Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind dat niet hetzelfde. Met het gewichtje aan je stuur vertrouw je er op dat AP zijn werk goed doet. Met een plakker voor de camera vertrouw je er op dat je zelf je werk goed doet.

Ik heb mezelf nog nooit de vangrail in gestuurd, AP mij al tientallen keren. Ik weet wel wie ik meer vertrouw :).
Dus eigenlijk zeg je AP is ruk? Dan is het toch volkomen terecht dat AP ook in de gaten houdt of jij wel oplet voor het geval AP een fout maakt?

Het is juist EXACT hetzelfde als met een gewichtje aan je stuur rijden. AP is niet te vertrouwen, want BETA. En dus moet je zelf sturen EN ten alle tijden opletten.
 
  • Like
Reactions: Rutgere and Phil V
Ik vind dat niet hetzelfde. Met het gewichtje aan je stuur vertrouw je er op dat AP zijn werk goed doet. Met een plakker voor de camera vertrouw je er op dat je zelf je werk goed doet.

Ik heb mezelf nog nooit de vangrail in gestuurd, AP mij al tientallen keren. Ik weet wel wie ik meer vertrouw :).
Dat niet alleen: als je de gedachte doortrekt, dan is AP in Tesla’s zonder camera ineens gevaarlijk geworden…
 
Ho wacht even @balblas, wel de discussie zuiver houden. Ik reageerde op de vraag van @Phil V of de camera afplakken hetzelfde is als het gebruiken van een gewichtje. Met een gewicht geef je de controle juist uit handen en vertrouw je er volledig op dat AP zijn werk goed doet (of je zelf alsnog oplet of niet buiten beschouwing gelaten). Met een plakker voor de camera haal je de controle weg bij de computer en leg je die volledig bij jezelf. De controle functie is dus totaal andersom.

Of die controle-functie dmv de camera terecht is of niet, was niet mijn punt.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Niek
Is dat niet hetzelfde als een gewichtje aan het stuur?
Je kan wel nog zeggen dat het omwille van de privacy is natuurlijk. Dat is dan wel een drogreden, want de beelden gaan de wagen niet uit.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Lijkt me eerder dat men softwarematig de interieur-camera nog niet verplicht maakt.

Wachten tot de NHTSA erachter komt dat je door de camera af te plakken de beveiliging kan vermijden, en nog eens een "recall" vraagt.
Ik gok dat ze dat niet kunnen doen. Als je op een donkere weg rijdt is het gezicht niet / nauwelijks te zien. Dat zou betekenen dat je geen autopilot meer hebt op donkere wegen.
 
Ik vind dat niet hetzelfde. Met het gewichtje aan je stuur vertrouw je er op dat AP zijn werk goed doet. Met een plakker voor de camera vertrouw je er op dat je zelf je werk goed doet.

Ik heb mezelf nog nooit de vangrail in gestuurd, AP mij al tientallen keren. Ik weet wel wie ik meer vertrouw :).
Waar en onder welke omstandigheden heeft AP je al tientallen keren de vangrail in gestuurd?
 
  • Like
Reactions: Phil V
Met een plakker voor de camera haal je de controle weg bij de computer en leg je die volledig bij jezelf. De controle functie is dus totaal andersom.
Als je de controle weg haalt bij de computer, moet je zelf opletten en dus op de weg kijken en dan zal je ook geen alarmen krijgen.

Ik keek inderdaad weg, net omdat ik te veel op AP vertrouwde. Volgens NHTSA is dat vertrouwen onterecht en gevaarlijk. Ik ga er van uit dat zij het beter weten dan ik met mijn N=1 ervaring.
 
Ho wacht even @balblas, wel de discussie zuiver houden. Ik reageerde op de vraag van @Phil V of de camera afplakken hetzelfde is als het gebruiken van een gewichtje. Met een gewicht geef je de controle juist uit handen en vertrouw je er volledig op dat AP zijn werk goed doet (of je zelf alsnog oplet of niet buiten beschouwing gelaten). Met een plakker voor de camera haal je de controle weg bij de computer en leg je die volledig bij jezelf. De controle functie is dus totaal andersom.

Of die controle-functie dmv de camera terecht is of niet, was niet mijn punt.
Onzin.

AP vereist dat de bestuurder ten alle tijden oplet, hetgeen betekent dat je A: je handen aan het stuur houdt (of je zelf alsnog oplet of niet buiten beschouwing gelaten), en B: je ogen op de weg houdt.

Een gewichtje aan het stuur dient enkel om de controle of je je handen aan het stuur houdt te omzeilen. Je kunt ook met een gewichtje aan het stuur je handen nog steeds aan het stuur houden.

Een sticker op de camera dient enkel om de controle of je je ogen op de weg houdt te omzeilen. Je kunt ook met een afgeplakte camera je ogen nog steeds op de weg houden.

Niks andersom, en niks onzuivere discussie.
 
  • Like
Reactions: Niek
Hoe vinden jullie de parkeerhulp? De afstand tot de boom (achter) en lantaarnpaal (voor) is behoorlijk accuraat. Alleen het grijs golft alsof ik weer bij de verloskundige ben voor een echo... af en toe doemt er iets uit op en vind ik het beeld net zo wazig als 11 jaar terug... waar zit het hartje 🫣😂
1000016880.jpg
 
  • Funny
Reactions: Mars2020
Ik keek inderdaad weg, net omdat ik te veel op AP vertrouwde. Volgens NHTSA is dat vertrouwen onterecht en gevaarlijk. Ik ga er van uit dat zij het beter weten dan ik met mijn N=1 ervaring.
Sja, mijn ervaring is natuurlijk dat het perfect zonder kan, maar da's puur omdat de vorige voor 260000km en de nieuwe voor 20000km nog niks geraakt heeft.

Maar dat wil niet zeggen dat het altijd goed gaat.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Dit betreft de buiten camera's. Niet de cabine camera. Daarvan wordt duidelijk vermeldt dat de beelden niet de auto verlaten.

Maar ik wordt zo moe van iedereen die zo bang is voor zijn privacy...tuurlijk moet er voorzichtig mee om gegaan worden, maar om alles af te plakken...
ik mis daar echt de logica van (wel zolang de nag nog te snel komt, maar dat is softwarematige finetuning). Verder is het bedoeld om onze veiligheid en die van anderen te verhogen, daar kan toch niets mis mee zijn???
 
Dat niet alleen: als je de gedachte doortrekt, dan is AP in Tesla’s zonder camera ineens gevaarlijk geworden…
Sinds de radar uit staat kan ie iig niet meer zonder buitencamera's.

Punt is dat er volgens de US te vaak niet opgelet wordt en Tesla verplichtingen opgelegd heeft gekregen dat beter te voorkomen. Balen maar niet het einde van de wereld zolang je ap nog uit mag zetten
 
Als je iets een drogreden noemt is dat niet heel erg neutraal, maar soit.
En daarom heb ik jou een paria genoemd? Ik had het niet eens over jou.
Ik probeerde redenen te zoeken waarom afplakken van de camera niet gelijk zou zijn aan het gebruiken van een gewichtje op het stuur.
Ik vond een reden, maar ook direct een tegenargument. Vandaar dat ik mijn eigen reden een drogreden vond.
 
Waar en onder welke omstandigheden heeft AP je al tientallen keren de vangrail in gestuurd?
In Nederland de gebruikelijke spitsstrook perikelen. Ik weet dat sommigen van mening zijn dat AP daar niet voor is gemaakt en dat het wel een heel bijzondere constructie is, daar ben ik het mee eens. Maar als AP geactiveerd kan worden, dan verwacht ik dat hij hier ook degelijk mee om kan gaan. Het lijkt mij vrij logisch dat als nagenoeg elke Tesla die daar op AP voorbij een correctie van de bestuurder krijgt dat Tesla wel eens achter zijn oren mag gaan krabben of daar AP niet bijtijds gedeactiveerd moet worden om ongelukken te voorkomen. Ik zet AP zelf bijtijds uit, maar ik vind het toch tricky voor nieuwe AP-gebruikers of de minder vaardige bestuurder.

In Nederland, maar met name in België: oude belijning die niet goed is weggepoetst, met name daar waar werkzaamheden zijn geweest. Grapjas over België daargelaten, want ook in Frankrijk en Duitsland al meegemaakt. Is an sich niet erg, kan gebeuren. Maar het heeft me meer dan eens verrast en dan ben ik blij dat ik het stuur dan toch goed vast heb op dat moment.
 
Last edited:
In Nederland de gebruikelijke spitstrook perikelen. Ik weet dat sommigen van mening zijn dat AP daar niet voor is gemaakt en dat het wel een heel bijzondere constructie is, daar ben ik het mee eens. Maar als AP geactiveerd kan worden, dan verwacht ik dat hij hier ook degelijk mee om kan gaan. Het lijkt mij vrij logisch dat als nagenoeg elke Tesla die daar op AP voorbij een correctie van de bestuurder krijgt dat Tesla wel eens achter zijn oren mag gaan krabben of daar AP niet bijtijds gedeactiveerd moet worden om ongelukken te voorkomen. Ik zet AP zelf bijtijds uit, maar ik vind het toch tricky voor nieuwe AP-gebruikers of de minder vaardige bestuurder.

In Nederland, maar met name in België: oude belijning die niet goed is weggepoetst, met name daar waar werkzaamheden zijn geweest. Grapjas over België daargelaten, want ook in Frankrijk en Duitsland al meegemaakt. Is an sich niet erg, kan gebeuren. Maar het heeft me meer dan eens verrast en dan ben ik blij dat ik het stuur dan toch goed vast heb op dat moment.
Dat van de spitsstrook dat weet je toch….. Als je dan tientallen keren de vangrail in wordt gestuurd dan zit je echt niet op te letten.
Het zou inderdaad beter zijn als de auto daar de spitsstrook volgt, maar na één keer weet je dat de auto de belijning volgt, en dat AP op dat soort plaatsen fout gaat. Het is mij pas één keer overkomen dat ikzelf het stuur moest overnemen en daarna wist ik het.
 
@Mars2020 Ik heb nog even wat aangestreept in mijn vorige bericht waar je misschien overheen gelezen hebt.

Onzin.

AP vereist dat de bestuurder ten alle tijden oplet, hetgeen betekent dat je A: je handen aan het stuur houdt (of je zelf alsnog oplet of niet buiten beschouwing gelaten), en B: je ogen op de weg houdt.

Een gewichtje aan het stuur dient enkel om de controle of je je handen aan het stuur houdt te omzeilen. Je kunt ook met een gewichtje aan het stuur je handen nog steeds aan het stuur houden.

Een sticker op de camera dient enkel om de controle of je je ogen op de weg houdt te omzeilen. Je kunt ook met een afgeplakte camera je ogen nog steeds op de weg houden.

Niks andersom, en niks onzuivere discussie.
Je vergeet daarbij dat het stuur een bedieningselement is van de wagen, de binnencamera niet. Vrij essentieel verschil m.i. en dat verschil geef ik aan.
 
Wat een discussies over het wel of niet veilig aan het rijden zijn bij een melding door die binnencamera.

Het enige punt dat dat het nu zo scherp is afgesteld is om in een rechtszaak hun gelijk te kunnen halen (of in ieder geval niet in het ongelijk worden gesteld). Er gaan al zoveel rechtszaken over de autopilot heeft het ongeluk veroorzaakt. Waarbij tesla moet aan kunnen tonen dat de auto pilot geen rare fratsen aan het uithalen was (dus werkte zoals dit zou moeten werken) en een 2e punt dat het de schuld van de bestuurder was, dat deze niet voldoende oplette. Nu is het heel makkelijk aan te tonen omdat deze lekker scherp staat afgesteld en nu kan tesla netjes in het logboek aantonen dat de bestuurder te weinig (volgens hun maatstaaf) aan het opletten was. Want dat staat netjes in het logboek. Kijk rechter, u heeft gelijk Tesla dat scheelt weer (in America) 200 miljoen dollar. (even gechargeerd natuurlijk).
 
  • Like
Reactions: JanG007