Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Maar jij bent het toch die niet aandachtig bent, als AP zich uitzet omdat je niet oplet? Niet iemand die 2 dorpen verderop niet aandachtig is?

Je argument "ik vind niet dat een privé bedrijf me moet analyseren en bestraffen" kan ik inkomen, maar daarmee zet je gewoon de deur open dat je vind dat de overheid dan maar moet meekijken en beslissen, net zoals ze nu al doen met trajectcontroles en camera's.

Vrijheid ga je niet vinden op de openbare weg, want die is niet van jou. Je leent er enkel een deeltje van, met als afspraak dat als je je niet aan de regels houdt, de overheid je op de vingers kan tikken.
 
Nu komen we uit op een ethische vraag wat betreft autorijden.

Gaat de ontwikkeling boven mijn vrijheid?

Mijn antwoord is nee! Net zo goed als dat ik tegen terrorisme ben, ben ik er niet van gediend dat mijn data wordt afgetapt omdat er 2 dorpen verderop iemand verdacht wordt van terrorisme. Wat wordt het volgende? Als je te hard rijdt een dag geen AP, als je tegen het verkeer in rijdt een week geen muziek? Er is wat mij betreft een harde lijn, een absolute nul lijn. Dan duurt de ontwikkeling maar langer maar mijn vrijheid is heilig. Ik sluit niet uit dat ik hierom afscheid zal nemen van mijn tesla. Terug naar een classic model S of een ander elektrische vierwieler.
Good point. classic S or another 4 wheeler is a great idea.
A better idea might be to not use AutoPilot.

Which one would you prefer?
 
Nu komen we uit op een ethische vraag wat betreft autorijden.

Gaat de ontwikkeling boven mijn vrijheid?

Mijn antwoord is nee! Net zo goed als dat ik tegen terrorisme ben, ben ik er niet van gediend dat mijn data wordt afgetapt omdat er 2 dorpen verderop iemand verdacht wordt van terrorisme. Wat wordt het volgende? Als je te hard rijdt een dag geen AP, als je tegen het verkeer in rijdt een week geen muziek? Er is wat mij betreft een harde lijn, een absolute nul lijn. Dan duurt de ontwikkeling maar langer maar mijn vrijheid is heilig. Ik sluit niet uit dat ik hierom afscheid zal nemen van mijn tesla. Terug naar een classic model S of een ander elektrische vierwieler.
Ik denk er hetzelfde over. Zaken als cameratoezicht in de auto zouden alleen besloten mogen worden in een democratisch proces. Dit is een veel te zware ingreep in de rechten die je hebt.
 
Ik denk er hetzelfde over. Zaken als cameratoezicht in de auto zouden alleen besloten mogen worden in een democratisch proces. Dit is een veel te zware ingreep in de rechten die je hebt.
Ik weet niet of je dat democratisch wil laten beslissen.

Tenslotte staat Nederland al vol met camera's. De kans is groot dat Henk en Ingrid het namelijk een geweldig idee vinden dat jouw zelfrijdende Tesla wel degelijk jou in de gaten houdt met een camera.
 
Mee eens! Maar! Met de huidige ontwikkelingen gaat tesla op de stoel van de wet-handhaver zitten door mij te bestraffen voor fout gedrag. Dit is een ontwikkeling die mij niet aanstaat. De auto is er om mij te dienen en niet om mij te corrigeren. Als ik de wet wil overtreden dan is het niet aan de auto om in te sanctioneren
Tja, de wetgever(s) verplicht je te controleren of je moet maar volledig zelf ga rijden om dan bij een ongeval natuurlijk alsnog het ADAS de schuld te geven.
 
  • Like
Reactions: Krisja and Rutgere
Nu komen we uit op een ethische vraag wat betreft autorijden.

Gaat de ontwikkeling boven mijn vrijheid?

Mijn antwoord is nee! Net zo goed als dat ik tegen terrorisme ben, ben ik er niet van gediend dat mijn data wordt afgetapt omdat er 2 dorpen verderop iemand verdacht wordt van terrorisme. Wat wordt het volgende? Als je te hard rijdt een dag geen AP, als je tegen het verkeer in rijdt een week geen muziek? Er is wat mij betreft een harde lijn, een absolute nul lijn. Dan duurt de ontwikkeling maar langer maar mijn vrijheid is heilig. Ik sluit niet uit dat ik hierom afscheid zal nemen van mijn tesla. Terug naar een classic model S of een ander elektrische vierwieler.
Over je stelling 'mijn vrijheid is heilig" zou ik het volgende willen zeggen: "Jij hebt de vrijheid om wild om je heen te slaan met je armen, maar die vrijheid houdt op zodra je mijn neus raakt". Zo zijn verkeersregels er niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor je mede weggebruikers.

Even de feiten op een rijtje:
-AP is beta, maakt dus fouten en daarom moet je zelf ook ten alle tijden blijven opletten. Staat ook duidelijk in de voorwaarden.
-Je hoeft AP niet te gebruiken, maar als je dat wel doet ga je ook akkoord met de voorwaarden. Het is of het één of het ander. Van twee walletjes eten kan dus niet.
-Even snel een blik op het scherm werpen leidt niet tot een waarschuwing, laat staan tot uitschakeling van AP voor de rest van de rit. Je moet echt meerdere seconden niet voor je kijken voor de eerste waarschuwing
-Bij 100km/h leg je al 55m af in 2 seconden...
-Pas na meerdere waarschuwingen schakelt AP uit voor de rest van de rit en begint de teller te lopen.
-Als je Tesla 5 keer AP uitgeschakeld heeft voor de rest van de rit (dus ongeacht wie de bestuurder is) is AP niet meer beschikbaar voor ongeveer 1 week.

Ik begin me werkelijk vreselijk te storen aan al het negatieve commentaar op deze nieuwe feature waarvan iedereen drommels goed weet dat het doel is om de veiligheid te verhogen. De klagers menen blijkbaar dat hun eigen vrijheid boven de algemene veiligheid gaat.

Ik heb al eerder gezegd 'statistieken liegen niet'. Tesla heeft allang aangetoond dat het aantal ongelukken met een factor 4 afneemt als AP gebruikt wordt. Die keren dat het wél fout gaat met AP ingeschakeld zijn bijna zonder uitzondering allemaal te wijten aan de bestuurder die met andere dingen bezig was. De paradox is dat veel van die bestuurders vervolgens alles uit de kast haalden om de verantwoordelijk op Tesla af proberen te schuiven, en de pers daar maar wat graag aandacht aan besteedt, met alle negatieve gevolgen van dien voor Tesla, maar ook voor de voortgang wat de goedkeuring van zelfrijdende functies in de EU betreft. Want ook politici laten zich beïnvloeden door die negatieve pers.

Laten we de zaak eens omdraaien. Als jij zonder AP ingeschakeld te hebben eenzijdig een ongeval veroorzaakt is dat altijd je eigen schuld, of je nu wel continu voor je kijkt of niet. Het enige wat Tesla doet is de kans verkleinen dat je je laat verleiden gevaarlijk te worden omdat je je teveel laat afleiden als je AP ingeschakeld hebt, en ze hebben groot gelijk wat mij betreft.
 
Over je stelling 'mijn vrijheid is heilig" zou ik het volgende willen zeggen: "Jij hebt de vrijheid om wild om je heen te slaan met je armen, maar die vrijheid houdt op zodra je mijn neus raakt". Zo zijn verkeersregels er niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor je mede weggebruikers.

Even de feiten op een rijtje:
-AP is beta, maakt dus fouten en daarom moet je zelf ook ten alle tijden blijven opletten. Staat ook duidelijk in de voorwaarden.
-Je hoeft AP niet te gebruiken, maar als je dat wel doet ga je ook akkoord met de voorwaarden. Het is of het één of het ander. Van twee walletjes eten kan dus niet.
-Even snel een blik op het scherm werpen leidt niet tot een waarschuwing, laat staan tot uitschakeling van AP voor de rest van de rit. Je moet echt meerdere seconden niet voor je kijken voor de eerste waarschuwing
-Bij 100km/h leg je al 55m af in 2 seconden...
-Pas na meerdere waarschuwingen schakelt AP uit voor de rest van de rit en begint de teller te lopen.
-Als je Tesla 5 keer AP uitgeschakeld heeft voor de rest van de rit (dus ongeacht wie de bestuurder is) is AP niet meer beschikbaar voor ongeveer 1 week.

Ik begin me werkelijk vreselijk te storen aan al het negatieve commentaar op deze nieuwe feature waarvan iedereen drommels goed weet dat het doel is om de veiligheid te verhogen. De klagers menen blijkbaar dat hun eigen vrijheid boven de algemene veiligheid gaat.

Ik heb al eerder gezegd 'statistieken liegen niet'. Tesla heeft allang aangetoond dat het aantal ongelukken met een factor 4 afneemt als AP gebruikt wordt. Die keren dat het wél fout gaat met AP ingeschakeld zijn bijna zonder uitzondering allemaal te wijten aan de bestuurder die met andere dingen bezig was. De paradox is dat veel van die bestuurders vervolgens alles uit de kast haalden om de verantwoordelijk op Tesla af proberen te schuiven, en de pers daar maar wat graag aandacht aan besteedt, met alle negatieve gevolgen van dien voor Tesla, maar ook voor de voortgang wat de goedkeuring van zelfrijdende functies in de EU betreft. Want ook politici laten zich beïnvloeden door die negatieve pers.

Laten we de zaak eens omdraaien. Als jij zonder AP ingeschakeld te hebben eenzijdig een ongeval veroorzaakt is dat altijd je eigen schuld, of je nu wel continu voor je kijkt of niet. Het enige wat Tesla doet is de kans verkleinen dat je je laat verleiden gevaarlijk te worden omdat je je teveel laat afleiden als je AP ingeschakeld hebt, en ze hebben groot gelijk wat mij betreft.
Ik wilde dat ik het zo goed had kunnen zeggen. Helemaal eens!
 
Ik weet niet of je dat democratisch wil laten beslissen.

Tenslotte staat Nederland al vol met camera's. De kans is groot dat Henk en Ingrid het namelijk een geweldig idee vinden dat jouw zelfrijdende Tesla wel degelijk jou in de gaten houdt met een camera.

Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat het puur op 1 merk gericht gaat worden. Tenminste, in een functionerende democratie…
 
AP is ook maar beschreven als een level 2, ondertussen kan die veel meer , misschien 3+, maar zo is het niet door de overheid gevalideerd. dus zij gaan altijd terug kijken naar waar is het voor bestemd en zich daar op richten. en bij een level 2 blijf je zelf verantwoordelijk en moet je op ieder moment de controle terug kunnen overnemen. Moest het geaccrediteerd worden voor een hogere level van autonomie, dan zou heel deze discussie er niet toe doen.

dat is nu helaas het nadeel van een systeem dat ondertussen meer kan, dan waarvoor het door de overheid gevalideerd is.
 
Over je stelling 'mijn vrijheid is heilig" zou ik het volgende willen zeggen: "Jij hebt de vrijheid om wild om je heen te slaan met je armen, maar die vrijheid houdt op zodra je mijn neus raakt". Zo zijn verkeersregels er niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor je mede weggebruikers.

Even de feiten op een rijtje:
-AP is beta, maakt dus fouten en daarom moet je zelf ook ten alle tijden blijven opletten. Staat ook duidelijk in de voorwaarden.
-Je hoeft AP niet te gebruiken, maar als je dat wel doet ga je ook akkoord met de voorwaarden. Het is of het één of het ander. Van twee walletjes eten kan dus niet.
-Even snel een blik op het scherm werpen leidt niet tot een waarschuwing, laat staan tot uitschakeling van AP voor de rest van de rit. Je moet echt meerdere seconden niet voor je kijken voor de eerste waarschuwing
-Bij 100km/h leg je al 55m af in 2 seconden...
-Pas na meerdere waarschuwingen schakelt AP uit voor de rest van de rit en begint de teller te lopen.
-Als je Tesla 5 keer AP uitgeschakeld heeft voor de rest van de rit (dus ongeacht wie de bestuurder is) is AP niet meer beschikbaar voor ongeveer 1 week.

Ik begin me werkelijk vreselijk te storen aan al het negatieve commentaar op deze nieuwe feature waarvan iedereen drommels goed weet dat het doel is om de veiligheid te verhogen. De klagers menen blijkbaar dat hun eigen vrijheid boven de algemene veiligheid gaat.

Ik heb al eerder gezegd 'statistieken liegen niet'. Tesla heeft allang aangetoond dat het aantal ongelukken met een factor 4 afneemt als AP gebruikt wordt. Die keren dat het wél fout gaat met AP ingeschakeld zijn bijna zonder uitzondering allemaal te wijten aan de bestuurder die met andere dingen bezig was. De paradox is dat veel van die bestuurders vervolgens alles uit de kast haalden om de verantwoordelijk op Tesla af proberen te schuiven, en de pers daar maar wat graag aandacht aan besteedt, met alle negatieve gevolgen van dien voor Tesla, maar ook voor de voortgang wat de goedkeuring van zelfrijdende functies in de EU betreft. Want ook politici laten zich beïnvloeden door die negatieve pers.

Laten we de zaak eens omdraaien. Als jij zonder AP ingeschakeld te hebben eenzijdig een ongeval veroorzaakt is dat altijd je eigen schuld, of je nu wel continu voor je kijkt of niet. Het enige wat Tesla doet is de kans verkleinen dat je je laat verleiden gevaarlijk te worden omdat je je teveel laat afleiden als je AP ingeschakeld hebt, en ze hebben groot gelijk wat mij betreft.
Het is jammer om te zien hoe in vrij korte tijd mensen vergeten zijn wat de waarde is van individuele vrijheden.

Op het moment dat ze moeten wijken voor het algemeen belang zijn ze niet meer bestaand. Het opent de weg naar tirannie.

Ik kan ook heel simpel vertellen waarom het algemeen belang vereist dat jij overal in jouw huis camera’s moet hebben. Big brother is watching you. Ooit was dat het sprekend voorbeeld van een dystopie.
 
Dat zal best, maar dan nog is het aan de wetgever hier om dat op te leggen.
De wetgever en regelgevers stellen dat de fabrikant moet zorgen dat er voldoende gelet wordt of de bestuurder nog zit op te letten.
Hoe de fabrikant dit bewerkstelligt is aan de fabrikant. Als achteraf blijkt dat het niet voldoende is volgens de wet- en regelgevers dan moet de fabrikant aanpassen.

Het is niet zo dat de wet- en regelgevers in detail het werk van de fabrikant gaan doen.
 
  • Like
Reactions: Rutgere
Het is jammer om te zien hoe in vrij korte tijd mensen vergeten zijn wat de waarde is van individuele vrijheden.

Op het moment dat ze moeten wijken voor het algemeen belang zijn ze niet meer bestaand. Het opent de weg naar tirannie.

Ik kan ook heel simpel vertellen waarom het algemeen belang vereist dat jij overal in jouw huis camera’s moet hebben. Big brother is watching you. Ooit was dat het sprekend voorbeeld van een dystopie.
Ik denk dat we dat een hyperbool noemen.

In het geval van Tesla is de big brother een computer die detecteert of je naar buiten kijkt, of niet. En als je niet naar buiten kijkt, je een waarschuwing geeft dat je naar de weg moet kijken. En als je die waarschuwing blijft negeren, je blijkbaar na veel zagen op de strafbank zet omdat je niet naar de weg aan het kijken bent terwijl de auto rijdt, wat in tegenspraak is met wat alle waarschuwingsteksten in de handleiding en op het scherm zeggen.

Maw: je gebruikt het toestel verkeerd. En het toestel heeft beveiliging om te beschermen tegen fout gebruik.
 
De wetgever en regelgevers stellen dat de fabrikant moet zorgen dat er voldoende gelet wordt of de bestuurder nog zit op te letten.
Hoe de fabrikant dit bewerkstelligt is aan de fabrikant. Als achteraf blijkt dat het niet voldoende is volgens de wet- en regelgevers dan moet de fabrikant aanpassen.

Het is niet zo dat de wet- en regelgevers in detail het werk van de fabrikant gaan doen.
En hierin heeft de wet- en regelgever in de VS beslist dat wat Tesla deed onvoldoende was, en toen heeft Tesla aangegeven dat ze iets met de interieurcamera konden doen, en dat was wel acceptabel voor de wet- en regelgever.

Niet vergeten dat die wet- en regelgever tussen is gekomen nadat een aantal mensen op AP in een ongeluk betrokken raakten omdat ze niet aandachtig waren. De definitie van het toestel fout gebruiken.
 
  • Like
Reactions: Rutgere and Hbrink
In de VS. Daar heb ik niets mee te maken.
De auto is van een VS fabrikant die uit praktische overwegingen niet landelijke versies maakt, en je post dit op een website gehost en eigendom van iemand uit de VS. Dus ja, ook jij hebt te maken met wetten uit de VS.

Je kan natuurlijk in Nederland een eigen website starten, en ook een auto kiezen die niet onder de invloedssfeer van de VS valt.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
dus als je er 4 hebt gauw ff de 5e scoren op een moment dat het je uitkomt (net voordat je een week gaat skieen, dus bij aankomst)

Ik heb wel de indruk dat de gevoeligheid nogal verschilt van persoon tot persoon. Ik heb bewust ergens anders gekeken (kost me moeite) maar geen nag gekregen, wel is de nag op het bewegen van het stuur zwaarder geworden, je lijkt harder te moeten leunen.

Misschien herkent de camera me niet als menselijk :) (of kan mn ogen niet goed vinden, ik draag een bril)
Dat heb ik vandaag ook gedaan, met dezelfde resultaten (ook brildrager trouwens). 🤖