Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag - doe eens gek - er een 150 km toertje naar een VdV tegenaan gegooid. Dashboard heeft zichzelf 7 keer gereset. Zwart en hoppa 5 seconden later weet je weer hoe snel die rijdt. Nu een komische: iedere reset wijzigt de navi/stem man <=> vrouw. Wellicht transgender software?

Anyway, heb de directie moeten beloven dat zodra er een stabiele versie inzit, we het zo laten. Maar ja, steeds die melding en bij uitstel zit de optie Sint Juttemis er niet bij.

Vorige maand bijna vlekkeloos 5.700 km vv Portugal gereden met 2018.26.2. Mag ik die terug? Dan beloof ik dat ik de cookies accepteer!

PS Nóg meer Originals met deze stuip? Eenzaamheid voelt vaak sterker met z’n twee.
Ik had op 30km vandaag met 28.5 in m’n classic 1 keer een spontane reset achter het stuur.
 
Auto is bij 2,5 week bij de SeC in Rotterdam geweest. Vrijdagavond opgehaald en Zaterdagochtend vroeg naar Denemarken gereden. Volgens SeC hadden ze de MCU vervangen en alle sensoren opnieuw afgesteld. Ze konden mijn problemen niet reproduserer maar ze hebben ook maar ca 10km proef gereden....
Nu direct weer problemen en ook de navigatie klapt er steeds uit. Handig in een vreemd land waar je de route niet kent.
Ook heb ik als dank schade aan het interieur....

Hopelijk krijgt de SeC in Aarhus de navigatie aan de praat. Morgen met Tesla maar eens bespreken of hij niet terug kan. Ik heb geen zin om mij nog 58 maanden te ergeren aan een auto.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Auto is bij 2,5 week bij de SeC in Rotterdam geweest. Vrijdagavond opgehaald en Zaterdagochtend vroeg naar Denemarken gereden. Volgens SeC hadden ze de MCU vervangen en alle sensoren opnieuw afgesteld. Ze konden mijn problemen niet reproduserer maar ze hebben ook maar ca 10km proef gereden....
Nu direct weer problemen en ook de navigatie klapt er steeds uit. Handig in een vreemd land waar je de route niet kent.
Ook heb ik als dank schade aan het interieur....

Hopelijk krijgt de SeC in Aarhus de navigatie aan de praat. Morgen met Tesla maar eens bespreken of hij niet terug kan. Ik heb geen zin om mij nog 58 maanden te ergeren aan een auto.

Goede reis en ik hoop dat Tesla alkes netjes oplost.
Mijn ervaringen zijn (gelukkig) positief.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Join the club. U ligt keurig op het 20 km gemiddelde.
Stond de navigatie aan?

Zelf zojuist 35 km gereden zonder navigatie en zonder resets...
Ben benieuwd of er een link is tussen de 2018.28.5 crashes in de Originals en de navigatie.
Net na 5 jaar mijn classic omgewisseld voor een nieuwe maar dit is wel waar ik altijd al een beetje bang voor was. Zou mooi zijn als je ook gewoon de hardware zou kunnen upgraden van een classic.
 
Net na 5 jaar mijn classic omgewisseld voor een nieuwe maar dit is wel waar ik altijd al een beetje bang voor was. Zou mooi zijn als je ook gewoon de hardware zou kunnen upgraden van een classic.

Ad 1. Zodra er een versie is waar niet of nauwelijks issues mee zijn (zoals voor mijn Tesla de 2018.26.2) stop ik met upgrades. Nu dit reset gedoe. Een paar maanden geleden vielen de parkeersensoren uit: sorry meneer, even niet gelet op de 2013 serie. Alleen als Tesla aangeeft dat het echt uit hack-veiligheid moet oid, zal het weer moeten. Jammer dat je updates niet kunt negeren.

Ad 2. Kan me voorstellen dat sommigen de hardware willen updaten van een classic. Dat kan deels toch ook? 4G en MUC bijvoorbeeld. Autopilot hardware dan weer niet. Je kunt ook zo ver gaan dat het slimmer is een nieuwe te kopen.
Anyway, persoonlijk (dus no offence to the lovers) wil ik geen AP. Heb een paar maal een tijd in zo'n AP loaner mogen zitten en vind dat niks zo'n bokkig stuur. Alleen die automatische volgstand (TACC oid?) kon me bekoren. Maar ja die zat al in m'n BMW 530d uit 1999. Maar nogmaals, heel persoonlijk.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Discussiepunt: wat gaat er gebeuren met de support van oudere AP versies? Dat speelt nu met versie 1 en 2, maar uiteraard komen er in de toekomst nog meer. Of correcter uitgedrukt: met updates voor oude hardware...

Ik denk dat er iets gaat komen dat je 5 tot 8 jaar updates krijgt en daarna hoogstens veiligheids updates. Vergelijk met de MicroSofts van deze wereld.
Een deel van de updates zal meer mogelijkheden bieden, een deel zal onderhoud en veiligheidsupdates zijn. Die laatste zullen blijven komen, ook met de oudere AP versies. Nieuwe mogelijkheden zullen op een gegeven moment niet meer door de oude hardware worden ondersteund.
Apple en ongetwijfeld andere merken in mindere mate, doen dit precies zo. Mijn nu 9,5 jaar oude MacBook Pro 17, mijn heerlijke dagelijkse werkpaard, kan sinds een half jaar niet de laatste systeemupdates meer aan. OS X El Capitan versie 10.11.6 is het eindpunt. Veiligheidsupdates komen wel met de regelmaat van de klok.
 
Auto is bij 2,5 week bij de SeC in Rotterdam geweest. Vrijdagavond opgehaald en Zaterdagochtend vroeg naar Denemarken gereden. Volgens SeC hadden ze de MCU vervangen en alle sensoren opnieuw afgesteld. Ze konden mijn problemen niet reproduserer maar ze hebben ook maar ca 10km proef gereden....
Nu direct weer problemen en ook de navigatie klapt er steeds uit. Handig in een vreemd land waar je de route niet kent.
Ook heb ik als dank schade aan het interieur....

Hopelijk krijgt de SeC in Aarhus de navigatie aan de praat. Morgen met Tesla maar eens bespreken of hij niet terug kan. Ik heb geen zin om mij nog 58 maanden te ergeren aan een auto.
Heel vervelend en begrijpelijk.
Waar zit de schade aan het interieur? Binnenkort wordt mijn touch screen vervangen en ben een beetje bezorgd dat dit schade aan het dashboard oplevert. Een kras die zo in het zicht zit is een dagelijkse ergenis voor jaren.
 
Heel vervelend en begrijpelijk.
Waar zit de schade aan het interieur? Binnenkort wordt mijn touch screen vervangen en ben een beetje bezorgd dat dit schade aan het dashboard oplevert. Een kras die zo in het zicht zit is een dagelijkse ergenis voor jaren.

De kras is niet in het zicht maar aan de onderzijde van het stuur.
Wel zitten daar tijdens het rijden op lange afstanden ca. 80% van de tijd je vingertoppen en dus voel deze braille tekst continu.
Later tijdens onze reis kwamen we er achter dat het schuifdeurtje van het middenconsole niet meer werkte en aan de bijrijders kant is het dashboard zo in elkaar gevloekt dat alles schots en scheef zit.

Bij de SeC in Aarhus hebben ze de navigatie weer aan de praat gekregen en ongevraagd ook het schuifdeurtje van de middenconsole weer gefixed.
Volgens hen had het SeC in Rotterdam de Simkaart foutief geconfigureerd waardoor het nooit zou gaan werken in Denemarken. Gelul want na een poweroff en 2x reboot van de MCU heeft het gewerkt in Denemarken.
Helaas bij het verlaten van Denemarken weer geen navigatie en welke pas wilde werken na een volledige poweroff.
Hiermee konden we tot in NL komen waar het er uiteraard weer mee ophield en kwam de boel na 4x de MCU te hebben gereboot weer opgang. Dus dit keer geen volledig poweroff.

De rest van de issues waarvoor hij bij de SeC in Rotterdam is geweest, ook daar is vrij weinig mee gedaan en er zijn er een aantal nieuwe bij gekomen. Zelfs een werkende navigatie is overigens een drama. In een flink aantal gevallen komen de pictogrammen en de stem instructies niet overeen en soms zijn de pictogrammen goed en soms de stem instructie ook krijg je geregeld pas melding van de afslag als je reeds bij het puntstuk zit en niet meer kunt afslaan. Als je dit twee keer hebt dan heeft dit soms tot gevolg dat je in Duitsland ruim 20 km mag omrijden en je de snelheid naar 100km/u mag beperken om de volgend SuC te kunnen halen.

Ik heb een extreem drukke dag vandaag dus ik hoop de problemen vandaag of morgen bij het SeC te kunnen neerleggen.
 
ook krijg je geregeld pas melding van de afslag als je reeds bij het puntstuk zit en niet meer kunt afslaan
Ik krijg altijd de melding:
"Over drie kilometer rechtsaf slaan"
"Verderop rechtsaf slaan"
"Over 400 meter rechtsaf slaan"
"Hier rechtsaf slaan"
Dat mens kletst me de oren van mijn kop. Alles wordt tig keer herhaald, te beginnen al enorm lang voordat er ook nog maar een afslag te bespeuren is. Als de afslag meteen na een andere afslag is zodat er niet ruim van tevoren gewaarschuwd kan worden dan krijg je meldingen als "hier rechtsafslaan en daarna rechtsafslaan". En op dat soort drukke knooppunten kijk ik zelf ook even vooruit.