Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ook hier voor de 3e keer in successie de melding dat de laatste firmware update is mislukt (op een X 100D) (1x auto niet aan de laadbox, andere 2 keer wel). Gezien het aantal meldingen, zie ook de draadjes op het Amerikaanse deel van het forum, blijkt deze 2017.40 update wel een lastige te zijn. Wachten op de 2017.42 versie dan maar? :cool: (Hopelijk is het plots inhouden van de cruisecontrol/autopilot op de snelweg nu wel verholpen, net nog een dodelijke blik van mijn teerbeminde gehad toen we op autopilot op de snelweg zaten met 120km/u en ineens vol van het “gas” af ging)
 
Ook hier voor de 3e keer in successie de melding dat de laatste firmware update is mislukt (op een X 100D) (1x auto niet aan de laadbox, andere 2 keer wel). Gezien het aantal meldingen, zie ook de draadjes op het Amerikaanse deel van het forum, blijkt deze 2017.40 update wel een lastige te zijn. Wachten op de 2017.42 versie dan maar? :cool: (Hopelijk is het plots inhouden van de cruisecontrol/autopilot op de snelweg nu wel verholpen, net nog een dodelijke blik van mijn teerbeminde gehad toen we op autopilot op de snelweg zaten met 120km/u en ineens vol van het “gas” af ging)
Vreemd dat je de 2017.40 zou krijgen. Ik heb vorige week de 2017.42 gekregen op mijn X 100D.
 
Ja, had ik ook (Model X sinds 1 maand) , customer support bellen, die hebben SEC in log laten kijken en vervolgens afspraak ingepland om langs te komen.
Kan me niet voorstellen dat, nu er zoveel updates falen, we nu met z'n allen richting sec moeten e.o. kunnen gaan. Ik heb daar nu geen tijd voor en verwacht dat er vrij snel een update zal komen die wel gaat werken.
 
Vreemd dat je de 2017.40 zou krijgen. Ik heb vorige week de 2017.42 gekregen op mijn X 100D.
Momenteel draait ie nog op 2017.38

Ik had vanmiddag wel m’n eerste vastloper. Stond bij m’n ouders en we zouden met hun uiteten gaan. Viel me op dat ik via de app al geen verbinding met de auto kon maken en dat de spiegels niet ingeklapt waren. Schijnbaar stond ie wel op slot, wat de knipperlichten knipperde toen ik aan kwam lopen. Eenmaal ingestapt zag ik dat de “car off” niet verdween toen ik het rempedaal intrapte om het portier te sluiten en dat het grote scherm op zwart bleef staan. Wel een melding op het scherm achter het stuur dat ik met de rem de auto weer kon aanzetten. Paar keer op de rem getrapt maar geen resultaat. Toen maar de reset dmv de 2 draaiknoppen op het stuurwiel een paar seconden in te drukken. Ik hoorde wat “piep-kraak” geluiden en zag dat de auto weer tot leven kwam. Kreeg wel de melding dat de navigatiesoftware geüpdatet moest worden (rood uitroepteken boven in het grote scherm). Toe alles weer up and running was, adres van het restaurant ingesteld en zonder problemen daar naartoe gereden.

Morgen maar eens checken of ik de foutmelding nog kan vinden. Ik zag trouwens geen melding meer dat er een nieuwe firmware update klaar zou staan.
 
Momenteel draait ie nog op 2017.38

Ik had vanmiddag wel m’n eerste vastloper. Stond bij m’n ouders en we zouden met hun uiteten gaan. Viel me op dat ik via de app al geen verbinding met de auto kon maken en dat de spiegels niet ingeklapt waren. Schijnbaar stond ie wel op slot, wat de knipperlichten knipperde toen ik aan kwam lopen. Eenmaal ingestapt zag ik dat de “car off” niet verdween toen ik het rempedaal intrapte om het portier te sluiten en dat het grote scherm op zwart bleef staan. Wel een melding op het scherm achter het stuur dat ik met de rem de auto weer kon aanzetten. Paar keer op de rem getrapt maar geen resultaat. Toen maar de reset dmv de 2 draaiknoppen op het stuurwiel een paar seconden in te drukken. Ik hoorde wat “piep-kraak” geluiden en zag dat de auto weer tot leven kwam. Kreeg wel de melding dat de navigatiesoftware geüpdatet moest worden (rood uitroepteken boven in het grote scherm). Toe alles weer up and running was, adres van het restaurant ingesteld en zonder problemen daar naartoe gereden.

Morgen maar eens checken of ik de foutmelding nog kan vinden. Ik zag trouwens geen melding meer dat er een nieuwe firmware update klaar zou staan.

Heb je power savings misschien aan staan? Dan duurt het een tijd voordat hij tot leven komt. Dit vandaag bij terugkomst uit LA op Schiphol gemerkt. Had power saving aangezet om verlies tijdens week stilstaan te beperken,
 
@Hans Noordsij Volgens mij heb ik de powersavings aan staan. Maar maakt het dan nog iets uit of de auto maar een uurtje of 3 stil heeft gestaan? Ik heb/had hier normaal geen last van, als de auto een hele nacht stil staat. Ik was toch even een minuut of wat aan het pielen voordat alles up and running was.
 
@Hans Noordsij Volgens mij heb ik de powersavings aan staan. Maar maakt het dan nog iets uit of de auto maar een uurtje of 3 stil heeft gestaan? Ik heb/had hier normaal geen last van, als de auto een hele nacht stil staat. Ik was toch even een minuut of wat aan het pielen voordat alles up and running was.

Powersavings betekent dat hij na enige tijd in een diepe slaap gaat. Niet verwarren met range mode. Je kunt het eens proberen met power savings standaard off. Ik heb dat ook direct weer off gezet maar bij langere stilstand is het overwegen (zoals een vakantie waarbij hij thuis of het vliegveld lang stil staat).
 
  • Informative
Reactions: GIO1974 and Faiz71
@Hans Noordsij Volgens mij heb ik de powersavings aan staan. Maar maakt het dan nog iets uit of de auto maar een uurtje of 3 stil heeft gestaan? Ik heb/had hier normaal geen last van, als de auto een hele nacht stil staat. Ik was toch even een minuut of wat aan het pielen voordat alles up and running was.

Dit is mij ook wel gebeurd, had niets met de diepte van de slaap te maken maar puur met opstartproblemen van de computer. Soms helpt forceren door te resetten (wieltjes indrukken), dan gaat het sneller.
 
Vanmorgen de melding dat de Bestuurdersassistentie niet beschikbaar was, cruise control werkt dan niet. Even met de klantenservice gebeld, instructies via de mail ontvangen (als de auto geparkeerd is, de auto via het scherm uit zetten en na 2 minuten weer aan zetten, daarna de 2 scroll wieltjes indrukken voor een reset). Melding niet weg. Dus maar weer een mailtje terug dat het niet werkte, gevraagd of ik vanmiddag even langs Amsterdam Z-O kan om het na te laten kijken. Wel toevallig dat ik na dat de software updates zijn mislukt ik nu elke dag wel een foutmelding in de auto voorbij zie komen.
 
Vanmorgen de melding dat de Bestuurdersassistentie niet beschikbaar was, cruise control werkt dan niet. Even met de klantenservice gebeld, instructies via de mail ontvangen (als de auto geparkeerd is, de auto via het scherm uit zetten en na 2 minuten weer aan zetten, daarna de 2 scroll wieltjes indrukken voor een reset). Melding niet weg. Dus maar weer een mailtje terug dat het niet werkte, gevraagd of ik vanmiddag even langs Amsterdam Z-O kan om het na te laten kijken. Wel toevallig dat ik na dat de software updates zijn mislukt ik nu elke dag wel een foutmelding in de auto voorbij zie komen.
Sinds mijn update naar 2017.42 heb ik exact hetzelfde probleem. Tevens gaf hij aan dat mijn ruiterwisser vloeistof bijna op was. Nadat ik hem heb gevuld geeft hij nu na enkele keren gebruik weer hetzelfde aan. Lijkt me sterk dat ik, na een paar ritjes, er 4 liter heb doorgedrukt. :) Ga ook maar even bellen denk ik.
 
Hier vanochtend .42 a88c8d5 binnengekregen. Installeren ging probleemloos.
Gelijk stukje gereden, gezien eerdere reacties dat het verschil maakt bij rijden op AP.
Ik heb AP2 en heb de volgende ervaringen:

1) Ik was benieuwd of hij op een bepaald punt, waar jaren terug 70km/uur gold, nu niet meer daar zoals steevast vaart ging minderen. (Op weg Tilburg - Waalwijk) Dat is niet veranderd maar ik vermoed dat dat niet aan AP ligt maar aan de database waar hij de informatie over toegelaten snelheid vandaan haalt. Ik blijf denken dat het aan de wegbeheerder ligt die gegevens niet heeft bijgewerkt. Inmiddels was ik er aan gewend en gaf al gas bij nadering. Zal dat dus nog wel moeten blijven doen.

2) Rijden binnen rijstrook gaat soepeler. Het, wat ik noem, kwispelen van de lijnen is veel minder en meestal is het heel strak.

3) Onrust bij uitvoegstrook, waar hij soms wat onrustig werd zonder echt in de fout te gaan, is nu helemaal weg. Prima.

4) Inhalen op snelweg is beter. Wanneer je nu de richtingaanwijzer aanzet zie je eerst heel kort de onderbroken lijn als teken dat het daar kan en dan kort daarna gaat hij inhalen. Inhalen en terug naar rijstrook doet hij prima.

5) Op de snelweg is hij niet meer zo nerveus wanneer je vrachtauto's inhaalt. Ik heb nu nog niet meegemaakt dat hij even hikte maar heb nog niet ze lang gereden. Hij versnelt en vertraagt geleidelijker dan voorheen, is denk ik voor passagiers comfortabeler zo.

6) Op een provinciale weg gaat het soepel maar dat was al zo. Wanneer een auto voor je naar rechts afslaat en daarvoor nagenoeg stil komt te staan remt hij rustig af en als de auto weg is trekt hij weer op, zonder aanstalten om die auto te volgen.

7) Het optrekken, zoals bij 6) maar ook als een stoplicht groen wordt en hij omdat de auto voor je optrekt, gaat nog steeds wat traag. Zonder dat dat nu ludicrous hoeft te zijn zou hij wat vlotter mogen volgen. Nu kun je er niet onderuit om zelf gas bij te geven (noem het maar even zo) om het verkeer achter je niet te irriteren zeker bij een stoplicht waar maar een beperkt aantal auto's door kan.

8) Het stoppen achter al stilstaande auto's doet hij iets beter als de auto niet te ver voor je stil staat. Zit daar meer afstand tussen dan zou ik het er niet op durven laten aankomen. Het signaleren van stilstaande objecten is nog niet helemaal onder de knie.

Mocht iemand andere ervaringen hebben, laat het hier dan weten. Ik ben benieuwd omdat een review vaak toch wat subjectieve elementen bevat.
 
5) Op de snelweg is hij niet meer zo nerveus wanneer je vrachtauto's inhaalt. Ik heb nu nog niet meegemaakt dat hij even hikte maar heb nog niet ze lang gereden. Hij versnelt en vertraagt geleidelijker dan voorheen, is denk ik voor passagiers comfortabeler zo.

Grotendeels dezelfde ervaring met versie ".42 + veel 8'en" :D.
Alleen punt 5, even hikken als hij zelfstandig een vrachtauto moet gaan inhalen (dus zonder voorligger), dat doet ie nog steeds een beetje. Wel weer iets minder dan voorheen. Model X trouwens, geen Model S. Weet niet zeker of dat nog wel eens een klein verschilletje kan maken. Positie van de camera's verschilt immers.
 
Grotendeels dezelfde ervaring met versie ".42 + veel 8'en" :D.
Alleen punt 5, even hikken als hij zelfstandig een vrachtauto moet gaan inhalen (dus zonder voorligger), dat doet ie nog steeds een beetje. Wel weer iets minder dan voorheen. Model X trouwens, geen Model S. Weet niet zeker of dat nog wel eens een klein verschilletje kan maken. Positie van de camera's verschilt immers.

Ik zal er op letten. Heb morgen nogal wat km's op het programma staan.

Wat ik verder een gemis vind ten opzichte van een aantal versies terug is het feit dat hij niet wil inhalen op 4 baans autowegen (niet zijnde snelwegen). Dat is storend want komt erop neer dat je steeds Autosteer moet uit- en aanzetten terwijl het vroeger goed werkte.
 
Wat ik verder een gemis vind ten opzichte van een aantal versies terug is het feit dat hij niet wil inhalen op 4 baans autowegen (niet zijnde snelwegen). Dat is storend want komt erop neer dat je steeds Autosteer moet uit- en aanzetten terwijl het vroeger goed werkte.
Klopt, maar ik vind dat de tegendruk van het stuurwiel hierop minder is. De dingdong vind ik dan hinderlijker dan dat AP effectief uit valt.