Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volkswagen ID.3

This site may earn commission on affiliate links.
De Nissan Leaf vinden ze nog een stuk beter. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Mooi dat er steeds meer keus is.
Topgear is het er duidelijk over eens dat de BMW I3 door VW als uitgangspunt is genomen. Treurig dat een concern als Volkswagen niet zelf iets truttigs kon bedenken met Transporter genen zoals de Taycan met retrovelgen. Misschien komen ze nog met een bicolor uitvoering?
 
De Nissan Leaf vinden ze nog een stuk beter. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Mooi dat er steeds meer keus is.
Gek eigenlijk want ik vond de Leaf ernstig tekort schieten qua interieur toen ik er enkele jaren geleden naar keek. Vooral de beperkte instelmogelijkheden van de bestuurdersstoel en stuur vond ik maar niks.
 
  • Like
Reactions: horta
Er zijn zeker nog wat problemen die moeten opgelost worden bij de iD3. En ja, VW heeft zeker enkele eigenaardige beslissingen genomen (de 'long range" iD3 zal een vierzitter zijn en zou ook niet met panoramisch dak en fietsdrager kunnen uitgerust worden...)

Maar wanneer ik deze "mid range' iD3 1ST MAX configureer, kom ik uit op een prijs van 38700 EUR. Dat is voor een wagen met een accu-capaciteit van 58 kWh, eentje waarmee de man in de test hierboven tegen een effectief gemiddelde snelheid van 119 km/h meer dan 250 km op één lading kan afleggen.
Er is geen enkele EV die goedkoper is met een vergelijkbaar bereik.
  • Je vind een vergelijkbare range op de Nissan Leaf 60 kWh, maar die kost 44000 EUR.
  • Zelfs een Peugeot 208 en een Renault Zoë met vergelijkbare uitrusting kosten 35000 EUR (als je de Zoë met accu koopt), en die zijn een pak kleiner en hebben veel beperkter bereik. Wanneer je de Peugeot 208 in basisversie koopt kan je die voor 30kEUR kopen, maar dan is hij qua uitrusting helemaal niet vergelijkbaar (en moet je het onder meer doen met een 7kW interne lader, zonder zetelverwarming, zonder navigatie,...)
  • Bij Hyundai heb je voor die prijs een Ioniq met een accu-pakket van 38kWh.
  • Vergeet niet dat deze wagen in vergelijking met een Tesla Model 3 standard range plus 10-12 kEUR goedkoper is...

Je gaat bij enkele van de wagens die ik hierboven citeer zeker wat korting kunnen begingen, maar dan nog blijft de ID3 een uitermate competitief geprijsd voertuig, voldoende ruim van binnen ,... Deze gaat gewoon zeer goed verkopen. Het zou me niet verbazen wanneer deze de meest verkochte EV in Europa wordt.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: NielsA and Dan84
Er is geen enkele EV die goedkoper is met een vergelijkbaar bereik.
  • Zelfs een Peugeot 208 en een Renault Zoë met vergelijkbare uitrusting kosten 35000 EUR (als je de Zoë met accu koopt), en die zijn een pak kleiner en hebben veel beperkter bereik.
Ik denk dat je een vergelijkbaar uitgeruste Zoë wel degelijk kan vergelijken - inderdaad kleiner, maar wsl ook efficienter (want kleiner en wel erg aerodynamisch) - dus met een vergelijkbare range. In elk geval is 250 km snelweg zelfs diep in de winter goed te doen (uit eigen ervaring)
 
"Im auto-motor-und-sport-Test inklusive Autobahn- und Stadtfahrten ergibt sich dagegen ein Testdurchschnitt von 23,2 kWh/100 km"

232 Wh/km ?!
Dan doet mijn veel grotere Model X 90D dit na 112.000km met all-time-gemiddelde van 227 Wh/km een stuk beter. Tesla, Vorsprung durch Technik.

Een Duitser die vandaag zijn ID.3 is gaan afhalen kwam op de autostrade aan 18.8 kWh/100 km bij een gemiddelde snelheid van 102 km/h. Dat is dus niet zo slecht. Vraag is wat er anders is in die ene test natuurlijk..