Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.44.xx

This site may earn commission on affiliate links.
In 2019 ook wat schrik momenten meegemaakt, met name op spitsstroken was het enorm opletten. Obv bovenstaande foto leek het me echter uitgesloten dat een recente Tesla een dergelijke stuurfout zou maken. Je gaf zelf al aan dat het een voorbeeld foto is, daarom maar even via Google Earth naar betreffende situatie gekeken -> ik zie dat men een extra rijbaan ernaast creëert met onderbroken strepen. Creatief verzonnen door de wegbeheerder maar het is in deze situatie voor een zelfrijdende auto erg verwarrend.........

Nb: ik begrijp de stuuractie van de Tesla maar heb ook begrip voor een schrikreactie van inzittenden!

Goed dat je het echte wegbeeld heb opgezocht. Dat maakt alles een stuk duidelijker en de oorspronkelijke melding van de OP wat genuanceerder. Na bijna 3 jaar en ruim 80.000 km met EAP gereden te hebben kan ik aardig inschatten welke reactie de Tesla geeft bij verschillende lijnen op de weg. Ik had nog nooit meegemaakt dat een Tesla door een ononderbroken lijn rijdt en nu blijkt dat dus idd hier ook niet gebeurd te zijn. Het blijft opletten met belijningen op het wegdek en trouwens ook met strepen/ kitnaden die door AP als 'lijnen' geïnterpreteerd kunnen worden.
 
Conclusie: Het eerste geplaatste voorbeeldfoto is dus misleidend want op dat voorbeeld is een vluchthaven met doorgetrokken belijning te zien terwijl tijdens de situatie een vluchthaven is geweest met onderbroken belijning (dit maakt wel echt een mega groot verschil!!). Daarnaast was dit niet op een snelweg (waar Fsd tot nu toe alleen op gebruikt hoort te worden) en is FSD nog in Beta (daar wordt ook flink voor gewaarschuwd tijdens het activeren van FSD).

Maar het blijft natuurlijk een vervelende situatie. Dus dit bevestigd maar weer dat we toch de waarschuwingen van Tesla serieus moeten nemen en we moeten wachten op de rewrite FSD.

En persoonlijk: Ik heb liever een systeem dat BETA is en waarbij je als gebruiker steeds de ontwikkelingen merkt dan, zoals veel andere merken doen, pas alles vrijgeven als het goed getest is.
 
Het is toch eigenlijk bedroevend om te zien hoe men hier weer over elkaar heen buitelt om dit soort aperte fouten van AP goed te praten. Het is een vluchthaven, geen rijstrook. Elke sukkel kan tijdens zijn allereerste rijles al zien dat het geen goed idee is om daar te gaan rijden. Dat AP dat wel doet is gewoon onacceptabel.

Gezien het eerste voorbeeld wat naderhand kennelijk niet de feitelijke situatie weergeeft, maakt het lastig om het statement van poster te kunnen beoordelen. Als het klopt dat de auto zelf van baan wisselt, dan is dat vreemd want dat doet de AP, EAP of FSD versie niet. EAP en FSD doen op NOA wel afslagen nemen.
Of dit ook op de N65 werkt weet ik niet maar gezien de layout van de weg is dat maar de vraag. Wellicht dat iemand daar wat over kan zeggen.

Dus kennelijk is er iets misgegaan. Wat durf ik niet te zeggen.
Als de auto volledig zelf is gegaan terwijl deze op NOA reed dan lijkt het erop dat de auto deze pechstrook voor een afslag heeft aangezien.

Wellicht kan de poster de exacte pechstrook op maps laten zien.
 
Ik was vanmorgen met de M3 en 44.30 onderweg toen het flink begon te hagelen. Daarbij raakte ik behoorlijk onder de (positieve) indruk van AP. Die wist zowaar het juiste spoor te volgen terwijl de belijnen amper zichtbaar was.
Uiteraard was ik wel bang voor een onterechte koerswijziging op basis van de sporen die andere auto's trokken, dus heb ik hem van AP afgehaald. Maar wat ik zag op de visualisatie had hij het toch aardig goed door met de inschatting van de belijning.

Nou ja, en verder gewoon hetzelfde met de bekende plussen en minnen :)
 
Het is toch eigenlijk bedroevend om te zien hoe men hier weer over elkaar heen buitelt om dit soort aperte fouten van AP goed te praten. Het is een vluchthaven, geen rijstrook. Elke sukkel kan tijdens zijn allereerste rijles al zien dat het geen goed idee is om daar te gaan rijden. Dat AP dat wel doet is gewoon onacceptabel.
Dat de auto in de fout is gegaan dat zullen de meesten van ons wel geloven neem ik aan.
Ik denk ook dat de meesten benieuwd zijn waarom het fout ging, want daar kan iedereen van leren.
Als in de desbetreffende post dan een foto wordt geplaatst met een doorgetrokken lijn waar het eigenlijk niet fout kan gaan, dan kun je heel veel vragen en reacties verwachten.
Het begint dus met de juiste informatie en, hoe goed bedoeld dan ook, draagt de foto daar niet aan bij. Het zou beter zijn geweest geen foto te plaatsen ipv een foto die een verkeerde situatie weergeeft.

Ik zou zeggen, op naar de volgende software update om ons te laten verbazen/verrassen wat daar weer in zit;)
 
Dat de auto in de fout is gegaan dat zullen de meesten van ons wel geloven neem ik aan.
Ik denk ook dat de meesten benieuwd zijn waarom het fout ging, want daar kan iedereen van leren.
Als in de desbetreffende post dan een foto wordt geplaatst met een doorgetrokken lijn waar het eigenlijk niet fout kan gaan, dan kun je heel veel vragen en reacties verwachten.
Het begint dus met de juiste informatie en, hoe goed bedoeld dan ook, draagt de foto daar niet aan bij. Het zou beter zijn geweest geen foto te plaatsen ipv een foto die een verkeerde situatie weergeeft.

Ik zou zeggen, op naar de volgende software update om ons te laten verbazen/verrassen wat daar weer in zit;)
Shoot the messenger
 
Sinds de update merk ik dat het scherm traag werkt. GPS kaarten soms stukken blank tot alles traag geladen wordt. Als ik sta aan te schuiven en de auto voor mij is al vertrokken blijft het bovenaanzicht van de mijn auto erop, precies of de beelden komen een paar seconden achter. Ook de browser is tergend traag geworden, vaak onbruikbaar.
Zijn er hier nog met dit probleem?
 
Terugkijkend vind ik de voorbeeld foto nogal misleidend.

dat krijg je ervan wanneer je geen goede info geeft.


Iedereen valt over hem heen omdat hij een 'verkeerde' foto gebruikt heeft terwijl er geen enkele aandacht besteed wordt aan de essentie van de boodschap: AP haalt een onacceptabele manoevre uit.

Mod: Bericht aangepast, laten we het vriendelijk houden.
 
Last edited by a moderator:
Iedereen valt over hem heen omdat hij een 'verkeerde' foto gebruikt heeft terwijl er geen enkele aandacht besteed wordt aan de essentie van de boodschap: AP haalt een onacceptabele manoevre uit.
👍🏾
Met ap1 geen last van maar wanneer ik in de model 3 rijdt dan vertrouw ik het systeem meer. Behalve wanneer ik rechts een stippellijn heb en naar rechts afbuigende lijnen.
verder kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je de boel aan het opblazen bent wanneer je een volledige andere foto plaatst dan de werkelijke plek. Maar misschien ben ik vooringenomen. Dan hierbij alvast mijn excuses.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and OttoR
Iedereen valt over hem heen omdat hij een 'verkeerde' foto gebruikt heeft terwijl er geen enkele aandacht besteed wordt aan de essentie van de boodschap: AP haalt een onacceptabele manoevre uit.

Mod: Bericht aangepast, laten we het vriendelijk houden.
Wat was de locatie dan precies? Kan je toch zo opzoeken in Google maps?
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and OttoR
hier ging iets mis, doorgetrokken streep of niet.
Tuurlijk ging er iets mis, daar is geen twijfel over.

Maar het is L2 rijassistentie, wat betekent dat de bestuurder altijd controle heeft en altijd verantwoordelijk is. En dat betekent dat je best bij de les blijft en het stuur in de hand houdt.

Het is prachtig wat het ding kan, en het is over de jaren aanzienlijk verbeterd, maar het is nog altijd niet foutloos.
 
Wat Paul zegt, hier ging iets mis, doorgetrokken streep of niet. Waarom dan steeds blijven vragen om bewijs?
Er is niemand die de situatie in twijfel trekt en de ernst er niet van inziet en het gaat niet zozeer om het bewijs, maar meer om een juist beeld van de situatie te krijgen (althans voor mijzelf).
Als je weet wat de situatie was kun je gerichter inschatten waarom het fout is gegaan en daar kan iedereen van leren.

In het begin schrok iedereen als de auto de doorgetrokken streep van de spitsstrook volgde, maar inmiddels weten de meesten op dit forum wel dat het op zo’n punt fout gaat waardoor je er bij deze situaties rekening mee moet houden. Is daarmee het gedrag van de auto goedgekeurt…. nee zeker niet, maar de situatie waar het gebeurt is wel duidelijk.

Context is belangrijk. Als iemand zegt dat het vannacht heeft gevroren en zo gaat schaatsen denk je misschien dat er genoeg ijs ligt, maar misschien gaat de persoon wel op een binnenbaan schaatsen...;)