Het sommetje zal voor iedereen anders zijn, ...
Inderdaad. Want hoe meer je rijdt, hoe meer de kosten van energie (stroom versus brandstof) een rol gaan spelen. Jouw berekening gaat uit van niet minder dan 64.000 km / jaar. Een auto rijdt in Nederland gemiddeld 11.600 km / jaar (cijfers over 2018, bron
https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2019/46/jaarmonitor-vp-2019.pdf). Da's minder dan een 5de daarvan. Dat betekent dat van de door jouw berekende 35.000 euro 'brandstof' voordeel bij gemiddeld gebruik maar 7.000 over blijft. Het gemiddelde voor zakelijke rijders ligt met 23.000 km / jaar vrijwel exact twee keer zo hoog als het totale landelijke gemiddelde. Maar dan nog blijft er van die 35.000 euro voordeel bij gemiddeld zakelijk gebruik minder dan 13.000 euro over.
Het verschil verandert dan van 5.000 in het voordeel van de Tesla naar 23.000 in het voordeel van de Caliber bij gemiddeld gebruik (of 17.000 bij gemiddeld zakelijk gebruik). Ik zit met iets meer dan 30.000 km op de helft van waar jij zit en ruim boven het landelijk gemiddelde voor zakelijk gebruik. Voor mij de Caliber, op basis van jouw berekeningen, nog steeds in het voordeel zijn.
Onderhoud maakt het verschil nog groter.
Voor die 23.000 (of 17.000) in het voordeel van de Caliber kun je heel wat extra onderhoud uit laten voeren. Wat kost eigenlijk een band voor een Tesla Model S in verhouding tot een band voor een Dodge Caliber? Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat je met een Caliber goedkoper uit bent als je weer eens een keer een nieuwe setje aan moet schaffen.
Ik geloof best dat een Tesla minder duur uitvalt dan veel mensen op voorhand denken, zeker als zakelijke auto. Maar we moeten onszelf ook niet gek maken.
..., maar voor mij was dat nou juist een van de redenen om de Model S te kopen.
Misschien was er indertijd geen alternatief voor de S, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er inmiddels wel goedkopere alternatieven beschikbaar zijn? Op de EV markt, bedoel ik dan.
Verschil op verjaardagen: in het ene geval een gesprek over sjoemeldiesels (Caliber motor stamt van VW), in het andere geval, enfin, dat is bekend.
Wacht even, het ging er om of je een Tesla voor de lage kosten zou kopen. Dit is een heel ander argument. Maar je hebt wel een punt, gesprekken op verjaardagen gaan bij mij nu niet meer over sjoemeldiesels, maar vooral over kinderarbeid in mijnen, misbruik van belastingsubsidie, overbelasting van het stroomnet en niet te vergeten het recente JD Powers onderzoek
[/QUOTE]