Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mijn gevoel reageert de auto sinds .28 veel gevoeliger op het binnen de lijntjes rijden.
De keren dat alle toeters gaan loeien en er rode strepen op het scherm komen zijn bijna niet meer te tellen.

Hebben anderen dat ook, of rij ik gewoon te slordig? Ik wordt de melding een beetje zat dat er een stuur correctie is uitgevoerd voor mijn veiligheid. Bedankt Tesla, maar ik heb niet het gevoel dat mijn veiligheid er door vergroot is. De ergenis wel...
Ik merk zelf weinig verschil in de stuurcorrecties t.o.v. de vorige software versies. Ik rijd overigens niet vaak buiten de lijnen en alleen dan als het echt nodig is. De lijnen zijn er niet voor niets
 
Ik merk zelf weinig verschil in de stuurcorrecties t.o.v. de vorige software versies. Ik rijd overigens niet vaak buiten de lijnen en alleen dan als het echt nodig is. De lijnen zijn er niet voor niets
Mijn auto ademt op eap....hij zwabbert een heel klein beetje tussen de lijnen en ook qua afstand houden zit er beweging in....Meer mensen die dit opvallen?
 
Mijn auto ademt op eap....hij zwabbert een heel klein beetje tussen de lijnen en ook qua afstand houden zit er beweging in....Meer mensen die dit opvallen?
Ik heb gisteren ongeveer 150km gereden op 28.1 en inderdaad af en toe wat zwabberen. Vandaag zo‘n 300 km op 28.2 gereden en eigenlijk geen zwabber meer waargenomen.
Ik had wel 2 keer een abort bij een baanwissel (EAP), dit was op een stuk weg waar de linkerbaan licht asfat had en de rechterbaan donker asfalt.
 
En ik snap echt niet hoe iemand op een paar honderd meter voor mij last heeft van grootlicht.
Waarom zou volgens de wet het grootlicht uit moeten vanaf dat er iemand ‘in zicht’ is.
Zelfs op honderden meter verblinden ze nog.
Gisteren gingen ze zelfs aan op een verlichte autoweg, met voorliggers op 100 m voor mij.
Laat ons hopen dat Tesla er bewust niet meer tijd in gestoken heeft, omdat de release van de software,die de lichten adaptief zal regelen, heel dichtbij is.
 
Waarom zou volgens de wet het grootlicht uit moeten vanaf dat er iemand ‘in zicht’ is.
Zelfs op honderden meter verblinden ze nog.
Gisteren gingen ze zelfs aan op een verlichte autoweg, met voorliggers op 100 m voor mij.
Laat ons hopen dat Tesla er bewust niet meer tijd in gestoken heeft, omdat de release van de software,die de lichten adaptief zal regelen, heel dichtbij is.
Het gaat hier om voorliggers, niet tegenliggers.

Uit mijn ervaring zet mijn Tesla het grootlicht uit bij tegenliggers op meer dan 500 meter en bij voorliggers op ca 300 meter.

Zelf heb ik weinig last als een achterligger met grootlicht rijdt want zelfdimmende spiegels, en eigenlijk ook weinig last als een tegenligger met grootlicht rijdt op de snelweg want da's vaak ver genoeg en parallel dat het niet verblindend werkt.

Echt, ik rij al ~4 jaar met auto grootlicht, en dat gaat vrij goed. Enige wat ie niet merkt is als een tegemoetkomende trucker niet gezien wordt omdat de voorlichten ervan achter de middenberm verscholen blijven, maar ook weer, op afstand valt dat heel goed mee en kortbij rijden we parallel aan mekaar.
 
Echt, ik rij al ~4 jaar met auto grootlicht, en dat gaat vrij goed.
Ik al 10 jaar en dat ging perfect, tot 3 maand geleden ik mijn MY ontving.
Op een autoweg met straatverlichting heb je geen grootlicht nodig.
Nu we meer in het donker rijden, zal de druk op Tesla wel groter worden. Zullen we allemaal een serviceticket loggen?
 
Ik heb de ruimte nodig voor mijn Tidal downloads.
Wat doet hij dan bij het terugzetten van de spellen? Downloads van Tidal ook verwijderen om ruimte te maken voor de spellen?
Er rijden ook andere merken met adaptive grootlicht die op honderden meters gaan werken als de voorligger ver genoeg is en er geen zichtbare tegenliggers zijn. Heeft niks met roze tesla bril te maken.
Zelfs mijn oude skoda deed het beter... hij is vaak zo laat met uitzetten of gaat gewoon niet uit. Daarom gebruik ik het niet. Gelukkig heb ik geen vision only vanweg een model uit 2019.

Daarnaast; hoe vaak gebruik je het? Ik gebruik grootlicht amper, dan kan ik het net zo goed zelf togglen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Sowieso moet grootlicht pas aan als je dit als bestuurder pas zelf wil. Ik heb deze automatische grootlicht functie echt nooit begrepen want zo vaak heb je die nu ook weer niet nodig. Er kan veel automatisch maar grootlicht moet niet aan een computer worden overgelaten, dat kan de mens prima zelf en scheelt een hoop problemen met de andere automobilisten.
 
  • Like
Reactions: Enzo63 and T-Rob
Daarnaast; hoe vaak gebruik je het? Ik gebruik grootlicht amper, dan kan ik het net zo goed zelf togglen.
Je hebt geen keuze. Het gaat aan telkens als je AP opnieuw op zet. Mocht AP nu goed werken, zodat je het nooit hoeft uit en weer aan te zetten, zou het nog niet zo erg zijn. Maar de combinatie van beide onvolmaaktheden is een ramp.
Sowieso moet grootlicht pas aan als je dit als bestuurder pas zelf wil.
Was dat maar waar dus.
 
  • Like
Reactions: PatjeHoff
Gisteren twee maal gehad dat de auto (FSD aan) op mijn aangeven naar links ging en halverwege weer terug. Daar maak je met 130 de andere automobilisten niet blij mee. Ook geen enkele reden die ik kon zien. Ik zet zijwaartse bewegingen alleen in als ik echt ruim tijd heb.
Verder ruim 60% van de tijd verkeerde maximum snelheidsborden gedetecteerd.

Inmiddels ben ik er achter:
- borden op naastgelegen wegen;
- onderborden? dan geen reactie;
- matrixborden horen de gewone borden te overrulen, maar Tesla herkent het matrix bord (100 punten) bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden maar schakelt daarna meteen bij het eerste normale bord weer terug.

Maar komt allemaal goed....
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
- matrixborden horen de gewone borden te overrulen, maar Tesla herkent het matrix bord (100 punten) bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden maar schakelt daarna meteen bij het eerste normale bord weer terug.
Nee, zo werkt het niet. Elk bord is evenwaardig. Bij wegwerkzaamheden horen de bestaande borden afgedekt te worden als dat niet de snelheid is waar je je moet aan houden.
 
Gisteren twee maal gehad dat de auto (FSD aan) op mijn aangeven naar links ging en halverwege weer terug. Daar maak je met 130 de andere automobilisten niet blij mee. Ook geen enkele reden die ik kon zien. Ik zet zijwaartse bewegingen alleen in als ik echt ruim tijd heb.
Verder ruim 60% van de tijd verkeerde maximum snelheidsborden gedetecteerd.

Inmiddels ben ik er achter:
- borden op naastgelegen wegen;
- onderborden? dan geen reactie;
- matrixborden horen de gewone borden te overrulen, maar Tesla herkent het matrix bord (100 punten) bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden maar schakelt daarna meteen bij het eerste normale bord weer terug.

Maar komt allemaal goed....
@Jasper2020 kan jij aangeven wat Autopilot hier exact zou moeten doen?
 
Vanmorgen voor het eerst met 28.2 gereden. Zijn de kleuren van de interface aangepast? Het lijkt in de nachtstand wat donkerder. Vooral de linkerkant waar je de auto ziet lijkt nu volledig zwart te zijn.
Dit was bij 28.1 ook al inderdaad. Ik heb het scherm altijd op de donkere modus staan en het was mij ook al opgevallen. Het wordt ook hier benoemd: 2022.28.2 Official Tesla Release Notes - Software Updates "Dark Mode".
 
Nee, zo werkt het niet. Elk bord is evenwaardig. Bij wegwerkzaamheden horen de bestaande borden afgedekt te worden als dat niet de snelheid is waar je je moet aan houden.
Dat kan bij een ongeluk natuurlijk niet. Dan kan je wel snel op de matrixborden de snelheid aanpassen, maar meteen bestaande afdekken gaat niet lukken.

Wellicht heb jij wettelijk gelijk maar ik zie in NL bijna nooit afgedekte borden.
 
Nee, zo werkt het niet. Elk bord is evenwaardig. Bij wegwerkzaamheden horen de bestaande borden afgedekt te worden als dat niet de snelheid is waar je je moet aan houden.
In Nederland is dat zeker niet zo.

"Welke maximumsnelheid geldt, staat op borden langs en boven de weg. Bijvoorbeeld op de matrixborden (elektronische verkeersborden). De snelheid op een matrixbord geeft de maximumsnelheid op dat moment aan. Die kan wijzigen bij files, een ongeluk of slecht weer. Geven de matrixborden een lagere snelheid aan dan de borden langs de weg? Dan moet u de snelheid van de matrixborden aanhouden. Dat is geen adviessnelheid, maar een verplichte limiet."

Bron: Wat is de maximumsnelheid voor auto’s op de snelweg?
 
  • Love
Reactions: OttoR and ramonneke
Ik heb het sowieso niet op matrixborden en hun rechtsgeldigheid.

Ik weet meerdere plaatsen aan scholen waar matrixborden hangen om tijdelijk de snelheid van 50km/u terug te brengen naar 30km/u, maar...
Ik weet ook plaatsen waar meerdere scholen elkaar opvolgen en er dus een matrixbord staat dat dienst doet voor de volgende 3 km. Op deze weg zijn meerdere terrasjes, winkels en parkeerplaatsen.
Stel, ik passeer het matrixbord om 11 uur, het brandt niet, dus de snelheid is deze van het bord bebouwde kom, zijnde 50km/u.
Iets verder in deze zone 50km/u beslis ik om een terrasje te doen en vertrek daar terug om 12u15. Ondertussen staat het matrixbord (wat ik 1km ervoor ben gepasseerd) op 30km/u.
Ik rijd rustig verder tegen 50km/u, me van geen kwaad bewust, maar wel in overtreding, ook al heb ik het matrixbord met de vermelding 30km/u niet gezien...