Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Een vergelijking met de iPhone was een veel logischere geweest. Daar staat ook zeer veel privacygevoelige data op, maar toch heeft Apple daar niet zomaar toegang toe. Sleutels worden opgeslagen in een secure enclave, maar bij Tesla staan die gewoon in het flash-geheugen (dat bleek wel toen de MCU1 moest worden vervangen). Er kan heel veel verbeterd worden qua privacy in Tesla's, maar de kopersgroep interesseert het geen moer en het komt Tesla wel goed uit. Als het ze uitkomt dan gebruiken ze de data om de eigenaar van de auto er mee om de oren te slaan. Heb jij het nodig om iets aan te tonen, dan kan je er niet bij.
Zelfs die vergelijking loopt spaak.

Ja alles staat lokaal op je iPhone, maar als je ook een iPad hebt en je wil je foto's op beide toestellen hebben, zal je echt wel via iCloud gaan.

Zelfde met Tesla: ja je kan remote access uit zetten, maar dan heb je niks aan je Tesla app want dan kan je app niet aan de gegevens van je Tesla.

Die gegevens van je Tesla worden overigens pas gedeeld wanneer je app (of een andere app die je via de API toegang geeft tot je account) contact opneemt met de API en de API je auto gaat bevragen.

Ja, Tesla spreekt met je af dat ze niet aan je camerabeelden van je auto geraken als je dat uit zet, maar natuurlijk, net zoals de gebruikersrechten van je antivirussoftware en backup-software, is dat afhankelijk van vertrouwen dat je leverancier zich aan de afspraken houdt.

Zoals je zelf aanvoelt, is er geen manier om Tesla de toegang tot jouw auto te ontzeggen, behalve als je alle remote access uit zet. Dat komt uit de architecturele keuze dat geen enkele Tesla bloot op het internet zet, maar zijn communicatie altijd via een beveiligd VPN doet tussen je auto en het Tesla moederschip. Je iPhone daarentegen is een computer die rechtstreeks op het internet is aangesloten als je via 3G/4G/5G verbonden bent.
 
Zelfs die vergelijking loopt spaak. Ja alles staat lokaal op je iPhone, maar als je ook een iPad hebt en je wil je foto's op beide toestellen hebben, zal je echt wel via iCloud gaan.
Ik kan er voor kiezen om de foto's niet te uploaden naar iCloud.

Voertuiggegevens worden enkel in de volgende situaties opgeslagen en gekoppeld aan het account (zie privacybeleid ):
  1. Als uw voertuig mogelijk onderhoud of reparatie nodig heeft of u als daar om een andere reden om vraagt
  2. Als er zich een veiligheidsvoorval voordoet (zoals een botsing van het voertuig, het activeren van een airbag of een noodstop)
  3. Als uw voertuig veiligheidsdiensten nodig heeft, zoals noodhulp of pechhulp
  4. Als uw voertuig een hardware- of softwareprobleem ondervindt dat kan worden geïnspecteerd en verholpen door middel van een toekomstige software-update of een andere oplossing
  5. Als u uw toestemming verleent of als er een andere juridische grondslag van toepassing is
Item 2, 3 en 5 zijn redelijk expliciet en geven geen reden dat Tesla zomaar je gegevens mag gebruiken. Maar item 1 en 4 is dat veel minder expliciet en zou Tesla bij een kleine storing dit al mogen doen. Ik heb het service-menu vaak geopend en er zijn best vaak kleine storingen. Volgens de privacy policy mag Tesla dan de gegevens al uitlezen.

Bij het proefproces van TeslaClaim werd de eiser door Tesla geconfronteerd met de telemetrie van zijn auto. Dit toonde Tesla aan met behulp van log-data van de auto, waarbij de rij-informatie werd vergeleken met dat van 12 willekeurige andere gebruikers van een Model S. Blijkbaar mocht Tesla hier gebruik van maken, omdt er een reparatie noodzakelijk was. Er zijn dus best vaak gevallen, waarbij Tesla die data wel opslaat. Dit is een duidelijk geval dat Tesla je garantie afwijst met de data die is gegenereerd door jouw auto.

Ik denk ook dat TeslaClaim bewust een MS heeft "mishandelt" om hun punt te maken. Ik begrijp dat Tesla hier tegenin heeft willen gaan, maar de waarde van dit proefproces is voor mij vooral dat Tesla vaker data opslaat dan ik had verwacht volgens hun privacybeleid.

Zelfde met Tesla: ja je kan remote access uit zetten, maar dan heb je niks aan je Tesla app want dan kan je app niet aan de gegevens van je Tesla.
Ik heb dit nooit uitgezet, omdat ik heb begrepen dat dan alle communicatie met Tesla is uitgeschakeld. Dan krijg je dus ook geen updates meer en zal er waarschijnlijk wel meer niet meer werken. Als ik bij mijn iPhone de iCloud synchronisatie uitzet, dan krijg ik gewoon updates en kan ik verder gewoon alle functionaliteit gebruiken. Bij Tesla is het alles of niets. Een pictogram in je scherm dat Tesla op dat moment telemetrie verzamelt van je auto zou het al een heel stuk transparanter maken. Of dat je ergens in je account kan inzien wanneer er telemetrie (gekoppeld aan je account) is verstuurd.

Die gegevens van je Tesla worden overigens pas gedeeld wanneer je app (of een andere app die je via de API toegang geeft tot je account) contact opneemt met de API en de API je auto gaat bevragen.
Voor reguliere zaken zal dat inderdaad zo zijn, maar Tesla kan ook mijn auto uitlezen zonder mijn toestemming (zie bovengenoemde privacybeleid). Daar ga ik ook nooit achterkomen dat het is gebeurd. De zaak van TeslaClaim toont dit duidelijk aan dat Tesla dit redelijjk ruim opvat.

Zoals je zelf aanvoelt, is er geen manier om Tesla de toegang tot jouw auto te ontzeggen, behalve als je alle remote access uit zet. Dat komt uit de architecturele keuze dat geen enkele Tesla bloot op het internet zet, maar zijn communicatie altijd via een beveiligd VPN doet tussen je auto en het Tesla moederschip. Je iPhone daarentegen is een computer die rechtstreeks op het internet is aangesloten als je via 3G/4G/5G verbonden bent.
Dat Tesla hun auto's enkel via VPN aan het internet hangt vind ik een begrijpelijke keuze (en lijkt me ook de meest logische). Daar heb ik ook geen problemen mee. Overigens loopt niet al het netwerkverkeer via hun servers, maar ik vermoed alleen communicatie m.b.t. de Tesla servers. Ook zullen alle ingaande poorten zijn afgesloten (mag ik hopen).

Ik ga er vanuit dat zaken als de browser, Spotify, YouTube gewoon rechtstreeks gaan. Dat zou anders best latency toevoegen en ook een (onnodige) extra belasting van de Tesla servers.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Neem maar mee dat ook Apple telemetrie van je telefoon kan bijhouden als je daarvoor kiest, en als je ze binnen brengt voor een garantiegeval ze ook alle opgeslagen telemetrie gaan lezen indien nodig.

Dat TeslaClaim daar op hun afgelaste Model X werden aangepakt vind ik terecht. Als ze er zelf geen toegang tot hadden, had ik wel via een soort discovery gevraagd om toegang te krijgen. Maar in dit geval waren het de vele service bezoeken waar daar al vermeld werd dat de auto buitensporige slijtlage had. En vergeet nooit dat bij een ticket systeem van een bedrijf er een veld is dat de klant kan zien, en een veld waarin de technici interne communicatie kunnen opslaan, wat de klant niet ziet.

De VPN van je Tesla is een split VPN: ingaand verkeer wordt niet toegestaan, behalve via de VPN tussen je auto en het moederschip. Buitengaand verkeer kan je wel selectief rechtstreeks laten verlopen, maar kan ook nog een risico inhouden.
 
En dan is het heel terecht dat we daar kritisch naar kijken en bedrijven/organisaties moeten voldoen aan een hoge standaard.
Ik snap ook werkelijk niet waarom er zoveel mensen blijkbaar tegen privacy zijn en doen alsof het er helemaal niet toe doet. Ik begrijp dat het sommige mensen niet persoonlijk raakt, maar waarom zou je Tesla zo verdedigen (of een willekeurige ander bedrijf)? Wees blij dat er mensen kritisch zijn en sommige zaken onder het vergrootglas leggen.

Wat mij betreft zou Tesla beter zijn best moeten doen voor Sentry mode, zodat er minder false positives zijn. En bijvoorbeeld standaard gezichten / kentekens moeten blurren tenzij jij aangeeft dat er echt sprake is van schade en ze overdraagt aan de politie die dan de beelden kan ontdoen van die blur.
Sentry is typisch zo'n voorbeeld waarbij privacy en bruikbaarheid eigenlijk niet samengaan. De functie is er eigenlijk om een inbreuk op de privacy te maken, maar wel eentje waarbij de gebruikers er zelf geen last van hebben (net als bij een slimme deurbel). Daarom zal de koper er vrijwel nooit een probleem mee hebben en degene die opgenomen wordt kan er niets aan doen. Alles wat de fabrikant er aan doet maakt het product minder praktisch en daarom zullen ze dit dan vaak ook niet doen. Daarom moet er wetgeving zijn van bovenaf om hier op in te grijpen.

Privacy by design is een goed iets.
Ja, maar privacy en veiligheid gaat vaak ten koste van gebruiksgemak en dat schuurt vaak. Hier hangt ook de hele straat vol met (privé camera's). Veel daarvan filmen ook de openbare weg. Aan de ene kant bent ik er niet blij mee, maar toen er wat was vernield in de buurt wisten we zo wel snel op te sporen wie hiervoor verantwoordelijk was. Ik denk er wel bewust over na, maar ben er zelf vrij hypocriet in. Overigens ben ik niet de enige. De politie vraagt ook vaak beelden op bij particulieren, omdat ze vermoeden dat een camera de publieke ruimte wel eens zou kunnen filmen.
 
Voor iedereen die zo begaan is met hun privacy…. Verkoop gewoon je Tesla of welke andere moderne auto dan ook en ga een auto uit de vorige eeuw rijden die niet on-line is.
Hoe je het ook wendt of keer, steeds meer merken zijn online en als je daar een probleem mee hebt dan moet je een andere keuze maken en je auto verkopen. Als je erin blijft rijden zal je moeten accepteren dat de fabrikant onder bepaalde omstandigheden toegang heeft tot je data.

Ook ik ben van mening dat privacy belangrijk is, maar je kunt er tegenwoordig niet altijd aan ontkomen dat er fabrikanten zijn die toegang hebben tot je data.
Ik denk dat bedrijven als Google en Meta grotere privacy schenders zijn dan Tesla.

Zoals eerder door anderen aangegeven wordt het wel tijd om een privacy draadje aan te maken……
 
  • Like
Reactions: P-47 and inactive
Paar dagen terug zo‘n 200 snelweg kilometers gereden, zowel binnen als buiten de Randstad. Conclusie: hoe drukker het verkeer, hoe meer binnencamera nags en vice versa. Op zich logisch en bij druk verkeer kwestie van beter opletten. Of de AP meer hulp nodig heeft met drukker verkeer, vraag ik me echter af.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Nogmaals, statistieken liegen nooit. Met AP is het aantal ongelukken een factor 4 lager dan zonder AP.
Maar daar hoef je mij toch niet voor in de gaten te houden?

Denk je overigens werkelijk dat Tesla zelf niet graag FSD gecertificeerd wil hebben in EU? Of zou het kunnen zijn dat de EU gewoon traag is en dat het nu eenmaal tijd kost om nieuwe systemen gecertificeerd te krijgen? Waarom zou Tesla dat zelf tegenwerken? Zodra FSD gecertificeerd is zullen meer mensen het aanschaffen, dus Tesla heeft er alle belang bij om dat te realiseren.
Natuurlijk kost het tijd. Maar Tesla is er zeer publiek en met erg high-profile al jarenlang mee bezig en wordt door europese merken afgetroefd. Dan kan ik niet tot de conclusie komen dat Tesla er echt vaart achter zet. Maar ondertussen wel vindt dat de bestuurder meer in de gaten gehouden moet worden... waarom? Je AP is toch zo goed? Waarom kan die bestuurder dan niet slapen?
En waarom wel in de gaten houden als je met AP rijdt terwijl als je dat niet doet dan kun je met zoveel mobieltjes spelen als je wil. Does not compute.
 
Maar ondertussen wel vindt dat de bestuurder meer in de gaten gehouden moet worden... waarom?
Dit is niet Tesla die dit wil, maar de overheid.
Je AP is toch zo goed?
Ja, maar niet feilloos.
En waarom wel in de gaten houden als je met AP rijdt terwijl als je dat niet doet dan kun je met zoveel mobieltjes spelen als je wil.
Omdat dat niet de verantwoordelijkheid is van Tesla en van de overheid die de veiligheid van AP bewaakt.

Maar zou wel nog een goed idee zijn.
 
Grote voorstander van privacy, camera afgeplakt ondertussen. Er is wel genoeg over geschreven denk ik nu zo (mensen zullen toch altijd in 2 kampen blijven vasthangen).

Iets anders:

Iemand ook opeens erg last van de automatische ruitenwissers na de holiday update?
Rij nu een dik jaar met een Model Y, voordien weinig problemen gehad. Soms gingen de ruitenwissers aan bij zonnig/stoffig weer, en soms gingen ze niet aan bij heel lichte neerslag. Nu echter... sinds deze update gaan ze gewoon praktisch altijd (veel) te traag bij regenweer!
Het regent pijpenstelen op de autosnelweg en die ruitenwissers gaan gewoon niet vooruit! Misschien stand "2" of "3" waar ze automatisch in belanden terwijl het liters op de voorruit gutst. Absoluut onveilig en oncomfortabel zo secondenlang niets zien tussen het vegen van de ruitenwissers.

Hopelijk wordt dit snel opgelost want constant zelf je ruitenwissersnelheden aan zitten passen is vreselijk irritant.
 
Grote voorstander van privacy, camera afgeplakt ondertussen. Er is wel genoeg over geschreven denk ik nu zo (mensen zullen toch altijd in 2 kampen blijven vasthangen).

Iets anders:

Iemand ook opeens erg last van de automatische ruitenwissers na de holiday update?
Rij nu een dik jaar met een Model Y, voordien weinig problemen gehad. Soms gingen de ruitenwissers aan bij zonnig/stoffig weer, en soms gingen ze niet aan bij heel lichte neerslag. Nu echter... sinds deze update gaan ze gewoon praktisch altijd (veel) te traag bij regenweer!
Het regent pijpenstelen op de autosnelweg en die ruitenwissers gaan gewoon niet vooruit! Misschien stand "2" of "3" waar ze automatisch in belanden terwijl het liters op de voorruit gutst. Absoluut onveilig en oncomfortabel zo secondenlang niets zien tussen het vegen van de ruitenwissers.

Hopelijk wordt dit snel opgelost want constant zelf je ruitenwissersnelheden aan zitten passen is vreselijk irritant.

Ja hier ook last van. Bij flinke regen staan ze vaak een standje te laag en ook gaan ze vaak te laat aan. Maar fijn dat ze uitgezet kunnen worden als de AP aan staat. Bij mij was het anders altijd in het donker met wissers aan en vaak ook bij andere droge condities.
 
  • Like
Reactions: job-lek