Zoals gezegd, het sommetje verschilt per persoon. Stel, ik kocht geen S (2013) maar een Dodge Caliber (2013):
aanschaf: 25.000 euro
7 jaar mrb = 12.000 euro
450.000 km 1:12 = 37.500 liter = 50.000 euro
marktwaarde: 2.000 euro
Totaal: 85.000 euro
Model S:
aanschaf: 90.000 euro
7 jaar mrb: nihil
450.000 km = 85.000 kWh = 15.000 euro
marktwaarde: 25.000 euro
Totaal: 80.000 euro
Onderhoud maakt het verschil nog groter.
Verschil op verjaardagen: in het ene geval een gesprek over sjoemeldiesels (Caliber motor stamt van VW), in het andere geval, enfin, dat is bekend.
(rekenfoutjes meteen aangepast in quote)
Toch moet je hierbij wel zeggen dat niet iedereen 60k+ per jaar rijdt.
Ik heb het er wel eens met mijn pa over gehad om een Tesla te kopen, maar zodra ik over de prijs begin is zijn standaard antwoord "weet je wel hoeveel liter benzine ik daarvoor kan kopen!?" en "een Audi A8 ga en wil ik toch ook niet betalen, dus een Tesla ook niet".
Ergens ben ik tegelijkertijd wel blij dat juist de mensen die het meeste rijden ook het meeste voordeel pakken, dit zorgt er indirect toch voor dat het (verhoudingsgewijs) handjevol Tesla's op de wereld een grotere invloed hebben dan je in eerste instantie zou verwachten.
Ik zit recent wel eens te denken; zolang de hoeveelheid accu's de grootste bottleneck zijn in het hele elektrisch rijden verhaal is het misschien helemaal niet zo'n gek idee om een 50kWh Model S met een klein generatortje te maken (voor het geval dat) ipv een 100kWh Model S.
Op die manier rijd je eigenlijk nagenoeg altijd 100% elektrisch, heb je de ook alle voordelen van elektrisch rijden ten opzichte van benzine/diesel (geen versnellingsbak, wel snel optrekken, veel kracht, betrouwbaar, energie terugwinnen bij het remmen of dalen) en heb je toch een lange range (tot +-300km? elektrisch en door de generator sowieso verder dan de echte diesel/benzine).
De generator kan (in tegenstelling tot bij een gewone auto) nonstop op hetzelfde aantal toeren blijven draaien (dus ook voor het stoplicht, in de file, in de stad, bij het snel optrekken, tijdens het 100km/h rijden enz.) en zal zodoende erg zuinig en betrouwbaar blijven, echt te lijden heeft het nooit want iets speciaals doen hoeft het nooit. Zelfs op de snelweg gebruik je gemiddeld genomen over langere tijd niet meer dan 25pk en meer dan dat hoeft dit motortje dus ook nooit te leveren. Een dergelijk klein 25pk motortje is relatief snel op ideale temperatuur (in de winter) in tegenstelling tot de 200pk motoren die tegenwoordig vaak in moderne diesels/benzine auto's zit, dergelijke motoren kunnen vaak minder goed tegen korte ritjes omdat ze hun ideale bedrijfstemperatuur dan simpelweg niet bereiken.
Overigens wordt in mijn geschetste idee het motortje in principe sowieso toch al alleen op (hele) lange ritten van 300km+ gebruikt en zo vaak doen de gemiddelde Nederlander die niet.
Doordat de Tesla's minder accu krijgen zal de accu zelf efficiënter benut worden. 2 Tesla's met 50kWh verslijten de accu's sneller dan 1 Tesla met 100kWh. Met andere woorden, de (voorlopig gelimiteerde) hoeveelheid accu's die de wereld heeft worden efficiënter/vaker benut. Met andere woorden, er wordt meer CO2 bespaard omdat er meer elektrisch gereden wordt omdat er 2 keer zoveel Tesla's komen met dezelfde hoeveelheid accu's.
Een ander leuk voordeel is dat je de generator weer uit kunt zetten 100km voordat je thuis bent omdat je dan toch weer genoeg accu range hebt en mocht je het onverwacht toch niet halen is een simpele druk op de knop voldoende om een hoop leed en stress te besparen, range anxiety bestaat eigenlijk niet meer. Een ander voordeel is dat de straat (/je huis) gemiddeld minder elektra nodig heeft om s'nachts de accu weer te vullen (met een gewoon stopcontact kost dit bij 100kWh rustig 30 uur en bij 50kWh nog maar de helft, zelfs als de accu helemaal leeg is).
Het interessantste in dit verhaal is dat ook het generatortje in principe optimaal benut wordt, zodoende wordt hij heel zuinig en wordt er efficiënt elektra opwekt, ook kan de warmte benut worden (in de winter), hoeft het geen hoge toeren te halen, draait het nooit voor niets, het hoeft geen toeren te draaien om op te trekken (want dat gebeurd toch elektrisch), schakelen hoeft niet, eigenlijk hoeft het alleen maar stabiel te draaien en zo de accu te vullen terwijl deze aan de andere kant weer geleegd wordt. Eigenlijk doet het motortje precies het enige waar een benzine/diesel motortje wel goed in is, heel lang achter elkaar hetzelfde aantal toeren draaien.
Nu begrijp ik ook wel dat ik hier op dit forum misschien wat negatieve reacties op mijn hals haal, maar als je heel realistisch bent kun je met 1 miljoen van dergelijke Tesla's met 50kWh en een generatortje (voor het geval dat) veel meer CO2 (met dezelfde hoeveelheid accu's in dezelfde tijd) besparen dan met een half miljoen Tesla's met 100kWh.
Tevens valt het grootste nadeel dat mensen claimen te hebben rondom elektrische voertuigen (range anxiety) in een klap weg.
Dit alles is natuurlijk wel op voorwaarde dat de hoeveelheid batterijen op de wereld de bottleneck is en blijft van Tesla, en autopilot niet/nooit gaat werken.
Ik merk het in mijn omgeving ook, een kennis van me is gek op zijn Tesla model X 100D, maar wanneer hij met de auto op vakantie naar Italië gaat vraagt hij toch de (diesel) auto van een collega van hem vanwege de range. "Is dat dan écht zo een gek die in één keer door rijdt naar Italië?!" Geef het een naam, maar juist op het moment dat er echt veel CO2 bespaard kan worden wordt er afgehaakt en wordt er alsnog gedieseld.