Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.26.*

This site may earn commission on affiliate links.
Na de update naar 2023.26 kreeg ik de melding "Bandenspanning hoger dan aanbevolen waarde". Bleek dat de lokale bandenboer mijn banden bij de laatste wissel op 3,6/3,7 bar heeft gezet. De grenswaarde voor deze melding lijkt ergens rond de 3,5 bar te zijn, maar heb ze toch maar terug gebracht naar 3,1 bar.

Was overigens best een irritante melding (balk met rood uitroepteken). Zou dat zo bezwaarlijk zijn om met dergelijke bandenspanningen rond te rijden?
 
80% aanbevolen voor dagelijks gebruik... aanbevolen voor dagelijks gebruik.
Heb je meer nodig, dan kan het nog steeds hoor...

Het is toch maar een mededeling die iedereen met een niet LiFePO4 accu al langer wist, toch?
Voorheen was het 90%, als je hem nu op 80% in gaat stellen zal je vaker moeten gaan laden. Vooral voor mensen bij wie een laadpaal lastig te vinden is kan dat lastiger zijn. Uiteraard kan je hem nog steeds hoger instellen maar dan ga je wel tegen het advies van Tesla in, geen idee hoe dat dan met garantie gaat.

Als de melding alleen in de app komt vind ik het geen probleem maar als je in de auto hem elke keer weg moet drukken / bevestigen zou ik het wel vervelend vinden.

Ik vind het wel gek dat na al die jaren Tesla ineens de limiet 10% lager adviseert. Hebben ze het dan jaren te hoog geadviseerd?
 

Attachments

  • Screenshot_20230814_122208_Tesla.jpg
    Screenshot_20230814_122208_Tesla.jpg
    116 KB · Views: 63
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Voorheen was het 90%, als je hem nu op 80% in gaat stellen zal je vaker moeten gaan laden. Vooral voor mensen bij wie een laadpaal lastig te vinden is kan dat lastiger zijn. Uiteraard kan je hem nog steeds hoger instellen maar dan ga je wel tegen het advies van Tesla in, geen idee hoe dat dan met garantie gaat.

Als de melding alleen in de app komt vind ik het geen probleem maar als je in de auto hem elke keer weg moet drukken / bevestigen zou ik het wel vervelend vinden.

Ik vind het wel gek dat na al die jaren Tesla ineens de limiet 10% lager adviseert. Hebben ze het dan jaren te hoog geadviseerd?
In ieder geval zijn de de maximale laadsnelheid nog niet aan het terugschroeven. Zou niet de eerste keer zijn.

Als je een aantal jaren aan historie van je gebruikers hebt kan het zijn dat je je adviezen veranderd zeker als je met de tech voorop loopt, voor mij is 80% ook meer dan genoeg (daar had ik m eerst standaard op staan) maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt en dan is het wel een vervelende verandering als het invloed kan hebben op garantie. Ook is de vraag wat voor risico neem ik door niet te luisteren best wel relevant (levensduur en zo bedoel ik)
 
Ik had afgelopen week een vreemd probleem mbt tot updates.
Normaal gezien checkt de wagen maximum 1x per 24u of er een update beschikbaar is. Als je dan naar het “software” scherm gaat én het is al langer dan 24u geleden, dan checkt hij direct en wordt de datum daar aangepast naar now().

Een 5tal dagen geleden had ik mijn touchscreen taal eens aangepast naar Engels omdat ik dit toch leuker vind. Toevallig bleef de datum in het software scherm al dagenlang staan op het moment dat ik de taal gewijzigd had, ook als ik (net zoals ervoor) naar dit scherm navigeer.

Vandaag heb ik de taal eens teruggezet op Nederlands, en hup: onmiddellijk controleert hij voor een nieuw versie.

Het zou toch raar zijn als het controleren van versie updates afhankelijk is van de taal?
Ik had dit laatst ook, laatste update dateerde ergens mid Juli. Wat ik net gedaan heb is soft reboot (2 knopjes aan het stuur ingedrukt houden). Hierbij start de Tesla opnieuw op, even laten laden totdat LTE weer volle strepen heeft en dan zoeken naar update, kreeg daarna gelijk de update binnen!
 
Hoezo? Als ik op een dag veel moet rijden laad ik ook gewoon tot 100 procent op.
Snap ik, dat doe ik ook als ik veel kilometers ga maken, alleen niet dagelijks (in mijn geval). Maar de vraag is hoe Tesla straks met garantie om gaat als je wel dagelijks tot 90% blijft laden als je dat dagelijks nodig hebt. Tijdens de vakantie paar dagen achter elkaar kreeg ik al een melding op het scherm over de limiter van 100% dat het schadelijk is.

Ik bedoelde te zeggen dat als je onder de advies limiet van Tesla blijft je met een SR verder komt dan met een LR. En je met een LR dus vaker moet gaan laden wat best gek is.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Snap ik, dat doe ik ook als ik veel kilometers ga maken, alleen niet dagelijks (in mijn geval). Maar de vraag is hoe Tesla straks met garantie om gaat als je wel dagelijks tot 90% blijft laden als je dat dagelijks nodig hebt. Tijdens de vakantie paar dagen achter elkaar kreeg ik al een melding op het scherm over de limiter van 100% dat het schadelijk is.

Ik bedoelde te zeggen dat als je onder de advies limiet van Tesla blijft je met een SR verder komt dan met een LR. En je met een LR dus vaker moet gaan laden wat best gek is.
Ja, dat begreep ik ook wel net zoals je mij begrijpt. :)

Tis overigens een advies. Maar enige duiding, waarom na bijna 15 jaar een wijziging, zou wel wenselijk zijn geweest.
 
  • Like
Reactions: ScoopT
Na de update naar 2023.26 kreeg ik de melding "Bandenspanning hoger dan aanbevolen waarde". Bleek dat de lokale bandenboer mijn banden bij de laatste wissel op 3,6/3,7 bar heeft gezet. De grenswaarde voor deze melding lijkt ergens rond de 3,5 bar te zijn, maar heb ze toch maar terug gebracht naar 3,1 bar.

Was overigens best een irritante melding (balk met rood uitroepteken). Zou dat zo bezwaarlijk zijn om met dergelijke bandenspanningen rond te rijden?
3,7 bar is wel echt absurd hoog, zelf doe ik 3.0.
 
Gisteren de update gedaan, maar sindsdien in het service menu wel de melding CP_a100_inletHarnessIdIrrational.
AC laden lukt nog, maar DC laden doe ik niet vaak. Dit zou ik toch eens moeten testen, want op fora te zien is dat iets wat met de foutmelding niet altijd goed meer gaat..