Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2020.32.x

This site may earn commission on affiliate links.
Gister ritje Rotterdam-Amsterdam en vice versa gedaan. Heen met .3, terug met .5. Beide keren bijna volledig op Autpilot. Geen enkele vreemde actie.

Toch vreemd dat de ervaringen zo verschillend zijn. Je zou bijna een A/B test willen doen, met verschillende auto's tegelijkertijd zelfde traject rijden, om beter te begrijpen waar het aan ligt....
 
  • Like
Reactions: Niek and Hbrink
Het wordt heel lastig om patronen te zien: er zijn inmiddels te veel verschillende 'uitrustingen': SEXY, MCU 1 en 2, Hardware 1/2/2.5/3, AP 0/1/EAP/AP/FSD enz enz

Zonder al die gegevens kan je helaas niet analyseren. Alleen Tesla en wellicht zeer beperkt TerslaFI hebben die gegevens. Maar die vergeten ons, de 'drivers' om onze mening te vragen.

Lijkt me leuk als Tesla na iedere rit zou vragen hoe het FSD rijden was bevallen....
 
Toch vreemd dat de ervaringen zo verschillend zijn. Je zou bijna een A/B test willen doen, met verschillende auto's tegelijkertijd zelfde traject rijden, om beter te begrijpen waar het aan ligt....

Ook dan blijft het moeilijk te begrijpen.
Deep learning AI blijkt gevoelig voor voor verschillen die mensen als ruis zouden classifieren.

Verschillende belichtingen/schaduwen/kleine inperfecties (al dan niet bewust) kunnen de uitkomst significant beinvloeden.

Zie bijvoorbeeld: https://arxiv.org/pdf/1802.06430.pdf hoe kleinere aanpassingen de zaak kunnen vernaggelen waar we als mensen niet van de wijs zouden raken.

Dit is niet alleen theoretisch, ook "onze"Tesla heeft er blijkbaar soms last van: Tesla Autopilot confuses Burger King for stop signs, they turn into ad campaign - Electrek
 
Ik vraag me af in welke mate dit te maken heeft met mijn vermoeden dat de meest vocale Tesla-rijders ook aandeelhouders zijn.
Lijkt me wat indirect.
Iemand die de moeite doet zich in te lezen, bijvoorbeeld in dit forum, krijgt denk ik wel een realistisch beeld van wat er is en wat een Musk planning waard is. Voor mij werkte dat in elk geval wel.
Neemt niet weg dat ik ook wel de verwachting had dat basisfeatures zouden stabiliseren. Dus dat bijvoorbeeld het grafiekje met aantal phantom brakes zou dalen. Heb de indruk (N = weinig) dat dit niet zo is, vind ze daarnaast lastiger te voorspellen/begrijpen.
Kan me voorstellen dat vroege Tesla rijders vaak pioniers waren die wel wat slikten. Aantal mensen waarvoor het ding gewoon normaal moet doen (en geen verrassingen!) zal toenemen. Hoop dat dat het belang van stabilisatie voor Tesla wat vergroot.
Maar de pessimist in mij houdt er ook rekening mee dat de situaties die nu nog raar gedraag geven, de hardnekkige laatste 20% zijn waar 80% van het werk zit.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Paar dagen gereden met 32.5. Geen geweldige versie. Meer onverwachte rem-acties. Geen verbeteringen op slechte punten.

Al met al wordt het patroon mij duidelijk. Tesla innoveert als een dolle. Belooft en levert (soms iets vertraagd) de meest spectaculaire features. Verslavend al die beloftes. Waar Tesla niet aan werkt is het VERBETEREN van features. Build kwaliteit blijft slecht, software kwaliteit ook. Gelijk hebben ze ook want gebruikers, wij dus, zijn extreem tevreden. Hun formule is dus perfect. Gaat pas veranderen als er concurrentie ontstaat. Potentiële kopers krijgen nu geen eerlijk verhaal van Tesla rijders. De gebreken worden vaak verzwegen.
Ik merk met 32.5 ook meer phantom brakes, maar ik ga niet janken alsof Tesla niks doet om iets te verbeteren.

Het lijkt me redelijker dat men de herkenning aan het verbeteren is, en dat je bij niet-HW3.0 auto's misschien meer false negatives krijgt. Dat is een minder leuke bijwerking en men zal dit in de volgende iteratie wel wat proberen op te lossen.

Maar zoals je zegt: er is nauwelijks concurrentie. Iedereen die beweert dat zijn Volvo geen last heeft van phantom brakes moet beseffen dat dat komt omdat die Volvo helemaal niet geprogrammeerd is om stilstaande hindernissen te herkennen.
 
Model 3, hw 3

Na lange tijd geen phantom brakes gehad te hebben, heb ik er vandaag in een rit van 80 km 6 meegemaakt. Zonder geen enkel stilstaand of object of gevaar op de weg, tacc volledig op de rem. Man man man, autopilot heel even geprobeerd op een weg met tegenliggers, bij de eerste de beste vrachtwagen keihard op de rem en richting de berm. Ongelooflijk.

Dit alles met een passagier erbij. Hele slechte reclame dit.

2 stappen vooruit, 3 stappen achteruit lijkt het wel.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Wel bijzonder.....
Nu moet ik wel zeggen dat ik de laatste maanden niet heel veel kilometers heb gereden (20k km vanaf december), maar ik ervaar over het algemeen zeer weinig phantom breaks. Net nog ongeveer 50km snelweg gereden met veel zon/schaduw werking etc, maar geen phantom breaks. Ook op lange afstanden (bv 200km) heb ik hooguit 1x een phantom break. Het hoort natuurlijk niet voor te komen, maar ik heb het idee dat anderen er veel meer last van hebben.
 
brokenphantom.jpg
 
Ik merk met 32.5 ook meer phantom brakes, maar ik ga niet janken alsof Tesla niks doet om iets te verbeteren.

Het lijkt me redelijker dat men de herkenning aan het verbeteren is, en dat je bij niet-HW3.0 auto's misschien meer false negatives krijgt. Dat is een minder leuke bijwerking en men zal dit in de volgende iteratie wel wat proberen op te lossen.

Maar zoals je zegt: er is nauwelijks concurrentie. Iedereen die beweert dat zijn Volvo geen last heeft van phantom brakes moet beseffen dat dat komt omdat die Volvo helemaal niet geprogrammeerd is om stilstaande hindernissen te herkennen.

I jank graag even van verdriet. Verder erg tevreden hoor.
 
Vandaag 32.5 binnen gekregen. Ik heb de indruk dat de auto iets sneller een melding geeft bij tegemoetkomende fietsers.
Klopt. Mijn vaste bijna dagelijkse rit op landelijke binnenwegen wordt sinds deze week nog meer ontsiert door alarmbellen van de auto. Leuk, wonen in een gebied met veel fietsende toeristen, maar niet voor de Tesla. De arme auto vindt het allemaal maar spannend. Gelukkig nog geen noodrem-ingrepen
 
Paar dagen gereden met 32.5. Geen geweldige versie. Meer onverwachte rem-acties. Geen verbeteringen op slechte punten.

Al met al wordt het patroon mij duidelijk. Tesla innoveert als een dolle. Belooft en levert (soms iets vertraagd) de meest spectaculaire features. Verslavend al die beloftes. Waar Tesla niet aan werkt is het VERBETEREN van features. Build kwaliteit blijft slecht, software kwaliteit ook. Gelijk hebben ze ook want gebruikers, wij dus, zijn extreem tevreden. Hun formule is dus perfect. Gaat pas veranderen als er concurrentie ontstaat. Potentiële kopers krijgen nu geen eerlijk verhaal van Tesla rijders. De gebreken worden vaak verzwegen.
Deel jouw ervaringen. M’n voet zweeft weer voortdurend boven de accelerator om de onverwachte remacties op te vangen. Nu ook zonder schaduwen en viaducten. Gewoon op leeg stuk snelweg. En rij bijna nooit meer op de rechterrijstrook omdat bij veel in- of uitvoegstroken de auto wil vertragen naar 50 km/u (heeft ook met niet goed verwerken wegwerkzaamheden te maken).

Maar met die oneerlijke informatie valt het wel mee hoor. Best wat Tesla rijders in mijn omgeving en die delen eerlijk de positieve én negatieve ervaringen met iedereen die het weten wil. Nog afgezien van de onverwacht grote groep die helemaal geen gebruik maakt van features zoals autosteer en TACC
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
In de m3 doet deze versie het toch erg goed in AP. Neemt nu ook eindelijk 'rustig' afstand als iemand hem ervoor gooit.
Omdat het zo goed werkt vind ik het jammer dan de web browser nog altijd wat aansporing nodig heeft. Soms reageren favorites niet en links waar je op klikt.
 
Ik hoop dat 32.5 heel snel wordt vervangen. Zojuist in de binnenstad een emergency brake op de gracht vanwege tegemoetkomende fietsers. Een stuk waar ik dagelijks rij. Ik reed ca 15 km/h en dan is zo’n brake zo ongeveer meteen stilstand. Naast dat ik zelf schrok, was het ook bijzonder vervelend voor de fietser en hardloper achter mij.
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Ik hoop dat 32.5 heel snel wordt vervangen. Zojuist in de binnenstad een emergency brake op de gracht vanwege tegemoetkomende fietsers. Een stuk waar ik dagelijks rij. Ik reed ca 15 km/h en dan is zo’n brake zo ongeveer meteen stilstand. Naast dat ik zelf schrok, was het ook bijzonder vervelend voor de fietser en hardloper achter mij.

Je zou het ook anders kunnen interpreteren. Iets met "better safe than sorry".