Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds een paar updates heb ik dat de auto veelvuldig onverwacht in de remmen gaat omdat de auto in de baan rechts van mij iets te dicht bij de streepjes komt. Na jaren zonder phantom brake ineens weer meerdere per rit. Hebben anderen dit ook weer of kan er iets met mijn parkeersensoren rechts zijn. Ik zie namelijk ook wel eens een geel of rood streepje bij de sensor rechtsvoor op het scherm
Dit zijn geen phantom brakes naar mijn idee. Een phantom brake komt uit het niets. In dit geval is de reden dat de auto in de rijbaan ernaast te dichtbij komt. Vraag is dan wel of de ingreep niet iets te vroeg komt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Hier 2023.44.1 geïnstalleerd. Terug vermelding van single pull voor autopilot, maar ook verkeersbord herkenning

View attachment 993759

Ik dacht dat we dit al even hadden?

Vandaag in Spanje getest, bovenstaande beeld krijg ik dus niet.
Donderdag eens testen in Frankrijk en vrijdag in België. Hoop alsnog dit ook te zien te krijgen. Zou een interessante aanvulling zijn op de (minder betrouwbare) database die we nu hebben.

Of is dit een FSD only update?
Waarom krijg ik deze dan?
 
Vandaag in Spanje getest, bovenstaande beeld krijg ik dus niet.
Donderdag eens testen in Frankrijk en vrijdag in België. Hoop alsnog dit ook te zien te krijgen. Zou een interessante aanvulling zijn op de (minder betrouwbare) database die we nu hebben.

Of is dit een FSD only update?
Waarom krijg ik deze dan?
Ik denk FSD-only, ik zie dit niet in mijn release notes van 44.1 in NL
(zuunige Hollander met alleen de basis "Autosteer AP")
 
Ik denk FSD-only, ik zie dit niet in mijn release notes van 44.1 in NL
(zuunige Hollander met alleen de basis "Autosteer AP")

Ik heb deze gisteren in Spanje op een Belgische SR+ zonder FSD geïnstalleerd en deze functie kwam bij mij WEL in de release notes te staan.
Vandaar mijn vraag. Misschien dat het werkt, maar niet geschikt is voor Spanje (alhoewel hij hier de verkeersborden beter herkent dan in België).
 
Er is nog hoop... 🤞

Schermafbeelding 2023-12-02 om 20.45.36.png
 
Al elders toevallig gemeld, maar eigenlijk hoort het hier.
Single pull stalk voor AP is hier zo goed als onbruikbaar omdat TACC dan niet meer kan en dat gebruiken we hier net veel. Lijkt mij alleen interessant voor Noordamerika en China, waar FSD actief is.
Snelheidsbordenherkenning gisteren kort kunnen testen. Je ziet inderdaad de borden op het scherm passeren, maar ik heb de indruk dat het AP gedrag niet anders is dan vroeger.
Ik reed op een 90km/u weg en passeerde een bord van 70. Werd netjes getoond op het scherm en in het vmax ikoontje, maar AP bleef 90 rijden.
Ik reed een zone 30 binnen, werd herkend, AP paste zich aan, maar na de eerste zijstraat ging hij weer naar 50.
Dat laatste deed hij vroeger ook al. Ik denk dat verkeersbordherkenning vroeger ook al actief was voor borden met 30km/u. Bovenstaande locatie was niet gekend in database (relatief nieuw en mocht het de database zijn dan zou hij over gans de zone aan 30 blijven). Ik zag de auto vroeger ook al vertragen bij kleine wegenwerken met 30km/u, die zeker niet in de database zaten, of wanneer de werken al voorbij waren en een bord aan de kant toch nog zichtbaar was.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: NielsA and Krisja
Dit zijn geen phantom brakes naar mijn idee. Een phantom brake komt uit het niets. In dit geval is de reden dat de auto in de rijbaan ernaast te dichtbij komt. Vraag is dan wel of de ingreep niet iets te vroeg komt.
Wat mij betreft wel. Het is niet dat de auto’s naast mij massaal over de wegmarkering heen komen, maar gewoon wat meer naar links gaan rijden. Ik zou er zelf absoluut niet voor remmen. Sterker, je kan het als bestuurder niet zien want je rijdt er al naast/voorbij.

Ik rij ca. 130 km per rit en het gebeurt zo’n 5 keer per rit dat de auto in de ankers gaat. Dit heb ik de afgelopen jaren niet meegemaakt en zorgt dat ik de AP niet meer kan gebruiken met passagiers. Als ‘ie al te gebruiken is door alle cameraonzin bij minder helder weer.

Op de rechterbaan van een driebaans snelweg rijden is nog steeds niet te doen door de nog steeds onterechte wisselingen van de Vmax waardoor de TACC steeds weer wordt teruggedraaid naar 90 of 70.
 
Wat mij betreft wel. Het is niet dat de auto’s naast mij massaal over de wegmarkering heen komen, maar gewoon wat meer naar links gaan rijden. Ik zou er zelf absoluut niet voor remmen. Sterker, je kan het als bestuurder niet zien want je rijdt er al naast/voorbij.

Ik rij ca. 130 km per rit en het gebeurt zo’n 5 keer per rit dat de auto in de ankers gaat. Dit heb ik de afgelopen jaren niet meegemaakt en zorgt dat ik de AP niet meer kan gebruiken met passagiers. Als ‘ie al te gebruiken is door alle cameraonzin bij minder helder weer.

Op de rechterbaan van een driebaans snelweg rijden is nog steeds niet te doen door de nog steeds onterechte wisselingen van de Vmax waardoor de TACC steeds weer wordt teruggedraaid naar 90 of 70.
De Phantom brake kwam uit het niets, deze remactie is één-op-één te herleiden naar de auto naast je die naar mening van de auto te dicht bij komt. Zoals ik al aangaf kan de afstelling hiervan beter, maar het is niet dramatisch.

Zelf rijd ik zo’n 120km per dag (via A15 naar Rotterdam) en de afgelopen weken is het mij maximaal één keer per week overkomen. Het aantal keren is dus (voor mij) te overzien en geen reden om AP niet te gebruiken. Als het gebeurt kun je overigens heel eenvoudig zelf ingrijpen door het wattpedaal iets in te drukken, de passagier merkt hier weinig
AP is een rijhulpmiddel en je moet nog altijd zelf blijven opletten.

Aanpassing van Vmax naar 90 of 70 heb ik nog niet meegemaakt, wel van 110 terug naar 100, dat gebeurt bv op een plek waar een bocht in de weg zit of soms bij afslagen.
Tot voor kort zakte de snelheid bij mij altijd ter hoogte van Dordrecht, zojuist op de terugweg vanuit Rotterdam bleef de snelheid constant, het lijkt erop dat (daar in elk geval) het probleem is opgelost.
Waar zakt bij jou de snelheid? wellicht dat anderen op die plek er wel/geen last van hebben.
 
Zoals ik al aangaf kan de afstelling hiervan beter, maar het is niet dramatisch.

Als je een naderende vrachtwagen negeert, neem je een risico. Ik doe dat ook wel.
Maar wat als de vrachtwagenchauffeur in slaap gevallen is of een defecte richtingaanwijzer heeft? In heb al meer dan 1 keer mijn claxon moeten gebruiken om een ongeval te voorkomen. AP kan dat niet en kan zich geen risico permitteren (de media, weet je).
Zelfde voor overdreven vertragen voor zwakke weggebruikers.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Sinds een paar updates heb ik dat de auto veelvuldig onverwacht in de remmen gaat omdat de auto in de baan rechts van mij iets te dicht bij de streepjes komt. Na jaren zonder phantom brake ineens weer meerdere per rit. Hebben anderen dit ook weer of kan er iets met mijn parkeersensoren rechts zijn. Ik zie namelijk ook wel eens een geel of rood streepje bij de sensor rechtsvoor op het scherm
I have seen this myself since 2023.32. And I hated it, till this happened to me. I think this is the kind of scenario that the car is helping avoid a crash in.

 
Als je een naderende vrachtwagen negeert, neem je een risico. Ik doe dat ook wel.
"Een naderende vrachtwagen" kan ook gewoon een vrachtwagen zijn die in zijn rijbaan blijft.

Ik heb trouwens ook vaker dat als iemand achter mij wil invoegen op de autosnelweg, de auto dat als een gevaar ziet en remt. Meerdere keren gehad, de invoegende auto op het scherm wordt dan ook rood.
Dat vind ik ook een erg vreemde en verkeerde reactie.
 
Meestal is dat inderdaad zo. Maar hoe kan AP dat weten? Wij nemen het risico, maar Tesla kan de aandacht missen, die zou ontstaan mocht het fout gaan.
Als die in zijn baan blijft, niets doen. Of zelf een beetje uitwijken. Ik bedoel, het is niet alsof zo'n vrachtwagen met een grote snelheid naar links komt. Dan mag je remmen. Niet als ik in de linker baan rijdt en de vrachtwagen in de rechterbaan maar een beetje ver naar links. Als dat de staat van rijhulpen is dan mogen ze van mij per direkt afgeschaft worden.
 
  • Like
Reactions: MaSansky