Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
En auto lane change doet hij toch pas nadat je hem zelf met een zetje aan het stuur bevestigd?
Zetje op zich niet nodig. Maar zoals bij alle ‘riskantere’ situaties vraagt hij eerder om te bevestigen dat je nog leeft (doet hij ook als je bij AP de versnellingspedaal indrukt). Tenzij je recentelijk nog een teken van leven gaf.
Knijpen helpt niet. Moet weerstand zijn tegen de stuurrichting.
Eigenlijk is de tijd tussen twee ‘hier ben ik nogs’ dynamisch. Met twee lijnen en een voorliggers duurt het heel lang. Bij aandacht vragende situaties gebeurt het ad hoc.
 
Sedert laatste update beperkt de wagen de AP de snelheid op secundaire wegen dus niet meer automatisch.
Dit heeft mij vanmorgen wellicht een bekeuring gekost op de N45 naar Aalst, tenminste als de splinternieuwe trajectcontrole al werkt.
Normaal zet ik daar na het optrekken onmiddellijk de AP op en gaat hij mooi naar 95 (onder de bekeuringsgrens in BE).
Deze morgen even doorgeduwd om voorbij een andere wagen te geraken, vooraleer AP op te zetten en toen ik op het einde van de trajectcontrole kwam, zag ik dat ik niet op 95 stond, maar op 105.
Zouden ze wel in de release notes mogen zetten (zeker voor een amerikaans bedrijf).
Akkoord, je blijft zelf verantwoordelijk maar het gewoontebeest in mij dat daar elke dag genoeg heeft aan 2 trekjes aan de AP hendel, let daar al lang niet meer op de snelheid.
Doet pijn als je er prat op gaat dat je de laatste 20 jaar geen bekeuring meer had....
 
Sedert laatste update beperkt de wagen de AP de snelheid op secundaire wegen dus niet meer automatisch.
Dit heeft mij vanmorgen wellicht een bekeuring gekost op de N45 naar Aalst, tenminste als de splinternieuwe trajectcontrole al werkt.
Normaal zet ik daar na het optrekken onmiddellijk de AP op en gaat hij mooi naar 95 (onder de bekeuringsgrens in BE).
Deze morgen even doorgeduwd om voorbij een andere wagen te geraken, vooraleer AP op te zetten en toen ik op het einde van de trajectcontrole kwam, zag ik dat ik niet op 95 stond, maar op 105.
Zouden ze wel in de release notes mogen zetten (zeker voor een amerikaans bedrijf).
Akkoord, je blijft zelf verantwoordelijk maar het gewoontebeest in mij dat daar elke dag genoeg heeft aan 2 trekjes aan de AP hendel, let daar al lang niet meer op de snelheid.
Doet pijn als je er prat op gaat dat je de laatste 20 jaar geen bekeuring meer had....
Ouch. Stuur 'em door naar Tesla als-ie binnenkomt, je weet maar nooit :)
 
Sedert laatste update beperkt de wagen de AP de snelheid op secundaire wegen dus niet meer automatisch.

Het vreemde blijft nog steeds dat het niet aan een update gerelateerd is. Het lijkt erop dat het te maken heeft met die ADAC tiles die dynamisch geladen zouden moeten worden. Als, ik roep maar wat, Tesla's abonnement op de service verlopen is, dan krijgen we geen snelheidslimiet informatie meer binnen.
 
Het vreemde blijft nog steeds dat het niet aan een update gerelateerd is. Het lijkt erop dat het te maken heeft met die ADAC tiles die dynamisch geladen zouden moeten worden. Als, ik roep maar wat, Tesla's abonnement op de service verlopen is, dan krijgen we geen snelheidslimiet informatie meer binnen.
Hebben jullie het echt op alle wegen?
Ik heb het enkel op een segment van 500 meter, net vlakbij een traject waar de snelheidslimiet voorheen 90 was volgens de navigatie en sinds de update correct 70 is.

Ik heb AP1. Die doet het met de verkeersbordherkenning via de camera.
Ik heb het toch op meerdere plaatsen ondervonden. Maar of dit nu overal is, durf ik niet zeggen.
 
Ik heb de gewoonte om vaak mijn snelheid te regelen met de AP hendel.
vertragen van 100 naar 80 = 4 keer naar beneden drukken.
Wat volgens mij ook nieuw is is hetvolgende:
Je rijdt 100 en er staat plotseen een bord van 80.
Je duwt een paar keer de AP hendel volledig naar beneden om naar 80 te gaan. Als je toevallig 5 keer drukt (1 keer te veel) en dan weer 1 keer naar boven, dan had je vroeger een instelling van 80.
Die laatste tik naar boven brengt je nu niet meer van 75 naar 80 maar naar 5km per uur hoger dan de snelheid op dat moment.
Dus 5 keer naar benenden: de wagen begint te vertragen van 100 naar 75. Je merkt je vergissing als de wagen ondertussen al vertraagd is tot 92 en je duwt de hendel 1keer naar boven. Waar je dan vroeger op die manier 80 ingesteld had, heb je nu 97 ingesteld (92+5).
Zo al een paar keer te veel ingesteld.... hopelijk zonder gevolgen.
 
Ik heb de gewoonte om vaak mijn snelheid te regelen met de AP hendel.
vertragen van 100 naar 80 = 4 keer naar beneden drukken.
Wat volgens mij ook nieuw is is hetvolgende:
Je rijdt 100 en er staat plotseen een bord van 80.
Je duwt een paar keer de AP hendel volledig naar beneden om naar 80 te gaan. Als je toevallig 5 keer drukt (1 keer te veel) en dan weer 1 keer naar boven, dan had je vroeger een instelling van 80.
Die laatste tik naar boven brengt je nu niet meer van 75 naar 80 maar naar 5km per uur hoger dan de snelheid op dat moment.
Dus 5 keer naar benenden: de wagen begint te vertragen van 100 naar 75. Je merkt je vergissing als de wagen ondertussen al vertraagd is tot 92 en je duwt de hendel 1keer naar boven. Waar je dan vroeger op die manier 80 ingesteld had, heb je nu 97 ingesteld (92+5).
Zo al een paar keer te veel ingesteld.... hopelijk zonder gevolgen.

Als AP1 het bord van 80 "gezien" heeft is het nog eenvoudiger om de stick gewoonweg 2 seconden naar je toe getrokken te houden, dan past hij het automatisch aan naar 85.

Xavier
 
Ik heb AP1. Die doet het met de verkeersbordherkenning via de camera.
Ik heb het toch op meerdere plaatsen ondervonden. Maar of dit nu overal is, durf ik niet zeggen.

Ik heb ook AP1 en rijd meerdere malen per week over de N227 tussen Amersfoort en Maarn.
Het gedrag is inderdaad sinds kort wat veranderd, dat leek voor mij samen te vallen met de software upgrade naar 2018.18.2 (vanaf 2018.14.2).
Het maakte daar een behoorlijk potje van de snelheidsbeperkingen. Dat lijkt een klein beetje verbeterd te zijn.

Het is daar zo dat je het eerste stukje buiten de bebouwde kom van Amersfoort nog 50 mag, maar na de stoplichten voordat je naar de A28 kunt afslaan mag je er 80 (geen borden einde snelheidsbeperking; omdat de beperking na de kruising niet herhaald wordt is het automatisch 80).
Je hebt een heel stuk parallelweg met borden 60 (die alleen voor de parallelweg gelden), die meestal opgepikt worden en de AP snelheid onterecht beperken. Ook denkt hij langer dan nodig dat de limiet van 50 nog geldig is. Sommige stukjes lijkt hij het niet goed te weten en als je dan autosteer inschakelt beperkt hij dan maar tot 70.

De laatste tijd lijkt het iets minder erg dan voorheen; soms ziet hij een bord 60 niet die hij voorheen altijd zag. Ook die rare 70 beperking lijkt minder vaak op te treden, maar dat varieert nogal.
Onlangs had ik overigens wel een hele vreemde: hij meende dat er een snelheidsbeperking van 40 was (een wit bord met rode rand en zwarte cijfers 40 echt in het instrumentenpaneel). Die heb ik maar éénmaal gezien.

Wat me overigens ook opvalt is, dat als ik autosteer vergeet uit te zetten als ik langs zo'n bord 60 rijd, hij rustig snelheid mindert en zeker niet abrupt. Meestal kan ik snel genoeg reageren zodat achterliggers nauwelijks last hebben van het onterecht snelheid terugnemen.
 
Ik heb de gewoonte om vaak mijn snelheid te regelen met de AP hendel.
vertragen van 100 naar 80 = 4 keer naar beneden drukken.
Wat volgens mij ook nieuw is is hetvolgende:
Je rijdt 100 en er staat plotseen een bord van 80.
Je duwt een paar keer de AP hendel volledig naar beneden om naar 80 te gaan. Als je toevallig 5 keer drukt (1 keer te veel) en dan weer 1 keer naar boven, dan had je vroeger een instelling van 80.
Die laatste tik naar boven brengt je nu niet meer van 75 naar 80 maar naar 5km per uur hoger dan de snelheid op dat moment.
Dus 5 keer naar benenden: de wagen begint te vertragen van 100 naar 75. Je merkt je vergissing als de wagen ondertussen al vertraagd is tot 92 en je duwt de hendel 1keer naar boven. Waar je dan vroeger op die manier 80 ingesteld had, heb je nu 97 ingesteld (92+5).
Zo al een paar keer te veel ingesteld.... hopelijk zonder gevolgen.

Dat soort gedrag klinkt mij niet nieuw in de oren, ik weet niet beter dan dat het zo werkt (in mijn AP1 auto).
 
Dat is dus het vreemde: die zijn niet geupdate.
Tenzij Tesla gebruik is gaan maken van een nieuwe set tiles.

Interessant nieuws over de adas tiles: er is inderdaad een nieuwe set met files.
De bron en/of methode hoe de auto ze download is kennelijk veranderd, nog onbekend of we er nog bij kunnen komen :) Files worden door de auto ook lokaal gecached.
Nieuwe versie string is eu20180518, waarschijnlijk enkele dagen later live gezet.
Dat verklaart waarschijnlijk waarom auto lane change nu op meer wegen werkt.
 
Sinds een paar dagen valt me op dat er 'veel' meer phantom brakes optreden. Elke dag wel paar keer (op ritten van ong 200km/dag).
En dit op routes die ik zeer frequent rijd. Wat opvalt dat het op plekken gebeurt waar ik nog nooit eerder zo'n brake had.

Gisteren eentje waarvan ik me helemaal rot schrok, rond/na viaduct.
Nog even daargelaten hoe verkeer zich achter me heeft moeten voelen. Was best druk namelijk.

Kan niet helemaal plaatsen waarom dit is ineens.

Ik heb ook het idee dat de 'fantoom rem' er niet ineens veel meer was zo vlak na update naar 2018.18 een paar weken geleden nu.
Is echt pas iets van afgelopen week/dagen. In mijn geval dan.

Verder vind ik de auto nerveuzer op een of andere manier, maar ook weer niet in alle situaties.

Op binnenwegen met heen-en-weer verkeer dicht langs elkaar kan ik soms zelfs de autopilot maar beter helemaal uitzetten, waar voorheen ik zonder problemen autopilot (geen autosteer) reed.
De auto houdt dan sterk in bij passerend tegenverkeer.

Echter op snelwegen en rijkswegen rijdt ie juist weer veel meer anticiperend binnen de rijbaan.
Je kan, is al eerder genoemd, zelfs prima autosteer rijden op nieuwe wegdelen/klaverbladen die niet eens in de navigatie zitten.
 
  • Informative
Reactions: Gaston and Hbrink
@PrimaTMan Hier hetzelfde: een weg die ik al sinds het begin zeker vijf keer per week rij, opeens een phantom brake. Ik zie geen verandering in de snelheidsindicatie op het dashboard, dus daar zit het niet in. Inderdaad sinds de laatste week. FW 2018.18 maar die heb ik al langer. Geen NAV update melding gezien. Enige wat ik kan bedenken is dat er ongezien dus toch zaken dynamisch worden aangepast.
 
Hmmm. Alles kan, maar ik zou dan denken dat er iets in de baan links of rechts als oorzaak zou moeten zijn. Dat was hier niet het geval. Ook dat het twee keer op zelfde wegdeel gebeurde maakt dat ik eerder denk dat het iets met navigatie / maps / tiles / snelheidsaanduidingen te maken heeft, dan camera's...