Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Sinds 2017.36.1b27c6d kunnen zoals hier al gesignaleerd de spiegels de spiegels niet meer ingeklapt worden tijdens het rijden aan meer dan 15km/uur. Voor mij is dat broodnodige feature zeker in smalle straatje ik belde naar customer service om dit te laten loggen als we dit met zijn allen doen wordt dit misschien teruggedraaid. Wie doet mee en belt naar customer support?
 
Sinds 2017.36.1b27c6d kunnen zoals hier al gesignaleerd de spiegels de spiegels niet meer ingeklapt worden tijdens het rijden aan meer dan 15km/uur. Voor mij is dat broodnodige feature zeker in smalle straatje ik belde naar customer service om dit te laten loggen als we dit met zijn allen doen wordt dit misschien teruggedraaid. Wie doet mee en belt naar customer support?
Neem aan dat je niet met > 115km/het door smalle straatjes gaat?
 
Hmm, heb je een puntje, zou ik cardanasje noemen :rolleyes:

Ik ken niets van auto's en weet niet wat een cardanas is, maar ik kan nog net onthouden wat de technieker me de vorige keer gezegd heeft en dat was toch zeker iets met kogellager(s?) en cardanas(sen?) en toen ik service onlangs belde om een afspraak te maken en zei dat we hetzelfde probleem hadden als de vorige keer en dat ik dus dacht dat er mogelijks weer iets was met de kogellagers van de cardanas hebben ze mij toch niet gezegd dat een Tesla dat niet heeft, dus bij Tesla noemen ze het wel degelijk cardanassen. Je hebt dat vooraan en achteraan, maar er zouden alleen problemen zijn vooraan en als je er een probleem mee hebt, dan heb je bij het optrekken trillingen en zwalp je wat over de weg. En blijkbaar komt dat probleem vaak voor bij een X, zeker als die vaak een zware vracht trekt, maar zou het ook voorkomen bij de S.


Tesla lost problemen altijd op, behalve met de navigatie.
Je hebt vier jaar garantie en reken er maar op dat als er een structureel probleem in een onderdeel is, Tesla dit zeker binnen die tijd oplost. Ze hebben veel problemen gehad met de drivetrains. Inmiddels zijn die problemen met de Q drivetrains opgelost.

De drivetrain zit in de 8 jaar garantie van de batterij en de aandrijflijn. Vallen de kogellagers van de cardanas ook onder de aandrijflijn? In dat geval hebben ze nog tijd zat om een goede oplossing te vinden en maken onze vele kilometers niet uit :)
 
Laten we het op aandrijfas houden?

axles_medium.jpg
(Omdat we hier genoeg tijd besteden aan kW vs. kWh schrijf ik lekker belerend het volgende:) )
Naast aandrijfas ook wel steekas genoemd, brengt deze as het vermogen over van het differentieel naar een wiel. Het gewricht bij het differentieel (rechter gewricht op het plaatje) is een gelagerde kruiskoppeling en het gewricht bij het wiel (links op het plaatje) is een homokineet (kogellager gewricht). Beiden afgevuld met vet dat binnen wordt gehouden door de rubber moffen. Zie ook hier: Wat is een homokineet

De cardanas (of cardan) brengt vermogen over tussen voor en achterkant van een auto, wanneer versnellingsbak voorin de auto zit en differentieel achterin de auto (of tussen motor voorin en bak+diff achterin, sommige Alfa Romeo's bijv.). De cardanas drijft (normaliter) geen wielen aan.

De homokineten krijgen nogal op hun donder, het koppel is niet mals bij een elektro-auto, het gewicht van een model X is hoog, en het vet in de homokineet is dik en stroperig als de as koud is. Naarmate de hoek waarin de homokineet staat hoger is krijg je een boel krachten die het gewricht naar buiten willen laten slingeren...
Het verbaast me niet dat er hier issues mee zijn. Warmrijden van een auto is er niet meer bij met onze elektrokarren, verder is de traction control zoveel actiever, sneller en preciezer, dat zorgt er ook voor dat er een boel meer kracht door die homokineten naar de wielen wordt gebracht dan bij een conventionele ICE.

(zo mijn schoolmeester kwartiertje is weer achter de rug :D)
 
What's in a name :
Screenshot_20170920-224645.png


Iedere as tussen versnellingsbak en differentieel is een cardanas; maar niet iedere cardanas is een as tussen versnellingsbak en differentieel.
Zie bvb Wikipedia, ook al door PdB aangehaald.
Bovenstaande foto bvb is een cardanas; en zit helemaal niet in een auto.

Wiki : Een cardanas of -aandrijving, genoemd naar de Italiaan Girolamo Cardano, is een onderdeel van een mechanisme dat bestaat uit een aandrijfas en een kruiskoppeling aan een of beide einden.

Ontopic : ook ik heb wel eens een probleem gehad met de steekassen.;)
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
Sinds de laatste update gaat AP2 he le maal nergens meer over. Slingeren tussen de lijnen, met teveel kracht afremmen op in-uitvoegers, helemaal niet reageren op invoegers, te hard accelereren, uitvoegers volgen ipv de lijnen, van baan wisselen lukt vaak niet, afremmen in the middle of nowhere, ziet geen verkeer in de andere banen. Durf het niet meer te activeren met passagiers zonder dat ik kotszakjes aan boord heb... Ben ik de enige?

Ik herken het allemaal, maar wel in iets mindere mate dan bij jou waarschijnlijk. Zo maak ik de harde remakties niet meer mee. Het niet willen wisselen van rijstrook (of pas na heel lang (8-10sec) richting aangeven) is zo vervelend dat ik denk "laat maar zitten".

Slingeren tussen de ljjnen valt wel mee bij mij. Overigens AP2 alleen op snelweg gebruikt sinds de laatste update.

Heft jouw AP2 misschien last van laagstaande zon gehad? Regendruppels of vuil op de lenzen?
 
Ik herken het allemaal, maar wel in iets mindere mate dan bij jou waarschijnlijk. Zo maak ik de harde remakties niet meer mee. Het niet willen wisselen van rijstrook (of pas na heel lang (8-10sec) richting aangeven) is zo vervelend dat ik denk "laat maar zitten".

Slingeren tussen de ljjnen valt wel mee bij mij. Overigens AP2 alleen op snelweg gebruikt sinds de laatste update.

Heft jouw AP2 misschien last van laagstaande zon gehad? Regendruppels of vuil op de lenzen?
nee, maar het lijkt wat beter te gaan. de smoothness van AP1 is nog ver te zoeken helaas...
 
Ja en AP1 doet ook zeer eigenwijs, vandaag ineens in de file op parallelbaan van de A16, ter hoogte van afslag Feijenoord, de melding 'Autosteer speed restricted to 70km/h'.. :confused: De max snelheid is daar al sinds jaar en dag 100km/h, maar de display gaf 70, hij zal wel wat op een matrixbord hebben gelezen. o_O
 
Ja en AP1 doet ook zeer eigenwijs, vandaag ineens in de file op parallelbaan van de A16, ter hoogte van afslag Feijenoord, de melding 'Autosteer speed restricted to 70km/h'.. :confused: De max snelheid is daar al sinds jaar en dag 100km/h, maar de display gaf 70, hij zal wel wat op een matrixbord hebben gelezen. o_O
Dacht dat autoborden lezen en gebruiken nog niet door AP gedaan wordt? Of is dat een verschil tussen 1 en 2?

Het lijkt erop dat er ook snelheidsbeperkingen uit "gedetailleerde" kaarten door het systeem wordt gebruikt. Als ik de fimpjes erop nakijk, dan lijkt het erop dat tijdelijke snelheidsbeperkingen bij flinke wegwerkzaamheden toch in het systeem blijven staan. Ik zou anders ook niet weten waarom AP zomaar gaat remmen of 70 aangeeft.
 
Dacht dat autoborden lezen en gebruiken nog niet door AP gedaan wordt? Of is dat een verschil tussen 1 en 2?
Al een jaar met AP1 aan het rijden en altijd al geweest volgens mij.
Werkt immers ook zonder internet verbinding. Werkte vroeger in Vlaanderen relatief goed omdat er na het einde van de bebouwde kom steeds een bord 70 stond. Nu is het altijd 70 buiten de bebouwde kom en zijn ze die borden aan het wegnemen, en aangezien hij 'einde bebouwde kom niet herkent, blijft hij vaak aan 50 rijden.
Heel soms ziet hij ook eens een sticker op een vrachtwagen als snelheidsbeperking, maar dat blijft een uitzondering.
 
Spelletje "zoek de 7 verschillen":

View attachment 249702 vs. View attachment 249707
Fijn dat jouw delivery op zich feestelijk verlopen is. Mijn delivery afgelopen vrijdag begon net zo feestelijk, inclusief mooie jongedame omdat die nu eenmaal standaard in het assortiment zit, maar eindigde iets minder feestelijk. Kort samengevat:

1. Mijn dakraam kan niet sluiten, alleen geforceerd.
2. Er zitten krassen op mijn dak.
3. Er zitten lijmresten rondom de rubbers bij de deuren.
4. De velg is flink beschadigd.
5. Het wieldopje mist bij 1 wiel.

Ik was iets minder vrolijk. Toen ik, na anderhalf uur vertraging en wachten op de technische dienst, eindelijk weg kon rijden heb ik geprobeerd de (figuurlijke) knop maar om te zetten en te genieten van een auto die eigenlijk best heel gaaf is. Maar, vijf punten bij delivery is echt niet leuk. Vrijdagavond werd ik nog gebeld en werd mij gezegd dat ze mij maandag of dinsdga bellen met een voorstel om alles te herstellen. Ik heb al aangegeven dat ik verwacht dat ik er zelf geen tijd mee kwijt zal zijn en dat ik uitermate hoge service verwacht. Oh ja, en toen mijn zoontje op de achtergrond er doorheen riep heb ik ook gezegd dat ik als goedmaker toch minstens een Mini Tesla verwacht voor de kleine man... Ik ben benieuwd hoe Tesla dit rechtzet...

Door het gewoon te fixen denk ik Carl. succes, en erg jammer deze ervaring.
 
Ja en AP1 doet ook zeer eigenwijs, vandaag ineens in de file op parallelbaan van de A16, ter hoogte van afslag Feijenoord, de melding 'Autosteer speed restricted to 70km/h'.. :confused: De max snelheid is daar al sinds jaar en dag 100km/h, maar de display gaf 70, hij zal wel wat op een matrixbord hebben gelezen. o_O
Daar hebben we zelfs een speciaal draadje voor:
Meldingen onverwachte remacties - verkeerde max snelheid
 
Mijn Tesla onderbreekt af en toe het laden aan de thuisinstallatie, op willekeurige momenten.
Bij een laadsessie van bijv. 100 naar 300 km, ca. 3x. Krijg dan dus ook de melding van de onderbreking via de app.
Op één keer na (met wat lastige gevolgen) gaat hij na de onderbreking gewoon weer verder met laden.
Heb het gemeld aan Tesla, ben benieuwd wat hier achter zit.
Anderen al eens meegemaakt?