Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Terwijl ik naar mijn gevoel gewoon het stuur bovenaan vast hield, kreeg ik afgelopen weekend toch de melding het stuur vast te houden. Maw - zo te zien moet je meer druk uitvoeren dan je (soms) gewoon bent te doen..

Lastiger vind ik de beperkte werking van het lane-wisselen. Is eigenlijk niet bruikbaar bij. Is dit wat anderen ook hebben? , anders is het toch iets met mijn auto. (2018.21.9).

Ik vind de lane-change juist de belangrijkste verbetering van deze versie. Reageert naar mijn gevoel veel sneller dan voorheen. Zodra de weg vrij is en je de richtingaanwijzer aanzet gaat hij meteen van baan wisselen. Heel soms (1 op de 25 keer) moet ik de richtingaanwijzer nog een keer aanzetten.
 
Terwijl ik naar mijn gevoel gewoon het stuur bovenaan vast hield, kreeg ik afgelopen weekend toch de melding het stuur vast te houden. Maw - zo te zien moet je meer druk uitvoeren dan je (soms) gewoon bent te doen. ...
Volgens de laatste informatie (Elon tweet) heerst er een misverstand en is het niet zozeer druk (grip/pressure) die uitgeoefend moet worden, maar een licht draaimoment (torque). Blijkbaar wordt de melding op het scherm binnenkort hierop aangepast.
 
Ik ben zo blij dat mijn sales advisor dat bij de testrit correct had uitgelegd... Even links of rechts het stuur vastgrijpen tussen duim en wijsvinger en het gewicht van je arm laten hangen... Dat is de 'kracht' waarover men spreekt. Je onderbreekt er AP niet mee, maar de auto herkent wel dat er iemand aan het stuur leunt.
 
Terwijl ik naar mijn gevoel gewoon het stuur bovenaan vast hield, kreeg ik afgelopen weekend toch de melding het stuur vast te houden. Maw - zo te zien moet je meer druk uitvoeren dan je (soms) gewoon bent te doen..

Lastiger vind ik de beperkte werking van het lane-wisselen. Is eigenlijk niet bruikbaar bij. Is dit wat anderen ook hebben? , anders is het toch iets met mijn auto. (2018.21.9).

Bij gebeurd hetzelfde alleen is dat niet altijd het geval, vaak werkt het prima en dan opeens moet ik handmatig van baan wisselen.
Waarschijnlijk denken andere automobilisten dat ik vergeten ben dat ik richting aangegeven heb maar niet de baan wissel. Toch wel irritant denk ik.
 
Volgens de laatste informatie (Elon tweet) heerst er een misverstand en is het niet zozeer druk (grip/pressure) die uitgeoefend moet worden, maar een licht draaimoment (torque). Blijkbaar wordt de melding op het scherm binnenkort hierop aangepast.

Ja - dat het om torque gaat weet ik . Maar het gaat te ver als je gedwongen wordt die draai-beweging te maken terwijl je het stuur gewoon boven aan vast hebt. Heb je een stuur aan de zijkant vast dan maak je vrij natuurlijk die gevraagde beweging door .de zwaartekracht.
 
Ja - dat het om torque gaat weet ik . Maar het gaat te ver als je gedwongen wordt die draai-beweging te maken terwijl je het stuur gewoon boven aan vast hebt. Heb je een stuur aan de zijkant vast dan maak je vrij natuurlijk die gevraagde beweging door .de zwaartekracht.
Ach zo.
Ja, die auto's worden gewoon te vaak aan mensen buiten de doelgroep verkocht. Gefortuneerde bejaarden met slappe bibberarmpjes, rijdend op slechte wegen in de USA, daar is het vooralsnog voor ontwikkeld. Dat er hier ook mensen in de kracht van hun leven op uitstekend asfalt in Tesla's rondrijden is een gevolg van onze fiscale abberaties. Dat kunnen we Tesla niet verwijten.
 
  • Funny
Reactions: Maarten and KrisB
Wat ik in de nieuwe software super irritant vind is het gedrag van AP(1.0 in mijn geval) bij fileverkeer.

De baan wordt mooi gevolgd, maar de voorligger niet.

Ik stond vandaag op de ring van Brussel in een file die me 1 uur vertraging opgeleverd heeft over een afstand van 15 kilometer. Dat is dus veel stilstaan en telkens een klein stukje opschuiven. Iedereen blijft in zijn vak, want het gaat nergens opmerkelijk vlotter dan in het vak waar je staat.
Zoals gezegd, mooi tussen de lijnen blijven zoals verwacht is geen probleem, maar telkens de rij iets langer stilstaat moet ik kort op het watt-pedaal om opnieuw te vertrekken, terwijl mijn voorligger ondertussen al een vorsprong begint op te bouwen. Als hij dan vertrekt na mijn korte tik op het pedaal, vertrekt hij met een behoorlijke acceleratie van de AP, om dan het vrij bruusk te remmen wanneer het gaatje gedicht is. Weinig comfortabel....

Dat gedrag is op zich niet nieuw, maar de fequentie waarmee het gebeurt is wel veel vaker dan ik eerder ervaren heb. Ik heb dat in deze file tientalle keren moeten herhalen tot ik het beu was en zelf ben gaan rijden.
Voor mij is net het fileverkeer het prettigst om op AP te rijden aangezien de rest van mijn dagelijkse route eerder kleinere wegen zijn. Op deze manier voelt het verre van aan als AP, wat wel teleurstellend is.
 
  • Informative
Reactions: Tozz and PaulusdB
Ik heb deze aanpassing gisteren in de file ook gemerkt, weer een achteruitgang in het comfort.

Deze hypertechnologische wagen kan ik helaas niet meer steeds als extra vernieuwend na elke update aanprijzen, na de laatste update had ik het liever geweten op voorhand en had ik deze niet geïnstalleerd want hij neemt een pak rijcomfort waar ik reeds twee jaar aan gewend was zo maar poef weg.

Ik ben eigenlijk eigenaar van de wagen en zou dus ook baas moeten zijn over de software versie net zoals op een computer en zou dus ook moeten kunnen een versie teruggaan als een bepaalde update mij niet zint en ook niet kritiek is voor de veiligheid.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik heb deze aanpassing gisteren in de file ook gemerkt, weer een achteruitgang in het comfort.

Deze hypertechnologische wagen kan ik helaas niet meer steeds als extra vernieuwend na elke update aanprijzen, na de laatste update had ik het liever geweten op voorhand en had ik deze niet geïnstalleerd want hij neemt een pak rijcomfort waar ik reeds twee jaar aan gewend was zo maar poef weg.

Ik ben eigenlijk eigenaar van de wagen en zou dus ook baas moeten zijn over de software versie net zoals op een computer en zou dus ook moeten kunnen een versie teruggaan als een bepaalde update mij niet zint en ook niet kritiek is voor de veiligheid.

Loop inmiddels al een paar weken het "update scherm" iedere dag weg te klikken als ik weg rijd. Vrouw geïnstrueerd absoluut niet op de install knop te drukken. Laat hem nog lekker staan, maar irritant is het wel ja dat je niet kan bepalen dat je naar een oudere variant terug wil. Het rijplezier zou bij mij enorm afnemen als ik met de "nieuwigheden" zou moeten gaan rondrijden. Teveel meldingen van handen aan het stuur en het "verplichte" herstarten fysiek van AP in de file etc.
 
Vandaag mijn 100D opgehaald - waarom staat daar 2018.14.2 op? Het merendeel van de auto's rijdt toch met 2018.21.9 rond nu? Vriend van mij heeft vorige week zijn 100D opgehaald en heeft 2018.21.9. Zijn ze gestopt met die uitrol vanwege issue met browser/Spotify?

Het lijkt een foutje bij de 'assemblage'. Ik heb vorige week mijn 75D opgehaald mét 2018.21.9. De auto die tegelijkertijd naast me afgeleverd werd bleek 2018.14.2 gekregen te hebben.
 
Terwijl ik naar mijn gevoel gewoon het stuur bovenaan vast hield, kreeg ik afgelopen weekend toch de melding het stuur vast te houden. Maw - zo te zien moet je meer druk uitvoeren dan je (soms) gewoon bent te doen..

Dit is mijn hele issue met 21.9. Op de manier hoe ik het stuur vast heb detecteert de auto dat niet. Hierdoor moet ik mijn hand in een voor mij oncomfortabele houden (meer laten 'hangen' aan het stuur). Dus tsja dit ervaar ik ook.

Lane wisselen vond ik altijd al maar zeer beperkt bruikbaar. Ben er sinds kort wel achter dat het beter werkt als je het knipperlicht in de tweede stand zet (dat ie zelf door blijft knipperen totdat je voldoende stuurt). Wat ik voorheen deed is de hendel in de 1e stand (de 3x knipperen) vasthouden. Dat werkt niet goed.

Ander dingetje: Klopt het dat de auto op een weg met 2 rijstroken en een vangrail tussen de 2 rijbanen niet kan wisselen van rijbaan als er geen vluchtstrook is? Op de ring groningen bijvoorbeeld werkt lane change niet. Hij ziet de naastliggende rijstrook niet, terwijl die er wel degelijk is. Het enige verschil dat ik zo kan ontdekken met een snelweg is de vluchtstrook.

Dan gaat 't om zo'n stuk weg:

Google Maps
 
Wat me opviel bij de driver profiles, is dat na de update van 2017.50/51/52 naar 2018.20, de stoelinstellingen helemaal in de war raakt als je van bestuurder wisselt en zijn/haar profiel kiest (wat voorheen feilloos werkte) in combinatie met easy entry.
Hebben meer mensen dezelfde ervaring?
 
21.9 = pak minder comfort wat mij betreft.

Bij het rijden in het linkervak laat de Tesla flink wat ruimte met de voorligger, dat kan nooit kwaad. Echter het gebeurd dikwijls dat dan een auto van het rechtervak nog snel gaat invoegen, terwijl hij bv. achter een vrachtwagen aan het rijden is. Ook geen probleem. Alleen sinds 21.9 gaat de auto dan vol in de remmen. Ik heb dit op 2 dagen nu 4 keer gehad, een keer had mijn achterligger dat zo niet direct in te gaten en kwam toch wel zeer kort bij. Mijn vrouw is er tevens zo van geschrokken dat ze de AP(1) niet meer wil gebruiken.

Nog anderen die ervaring?
 
AP2 moet beter worden dan AP1 om de verkoop gaande te houden, mij lijkt AP1 het best hebben gewerkt ongeveer een jaar of iets meer geleden...

Er is een tijd geweest dat ap1 vloeiend een plotse invoeger kon verwerken met langzaam gecontroleerd remmen en waarbij de afstand tot de voorligger effectief regelbaar was met de knop tussen 1 en 7.,. Dat waren nog eens tijden;)