Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Een mobiel met ingebouwde camera en microfoon hebben we overal bij ons.... (Siri.....)
Er zit al jaren een microfoon in onze auto/carkit....
En zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen.

En nu Tesla de interieurcamera onder strikte voorwaarden gebruikt (camera = al jaren aangesloten/aanwezig) zien we opeens de grootste leeuwen en beren 😅
 
Een mobiel met ingebouwde camera en microfoon hebben we overal bij ons.... (Siri.....)
Er zit al jaren een microfoon in onze auto/carkit....
En zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen.

En nu Tesla de interieurcamera onder strikte voorwaarden gebruikt (camera = al jaren aangesloten/aanwezig) zien we opeens de grootste leeuwen en beren 😅
Mijn mobiel laat ik dan ook af en toe opzettelijk elders. Overigens waarschuwt de camera je dan als die aan staat.
 
Waarom denk je dat? GSM & kop-staart door bumperkleven zijn waarschijnlijk één van de meest voorkomende oorzaken, niet even naar links of rechts kijken.
In de eerste plaats zal even naar links of rechts kijken geen waarschuwing veroorzaken met AP aan.

Wat ik bedoel is dat met AP aan de verleiding voor velen groter zal zijn om toch even op de GSM te kijken of langere tijd met het scherm bezig te zijn dan zonder AP aan.
 
Mijn mobiel laat ik dan ook af en toe opzettelijk elders. Overigens waarschuwt de camera je dan als die aan staat.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn, want de aansturing van de camera led op je telefoon is door hackers ook uit te schakelen.
Ik ben ook van mening dat privacy gewaarborgd moet zijn, maar als je er zo paranoïde inzit dan zou ik mij ook niet meer in het openbaar vertonen. Het hele land hangt vol met camera’s (winkels, openbare gebieden, deurbellen etc…..) en er wordt op deze camera’s meer gezien dan je denkt en lief is.

Als ik het echter goed begrijp, dan is de camera eenvoudig af te plakken en blijft AP gewoon goed werken, dus je hoeft je wat dat betreft verder geen zorgen te maken.
Wat doe je overigens met de overige camera’s die op je auto zitten die zien toch ook waar je bent, is dat niet dezelfde inbreuk op je privacy?
 
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn, want de aansturing van de camera led op je telefoon is door hackers ook uit te schakelen.
Ik ben ook van mening dat privacy gewaarborgd moet zijn, maar als je er zo paranoïde inzit dan zou ik mij ook niet meer in het openbaar vertonen. Het hele land hangt vol met camera’s (winkels, openbare gebieden, deurbellen etc…..) en er wordt op deze camera’s meer gezien dan je denkt en lief is.

Als ik het echter goed begrijp, dan is de camera eenvoudig af te plakken en blijft AP gewoon goed werken, dus je hoeft je wat dat betreft verder geen zorgen te maken.
Wat doe je overigens met de overige camera’s die op je auto zitten die zien toch ook waar je bent, is dat niet dezelfde inbreuk op je privacy?
Zodra mijn kinderen groot genoeg zijn zal ik ook verhuizen (om meerdere redenen, maar gebrek aan privacy speelt een significante rol).

De camera’s buiten zien mij in- en uitstappen. Daar maak ik mij niet zo druk om. En als ik ooit nog een lijk in de vrieskist in de garage wil stoppen, dan zet ik de auto gewoon even buiten. ;)

Ps
Dat het nu prima is, eens. Mij ging het om de suggestie dat binnenkort geen opt-out mogelijk meer zou zijn, sterker nog: dat dat een goed idee zou zijn. Nou: dat vind ik niet.
 
  • Like
Reactions: elu_r and Mars2020
PS, alles retorisch;
Wie klaagt er nog over een piepende auto als een gordel niet is vergrendeld?
Wie zit de gordel als een ernstige beperking van de vrijheid en vergrendelt hem dan maar achter de rug om omdat dat veilig genoeg is?
Ik kan daar wel eens over klagen, omdat het dan gewoon een tas is…

Dat klagen helpt overigens niet. Lucht een klein beetje op. ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
In de eerste plaats zal even naar links of rechts kijken geen waarschuwing veroorzaken met AP aan.

Wat ik bedoel is dat met AP aan de verleiding voor velen groter zal zijn om toch even op de GSM te kijken of langere tijd met het scherm bezig te zijn dan zonder AP aan.
Even los van het veiligheidsaspect:

ik neem het voorbeeld van de file. Een BMW met lane assist en adaptieve cruise laat je toe om een hele film te kijken zonder dat ook maar iemand er naar kraait. (niet levensgevaarlijk, wel fout...)

Wat mij een beetje stoort aan het hele verhaal is dat we in Europa met een level-2 systeem rijden (AP, TACC), zoals iedereen met uitzondering van FSD (of EAP) misschien level-3 capaciteiten heeft. (hoewel dat ook heel discutabel is)

Omdat een organisatie in de US vindt dat FSD (een heel ander beest dan FSD in Europa) meer moet worden gemonitorred (en begrijpelijk), krijgen wij dezelfde update.
Wat is juist de bevoegdheid van de NTSA in Europa? Waarom worden andere level 2 systemen, zoals hierboven, niet over dezelfde kam geschoren?

Ik voel me ineens heiliger dan de Paus zonder enig wettelijk kader
 
Net zoals bij de ruitenwissers val ik weer in de categorie "Lucky bastard".
Vandaag weer eens een eindje gaan rijden en echt moeite gedaan om een alarm te krijgen omdat ik naar het scherm keek, linksbuiten keek, rechtsbuiten keek,... maar helaas. Alles werkt zoals voorheen. Op één klein detail na. Zoveel te meer ik deed wat ik niet hoorde te doen, zoveel te sneller kreeg ik een melding om mijn aanwezigheid via het stuur te bevestigen... maar dat was dan ook alles.
Moet in nu een Service Request inschieten omdat ik geen alarmen krijg (misschien is dat wel stuk 😀 )
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Net zoals bij de ruitenwissers val ik weer in de categorie "Lucky bastard".
Vandaag weer eens een eindje gaan rijden en echt moeite gedaan om een alarm te krijgen omdat ik naar het scherm keek, linksbuiten keek, rechtsbuiten keek,... maar helaas. Alles werkt zoals voorheen. Op één klein detail na. Zoveel te meer ik deed wat ik niet hoorde te doen, zoveel te sneller kreeg ik een melding om mijn aanwezigheid via het stuur te bevestigen... maar dat was dan ook alles.
Moet in nu een Service Request inschieten omdat ik geen alarmen krijg (misschien is dat wel stuk 😀 )
Ik deel je ervaring. Van de ene op de andere dag een wereld van verschil. Weird...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Net zoals bij de ruitenwissers val ik weer in de categorie "Lucky bastard".
Vandaag weer eens een eindje gaan rijden en echt moeite gedaan om een alarm te krijgen omdat ik naar het scherm keek, linksbuiten keek, rechtsbuiten keek,... maar helaas. Alles werkt zoals voorheen. Op één klein detail na. Zoveel te meer ik deed wat ik niet hoorde te doen, zoveel te sneller kreeg ik een melding om mijn aanwezigheid via het stuur te bevestigen... maar dat was dan ook alles.
Moet in nu een Service Request inschieten omdat ik geen alarmen krijg (misschien is dat wel stuk 😀 )
Ik zou dat toch snel doen, er is duidelijk iets mis met jouw wagen :D
 
Net zoals bij de ruitenwissers val ik weer in de categorie "Lucky bastard".
Vandaag weer eens een eindje gaan rijden en echt moeite gedaan om een alarm te krijgen omdat ik naar het scherm keek, linksbuiten keek, rechtsbuiten keek,... maar helaas. Alles werkt zoals voorheen. Op één klein detail na. Zoveel te meer ik deed wat ik niet hoorde te doen, zoveel te sneller kreeg ik een melding om mijn aanwezigheid via het stuur te bevestigen... maar dat was dan ook alles.
Moet in nu een Service Request inschieten omdat ik geen alarmen krijg (misschien is dat wel stuk 😀 )
Dan kunnen we elkaar wederom de hand schudden, want ook ik heb tot op heden geen enkel probleem ondervonden met de ruitenwissers en ook nu kan ik continu rondkijken zonder melding.
Ik krijg alleen een melding dat ik op de weg moet letten als ik tijdens het rijden op EAP te lang met de navigatie aan het spelen ben, maar goed normaal gesproken doe je dat ook niet tijdens het rijden maar voordat je vertrekt.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Net zoals bij de ruitenwissers val ik weer in de categorie "Lucky bastard".
Ik kreeg ondertussen 2023.44.30.5.1 en kreeg geen onterechte nags meer. Als ze ‘terecht’ komen dan is dat de eerste keer pas na 20 seconden, daarna steeds vroeger.
Zelfs de “stuur vasthouden” nags komen later denk ik (inderdaad even aan het uittesten geweest).
Misschien verklaart dat waarom je lucky bent.
 
Ik kreeg ondertussen 2023.44.30.5.1 en kreeg geen onterechte nags meer. Als ze ‘terecht’ komen dan is dat de eerste keer pas na 20 seconden, daarna steeds vroeger.
Zelfs de “stuur vasthouden” nags komen later denk ik (inderdaad even aan het uittesten geweest).
Misschien verklaart dat waarom je lucky bent.
Heb je toevallig een idee hoe groot die update 30.5.1 is?

Ik zit op vakantie in Frankrijk en krijg deze ook aangeboden.
Ik wil hem wel even de 4g van m’n telefoon binnentrekken, maar niet als het 5gb is. 😂
 
Omdat een organisatie in de US vindt dat FSD (een heel ander beest dan FSD in Europa)

En bovendien hebben wij vanwege de UNECE regels een FSD/EAP die echt anders werkt. Er werd eerder in dit draadje gezegd dat het heel duur zou zijn om verschillende versies van de software in stand te houden (en daarmee gesuggereerd dat het niet mogelijk is voor Tesla); maar we heben toch een héél andere software in Europa dan in de VS.

Bovendien is het heel normaal en simpel om in code bepaalde functies wel live te zetten maar niet 'aan' (dark launch).

Met privacy moet je overigens erg voorzichtig zijn. Niemand heeft wat te verbergen, totdat je dat toch had; óf totdat iemand een hele andere conclusie trekt uit informatie dan hoe jij dat beleefd of bedoeld hebt.

Zeker met mijn kinderen in de auto wil ik extra voorzichtig zijn met beelden die dan wel niet worden opgeslagen en geef ik zeker geen toestemming om die beelden met Tesla te delen. Mijn kinderen kunnen daar immers nog geen weloverwogen beslissing over nemen. Het is al genoeg met alle 'social' media; waar ik ze ook heel bewust van maak niet teveel te posten. Maar helemaal ervan af houden lukt toch niet.