Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Zoals op dit forum veelvuldig besproken is de kwaliteit van Tesla inderdaad niet goed. Tegelijkertijd is deze test van JD niet statistisch verantwoord, wat ze zelf ook aangeven. Er kunnen dan ook geen betrouwbare conclusies aan verbonden worden. Fijn clickbait artikel dus.
 
Ik wil best geloven dat ik met een Dodge weinig dingetjes zou hebben gehad de afgelopen 450.000 km. Hoewel mijn S een prima auto is gebleken, is zo’n 5,7 liter V8 wel echt ultrarobuust.
Ik zou dan wel onbenullig genoeg willen zijn om te kunnen vergeten dat ik dan zo’n 90.000 liter benzine had moeten kopen voor pakweg 150.000 euro.

Een Dodge Caliber kost nog geen 25k. Een mS kost al snel 90k en dan moet je nog rijden.

als je geld wil besparen, moet je geen tesla kopen.
 
Een Dodge Caliber kost nog geen 25k. Een mS kost al snel 90k en dan moet je nog rijden.
  1. Een Dodge Caliber wil je niet. Heb er enkele weken mee gereden als huurwagen, en was echt een treurige wagen. Voor 25K vind je veel beters.
  2. Zoals @michelh zegt zal het sommetje voor iedereen anders zijn, maar ik heb in 2017 verschillende sommetjes gemaakt voor auto's in een Belgische vennootschap (dus nog voor de grote prijsdaling) en toen kwam een Model S 100D op 4 jaren rijden aan 22000km per jaar even duur uit als een Skoda Superb. Heb erna ook de Model 3 vergeleken met de BMW 3 serie, en in dat scenario is de Model 3 LR even duur als een kale BMW 320d, en de Model 3 SR nog altijd stevig goedkoper dan een 318d. EV's hebben daarbij ook het voordeel dat hoe langer je ze rijdt, hoe goedkoper per km ze worden.
 
  1. Een Dodge Caliber wil je niet. Heb er enkele weken mee gereden als huurwagen, en was echt een treurige wagen. Voor 25K vind je veel beters.
  2. Zoals @michelh zegt zal het sommetje voor iedereen anders zijn, maar ik heb in 2017 verschillende sommetjes gemaakt voor auto's in een Belgische vennootschap (dus nog voor de grote prijsdaling) en toen kwam een Model S 100D op 4 jaren rijden aan 22000km per jaar even duur uit als een Skoda Superb. Heb erna ook de Model 3 vergeleken met de BMW 3 serie, en in dat scenario is de Model 3 LR even duur als een kale BMW 320d, en de Model 3 SR nog altijd stevig goedkoper dan een 318d. EV's hebben daarbij ook het voordeel dat hoe langer je ze rijdt, hoe goedkoper per km ze worden.

Autokosten berekenen Skoda Superb Combi 1.8 TSI 4x4 Ambition | AutoWeek autokosten rekenmodule.

hier kan je de kosten berekenen. Een Skoda superb kost jaarlijks 6k en een model x 12k. Er zal wel wat ruimte zijn voor afwijking, maar het zal niet andersom worden.
 
Zoals gezegd, het sommetje verschilt per persoon. Stel, ik kocht geen S (2013) maar een Dodge Caliber (2013):
aanschaf: 25.000 euro
7 jaar mrb = 12.000 euro
450.000 km 1:12 = 37.500 liter = 50.000 euro
marktwaarde: 2.000 euro
Totaal: 75.000 euro

Model S:
aanschaf: 90.000 euro
7 jaar mrb: nihil
450.000 km = 22.000 kWh = 5.000 euro
marktwaarde: 25.000 euro
Totaal: 70.000 euro

Onderhoud maakt het verschil nog groter.

Verschil op verjaardagen: in het ene geval een gesprek over sjoemeldiesels (Caliber motor stamt van VW), in het andere geval, enfin, dat is bekend.
 
Het sommetje zal voor iedereen anders zijn, ...
Inderdaad. Want hoe meer je rijdt, hoe meer de kosten van energie (stroom versus brandstof) een rol gaan spelen. Jouw berekening gaat uit van niet minder dan 64.000 km / jaar. Een auto rijdt in Nederland gemiddeld 11.600 km / jaar (cijfers over 2018, bron https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2019/46/jaarmonitor-vp-2019.pdf). Da's minder dan een 5de daarvan. Dat betekent dat van de door jouw berekende 35.000 euro 'brandstof' voordeel bij gemiddeld gebruik maar 7.000 over blijft. Het gemiddelde voor zakelijke rijders ligt met 23.000 km / jaar vrijwel exact twee keer zo hoog als het totale landelijke gemiddelde. Maar dan nog blijft er van die 35.000 euro voordeel bij gemiddeld zakelijk gebruik minder dan 13.000 euro over.

Het verschil verandert dan van 5.000 in het voordeel van de Tesla naar 23.000 in het voordeel van de Caliber bij gemiddeld gebruik (of 17.000 bij gemiddeld zakelijk gebruik). Ik zit met iets meer dan 30.000 km op de helft van waar jij zit en ruim boven het landelijk gemiddelde voor zakelijk gebruik. Voor mij de Caliber, op basis van jouw berekeningen, nog steeds in het voordeel zijn.

Onderhoud maakt het verschil nog groter.
Voor die 23.000 (of 17.000) in het voordeel van de Caliber kun je heel wat extra onderhoud uit laten voeren. Wat kost eigenlijk een band voor een Tesla Model S in verhouding tot een band voor een Dodge Caliber? Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat je met een Caliber goedkoper uit bent als je weer eens een keer een nieuwe setje aan moet schaffen.

Ik geloof best dat een Tesla minder duur uitvalt dan veel mensen op voorhand denken, zeker als zakelijke auto. Maar we moeten onszelf ook niet gek maken.

..., maar voor mij was dat nou juist een van de redenen om de Model S te kopen.
Misschien was er indertijd geen alternatief voor de S, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er inmiddels wel goedkopere alternatieven beschikbaar zijn? Op de EV markt, bedoel ik dan.

Verschil op verjaardagen: in het ene geval een gesprek over sjoemeldiesels (Caliber motor stamt van VW), in het andere geval, enfin, dat is bekend.
Wacht even, het ging er om of je een Tesla voor de lage kosten zou kopen. Dit is een heel ander argument. Maar je hebt wel een punt, gesprekken op verjaardagen gaan bij mij nu niet meer over sjoemeldiesels, maar vooral over kinderarbeid in mijnen, misbruik van belastingsubsidie, overbelasting van het stroomnet en niet te vergeten het recente JD Powers onderzoek :p[/QUOTE]
 
  • Funny
Reactions: LaurensH
Veel km per jaar maakt een EV doorgaans goedkoper -> zeker als je goedkoop kunt "tanken".
Daarmee ook een Tesla :)
Jij plaatste jouw reactie terwijl ik aan het typen en rekenen was. Maar .. inderdaad! Maar dat geldt dus ook van andere goedkopere EVs en daarmee komt het argument dat je een Tesla koopt 'om de lage kosten' langzaam aan te vervallen. Ik had ook een KIA Niro of zoiets kunnen kopen in plaats van een Tesla Model 3. Denk echt dat ik persoonlijk dan wel goedkoper uit was geweest.
 
Inderdaad, we moeten niet gek doen: een Caliber kan met 10000km per jaar zeker en vast goedkoper zijn dan een Tesla Model S. En dat is best ook te hopen voor een econobox versus een elektrische limousine.

Een Hyundai Kona is ook goedkoper dan een Model 3, dat heb ik inmiddels ook al nagerekend. Een Huawei P Smart is ook goedkoper dan een iPhone. Een appartementje is ook goedkoper dan een vrijstaande woning. Een vakantie met tent en rugzak is ook goedkoper dan een all inclusive.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zoals gezegd, het sommetje verschilt per persoon. Stel, ik kocht geen S (2013) maar een Dodge Caliber (2013):
aanschaf: 25.000 euro
7 jaar mrb = 12.000 euro
450.000 km 1:12 = 37.500 liter = 50.000 euro
marktwaarde: 2.000 euro
Totaal: 75.000 euro

Model S:
aanschaf: 90.000 euro
7 jaar mrb: nihil
450.000 km = 22.000 kWh = 5.000 euro
marktwaarde: 25.000 euro
Totaal: 70.000 euro

Onderhoud maakt het verschil nog groter.

Verschil op verjaardagen: in het ene geval een gesprek over sjoemeldiesels (Caliber motor stamt van VW), in het andere geval, enfin, dat is bekend.

het verschil in aanschaf (25000 betalen of gelijk 90000) heeft ook een prijs. Beleg 65000 in fastnet en ontvang 6 procent rente per jaar, bijna 4.000. X 7 jaar is 28.000. Of investeer in tesla aandelen.

Welke auto is dan goedkoper?
 
Inderdaad, we moeten niet gek doen: een Caliber kan met 10000km per jaar zeker en vast goedkoper zijn dan een Tesla Model S. En dat is best ook te hopen voor een econobox versus een elektrische limousine.

Een Hyundai Kona is ook goedkoper dan een Model 3, dat heb ik inmiddels ook al nagerekend. Een Huawei P Smart is ook goedkoper dan een iPhone. Een appartementje is ook goedkoper dan een vrijstaande woning. Een vakantie met tent en rugzak is ook goedkoper dan een all inclusive.
Precies! Blij dat je dat met mij eens bent.

Maar de hele discussie over de kosten van een Tesla versus de kosten van andere auto's kwam voort uit een aantal eerdere opmerkingen, waarin gesuggereerd werd dat je een Tesla zou kunnen kiezen omdat hij zo goedkoop is. Ik denk dat we het er over eens zijn dat als kosten de enige drijfveer zouden zijn, dat Tesla niet de eerste keuze zou zijn.