Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Da's best wel typisch. Ik heb ook nog nooit hoeven wachten. Met name in Frankrijk sta ik 9 van de 10 keer moederziel alleen. De uitzondering voor mij was Aartselaar. Daar heb ik tot 2x toe staan wachten. Vooral omdat Tesla zelf zijn loaners parkeerde bij de stalls. Eenmaal kwam er een medewerkster van Tesla naar buiten om er 3 weg te zetten zodat er weer een paar konden laden.
 
Vooral omdat Tesla zelf zijn loaners parkeerde bij de stalls. Eenmaal kwam er een medewerkster van Tesla naar buiten om er 3 weg te zetten zodat er weer een paar konden laden.

Ik neem aan dat bij Tesla medewerkers dit dan gewoon op hun salaris ingehouden gaat worden. :p


Verder vind ik het een prima idee. Lees af en toe negative reacties als "ik haal hem elke keer op tijd weg maar als het dan een keer niet lukt dan moet ik betalen".
Probeer ook eens te kijken naar de mensen die dan op je staan te wachten omdat ze niet kunnen laden. Die 10 minuten, die jij langer leuk hebt kunnen besteden, zitten zij te wachten terwijl ze ook graag willen laden. Bedenk verder dat het laden van 99% tot 100% vaak nog eens 10-15 minuten duurt. Je kunt het dus echt ruim van te voren aan zien komen en als je dan toch een keer net te laat bent dan moet je die paar euro maar voor lief nemen.
 
Tja, even afwachten zeker, er heeft nog niemand effectief moeten betalen tot nu.

Ik begrijp de redenering van jou over dat half uur. Alleen mijn auto staat altijd op 90% laden. Ik denk er gewoon niet aan om bij een SuC dat eventjes op 100% te zetten en om veilig te spelen zou ik dat nu wel moeten doen.

En ik blijf erbij, welk probleem probeert men hier op te lossen? Is er een probleem?
Volgens mij is dit probleem er alleen maar bij enkele drukke SuC's in de US, misschien hier en daar in de EU.

Neen, dat klopt niet. Als je bij een SuC een limiet instelt, ofwel door een percentage te kiezen ofwel via de routeplanner heeft dat alleen tot gevolg dat je een melding krijgt als die lading bereikt is. Het laden aan de SuC stopt niet, i.t.t. bij andere laadpunten. Dus hij schakelt dan vanzelf over op 100% laden. Dus je hoeft niets aan te passen.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Neen, dat klopt niet. Als je bij een SuC een limiet instelt, ofwel door een percentage te kiezen ofwel via de routeplanner heeft dat alleen tot gevolg dat je een melding krijgt als die lading bereikt is. Het laden aan de SuC stopt niet, i.t.t. bij andere laadpunten. Dus hij schakelt dan vanzelf over op 100% laden. Dus je hoeft niets aan te passen.

Dat denk ik niet Hans, je auto zal nooit meer laden dan je ingestelde limiet ook bij een SuC
 
  • Like
Reactions: robertvg
Neen, dat klopt niet. Als je bij een SuC een limiet instelt, ofwel door een percentage te kiezen ofwel via de routeplanner heeft dat alleen tot gevolg dat je een melding krijgt als die lading bereikt is. Het laden aan de SuC stopt niet, i.t.t. bij andere laadpunten. Dus hij schakelt dan vanzelf over op 100% laden. Dus je hoeft niets aan te passen.

Hans, niet correct volgens mij. De auto stopt gewoon op de ingestelde limiet, ook aan de SuC.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Zojuist wilde ik mijn Model S verplaatsen bij SuC te Urmond, nadat ik via de app een melding kreeg dat het laden was afgerond. Echter mijn vrouw was net naar het toilet, en de (jonge) kinderen alleen laten was geen optie.

Nadat ik de laadlimiet via de app verhoogde van 80% naar 85% ging het laden verder.

Dus, ook bij een SuC stopt het laden bij het bereiken van de ingestelde limiet.
En, is een 'boete' van €0,35 voldoende motivatie om je auto te verplaatsen en even plaats te maken voor anderen.
Overigens, de 7 vrije stalls bleken nu, op een na, allemaal bezet. Het kan dus snel omslaan, die bezetting.

De 'boete' vind ik een extra motivatie. In mijn geval werkt het met name als bewustwording.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Ik vind het een goede maatregel. Invulling kun je nuance aanbrengen zoals Elon eigenlijk meteen op twitter al gedaan heeft.

Twee interessante vragen om in dit kader te stellen (poll?)
1. Hoe vaak heb je zelf al moeten wachten?
2. Hoe vaak heb je hem na 100% laten staan? (Gewetensvraag en situatie afhankelijk)

Voor mij:
1. 1x in Amsterdam, ongeveer 5 minuten, was de tweede wachtende. Zat wel enige roulatie in, maar minimaal 5 dezelfde auto's stonden er nog steeds toen ik wegging en dit waren geen taxi's. In Amsterdam lost het dus wel iets op
2. Nooit. In mijn situatie altijd op doorreis waarbij ik zelf de behoefte had zsm. verder te gaan. Wel laad ik regelmatig langer dan volgens trip planner nodig omdat dit bij de stop dan beter uitkomt vanwege lunch oid. Dan kun je het volgende stuk ofwel harder en/of hoef je bij de volgende stop korter te laden
 
Twee interessante vragen om in dit kader te stellen (poll?)
1. Hoe vaak heb je zelf al moeten wachten?
2. Hoe vaak heb je hem na 100% laten staan? (Gewetensvraag en situatie afhankelijk)
1. Nog nooit. Alleen in A'dam ben ik een keer bij een volle SuC aangekomen maar daar kwam net een plekje vrij. Ik ging daar overigens ook alleen maar laden voor de gezelligheid.
2. Al twee keer in Beaune. Een keer lunch en een keer avondeten. Dat is op 31 SuC-bezoeken dit jaar. Misschien in Zwolle, maar dat werd door de valet service van De Librije gedaan.
 
1. Nooit
2. Eén keer in Beaune, waar we echt "vol" wilden laden om naar Metz te kunnen doorrijden en Nancy overslaan. 8 minuten te lang geparkeerd denk ik (kinderen wilden Pokemon Go's verzamelen op de terugweg van het restaurant - en dat is ook belangrijk als je je kinderen wil overtuigen dat met de Tesla op vakantie gaan leuker is dan met de ICE die er twee uur minder over doet!). SuC was half leeg overigens, zowel bij vertrek als bij aankomst, dus niemand heeft er zelfs een halve seconde laadtijd mee gemist.

En dat is bij een 70-tal SuC-bezoeken over drie jaar.
 
  • Funny
Reactions: FVO
Lijkt me een goed idee. Zijn er ook mensen die de auto bij een tankstation parkeren?

SUC = elektrisch tanken wat alleen wat langer duurt dan brandstof tanken.

Gekheid: Kan de SUC misschien ook automatisch ontgrendelen na het laden ? Dan nog een verlengkabel en kun je je auto mooi voor de parkeerder plaatsen en wel laden
 
1) De allereerste keer SuC in A'dam ZO op een zondagmiddag. Minder dan 5 minuten wachten en ik was aan de beurt.
2) Nooit. Afgelopen 6 maanden ongeveer 15x SuC, waarvan meer dan de helft in Duitsland en Oostenrijk. Ik laad thuis en dat is voor mijn dagelijkse km's voldoende.
 
1) 1 keer in wilsndorf 15 min. Was in Feb-2015. Toen 3 wachtende voor me 1 stal kapot en 2 auto's waarvan de NL eigenaren in het restaurant zaten... Nu zijn er veel meer superchargers in de omgeving.
2) nooit, gebruik de superchargers alleen in vakanties, dan wil wel graag weer door. Wel 1 keer bij een laadpaal 3 dagen gestaan.. :oops:
 
Ik rij minstens 3 keer per week meer dan 500-600 km per dag en ik doe dan eigenlijk altijd 1x, maar meestal 2x op een dag een SuperCharger aan. Ik moet regelmatig wachten in Amsterdam (nooit lang overigens), Zwolle wordt steeds drukker (en niet alleen met accountants die een vergadering hebben). Eindhoven en Zwolle zijn geen aanraders tijdens lunchtijd! Ik wacht vaak in mijn auto (wat mail en stukken lezen) en laat mijn Tesla niet langer staan dan noodzakelijk is. Ik merk wel steeds vaker dat de Tesla's die er al staan er nog steeds staan als ik klaar ben met laden. En ik constateer overigens dat de meeste Tesla-rijders het niet zo nauw nemen met die SC-etiquette. Wat dat betreft is een maatregel zoals die is afgekondigd door de toenemende drukte niet overbodig.
Is het geen idee om elke SC-stall te voorzien van een extra parkeerplaats naast de stall en de SC zo in te stellen dat deze altijd ontkoppelt kan worden zodra het laden gereed is? Dan kan degene die er naast staat de kabel overzetten. Een lage investering door Tesla! Een eventuele boete is dan alleen voor degene die onnodig een plaats bezet houdt. En dan alleen wanneer er een wachtrij is of dreigt te komen.
 
  • Like
Reactions: Sumon, FVO and HWS
1) Een keer Amsterdam, 5x in Nimes (toen het nog twee stalls waren en tot een uur aan toe, omdat de bekende taxi's er stonden), een keer Eindhoven en twee keer in Haukas (Noorwegen).
2) Nooit.

En dat maakt op 63x SuC gebruik toch bijna 15% van de bezoeken. Geloof dat ik met m'n ICE's een keer bij een Tango heb staan wachten toen bleek dat op donderdag de brandstof een paar cent voordeliger was. Direct de rij verlaten en naar een Texaco verderop doorgereden.
 
@Tampert @JanD Zou een goede oplossing zijn dat zodra er niet geladen wordt de kabel los te koppelen is. Niet alleen bij een SuC maar ook bij gewone laadpalen zou dit fijn zijn. Bij Beaune kun je al aan zowel de voor als de achterkant parkeren.
Beaune1.jpg
 
1) Nooit, maar dat komt omdat ik nooit in de spits rijd
2) 1x, toen ik tijdens het eten bij VDV in Zwolle vanaf de ingang zag dat de Rosse de enige Tesla in de omtrek was.

De vraag zou nog uitgebreid mogen worden:

3) Wie komt er van zijn luie krent speciaal om zijn wagen te verplaatsen?

In casu onze laadbeurt in Varazze:
IMG_6022.jpg

De Rosse staat links, opdat twee Deense gezinnen samen konden laden. De Belgische "nopetrol" stond er toen wij aankwamen, en nog altijd toen wij na het eten weer vertrokken...
 
Misschien dat je veelal voorafgaand aan het laden bij een SUC je auto thuis al op 100 procent had geladen?

Dat zou kunnen omdat een langere trip bijna altijd begint met een range charge. Maar nu herinner ik me ook wel dat ik wel eens teleurgesteld was, dat was in de tijd voordat de meldingen via de telefoon kwamen, als ik zag dat hij maar tot bijv. 70% had geladen aan de SuC terwijl ik dacht dat hij wel vol zou zijn. Inderdaad de instelling die op 70% stond.

Dat was wel in de tijd dat de Oosterhoutse Koerier nog steeds een kijkje kwam nemen als er een Tesla laadde bij de SuC daar :)