Nu komen we uit op een ethische vraag wat betreft autorijden.
Gaat de ontwikkeling boven mijn vrijheid?
Mijn antwoord is nee! Net zo goed als dat ik tegen terrorisme ben, ben ik er niet van gediend dat mijn data wordt afgetapt omdat er 2 dorpen verderop iemand verdacht wordt van terrorisme. Wat wordt het volgende? Als je te hard rijdt een dag geen AP, als je tegen het verkeer in rijdt een week geen muziek? Er is wat mij betreft een harde lijn, een absolute nul lijn. Dan duurt de ontwikkeling maar langer maar mijn vrijheid is heilig. Ik sluit niet uit dat ik hierom afscheid zal nemen van mijn tesla. Terug naar een classic model S of een ander elektrische vierwieler.
Over je stelling 'mijn vrijheid is heilig" zou ik het volgende willen zeggen: "Jij hebt de vrijheid om wild om je heen te slaan met je armen, maar die vrijheid houdt op zodra je mijn neus raakt". Zo zijn verkeersregels er niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor je mede weggebruikers.
Even de feiten op een rijtje:
-AP is beta, maakt dus fouten en daarom moet je zelf ook ten alle tijden blijven opletten. Staat ook duidelijk in de voorwaarden.
-Je hoeft AP niet te gebruiken, maar als je dat wel doet ga je ook akkoord met de voorwaarden. Het is of het één of het ander. Van twee walletjes eten kan dus niet.
-Even snel een blik op het scherm werpen leidt niet tot een waarschuwing, laat staan tot uitschakeling van AP voor de rest van de rit. Je moet echt meerdere seconden niet voor je kijken voor de eerste waarschuwing
-Bij 100km/h leg je al 55m af in 2 seconden...
-Pas na meerdere waarschuwingen schakelt AP uit voor de rest van de rit en begint de teller te lopen.
-Als je Tesla 5 keer AP uitgeschakeld heeft voor de rest van de rit (dus ongeacht wie de bestuurder is) is AP niet meer beschikbaar voor ongeveer 1 week.
Ik begin me werkelijk vreselijk te storen aan al het negatieve commentaar op deze nieuwe feature waarvan iedereen drommels goed weet dat het doel is om de veiligheid te verhogen. De klagers menen blijkbaar dat hun eigen vrijheid boven de algemene veiligheid gaat.
Ik heb al eerder gezegd 'statistieken liegen niet'. Tesla heeft allang aangetoond dat het aantal ongelukken met een factor 4 afneemt als AP gebruikt wordt. Die keren dat het wél fout gaat met AP ingeschakeld zijn bijna zonder uitzondering allemaal te wijten aan de bestuurder die met andere dingen bezig was. De paradox is dat veel van die bestuurders vervolgens alles uit de kast haalden om de verantwoordelijk op Tesla af proberen te schuiven, en de pers daar maar wat graag aandacht aan besteedt, met alle negatieve gevolgen van dien voor Tesla, maar ook voor de voortgang wat de goedkeuring van zelfrijdende functies in de EU betreft. Want ook politici laten zich beïnvloeden door die negatieve pers.
Laten we de zaak eens omdraaien. Als jij zonder AP ingeschakeld te hebben eenzijdig een ongeval veroorzaakt is dat altijd je eigen schuld, of je nu wel continu voor je kijkt of niet. Het enige wat Tesla doet is de kans verkleinen dat je je laat verleiden gevaarlijk te worden omdat je je teveel laat afleiden als je AP ingeschakeld hebt, en ze hebben groot gelijk wat mij betreft.