Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.20.*

This site may earn commission on affiliate links.
Je mist wat
Mag ik vragen wat dan precies? Ik rij sinds 2019 met FSD op m'n m3. Ik zat net op de A4 en dacht ik ga NOA weer een keer aanzetten, precies hetzelfde gedrag als jaren geleden. Op de rechterbaan met 104, langzaam rijdende vrachtwagen en weer tot het laatste moment wachten dus vertragen van 104 naar 80 en dan pas baanwisseling voorstellen. Met best weinig verkeer meerdere keren baanwisseling afbreken en natuurlijk de change lane to follow route die niet klopt.
Begrijp me goed, ik ben een Tesla fan, tsla aandeelhouder etc etc en geloof echt in de toekomst van het bedrijf en FSD maar de huidige versie die wij hier hebben vind ik persoonlijk onbruikbaar en meer een zeer grote irritatie bron dan toegevoegde waarde hebben. (ritje vandaag was op 2024.14.9)
 
Mag ik vragen wat dan precies? Ik rij sinds 2019 met FSD op m'n m3. Ik zat net op de A4 en dacht ik ga NOA weer een keer aanzetten, precies hetzelfde gedrag als jaren geleden. Op de rechterbaan met 104, langzaam rijdende vrachtwagen en weer tot het laatste moment wachten dus vertragen van 104 naar 80 en dan pas baanwisseling voorstellen. Met best weinig verkeer meerdere keren baanwisseling afbreken en natuurlijk de change lane to follow route die niet klopt.
Begrijp me goed, ik ben een Tesla fan, tsla aandeelhouder etc etc en geloof echt in de toekomst van het bedrijf en FSD maar de huidige versie die wij hier hebben vind ik persoonlijk onbruikbaar en meer een zeer grote irritatie bron dan toegevoegde waarde hebben. (ritje vandaag was op 2024.14.9)
pas op, je gaat antwoorden krijgen in de trand van "je moet ook je voet bij het stroompedaal houden om in te kunnen grijpen" of "zet zelf de strookwissel in" of meer van die Tesla FSD vergoelijking. Mijn stelling na 4+ jaar Tesla rijden (ok, dat is waar alleen standaard AP): binnen het kikkerlandje Nederland heeft die goedbedoelde poging van Tesla voor mij nul meerwaarde. Ik ben meer aandacht kwijt met het 'bijstaan' van de AP dan gewoon ouderwets zelf rijden.
Begrijp me goed, m'n Y is al besteld en komt later dit jaar, maar het AP-deel voegt niets toe aan de verder geweldige rijervaring.
 
  • Like
Reactions: SuperPluis
Mag ik vragen wat dan precies? Ik rij sinds 2019 met FSD op m'n m3. Ik zat net op de A4 en dacht ik ga NOA weer een keer aanzetten, precies hetzelfde gedrag als jaren geleden. Op de rechterbaan met 104, langzaam rijdende vrachtwagen en weer tot het laatste moment wachten dus vertragen van 104 naar 80 en dan pas baanwisseling voorstellen. Met best weinig verkeer meerdere keren baanwisseling afbreken en natuurlijk de change lane to follow route die niet klopt.
Begrijp me goed, ik ben een Tesla fan, tsla aandeelhouder etc etc en geloof echt in de toekomst van het bedrijf en FSD maar de huidige versie die wij hier hebben vind ik persoonlijk onbruikbaar en meer een zeer grote irritatie bron dan toegevoegde waarde hebben. (ritje vandaag was op 2024.14.9)
Het ging over AP. Niet over NOA. Bij NOA heb je gelijk. Werkt totaal niet. Je rijdt altijd te lang op het verkeerde vak en gaat 2 km voor de afrit nog eens achter de vrachtwagens hangen aan 90km/u. Staat bij mij altijd uit.
AP daarentegen is een zegen. Zorgt voor extra veiligheid en minder vermoeiend rijden.
 
Headlights adapt for curves (US, CA, MX, PR, KR)

Ik denk dat ze daar de matrix in z'n geheel nog moeten activeren daar, in de 2e regel staat wat er voor iedereen met matrix lampen interessant kan zijn buiten deze landen.

1717536256443.png
 
  • Like
Reactions: Niek
Het ging over AP. Niet over NOA. Bij NOA heb je gelijk. Werkt totaal niet. Je rijdt altijd te lang op het verkeerde vak en gaat 2 km voor de afrit nog eens achter de vrachtwagens hangen aan 90km/u. Staat bij mij altijd uit.
AP daarentegen is een zegen. Zorgt voor extra veiligheid en minder vermoeiend rijden.
Duidelijk Phil,
Ik was voor de corona crisis ook een veelgebruiker (heen en weer naar Parijs) en voor de lange ritjes was het wel een uitkomst.
Laten we hopen dat de highway stack uit de US snel naar ons komt zodat we eindelijk kunnen genieten waar we al die jaren al voor betaald hebben.

Het voordeel van de standaard AP kan ik wel begrijpen op een lege snelweg waar je geen baanwisseling nodig hebt, ander moet je alsnog elke keer de AP afzetten om in te halen.

ps. ik wacht nog even met de Y tot de juniper versie er is :)
 
Het voordeel van de standaard AP kan ik wel begrijpen op een lege snelweg waar je geen baanwisseling nodig hebt, ander moet je alsnog elke keer de AP afzetten om in te halen.
Ik gebruik AP overal waar hij het toelaat
Ik help inderdaad manueel en ‘pedueel’ waar het nodig is.
Uitzetten als een inhaalmanoeuvre niet lukt, is geen extra effort, het gaat vanzelf als je het stuur door de weerstand draait om in te halen. Veelal probeer ik zelfs niet meer automatisch als ik weet dat het niet zal lukken (=meestal in ons druk verkeer).
Aanzetten is zo een automatisme geworden dat het ook niet als een last aangevoeld wordt. Mijn rechter stalk is het meest gebruikte onderdeel van mijn wagen.
De veiligheid die je van AP in ruil terug krijgt en de daar uit voortvloeiende ontspanning, wil ik niet meer missen. Als ik nu zelf rij voel ik mij niet meer op mijn gemak.
 
Uitzetten als een inhaalmanoeuvre niet lukt, is geen extra effort, het gaat vanzelf als je het stuur door de weerstand draait om in te halen.
Zelfs dat hoeft niet. Gewoon je richtingaanwijzer aantikken is voor 95% voldoende. Bij die 5% dat het stuur niet wil "loskomen", duw je de richtingaanwijzer gewoon door zijn weerstand en schakelt AP uit. Ik rijd voor 80% op AP en het is zo een automatisme geworden dat ik niet inzie waarom ik EAP zou willen. Over FSD praat ik niet omdat dit gewoon een optie is voor betatesters...
 
Zelfs dat hoeft niet. Gewoon je richtingaanwijzer aantikken is voor 95% voldoende. Bij die 5% dat het stuur niet wil "loskomen", duw je de richtingaanwijzer gewoon door zijn weerstand en schakelt AP uit. Ik rijd voor 80% op AP en het is zo een automatisme geworden dat ik niet inzie waarom ik EAP zou willen. Over FSD praat ik niet omdat dit gewoon een optie is voor betatesters...
Dit bedoel je:

M3 autosteer HW2.5 on Vimeo
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik rijd voor 80% op AP en het is zo een automatisme geworden dat ik niet inzie waarom ik EAP zou willen.
Ik geef je geen ongelijk. Ik heb wel EAP, maar vraag mij sterk af of het de investering waard was. FSD momenteel al zeker niet, al kan je daarvoor nog teren op de belofte dat de wagen ooit volledig zelf zal rijden.
Ik vraag mij af wat er met EAP gebeurt als de VS versie van FSD geïnstalleerd wordt. Ik verwacht weinig verbetering.
 
En met een commander van enhauto wordt AP weer automatisch geactiveerd na een baanwissel. Ik heb dit en vind dit perfect!

Fijn dat u tevreden bent, maar zelf hou ik niet van add-ons die niet door Tesla zelf uitgebracht of ondersteund worden. Bij een volgende update kan je "commander" zomaar een mooie lichtorgel zijn, zonder meer...
 
Zelfs dat hoeft niet. Gewoon je richtingaanwijzer aantikken is voor 95% voldoende. Bij die 5% dat het stuur niet wil "loskomen", duw je de richtingaanwijzer gewoon door zijn weerstand en schakelt AP uit. Ik rijd voor 80% op AP en het is zo een automatisme geworden dat ik niet inzie waarom ik EAP zou willen. Over FSD praat ik niet omdat dit gewoon een optie is voor betatesters...
begrijp ik niet. Met AP kan ik de richtingaanwijzer aanzetten en wachten tot ik een ons weeg, maar de auto gaat echt niet vanzelf naar de andere baan. Dus ik moet altijd stuur draaien en dan schakelt autosteer uit en blijft cruise control over. Dus die 95% begrijp ik niet. 0% wel.
 
begrijp ik niet. Met AP kan ik de richtingaanwijzer aanzetten en wachten tot ik een ons weeg, maar de auto gaat echt niet vanzelf naar de andere baan. Dus ik moet altijd stuur draaien en dan schakelt autosteer uit en blijft cruise control over. Dus die 95% begrijp ik niet. 0% wel.
De auto gaat ook niet vanzelf naar de andere baan met AP. Echter als je AP aan staat en je wil van baan veranderen kan je met je rechter hendel (omhoog) de AP uitzetten of met je linker hendel je knipperlicht aanzetten. Bij mij als ik mijn richtingaanwijzer aanzet (1e / zachte beweging) dan duurt het even voordat hij uit gaat, maar soms ook niet. Echter als ik mijn richtingaanwijzer doordruk (dus verder naar boven of beneden druk) dan gaat hij redelijk snel uit (binnen 0 a 2 seconden). Voordeel vind ik dat mijn cruise controle dan aan blijft (bij rechter hendel AP uitzetten dan niet.). Daarna kan je van baan verwisselen zonder dat je hem erdoorheen moet drukken. Vind ik wat soepeler voelen.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Stalkless for the win again.
100% garantie (tot dusver) dat AP automatisch uitschakelt (+TACC blijft actief) wanneer je richting aangeeft. Zonder stalk geen last van zacht of hard doorduwen van een stalk. De wagen is intelligent genoeg om de richtingaanwijzer op het juiste moment uit te schakelen.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Lees nog eens mijn antwoord en kijk eens naar het voorbeeldfilmpje can @ScoopT
Als je het dan nog niet begrijpt probeer ik het nog eens uit te leggen 😁
nogmaals gelezen en ja een zin in mijn antwoord was onterecht: niemand beweerde dat met AP aan na een druk op de richtingstalk de auto vanzelf van strook wisselt (duuuh het is immers geen EAP). Maar m'n punt blijft staan: Als ik de linker stalk aantik of tot de aanslag druk met AP actief, heb ik nooit gemerkt dat de het zelfstuurdeel van AP vanzelf stopt. Ik moet altijd het stuur draaien, dan pas klinkt er 1x dong en blijft ACC over.
 
Bij mij als ik mijn richtingaanwijzer aanzet (1e / zachte beweging) dan duurt het even voordat hij uit gaat, maar soms ook niet.
Ik heb al gemerkt dat wanneer er nog een wagen naast je rijdt (dode hoek) hij wacht tot het gevaar geweken is. Of als je een afrit wil nemen en er nog een volle witte lijn is, hij wacht tot deze overgaat in een stippellijn. En dat vindt ik wel een correct gedrag.