Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Tesla is buitengewoon vaag over waar de engine van speech recognition zit. Maar feit blijft dat Nederlands het ineens weken niet heeft gedaan zowat een jaar geleden, toen weer even wel en toen weer een tijdje niet. Dat alles zonder software update. Kijk anders nog even terug op dit forum.

Bij mij werkt het uitstekend. Maar soms ineens niet en komt er ook geen zichtbare tekst in beeld. Typisch een “waiting for connection” issue.
Hoe het werkt us wel duidelijk. Als de auto offline is werkt het 100% niet. Dus een Tesla server interpreteert je vraag en neemt indien mogelijk actie.
 
Hoe het werkt us wel duidelijk. Als de auto offline is werkt het 100% niet. Dus een Tesla server interpreteert je vraag en neemt indien mogelijk actie.
Het is mij ook niet onduidelijk hoor, maar omdat Tesla het niet documenteert is het wat lastig om bepaalde mensen die het beter denken te weten te overtuigen. Je kent ze wel, zij die nooit de problemen ervaren die anderen wel hebben en vervolgens ontkennen dat deze bestaan.
 
Dat klopt, de software beheert de microfoon, als je "hey Siri" hebt geactiveerd in de instellingen.




Dat is logisch. Je hebt ingesteld dat hij moet reageren op "hey Siri". Je kan dat uitzetten, zie screenshot hierboven.


Oei, nee dat gebeurt niet.

Er was inderdaad een situatie waarin contractors in het verleden bepaalde snippets konden luisteren om Siri te verbeteren.. Dat was ook de bedoeling. Vergelijk het met Tesla die op basis van echte situaties hun software moet/wil verbeteren. Soms moeten mensen die data dus delen. Het probleem was bij Apple dat er geen opt-out mogelijkheid was.

Die opt-out is er inmiddels wel:


'Vraag het aan Siri', de dicteerfunctie en privacy

Tesla heeft overigens net dezelfde opt-out. Die heb je bij jou ook gedeactiveerd?
Mooi gedocumenteerde reactie @wooter. Is allemaal bekend, dit is een van mijn vakgebieden. Precies daarom ook dat ik schuifjes met "opt in" e.d. niet vertrouw, want die hebben net zoveel waarde als "wij beloven niet te zullen luisteren". De dagelijkse praktijk is helaas dat dat nogal vaak fout gaat, ook al is dat vaak onbedoeld. Denk maar aan de telefoongesprekken tussen advocaten en hun cliënten die niet mogen worden afgeluisterd, maar door "menselijke fouten" helaas toch nog geregeld in de rechtbankverslagen terugkomen. Ik ben er gewoon wat voorzichtiger mee aangezien ik de telefoon, in tegenstelling tot de Tesla, altijd bij me heb.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: horta and Superendo
Ik word altijd een beetje onrustig en onzeker als ik lees waar mensen allemaal problemen mee hebben die ikzelf niet of minder ervaar: "wat doe ik in godsnaam verkeerd, haal ik wel alles uit mijn auto?".
Recent heb ik een nieuwe robotmaaier gekocht die enorm veel features erbij heeft gekregen tov mijn vorige robotmaaier. Zo is daar ook een instelling die de maaier bij regen wel of niet kan laten maaien. Deze keuze had ik bij de vorige niet; de maaier maaide onverstoorbaar door. Soms, wanneer de modder mij echt te gortig werd, zette ik de maaier tijdelijk uit. Deze nieuwe feature beloofde heel wat gemak. Ik kwam er echter niet helemaal uit hoe deze in te stellen(en hoe deze dan zou reageren) en vroeg het aan de installateur: "oh die moet je gewoon uitzetten, dan werkt ie het best".
Kijk hier, ik had ineens een probleem met een nieuwe feature, maar niet zo zeer met mijn grasmat. Het ligt er prachtig bij en wanneer het heel veel regent zet ik hem tijdelijk even stil.
Via de app tegenwoordig; dat dan weer wel.

Afgelopen weekend ging ik mijn dochter verhuizen in mijn(door velen hier "geroemde superieure, doch ernstige oldskool") volvo xc90 en reed op de CC. Meerdere keren kreeg ik een hinderlijke interventie middels een hard geluid(reactie van echtgenote en dochter) als de auto op een voorganger dreigde te botsen .
Was ik toch teveel aan mijn Tesla gewoon geraakt, waarin ik altijd lekker naar de muziek via spotify luister.
Na het lezen van enkele bovenstaande reacties bekruipt mij toch het gevoel dat ik iets mis wat zou moeten werken maar dat dan niet goed doet. Hoe kom ik daar nu achter? Wat moet ik instellen bij spotify zodat ik mij ook zo ga ergeren?? En kan ik dan wel weer terug naar het tevreden luisteren of ben je dan voorgoed verpest?
Spijker op z'n kop @Tuhhje! Je ziet het pas als je het door hebt :)

Ik ben zeker niet de enige Tesla rijder in mijn bubbel, maar ik ben wat meer dan de meeste van mijn bubbelgenoten bezig met de technologie en werking en wat er allemaal fout gaat c.q. beter kan. Sterker, de meeste van mijn bubbelgenoten (S en X-rijders) weten niet eens dat er een AP op de auto zit of hebben deze nog nooit geprobeerd. Beroepsdeformatie. Zalig zijn de onwetenden. Geniet er van! :D
 
  • Like
Reactions: horta and Tuhhje
Spijker op z'n kop @Tuhhje! Je ziet het pas als je het door hebt :)

Ik ben zeker niet de enige Tesla rijder in mijn bubbel, maar ik ben wat meer dan de meeste van mijn bubbelgenoten bezig met de technologie en werking en wat er allemaal fout gaat c.q. beter kan. Sterker, de meeste van mijn bubbelgenoten (S en X-rijders) weten niet eens dat er een AP op de auto zit of hebben deze nog nooit geprobeerd. Beroepsdeformatie. Zalig zijn de onwetenden. Geniet er van! :D
Hahahah, true!
 
Auto morsdood. Roadside assist gebeld. Hoe krijg ik er 12v op. Ik heb geen lintjes om de frunk te openen. Wie weet raad?

Achter opening voor sleepoog zitten de 2 draadjes verstopt? (bij M3 -> nw model MS ook als ik het goed heb)
Daar kun je 12V op aansluiten om bij de 12V accu te komen.

Nb: als hoofdaccu te leeg raakt (<5% als ik het goed heb) stopt deze met bijladen van 12V -> duurt niet lang voordat auto dan morsdood is (ik verwacht dat jij de auto gewoon aan de lader had staan dus dan zal de interne lader of de accu wel overleden zijn)
 
Achter opening voor sleepoog zitten de 2 draadjes verstopt? (bij M3 -> nw model MS ook als ik het goed heb)
Daar kun je 12V op aansluiten om bij de 12V accu te komen.

Nb: als hoofdaccu te leeg raakt (<5% als ik het goed heb) stopt deze met bijladen van 12V -> duurt niet lang voordat auto dan morsdood is (ik verwacht dat jij de auto gewoon aan de lader had staan dus dan zal de interne lader of de accu wel overleden zijn)
Ik ben wel wat gewend maar nu na 2,5 jaar Tesla en 64 servicedagen en 5 x afslepen begin ik het wel zat te worden. Toen hij 24 maanden was had ik 24 x service gehad zowel thuis als bij Sec.Nog 10.000km en einde garantie. Dan is de lol er wel af.
 
Achter opening voor sleepoog zitten de 2 draadjes verstopt? (bij M3 -> nw model MS ook als ik het goed heb)
Daar kun je 12V op aansluiten om bij de 12V accu te komen.

Nb: als hoofdaccu te leeg raakt (<5% als ik het goed heb) stopt deze met bijladen van 12V -> duurt niet lang voordat auto dan morsdood is (ik verwacht dat jij de auto gewoon aan de lader had staan dus dan zal de interne lader of de accu wel overleden zijn)
Ik ben wel wat gewend maar nu na 2,5 jaar Tesla en 60 servicedagen en 5 x afslepen begin ik het wel zat te worden. Toen ik hem
Bijzonder vervelend idd, zeker voor een auto van 100-150k. :eek:
€156K met €5.000,- korting gekocht.
 
Ik ben wel wat gewend maar nu na 2,5 jaar Tesla en 64 servicedagen en 5 x afslepen begin ik het wel zat te worden. Toen hij 24 maanden was had ik 24 x service gehad zowel thuis als bij Sec.Nog 10.000km en einde garantie. Dan is de lol er wel af.
Om 10 uur Tesla gebeld. Staat om 13 uur de sleepwagen voor. Zonder vervangend vervoer. Die geeft een 12 volt boost en hij leeft weer. Moest gelijk gaan rijden omdat als hij gaat slapen weer stopt met laden van de 12V batterij. Rij net weg en Tesla belt mij dat ze zien dat de 12V batterij te zwak is. Ze maken een afspraak in Tilburg om 14:30 en om iets over 15:00uur sta ik weer buiten. Blijkbaar is 2,5 jaar en 70K km einde 12V batterij normaal. De sleepdienst zei dat het vandaag zijn 3e was.
 
Om 10 uur Tesla gebeld. Staat om 13 uur de sleepwagen voor. Zonder vervangend vervoer. Die geeft een 12 volt boost en hij leeft weer. Moest gelijk gaan rijden omdat als hij gaat slapen weer stopt met laden van de 12V batterij. Rij net weg en Tesla belt mij dat ze zien dat de 12V batterij te zwak is. Ze maken een afspraak in Tilburg om 14:30 en om iets over 15:00uur sta ik weer buiten. Blijkbaar is 2,5 jaar en 70K km einde 12V batterij normaal. De sleepdienst zei dat het vandaag zijn 3e was.
Is jouw auto geleverd in de laatste maand van een kwartaal? Ik mag tot nuntoe niet klagen, 33 maanden, 120k en 3 keer SeC waarvan 2 keer een beurt en 3 keer een ranger waarvan 2 keer deurgreep die bleef hangen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Om 10 uur Tesla gebeld. Staat om 13 uur de sleepwagen voor. Zonder vervangend vervoer. Die geeft een 12 volt boost en hij leeft weer. Moest gelijk gaan rijden omdat als hij gaat slapen weer stopt met laden van de 12V batterij. Rij net weg en Tesla belt mij dat ze zien dat de 12V batterij te zwak is. Ze maken een afspraak in Tilburg om 14:30 en om iets over 15:00uur sta ik weer buiten. Blijkbaar is 2,5 jaar en 70K km einde 12V batterij normaal. De sleepdienst zei dat het vandaag zijn 3e was.

Hier op forum gelezen dat men een melding (op scherm) kreeg als de 12V accu niet meer op spanning bleef/kwam.
Zou deze melding verdwenen zijn door een software update?