Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
@Keezje
Als ik het goed begrijp vind je het minder storend om zonder AP te rijden OF te stoppen om je voorruit schoon te maken aan een pompstation OF je voorruit te vervangen bij vertrek DAN je automatische wissers even uit te schakelen wanneer deze onterecht beginnen te wissen.

Is dit nu een voorbeeld van klagen of ergeren? 😋
Dat heb je niet helemaal goed begrepen. Voorruit vervangen doe ik zo min mogelijk. En nooit zelf.
Zonder AP rijden vind ik al storend als ik meer dan 500 meter op dezelfde snelheid kan rijden. AP (of eigenlijk gewoon TACC) -rijden doe ik 90% van de gereden kms.
Maar moeten stoppen om de voorruit schoon te maken, vind ik al storend als ik meer dan 50 meter van huis moet.
Aangezien het deel van de voorruit dat buiten bereik van de wissers ligt, 80% van de tijd niet geheel schoon is, en het zelfs in Nederland slechts 7% van de tijd regent, is de kans dat de wissers tijdens AP rijden voor niets aanstaan, ongeveer 95%. Ja dat is overdreven, dat komt door de ergernis.
Automatische wissers uitschakelen terwijl AP aanstaat, dat kan niet, dat is het hele ding.
Ik klaag omdat ik me roterger.
 
Vanmorgen weer vergeten een doekje of wissertje over de grotendeels absoluut schone voorruit te halen.
Gevolg: ondanks stralend weer, keuze: of rijden zonder AP (terwijl ik altijd mét rij) of rijden met AP en met piepende wissers over de droge voorruit.
Of stoppen en schoonmaken bij een pompstation, kan ook natuurlijk.

Onuitstaanbaar.
Net als automatisch grootlicht bij AP op de meest onzinnige en soms voor andere weggebruikers vervelende momenten.
Ik snap/herken dit hele scenario niet?
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Krisja
Vanmorgen weer vergeten een doekje of wissertje over de grotendeels absoluut schone voorruit te halen.
Gevolg: ondanks stralend weer, keuze: of rijden zonder AP (terwijl ik altijd mét rij) of rijden met AP en met piepende wissers over de droge voorruit.
Of stoppen en schoonmaken bij een pompstation, kan ook natuurlijk.

Onuitstaanbaar.
Net als automatisch grootlicht bij AP op de meest onzinnige en soms voor andere weggebruikers vervelende momenten.
Gebeurt mij incidenteel ook wel eens, maar dan zet ik hem gewoon uit. 1 keer op de sproeier drukken en dat “auto” naar “uit”.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Krisja
Automatische wissers uitschakelen terwijl AP aanstaat, dat kan niet, dat is het hele ding.
Dat zal ik dan eens moeten proberen. Zelf herken ik het hele probleem niet en daardoor dacht ik dat De ruitenwissers op gelijk welk ogenblik konden uitgeschakeld worden door 1 keer op de linker hendel te drukken en dan de wissers op "uit" te zetten.

btw, ik heb helemaal niets tegen ergernissen, die heb ik soms ook. Klagen daarentegen is niet gelijk aan klachten hebben. Met klachten krijg je misschien iets geregeld, klagen is, wat mij betreft, enkel een drug voor je eigen gevoel...
 
  • Like
Reactions: Chicoo
Ja, het grootlicht in grijs met een letter A in geeft dus aan dat automatisch grootlicht actief is. Als het donker genoeg is en er zijn geen tegenliggers zichtbaar, zal de auto dus automatisch grootlicht voeren.

Ah, dank je. Dat had ik nog niet door. Maar dat komt ook omdat het alles behalve intuïtief is. Ik heb net getest en het klopt: grijs icoon linksboven geeft aan dat de auto grootlicht functie actief is (en hij wordt blauw als hij werkelijk grootlicht inschakelt). Maar in het menu onderaan (en ook het grote generieke menu) blijft de button van auto grootlicht grijs, ook als deze door de AP wel actief is gemaakt. En als je zelf handmatig de auto grootlicht functie setting altijd op actief hebt gezet, is die button onderaan het scherm dus blauw. Maar als de AP aan gaat en daardoor ook het auto grootlicht functie, en je zet die uit door je linkerhendel even vooruit te drukken, gaat de hele auto grootlicht functie uit, blijft de button onderaan wel blauw en is de auto grootlicht functie dus wel uit. Jeetje toch, wat een implementatie. Er mag wel een handleiding an sich voor komen.

En natuurlijk ben ik het eens met het merendeel van de mensen hier: het slaat helemaal nergens op (vind ik in ieder geval) dat die auto grootlichtfunctie aan gaat bij AP. Waarom? Waarom niet gewoon bij de bestuurder zelf laten, die keus, zoals het was? Het argument dat de AP anders niet goed werkt lijkt me ook niet geldig, want dan zouden we allemaal een probleem hebben als de auto grootlicht functie het grootlicht uitschakelt (wat regelmatig moet). Onbegrijpelijk.

Je kunt het uit zetten door de linker hendel van hé af te duwen.
Het kleine verlichting menu onderaan kan je ook activeren door op de groene verlichtingsicoontjes op je scherm te drukken.

Ja, maar die icoontjes zijn er alleen als er al iets van verlichting brand (automatisch of handmatig). Is dat niet het geval, en wil je door regen of mist zelf ingrijpen, is het alleen via het menu met wat klikken extra te vinden. Mijn punt is dat het zoveel beter zou zijn als zo'n icoontje gewoon altijd beschikbaar zou zijn daar.

Leuk die automatisatie. Je hebt ook nog eens je twee handen nodig. Onhandig met een boterham of kop koffie in je handen. Zonder automatisatie deed ik het met 1 hand. Met AP1 ook.

Helemaal eens. Het moet allemaal wel meehelpen, niet tegenwerken door functies op te dringen die niet gewenst en nodig zijn en maar erg matig werken (auto grootlicht)

Dat zal ik dan eens moeten proberen. Zelf herken ik het hele probleem niet en daardoor dacht ik dat De ruitenwissers op gelijk welk ogenblik konden uitgeschakeld worden door 1 keer op de linker hendel te drukken en dan de wissers op "uit" te zetten.

btw, ik heb helemaal niets tegen ergernissen, die heb ik soms ook. Klagen daarentegen is niet gelijk aan klachten hebben. Met klachten krijg je misschien iets geregeld, klagen is, wat mij betreft, enkel een drug voor je eigen gevoel...

Dat van die ruitenwissers had ik nog niet ontdekt. Ik snap de ergernissen, maar........dat die ruitenwissers bij AP automatisch op auto gaan vind ik wel een ander verhaal dan het auto grootlicht gebeuren. Als het regent kan ik me voorstellen dan die frontcamera gewoon niet goed kan zien en snap ik op zich wel dat dan de ruitenwisser automatisch aan moet springen om die functionaliteit goed en veilig te houden. Iets dat met radar allemaal veel minder gevoelig is natuurlijk (wat maakt dat ik nog steeds ook niet snap dat dit hele vision only is doorgevoerd op autos die ook radar hebben; dat geldt ook voor andere situaties zoals mist, waarbij radar gewoon beter presteert vanuit het basisprincipe dan vision only; maar goed dat is andere discussie).

Over dat klagen: eens! Aan de andere kant hebben we bij mijn weten niet echt een suggestie- of klachtenbus bij Tesla waar we suggesties kunnen doen. Dus iets anders dan het maar op fora zoals dit zetten is er niet. Ofschoon ik denk dat we niet de illusie moeten hebben dat Tesla dit allemaal zit te volgen. Of wel? Of is er wel een plaats waar we meer kansen maken op het oppikken van rapporten over bugs, suggesties of klachten?
 
En natuurlijk ben ik het eens met het merendeel van de mensen hier: het slaat helemaal nergens op (vind ik in ieder geval) dat die auto grootlichtfunctie aan gaat bij AP. Waarom? Waarom niet gewoon bij de bestuurder zelf laten, die keus, zoals het was?

Je geeft je wagen opdracht AP (Automatische Piloot) te rijden, maar wil dan wel mee beslissen welke functies hij daarvoor mag gebruiken?
Ik vind het zeer vervelend en erger me eraan dat de wagen op AP regelmatig in de ankers gaat bij het voorbijrijden van een fiets of voetganger. Ik zou dus graag hebben als ik AP opzet dat IK de keuze kan maken of hij mag remmen of niet. Begrijp je?
Als jij op je ON knop drukt om je PC op te starten, zullen er ook heel wat onderdelen mee opgestart worden waarvan jij de reden niet begrijpt...

Ja, maar die icoontjes zijn er alleen als er al iets van verlichting brand (automatisch of handmatig). Is dat niet het geval, en wil je door regen of mist zelf ingrijpen, is het alleen via het menu met wat klikken extra te vinden. Mijn punt is dat het zoveel beter zou zijn als zo'n icoontje gewoon altijd beschikbaar zou zijn daar.

Nogmaals, hendeltje naar voor duwen en alle lichtfuncties worden onderaan links getoond.

...wat maakt dat ik nog steeds ook niet snap dat dit hele vision only is doorgevoerd op autos die ook radar hebben...

Misschien is m'n bezig met ontwikkelingen die verder in de toekomst liggen en die nu moeten uitgetest worden met Vision Only of misschien is er in deze periode een geweldig tekort aan radaronderdelen en is het "roeien met de riemen die men heeft" en heeft men ondertussen begrepen dat het voordeel van radar niet zo groot is t.o.v. Vision only (als dat er al is)

Of is er wel een plaats waar we meer kansen maken op het oppikken van rapporten over bugs, suggesties of klachten?

Ik hoor wel eens dat een service ticket indienen zou kunnen helpen, alhoewel ik hier niet veel geloof aan hecht...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Over dat klagen: eens! Aan de andere kant hebben we bij mijn weten niet echt een suggestie- of klachtenbus bij Tesla waar we suggesties kunnen doen. Dus iets anders dan het maar op fora zoals dit zetten is er niet. Ofschoon ik denk dat we niet de illusie moeten hebben dat Tesla dit allemaal zit te volgen. Of wel? Of is er wel een plaats waar we meer kansen maken op het oppikken van rapporten over bugs, suggesties of klachten?
Service ticket in de app. Je krijgt dan een antwoord dat ‘het in 1 van de volgende updates zal opgelost worden en dat ze daarom de service request gesloten hebben’. Verder gebeurt er in principe niets meer. Ik kan mij wel voorstellen dat als er veel identieke klachten komen, dat er toch wel eens een berichtje naar boven gaat. Die servicedesk operator moet ergens ook verklaren waarom hij amper of niet kan volgen. Zijn overste moet dan verklaren waarom hij budget nodig heeft voor een extra resource en zo komt het bij de countrymanager en uiteindelijk naar het headquarter.
 
Met klachten krijg je misschien iets geregeld, klagen is, wat mij betreft, enkel een drug voor je eigen gevoel...

Ik heb nu 6 jaar ervaring en voor het eerst voel ik mij deel van de klagers, melders, verbeteringvoorstellers (verschil zit vaak in de perceptie of in wat men wil begrijpen en niet in wat er effectief staat).
Anderzijds zorgt die 6 jaar ervaring er ook voor dat er veel vertrouwen is. Het komt wel goed. Meer nog, het is momenteel wel erg qua ‘bugs’ en doordat het lijkt alsof er momenteel niets aan gedaan wordt, denk ik dat er een grote update zit aan te komen die een aantal root causes gaat oplossen.
Ik las ergens dat op de AI dag gemeld werd, dat een deel van FSD (US versie) binnenkort naar de EU komt en zelfs impact zou hebben op (E)AP. De FSD zou zelfs volledig klaar zijn om naar de EU te komen tegen eind dit jaar. Blijven nog de wettelijke restricties natuurlijk.

Ik blijf positief vooral voor al die zaken die duidelijk bugs lijken. In de bruikbaarheid van FSD op korte termijn heb ik minder vertrouwen. Ik sta wel open om mij te laten verrassen. Ik zal het hier wel lezen. Ik wil de FSD eigenaars wel al waarschuwen. 3600€ was een koopje. Klagen dat het niet aan de verwachtingen voldoet, zal onterecht zijn.
 
Er rijden ook andere merken met adaptive grootlicht die op honderden meters gaan werken als de voorligger ver genoeg is en er geen zichtbare tegenliggers zijn. Heeft niks met roze tesla bril te maken.
Dat zijn dan ECHTE adaptive matrix-headlights die de net niet schijnen in de richting van zichtbare tegenliggers en voorliggers. Andere merken leveren dat al 7 jaar .
 
  • Like
Reactions: OttoR and ramonneke
Je geeft je wagen opdracht AP (Automatische Piloot) te rijden, maar wil dan wel mee beslissen welke functies hij daarvoor mag gebruiken?
Ik snap je punt prima. Maar als de functies ondermaats werken, vind ik het wel lastig om dat begrip groter te laten zijn dan de ergernis. Ik wil toch wel minstens een CC kunnen gebruiken, een TACC is nog fijner. Als de auto mijn wissers over een droge ruit laten piepen (ook zonder geluid al irritant) en ik daardoor niet eens fatsoenlijk op CC kan rijden, is dat wel een dingetje.
 
Last edited:
Ik snap je punt prima. Maar als de functies ondermaats werken, vind ik het wel lastig om dat begrip groter te laten zijn dan de ergernis. Ik wil toch wel minstens een CC kunnen gebruiken, een TACC is nog fijner. Als de auto mijn wissers over een droge ruit laat piepen (ook zonder geluid al irritant) en ik daardoor niet eens fatsoenlijk op CC kan rijden, is dat wel een dingetje.

Die ergernis, begrijpelijk, maar dan stel ik (tot vervelings toe) nogmaals de vraag, hebben jullie al eens geprobeerd met de camera's opnieuw te kalibreren.
Nadat ik deze gekalibreerd had verdwenen er veel van de ergernissen die ik (ook) had. Niet alles is rozengeur en maneschijn, maar het voelt al veel prettiger aan...
 
Je geeft je wagen opdracht AP (Automatische Piloot) te rijden, maar wil dan wel mee beslissen welke functies hij daarvoor mag gebruiken?
Ik vind het zeer vervelend en erger me eraan dat de wagen op AP regelmatig in de ankers gaat bij het voorbijrijden van een fiets of voetganger. Ik zou dus graag hebben als ik AP opzet dat IK de keuze kan maken of hij mag remmen of niet. Begrijp je?
Als jij op je ON knop drukt om je PC op te starten, zullen er ook heel wat onderdelen mee opgestart worden waarvan jij de reden niet begrijpt...
Ik snap wel wat je zegt, vandaar mijn opmerking over de wissers. Maar punt is dat de goede werking van AP niet af mag hangen van grootlicht, aangezien grootlicht in veel gevallen uit moet, en dan wil je ook niet in de sloot eindigen.
Nogmaals, hendeltje naar voor duwen en alle lichtfuncties worden onderaan links getoond.
Weet ik, maar wat ik zei is dat het gemakkelijk zo veel beter zou kunnen (gewoon een lichticoontje toevoegen in grijs ook als lichten uit staan). Als je dit met de linkerhandel doet geef je ook een lichtsignaal, wat behalve vaak hinderlijk en ongewenst ook gewoon tegen de verkeersregels is (tenzij je toevallig op dat moment ook iedere keer iemand dient te waarschuwen voor gevaar ;-)

Misschien is m'n bezig met ontwikkelingen die verder in de toekomst liggen en die nu moeten uitgetest worden met Vision Only of misschien is er in deze periode een geweldig tekort aan radaronderdelen en is het "roeien met de riemen die men heeft" en heeft men ondertussen begrepen dat het voordeel van radar niet zo groot is t.o.v. Vision only (als dat er al is)
Ja, en volgens mij is dit ook zo Radaronderdelen waren op enig moment schars, misschien nog wel, en Elon wil graag naar Vision Only. Neemt niet weg dat auto’s die radar wel hebben hier niet beter wel gebruikt van kunnen maken omdat er gewoon fundamentele verschillen en voordelen zijn. Let wel, die auto grootlicht, auto wissers, max. AP snelheid van 140 ipv 150 zijn allemaal met komst van Vision Only ingevoerd. Dat is niet omdat die Vision Only zoveel beter en betrouwbaarder werkt onder alle omstandigheden. De US fora staan vol met discussies hierover.

Ik hoor wel eens dat een service ticket indienen zou kunnen helpen, alhoewel ik hier niet veel geloof aan hecht...
Thx. Ja, eens, ofschoon als er vaak op die manier wordt ingeschoten het toch wel zou kunnen werken.
 
Als je dit met de linkerhandel doet geef je ook een lichtsignaal

Neen, als je de hendel van je wegduwt (richting voorkant wagen) sein je helemaal niet met je lichten, maar activeer je de lichtinstellingen die onderaan links verschijnen op je scherm.
Met je lichten seinen doe je, net zoals bij elke andere wagen, door de hendel naar je toe te trekken.
 
Die ergernis, begrijpelijk, maar dan stel ik (tot vervelings toe) nogmaals de vraag, hebben jullie al eens geprobeerd met de camera's opnieuw te kalibreren.
Nadat ik deze gekalibreerd had verdwenen er veel van de ergernissen die ik (ook) had. Niet alles is rozengeur en maneschijn, maar het voelt al veel prettiger aan...
Ja hoor, calibreren hielp niks.
 
  • Like
Reactions: Krisja