Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Gisteravond op een langere (30min+) snelwegrit voor de derde keer hetzelfde fenomeen ervaren.. rijdend rond 130/135km/h begint ineens het stuur te trillen en komt er een brom uit het vooronder (S60D, nog geen 10.000km).. als de snelheid afneemt nemen de brom en trillingen af...
Als de auto een nachtje stil heeft gestaan heb ik de volgende dag nergens last van.. vanmorgen 130km/h gereden zonder trillingen. Meer mensen met dit euvel?
Zeer irritant en doet nogal afbreuk aan het premium gevoel.
Ook het SeC maar eens inlichten..
 
Als de fan op vrij hoge snelheid draait kun je dat ook in het stuur voelen en dat kan een vrij hard brommend geluid maken. Misschien dat dat het is, maar het lijkt mij wel tamelijk vroeg bij die snelheid en deze temperatuur. Ik heb het wel eens in hartje zomer gehad in Duitsland (dus hogere snelheden) en als je dan gaat Superchargen.

Als je het tijdstip weet kun je altijd Tesla eens bellen met de vraag of zij iets kunnen zien in de logs (of beter nog, bellen op het moment dat het gebeurt). 24/7 support van hen is echt heel goed, gewoon gebruik van maken, is ook beter voor de premium beleving ;)
 
  • Informative
Reactions: Chief
Gisteravond op een langere (30min+) snelwegrit voor de derde keer hetzelfde fenomeen ervaren.. rijdend rond 130/135km/h begint ineens het stuur te trillen en komt er een brom uit het vooronder (S60D, nog geen 10.000km).. als de snelheid afneemt nemen de brom en trillingen af...
Als de auto een nachtje stil heeft gestaan heb ik de volgende dag nergens last van.. vanmorgen 130km/h gereden zonder trillingen. Meer mensen met dit euvel?
Zeer irritant en doet nogal afbreuk aan het premium gevoel.
Ook het SeC maar eens inlichten..

Dit is vast wat er mis is:
Vibration In Steering Wheel

Had dit probleem ook (MS facelift) - heb deze US thread aan Tesla gemaild en een proefritje met n monteur gemaakt. Hij geloofde eerst niet zo in het verhaal...niettemin zijn de aanpassingen uit de thread gemaakt, probleem verholpen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Gisteravond op een langere (30min+) snelwegrit voor de derde keer hetzelfde fenomeen ervaren.. rijdend rond 130/135km/h begint ineens het stuur te trillen en komt er een brom uit het vooronder (S60D, nog geen 10.000km).. als de snelheid afneemt nemen de brom en trillingen af...
Als de auto een nachtje stil heeft gestaan heb ik de volgende dag nergens last van.. vanmorgen 130km/h gereden zonder trillingen. Meer mensen met dit euvel?
Zeer irritant en doet nogal afbreuk aan het premium gevoel.
Ook het SeC maar eens inlichten..
Ik heb zoiets gehad maar dat kwam door de Airco pomp. Ik was toen in Italie en daar was het (gelukkig) heel warm. Als de auto "koud" was geen probleem maar hoe langer de airco pomp aanstond hoe harder het getril. Het resetten van de auto, de 2 wieltjes op het stuur indrukken, verhielp het probleem kort stondig. Uiteindelijk heeft Tesla heel het airco gedeelte vervangen en dat verhielp het issue. Probeer eens een reset om het moment dat je het hebt.
 
  • Like
Reactions: Joostdz
Mijn pano dak begint te kraken op elke weg die niet de A2 tussen Utrecht en Amsterdam heet. Volgens mij een bekende kwaal. Lost tesla dat zonder morren voor je op?

Inderdaad een bekende kwaal. Bij mij nu al twee keer zonder morren "opgelost". Nou ben ik niet zo onder de indruk van dat "oplossen" bij Tesla want meestal mag ik toch nog een keer terug omdat het toch niet opgelost was, of het probleem is "opgelost" door een nieuw probleem te creëren. Heb een 85D van Augustus 2015, nu 60k km gereden en begin langzaam het gevoel te krijgen dat ik van het één in het ander ga vallen. Hoop dat de bouwkwaliteit van een evt volgende Tesla beduidend beter is....
 
Vreemd toch hoe dat kan verschillen per auto. Ik heb een S (met panodak) van december 2015 met inmiddels 60.000km en heb, op een gekrast raampje door een fout afgestelde handgreep na, nog nooit ook maar enig probleem gehad. Ik begin bijna te vrezen dat de problemen bij mij zich allemaal gaan manifesteren als de garantie afloopt binnen 20.000km...
 
Ik weet niet of dit het goede draadje is, maar kwam het beste overeen...

Afgelopen week heeft mijn s een 100.000 buurt gehad, en de kosten zijn een kleine 3500,- (incl BTW)...:( nu moet ik er wel bij zeggen dat de verwarming kapot was en dit 2400,- kost (ex BTW). Volgens tesla was er een zekering gesprongen in de DC-DC convertor en moest deze vervangen worden. (2200,- voor de convertor, 200,- labour). De labour zou ik als coulance niet hoeven te betalen, maar staat gewoon op de factuur :eek:.

Is het terecht als ik zeg dat een DC-DC convertor van 2200,- veeeeel te duur is? Ik zou zeggen 1000,- is toch wel max als ik op internet een beetje google.
 
Ik weet niet of dit het goede draadje is, maar kwam het beste overeen...

Afgelopen week heeft mijn s een 100.000 buurt gehad, en de kosten zijn een kleine 3500,- (incl BTW)...:( nu moet ik er wel bij zeggen dat de verwarming kapot was en dit 2400,- kost (ex BTW). Volgens tesla was er een zekering gesprongen in de DC-DC convertor en moest deze vervangen worden. (2200,- voor de convertor, 200,- labour). De labour zou ik als coulance niet hoeven te betalen, maar staat gewoon op de factuur :eek:.

Is het terecht als ik zeg dat een DC-DC convertor van 2200,- veeeeel te duur is? Ik zou zeggen 1000,- is toch wel max als ik op internet een beetje google.
Ik ging er niets van zeggen, maar bij mij heeft de compressor van de HVAC ook een zekering laten springen in de DC-DC convertor. De zekering zelf niet meer leverbaar, dus een nieuwe convertor. Ik heb de werkuren niet hoeven te betalen, dus toch maar eens checken met het SeC.

Een dure zekering wel. Doet me wat twijfelen of mijn idee van 10 jaar met mijn Model S te rijden wel een haalbaar idee is. Als bepaalde kleinere stukken niet meer leverbaar worden en daardoor grotere kosten komen omdat ineens iets groter moet vervangen worden. Voer tot nadenken...

Maar het blijft voor 100% zeker een Tesla
 
Last edited:
Ik ging er niets van zeggen, maar bij mij heeft de compressor van de HVAC ook een zekering laten springen in de DC-DC convertor. De zekering zelf niet meer leverbaar, dus een nieuwe convertor. Ik heb de werkuren niet hoeven te betalen, dus toch maar eens checken met het SeC.

Een dure zekering wel. Doet me wat twijfelen of mijn idee van 10 jaar met mijn Model S te rijden wel een haalbaar idee is. Als bepaalde kleinere stukken niet meer leverbaar worden en daardoor grotere kosten komen omdat ineens iets groter moet vervangen worden. Voer tot nadenken...

Maar het blijft voor 100% zeker een Tesla

Gaat hier het conformiteit-beginsel niet op?
Ik heb geen verstand van DC-DC convertoren, maar een levensduur van 3 jaar lijkt me toch kort...
 
Gaat hier het conformiteit-beginsel niet op?
Ik heb geen verstand van DC-DC convertoren, maar een levensduur van 3 jaar lijkt me toch kort...

Het gaat er in mijn geval over dat de DC-DC convertor eigenlijk nog werkte, maar moest vervangen worden omdat een zekering niet meer leverbaar was voor dat oude type.

Geen idee of het conformiteit beginsel hiervan op toepassing zou kunnen zijn. Met 136.000 km valt hij buiten de garantie.
 
Het gaat er in mijn geval over dat de DC-DC convertor eigenlijk nog werkte, maar moest vervangen worden omdat een zekering niet meer leverbaar was voor dat oude type.

Geen idee of het conformiteit beginsel hiervan op toepassing zou kunnen zijn. Met 136.000 km valt hij buiten de garantie.

Bij mij was de exacte omschrijving: "DCDC Converter - 1st Generation a fuse was blown inside the DC/DC Converter. replaced the DC/DC converter"

Nu weet ik niet of de fuse/zekering niet vervangen kan worden... maar goed, dit kan zo zijn. Volgens het conformiteitsbeginsel:

Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, kan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
  1. <snip>
  2. <snip>
  3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur (gebruiksduurverwachting) worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Aangezien 2200,- exBTW voor een DC-DC omvormer, naar mijn mening belachelijk hoog is, kan ik mij dus beroepen op dit beginsel.

Kijk, ik ben niet te beroerd om buiten de garantie te betalen voor een onderdeel dat kapot is, maar dan moet het wel schappelijk zijn. Je kan zeggen, het is een premium auto, prima, dan verwacht is ook premium onderdelen.... en die gaan niet kapot na 3 jaar...

Klopt mijn stelling?
 
Bij mij was de exacte omschrijving: "DCDC Converter - 1st Generation a fuse was blown inside the DC/DC Converter. replaced the DC/DC converter"

Nu weet ik niet of de fuse/zekering niet vervangen kan worden... maar goed, dit kan zo zijn. Volgens het conformiteitsbeginsel:

Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, kan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
  1. <snip>
  2. <snip>
  3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur (gebruiksduurverwachting) worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Aangezien 2200,- exBTW voor een DC-DC omvormer, naar mijn mening belachelijk hoog is, kan ik mij dus beroepen op dit beginsel.

Kijk, ik ben niet te beroerd om buiten de garantie te betalen voor een onderdeel dat kapot is, maar dan moet het wel schappelijk zijn. Je kan zeggen, het is een premium auto, prima, dan verwacht is ook premium onderdelen.... en die gaan niet kapot na 3 jaar...

Klopt mijn stelling?

Ik zou zeggen...JA. Dat een zekering niet meer te krijgen is, kan natuurlijk nooit jouw probleem worden. Dat is voor risico van Tesla. Kan me niet voorstellen dat dit als "overmacht" kan gelden. Je mag dus best een beter voorstel van Tesla verwachten. Je mag verwachten dat een HVAC langer zonder storingen werkt dan 3 jaar en die hoeveelheid kilometers. Zeker wanneer de storing niets te maken heeft met intensief/verkeerd gebruik, normale slijtage of gebrek aan onderhoud.
 
Ik zou zeggen...JA. Dat een zekering niet meer te krijgen is, kan natuurlijk nooit jouw probleem worden. Dat is voor risico van Tesla. Kan me niet voorstellen dat dit als "overmacht" kan gelden. Je mag dus best een beter voorstel van Tesla verwachten. Je mag verwachten dat een HVAC langer zonder storingen werkt dan 3 jaar en die hoeveelheid kilometers. Zeker wanneer de storing niets te maken heeft met intensief/verkeerd gebruik, normale slijtage of gebrek aan onderhoud.
Ik schat in dat de rechter het conformiteitsbeginsel hier wel eens zou kunnen toepassen. Een onderdeel van een auto dat dergelijke kosten met zich meebrengt is simpelweg niet goed ontworpen. Er zijn al meerdere forumleden met deze reparatie geconfronteerd. Het is dus niet een zeldzaam pechgeval.
Ik meen dat er leden, in ieder geval één, van het forum zijn die de discussie met Tesla over precies deze reparatie, succesvol zijn aangegaan. Als het mij zou overkomen zou ik in elk geval na 3 jaar een fifty-fifty deal over de totale reparatiekosten eisen. Als Tesla dit niet zou honoreren, dan zou ik voor 100% vergoeding door Tesla naar de rechter gaan.
 
Aangaande het DC-DC zekering verhaal. Niet alleen het non-conformiteitsbeginsel kan hier spelen maar ook het redelijkheid en billijkheid artikel. Dit wetsartikel bepaald dat op de overeenkomst een redelijke termijn moet zijn dat de zaken voortvloeien uit de koopovereenkomst nageleefd kunnen worden. Hier valt ook onder een redelijke termijn van het beschikbaar houden van onderdelen ter reparatie of vervanging van. Ook al zou het buiten garantie oid vallen, dan nog moet het onderdeel beschikbaar zijn of een vergelijkbaar onderdeel voor dezelfde prijs. In dit geval betreft het een onderdeel waarvan zij niet meer alles hebben om het te repareren.Tevens is het een onderdeel welke essentieel voor de werking van het voertuig is, dus er ontstaat tevens een afhankelijkheid waarbij je als een partij van de overeenkomst onevenredig in het nadeel komt te staan. Dan kom je in een nog ander interessant juridisch gebied. Met name om dit soort zaken te voorkomen is er in de autoindustrie afgesproken om minstens 10 jaar na levering van een onderdeel of een product waar dit onderdeel voor het laats in gebruikt is om te garanderen dat dit onderdeel op voorraad zal zijn of vervangbaar door een vergelijkbaar of beter product. Indien dit verbeterde product hoger geprijsd is dan een redelijke verhoging anders dan inflatie of aantoonbare vooruitgang (denk hierbij aan het upgraden van een 11 naar 22kWh lader) waardoor de dagwaarde van het voertuig aanzienlijk zal stijgen mag de gebruiker nimmer hier de dupe van worden. Er is hierover nog wel een volledig A4tje over te schrijven maar de conclusie is dat je mag verwachten dat je niet meer kosten zou mogen maken dan als je hem had laten repareren toen het onderdeel nog wel voorradig was.
 
Om het nog maar een beetje extra te compliceren, zijn er ook nog de ontwerpkeuzes die Tesla maakt voor het niveau van (L)LRU van onderdelen. (lower line-replaceable unit) Daarbij wordt een afweging gemaakt tussen de prijs/omvang van een te vervangen component en de arbeid nodig voor het vervangen. Dit lijkt me bijvoorbeeld het geval voor het verwarmingselement c.q. zekeringetje in de interieurverwarming. De prijs van het element/zekeringetje is klein, maar de inspanning voor het refurbishen van de totale verwarmingseenheid groot. Dus zou er zo maar gekozen kunnen worden voor het vervangen van de hele eenheid, zeker als de klant de kosten daarvan draagt. Hier speelt uiteraard ook de door @pvh genoemde billijkheid en redelijkheid een rol.
Een ander voorbeeld was een losgekomen schakelaar voor het bedienen van de achterruit van een Model X. Dat werd (voor garantie) opgelost door het vervangen van de complete binnenkant van de B-pilaar.
 
Bij mij was de exacte omschrijving: "DCDC Converter - 1st Generation a fuse was blown inside the DC/DC Converter. replaced the DC/DC converter"

Nu weet ik niet of de fuse/zekering niet vervangen kan worden... maar goed, dit kan zo zijn. Volgens het conformiteitsbeginsel:

Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, kan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
  1. <snip>
  2. <snip>
  3. Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur (gebruiksduurverwachting) worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Aangezien 2200,- exBTW voor een DC-DC omvormer, naar mijn mening belachelijk hoog is, kan ik mij dus beroepen op dit beginsel.

Kijk, ik ben niet te beroerd om buiten de garantie te betalen voor een onderdeel dat kapot is, maar dan moet het wel schappelijk zijn. Je kan zeggen, het is een premium auto, prima, dan verwacht is ook premium onderdelen.... en die gaan niet kapot na 3 jaar...

Klopt mijn stelling?

Alles is netjes en naar mijn (meer dan) volle tevredenheid opgelost na een mailtje en een telefoongesprek.

Kijk zo kan het ook :). Bij een 'collega' van mij ging dit niet zo, bij DSG versnellingsbak problemen na 35.000km... dit was bij de VAG (VW Audi groep)....:(