Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volkswagen ID.3

This site may earn commission on affiliate links.
Doet dat ding niet aan regenereren? Daar zou je toch een fors aandeel remvermogen uit moeten halen en de mechanische rem ontlasten.:eek:
uit diverse reviews blijkt dat de regen niet sterk is van de ID3. In de D modus rolt de auto meer en in de B modus heb je meer regen maar meerdere journalisten vinden de mate van regen redelijk mager.

VW moet toch nog wat verdienen op het onderhoud van die auto :p
 
Over regeneratief remmen bestaan nogal wat misverstanden. Niet-kenners denken dat alleen het remvermogen bij het loslaten van het stroompedaal regeneratief gebeurt.
Er zijn modellen waarbij die regen automatisch en afhankelijk van de instellingen (en de SOC en temperatuur van de batterij) wat krachtiger of minder krachtig plaats vindt bij het loslaten van het stroompedaal. En bijkomend is er dan het regeneratief remmen bij het indrukken van het rempedaal. Pas in laatste instantie worden de mechanische remmen benut.
  • Bij onze Zoe Q210 uit 2013 is het regenereren bij het loslaten van het stroompedaal eerder beperkt: <10 kW of net iets hoger dan een ICE bij hoog toerental zou ik zeggen, maar bij het indrukken van het rempedaal kan het regenereren oplopen tot 43 kW hetgeen voor een motor met een piekvermogen van 70 kW best hoog is. In de praktijk verloopt bijna elke vertraging door regeneratie.
  • Bij onze e-tron zijn er drie standen die met pedels aan het stuur te selecteren zijn: uitrollen, lichte regen en zwaardere regen. Ik schat dat de zwaarste regen ongeveer 40kW bedraagt en voor mij mocht er nog een vierde wat hogere stand bij komen. In een stand kan je dan met de positie van het stroompedaal de remkracht nog doseren tussen 0 en het gekozen maximum. Maar bijkomend kan je dan door het indrukken van het rempedaal regeneratief remmen tot 150 kW. Opnieuw erg hoog en ik dacht hoger dan wat Tesla mogelijk maakt (ben ik niet zeker van).
  • Een aantal modellen: de meest recente Leaf, i3 en sommige Tesla's laten volledige one pedal drive toe waarmee je gewoon door het loslaten van het stroompedaal tot stilstand kan komen. Enkel voor een noodstop of erg agressief remmen moet je dan nog het rempedaal gebruiken.
Bij de ID3 is het regeneratief remmen te selecteren met de keuzeschakelaar, dus ik vermoed dat er één enkel maximaal niveau is bij het loslaten van het stroompedaal. Dus uitrollen of regen. Ik ben er zeker van dat bijhet indrukken van het rempedaal het regeneratief remmen verder toeneemt alvorens de mechanische remmen ingrijpen.
 
Hmja, ik denk dat de gemiddelde Tesla eigenaar 50kW regeneratief remmen gewoon is. Dat gebeurt overigens geleidelijk.

Al die dingen met keuzeschakelaars en paddles boeit eigenlijk niet: je zet het op je favoriete stand en doorgaans blijf je er dan met je vingers vanaf. Dat was vroeger zo met mijn ICE's (sportstand deed nauwelijks wat in de ene, 'manueel' schakelen heb ik nauwelijks gedaan in de andere met automaat, en idem voor allerlei ICE huurwagens.) en dat is nu ook met mijn Tesla die gewoon continu in comfort sturen staat en ik chill mode nooit gebruik.

On topic: ik vind het erg jammer dat ook de ID.3 een sisser blijkt... De prijs kan natuurlijk nog wat goed maken, maar qua software en laadruimte is het weer treurnis...
 
Doet dat ding niet aan regenereren? Daar zou je toch een fors aandeel remvermogen uit moeten halen en de mechanische rem ontlasten.:eek:
Ik zie regelmatig de video's van Peter's Proefrit en dat is dezelfde journalist die voor AutoVisie ook de ID.3 heeft getest. Gezien zijn rijstijl zou het mij niet verbazen dat die de ID.3 flink op z'n donder heeft gegeven. Ook met maximale regeneratie haal je maar een zeer beperkt remvermogen, dus als je flink gaat trappen dan zal je vooral op de mechanische remmen vertragen. Daarbij zal wellicht ook nog door het "racen" de accu flink opwarmen, waardoor de regen ook beperkt kan worden.

Al met al is het absoluut onwenselijk dat je de remmen in de fik krijgt, maar het lijkt me sterk dat je bij normaal rijden (ook in bergachtig terrein) de remmen aan het branden krijgt bij de ID.3. Bij de test van de Polestar 2 van AutoVisie werden de remmen van de Polestar 2 geroemd, omdat die vrijwel geen fading hadden. Dit in tegenstelling tot de Model 3 die na de eerste keer keihard remmen toch een iets langere remweg kreeg. Daarbij moet wel even vermeld worden dat deze remmen enkel op de performance versie zit van de Polestar (die vrijwel niemand koopt, vanwege zijn flinke meerprijs). Waarschijnlijk zal een normale Polestar 2 net zoveel fading hebben als elke andere EV.

Ik denk dat dit volstrekt oninteressant is voor een reguliere EV die als straatauto wordt gebruikt. Als je maar fatsoenlijk een bergweg kan rijden, dan is het prima. Als je wilt gaan racen, dan moet je een andere auto kopen of drastisch wat aan je remmen doen. Gezien het hoge gewicht van een EV is dit denk ik gewoon niet te voorkomen, tenzij er erg veel geld tegenaan gesmeten wordt. Bij een Porsche Taycan Turbo S verwacht ik dat dit niet mag gebeuren, maar bij een standaard ID.3 begrijp ik die afweging wel.
 
15-16 kWh per 100 km is best wel goed, zeker gezien de rijstijl van die man. Ruimte binnen is ook goed (bagageruimte wat minder) maar ziet er erg goedkoop uit.
Ik begrijp dus dat er TACC opzit waarbij hij ook op verkeersborden let. Wat ik niet helemaal heb meegekregen is of hij ook automatisch stuurt.
 
De baas gaat zelf op vakantie met een VW ID3:

upload_2020-8-6_22-0-32.png


upload_2020-8-6_22-1-35.png


Veel positieve reacties (ook van Tesla-rijders) op:
Herbert Diess on LinkedIn: Mit dem E-Auto in den Urlaub – geht nicht? Geht wohl! Ich habe mir | 183 comments
 
  • Like
Reactions: Adm
Met 2'en op reis, durft hij het wel aan in de Id.3 ja. Voor meer personen is er geen bagageplek meer. En dan ook alleen met de 77kW want die andere versies geraken er amper met hun kleinere batterij en lagere laadsnelheid :p

Snap het overigens wel niet. Hij heeft een ID.3 opgehaald bij de een store. Ik dacht dat hij een halfjaar geleden vertelde dat hij als auto een ID.3 rijd? (En privé een Golf ofzoiets)
 
Snap het overigens wel niet. Hij heeft een ID.3 opgehaald bij de een store. Ik dacht dat hij een halfjaar geleden vertelde dat hij als auto een ID.3 rijd? (En privé een Golf ofzoiets)

Misschien heeft de dealer alvast ergens een Long Range kunnen regelen wat de reis een stuk eenvoudiger maakt dan de tot op heden verkrijgbare kleinere accu ;)
 
  • Funny
Reactions: horta
Met 2'en op reis, durft hij het wel aan in de Id.3 ja. Voor meer personen is er geen bagageplek meer. En dan ook alleen met de 77kW want die andere versies geraken er amper met hun kleinere batterij en lagere laadsnelheid :p

Snap het overigens wel niet. Hij heeft een ID.3 opgehaald bij de een store. Ik dacht dat hij een halfjaar geleden vertelde dat hij als auto een ID.3 rijd? (En privé een Golf ofzoiets)
Je kunt het wel gaan afkatten maar dogfooding is wel wat nodig is om een echt goede auto te bouwen. Als die touch sliders bv echt niet werken zullen ze geen lang leven beschoren zijn.

Mocht het inderdaad zo zijn dat hij al lang een ID3 rijdt dan zal dat allicht een vroeg (pre) productie exemplaar zijn. Daar zou ik ook niet mee op vakantie gaan; bovendien zal hij willen testen wat de consument in handen krijgt.
 
Ik vind dit best een postief verhaal van Herbert Diess. Mijn idee is dat deze man zich op deze manier ook toegangelijker opsteld, dan een baas hoog in de toren in Wolfsburg die na het werk in een VW pheaton (of iets dergerlijks) naar huis rijdt.
Absoluut mee eens.
Maar dat is ook een dubbelsnijdend zwaard voor de mensen in het ontwikkelingsteam. Die auto moet dus echt wel in orde zijn :D
 
  • Like
Reactions: SnowLeopard
Jongens, Tesla kan de hele wereld niet bedienen. Er is veel plek voor anderen. En die zijn anders, net als de BMW 3 serie anders is dan de Golf 5, zo is de ID.3 anders dan de Model 3. Maakt het hem daarom slechter? Nee, alleen anders.

Ik vind het tof dat hij het doet en het ook meldt. Zal ongetwijfeld een succesverhaal zijn, maar ook de verhalen van Elon zijn alleen succesverhalen.

Kudo's voor Herbert Diess.