of je dat de machine kwalijk kunt nemen, die voert strikt uit wat geprogrammeerd is.)
- Verder heeft AP1 moeite met detecteren van snelheden die staan aangegeven op de matrixborden op de snelweg (dat doet hij eigenlijk niet...)
- Andere observatie: indien (bijvoorbeeld bij het nemen van een nieuwe weg of een onlangs verlegde snelwegafrit) de AP is ingeschakeld en de wagen 'twijfelt' over de geldende snelheid cq deze niet in zijn database heeft staan dan wordt automatisch teruggeregeld naar max 70km/h, tot het eerstvolgende bord maximumsnelheid opduikt. Uiteraard kan dat irritant zijn...
- wat betreft de aan de tacc of AP gerelateerde mate van 'vloeiend doorrijden' heb ik helaas de indruk dat de wagen nu inderdaad wat 'agressiever' is gaan rijden, dat wil zeggen vooral later en abrupter vaart vermindert bij een langzamer rijdende voorligger (nu moet ik toegeven dat ik die instelbare veiligheidsafstand in het verleden nooit verder heb gezet dan stand 1, en zelfs dan kruipt er op de Nederlandse snelweg telkens een wagen tussen jou en je voorligger is mijn ervaring.) En laat dat nu juist hetgeen zijn wat ik vanmiddag niet heb uitgetest, veiligheidsafstand naar stand 2 of 3.Dat moet dus nog even, later deze week..(maar laten eerlijk zijn, dat lijkt me een logische oplossing voor dit issue, waarom zitten er anders 7 standen op..?..)

All in all ben ik (nog steeds) heel tevreden over de AP1 prestaties.

Indien er 1 kritiekpunt is dat ik moet noemen is dat het volgende (niet nieuw, maar ook wel iets meer dan een 'minor issue'): de Software herkent namelijk GEEN (blauwe) 'bebouwde kom' borden. En laat het nou net bij veel gemeentes in de mode zijn geraakt in de afgelopen jaren om die borden steeds verder het buitengebied in te zetten en daarbij dan ook nog af te zien van het bijplaatsen van een 50km/h bord... Gevolg (en dat vind ik wel irritant) op veel plaatsen in den lande dender je met 80km/h op de eerstvolgende minirotonde of 'verkeersremmende' drempel of chicane af, tenzij je zelf tijdig ingrijpt....:confused: (Oh ja mini-rotondes, ook nog zoietswaar AP1 zich eigenlijk geen raad mee weet, want meestal zonder belijning... Ik ben echt veel te bang dat hij gewoon rechtdoor rijdt als ik niet tijdig ingrijp en heb het er nooit op aan durven laten komen, maar heeft iemand al praktijkervaring met het gedrag van AP1 als je dat wat langer op zijn beloop laat?)

Tot zover! Een heel epistel weer.

PS: ik zoek ook nog steeds een Chademo adapter om te lenen in augustus, vanwege een trip naar Madrid. Ooit al een keer in de stekkerclub gemeld trouwens, en ik weet dat het vakantietijd is natuurlijk, maar to toch... heeft hier iemand misschien nog eentje in de aanbieding, bijv in ruil voor een mooie fles?
 
Gelukkig! Weer wat te melden vanaf het update front ;-): 17.26.92 (zowel AP1 als AP2 auto's): 17.26.92
upload_2017-7-12_6-58-45.png
 
  • Like
Reactions: Tampert
VErsie 17.26.76 mx nu enige dagen uitgeprobeerd met wisselend succes.

Voor mijn gevoel is de reactie van de auto nu minder consistent. Van baan wisselen met AS gaat soms heel soepel en snel terwijl het ook voor komt dat de auto simpel weigert om te wisselen terwijl er niemand in de buurt is. Ik moet dan echt stevig overrulen om toch door te kunnen zetten. En aantal keren zet de auto aan om te wisselen en schiet halverwege weer terug (terwijl de baan wel vrij is)

Matrix borden worden niet herkend. Verder wordt de max snelheid redelijk vaak goed aangegeven. De rij-snelheid wordt bij mij volgens mij niet automatisch aangepast. Dit was ook in de vorige versie niet zo (op aantal onverklaarbare inhoudingen na) en het is niet zo erg om even handmatig de snelheid omhoog of omlaag te zetten, dat liever dan regelmatig bruusk remmen

Gister reed ik achter een vrachtwagen met hoge laadbak (zandwagen) en ik had het idee dat die niet goed opgemerkt werd, de mxkwam akelig dichtbij en ik vertrouwde daarbij even niet meer op cc. Toen ik daarna keek naar het display leek het ook of de vrachtwagen wisselend wel en niet opgemerkt werd.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Jobbeke
Hier 17.26.76 op een S met AP1. Vanochtend werd een Matrix bord bij mij netjes herkend in elk geval (en dat doet hij eigenlijk altijd al wel goed, maar heb pas sinds gisteren deze versie). Precies het punt dat ik eronder door reed gaf hij 90 ipv 120 aan. Was vlak voor knooppunt Buren op de A35 richting Almelo, waar een variabele snelheid geldt sinds enige tijd.
 
We mogen dan ook best kritische geluiden laten horen. Kritisch maar realistisch!
Zo zie ik het ook. Met 17.14.23 volstaat het om aandacht te houden op wat buiten de auto gebeurt. Als ik het goed lees, zitten de veiligheidsissues nu niet meer alleen buiten de auto, maar worden ze door de auto zelf veroorzaakt. Aandacht houden helpt hier niet, want je ziet het niet aankomen.
Door hier te klagen wordt het issue 'misschien' opgenomen door een Tesla medewerker, die dit heel proactief en klantvriendelijk meldt en het 'misschien' kan laat behandelen, want er is geen officiële procedure. En iedereen heeft al werk genoeg met 'officiële' zaken. Je moet maar gek zijn om er nog vrijwillig iets van het forum bij te nemen.
Door een officiëel issue te loggen via mail, start je procedures waar iemand iets 'moet' mee doen. Als tientallen mensen dit doen, zal er wel iets in werking treden, ook daar zijn procedures en knipperlichten voor.
Aan de andere kant is het misschien een fase waar we door moeten, als iemand heatmaps zit te bekijken van verkeerde snelheidsbeperkinginterpretaties (elke overrule zal wel iets loggen), en deze dan oplost, kan het heel snel gaan. De kritische massa is er ondertussen.
Filosofie van Musk is ook een beetje: "Als je wacht met iets in de markt gooien tot iets helemaal 'af' is, dan komt het er nooit, door iets 'onaf' op de markt tegooien, katalyseer je de afwerking.
 
  • Like
Reactions: JohnT and PaulusdB
Mail gestuurd naar ServiceHelpEu:

Beste,

Software versie 17.26.17 (en 17.24.28 hiervoor).

Sinds bovengenoemde update vertoont AP1 gevaarlijk gedrag. Te pas en te onpas remt hij af bij vermeende snelheidsverlagingen. Zelfs op sommige stukken snelweg komt dit voor. Dit leidt tot zeer gevaarlijke situaties voor achteropkomend verkeer. Hoewel achteropkomend verkeer natuurlijk afstand moet houden, ligt de verantwoordelijkheid voor een ongeval toch echt bij de afremmende auto als er geen aanwijsbare oorzaak is om af te remmen. Dit gaat vroeg of laat voor een aanrijding zorgen.

Ook heeft hij heel vaak een foute snelheidslimiet in beeld, waardoor de AP bijvoorbeeld max 70 wil waar 100 is toegestaan. Ook hierdoor kan AP op hele stukken autoweg niet gebruikt worden.

Tezamen maken deze dingen de AP onbruikbaar.

Ik vind het sowieso een zeer slechte ontwikkeling dat mijn auto gaat bepalen hoe hard ik mag rijden. AP1 wordt verkocht als een drivers assist, waarbij de verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid dus bij de bestuurder ligt. Nu begint mijn auto toch opeens beslissingen voor mij te nemen. Ik ben het daar niet mee eens. Ik verzoek dan ook vriendelijk deze beperkingen er weer zsm. af te halen.

Ik hoor graag van u,​
 
Ik kan er op zich heel goed mee leven als mijn auto "zegt": "Ok, je wilt dat ik stuur, maar dan op mijn manier, d.w.z. conform de geldende snelheidslimieten met instelbaar extraatje van max. 10km/uur (waarvoor je overigens al een bekeuring kun krijgen in dit landje)"

Maar...... Dan moet het wel kloppen. En daar zit nu de pijn, de door de auto opgepikte snelheidslimieten kloppen regelmatig niet. Waar daarvoor de fout zit weet ik niet maar ik ga er van uit dat daar al wel actie voor wordt ondernomen, nu het hier zo prominent is genoemd.
 
PS: ik zoek ook nog steeds een Chademo adapter om te lenen in augustus, vanwege een trip naar Madrid. Ooit al een keer in de stekkerclub gemeld trouwens, en ik weet dat het vakantietijd is natuurlijk, maar to toch... heeft hier iemand misschien nog eentje in de aanbieding, bijv in ruil voor een mooie fles?


Als het nog niet gelukt is dan kun je er een ophalen in Arnhem-Zuid.
PM me maar voor mijn adres.
 
@Hans Noordsij
Voor AP2 tegen de tijd dat ze het autonoom gaan noemen ben ik het wel met je eens, maar zolang het een drivers assist is (zoals AP1 altijd zal blijven) en ik verantwoordelijk ben, dan vind ik dat ik zelf de beslissingen mag nemen. Maar goed, hierover zullen de meningen verschillen wellicht.
Niet wellicht, maar zeker.

Iedereen mag zijn eigen beslissingen nemen maar dan is de consequentie van harder willen rijden dan toegestaan +marge dat je zelf stuurt.
 
En tegelijkertijd heerlijk ontspannend op de snelweg. Ja, relaxed mee blijven kijken hoe hij het doet en verder vooruitkijken en wat meer van het landschap zien. Laat het domme werk, lijntjes volgen en afstand houden, maar door de computer gedaan worden, en dat kan hij best.
Zeker, mee eens hoor. Maar zolang AP nog niet op volledig autonoom niveau is moet je volgens mij toch een zekere interesse hebben in (de) techniek (erachter) om het te willen gebruiken. Mijn vrouw gebruikt het bijvoorbeeld nooit, omdat ze voor haar gevoel dan juist meer moet opletten, niet precies wetende wat AP wel en niet goed aanpakt. Om diezelfde reden gebruikt ze in de Tesla zelfs de adaptieve cruise control niet. In onze Prius gebruikte ze de 'domme' cruise control altijd, zodra we op de snelweg zaten.
 
Ik kan er op zich heel goed mee leven als mijn auto "zegt": "Ok, je wilt dat ik stuur, maar dan op mijn manier, d.w.z. conform de geldende snelheidslimieten met instelbaar extraatje van max. 10km/uur (waarvoor je overigens al een bekeuring kun krijgen in dit landje)"

Maar...... Dan moet het wel kloppen. En daar zit nu de pijn, de door de auto opgepikte snelheidslimieten kloppen regelmatig niet. Waar daarvoor de fout zit weet ik niet maar ik ga er van uit dat daar al wel actie voor wordt ondernomen, nu het hier zo prominent is genoemd.

Hans, perfect akkoord hiermee.

De detectie van de snelheidslimieten heeft nooit perfect gewerkt, maar vanaf nu is het een probleem omdat de snelheid van de AP er gaat mee werken. Volgens mij werkt die prima in de USA. Maar in de EU heeft elk landje wel zijn eigen regels en die zitten gewoon (nog, hopelijk) niet in de software. Een bebouwde kom detecteren in België (wit bord) waar je dan 50 mag, heeft mijn auto nog nooit gedaan. Bij werken gaat de AP nu netjes naar 30. Alleen staat er zelden een einde-werken-30-gedaan-bord en dus blijft de auto netjes 30 rijden na de werken.
Heel dit ding is voor verbetering vatbaar en zolang het niet goed werkt zou een nieuwe instelling waarbij de gebruiker kan beslissen of hij dit feature al dan niet gebruikt wel handig zijn.
Ik zou het wel gebruiken ondanks de nadelen. Het automatisch aanpassen aan de snelheidslimiet werkt immers dikwijls wel correct en dat is echt een handig feature.

In onze Prius gebruikte ze de 'domme' cruise control altijd, zodra we op de snelweg zaten.

Klopt, heb hier ook zo een vrouw. En ook ikzelf zou het soms wel handig vinden om een 'normale' cruise control te hebben, bv in half-druk verkeer. Ook hier zou een instelling kunnen helpen: wil je wel of niet adaptive cruise control. Of bv. door de druktoets op de Cruise control hendel, die is toch niet meer in gebruik.

Laat ons dat allemaal bij de lijst van handige toekomstige features zetten, dingen die snel geprogrammeerd zijn maar waar bij Tesla niet zoveel tijd wordt voor gemaakt. Bv:
- memory stand op de passagiersstoel
- key code bij het instappen om diefstal te vermijden
- keuze mogelijkheden bij het navigatiesysteem en waypoints
- ...
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik wil toch even een lans breken voor Tesla. Ja, ook ik tel bijna 1 1/2 ton neer voor een auto waar Elon heel vakkundig het mooiste product op aarde verkoopt: zijn visie! AS (Autosteer) is maar 1 van de onderdelen van een fantastische auto, of je nu een S rijd of een X. En natuurlijk werkt het nog niet zoals ongetwijfeld bedoeld is, en natuurlijk is de navigatie een doorn in mijn oog en had ik graag al automatische ruitenwissers gehad. En natuurlijk is 1 1/2 ton veel te duur voor deze auto. Maar.... we wisten allemaal dat we graag deelgenoot van de reis van de visie van Elon wilden zijn en ook nog eens een verdomd mooie auto rijden! We mogen dan ook best kritische geluiden laten horen. Kritisch maar realistisch! Maar uiteraard mag iedereen zijn mening erop nahouden en ventileren, maar dit is hoe ik er persoonlijk naar kijk. AS is een Driver Assistance met een eigen willetje en het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is. Maar ik houdt het scherp in de gaten als ik op AS rijd en voel me er erg relaxed onder maar altijd op mijn qui vive om in te grijpen indien nodig. En zo kan ik er toch enorm van genieten :).
Ik wil toch even een lans breken voor Tesla. Ja, ook ik tel bijna 1 1/2 ton neer voor een auto waar Elon heel vakkundig het mooiste product op aarde verkoopt: zijn visie! AS (Autosteer) is maar 1 van de onderdelen van een fantastische auto, of je nu een S rijd of een X. En natuurlijk werkt het nog niet zoals ongetwijfeld bedoeld is, en natuurlijk is de navigatie een doorn in mijn oog en had ik graag al automatische ruitenwissers gehad. En natuurlijk is 1 1/2 ton veel te duur voor deze auto. Maar.... we wisten allemaal dat we graag deelgenoot van de reis van de visie van Elon wilden zijn en ook nog eens een verdomd mooie auto rijden! We mogen dan ook best kritische geluiden laten horen. Kritisch maar realistisch! Maar uiteraard mag iedereen zijn mening erop nahouden en ventileren, maar dit is hoe ik er persoonlijk naar kijk. AS is een Driver Assistance met een eigen willetje en het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is. Maar ik houdt het scherp in de gaten als ik op AS rijd en voel me er erg relaxed onder maar altijd op mijn qui vive om in te grijpen indien nodig. En zo kan ik er toch enorm van genieten :).

true, maar je mag natuurlijk best kritisch zijn op een optie waar stevig voor betaald wordt.
Ik kan er op zich heel goed mee leven als mijn auto "zegt": "Ok, je wilt dat ik stuur, maar dan op mijn manier, d.w.z. conform de geldende snelheidslimieten met instelbaar extraatje van max. 10km/uur (waarvoor je overigens al een bekeuring kun krijgen in dit landje)"

Maar...... Dan moet het wel kloppen. En daar zit nu de pijn, de door de auto opgepikte snelheidslimieten kloppen regelmatig niet. Waar daarvoor de fout zit weet ik niet maar ik ga er van uit dat daar al wel actie voor wordt ondernomen, nu het hier zo prominent is genoemd.
precies dan moet hij het wel juist hebben. Ik heb liever nu een Amerikaanse melding dat ik verantwoordelijk ben dan deze slechte implementatie van Vmax. Duidelijk vol met bugs. Een tijdelijk 50kmh bord herkent de auto op een 80kmh weg. Past de snelheid aan naar 50 dat is goed en 500 meter daarna bedenkt hij dat hij weer 80 kan gaan rijden. Volgens mij info doorelkaar gebruiken van de kaart en bordenherkenning. Je kunt Amperes bij gaan geven maar dan werken de automatische rem ed niet meer.

De huidige implementatie is gewoon gevaarlijk. En vrouwelijk. Mijn auto varieert qua snelheid nu net als veel vrouwen op de weg:p
 
Inmiddels ook 17.26 opgehaald. Met AP1 was het voorheen stuk prettiger rijden dan met huidige gejojo rondom vmax. Spijtig, hoop dat ze het bij Tesla snel weer terug aanpassen voordat er daadwerkelijk ongelukken door onstaan/worden veroorzaakt. Gezien de hoeveelheid en intensiteit van de reacties zal het inmiddels vast hoog (hopelijk) op de aanpassingslijstjes van de developers staan.