Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Matrixborden worden in Nederland al lang herkend en ook de snelheid wordt al lang in het display aangegeven. De snelheid van de auto wordt er alleen niet op aangepast.
Als ik het goed heb begrepen is het herkennen van matrixborden pas sinds kort in België beschikbaar.
Ja, ik bedoelde dat de matrixborden niet te zien zijn zoals de verkeersborden, uiteraard wel de snelheid.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V
Las ik in het ruitenwissersdraadje; geen AP met afgeplakte camera zou alleen werken in de VS.

Succes met de terugreis. Ben woensdag teruggereden. Erg druk bij Beckenried en helemaal vol bij Kappel terwijl het bij Herzbolheim rustig was; verkeerde keuze gemaakt. Jammer dat de routeplanner niet slimmer is.
Hoe bedoel je? Volgens mij houdt de routeplanner wel degelijk rekening met de bezetting van een SuC en stuurt je soms naar een minder drukke SuC in de buurt. Daarnaast kun je zelf door op de SuC te klikken altijd de huidige bezetting zien. Ik check dat dus ook meestal, zeker bij de SuC met 6 of minder stalls.
 
Hoe bedoel je? Volgens mij houdt de routeplanner wel degelijk rekening met de bezetting van een SuC en stuurt je soms naar een minder drukke SuC in de buurt. Daarnaast kun je zelf door op de SuC te klikken altijd de huidige bezetting zien. Ik check dat dus ook meestal, zeker bij de SuC met 6 of minder stalls.
Yep, op mijn laatste lange trip is ze twee maal van SuC gewijzigd owv drukte.

Dan komt er bij mij opt scherm “rerouting to less busy supercharger”
 
Hoe bedoel je? Volgens mij houdt de routeplanner wel degelijk rekening met de bezetting van een SuC en stuurt je soms naar een minder drukke SuC in de buurt. Daarnaast kun je zelf door op de SuC te klikken altijd de huidige bezetting zien. Ik check dat dus ook meestal, zeker bij de SuC met 6 of minder stalls.
Bij mij niet en ook raar dat er evengoed nog Tesla's komen laden als alles vol is terwijl 4 km verderop er veel meer ruimte is.
 
Yep, op mijn laatste lange trip is ze twee maal van SuC gewijzigd owv drukte.

Dan komt er bij mij opt scherm “rerouting to less busy supercharger”
Even op gegoogled, niet dat ik je niet vertrouw, en idd sinds verleden jaar is dit zo maar nog nooit gezien helaas. Wordt nog wat komend jaar aan de pomp met al die nieuwe Y's, ook in Italië een succes.
 
Ja, die discussie loopt al lang. 3 januari teruggereden, een woensdag, geen wisseldag. Maar wat een drukte. Hopelijk valt het idd mee straks.
Tot nu toe kan ik alleen maar zeggen dat tesla erg goed is geweest in het forecast en van de belasting van superchargers. Ga er al jaren maar op wintersort, maak beveel lange reizen en heb nooit meer dan 2 minuten hoeven wachten.
 
Die discussie loopt al lang, zie Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

Zal allemaal wel (weer) meevallen.
Binnenkort zal de FUD van denmainstrram media wel weer beginnen, krokus is in aantocht.

Persoonlijk denk ik dat het voor Tesla’s nog kan meevallen. Als er niet teveel andere auto’s met een suboptimale positie van laadpoort zijn.

Op de route vanuit BE en NL richting Oostenrijk is er het afgelopen jaar goed bijgebouwd.

Als je wil laden aan snelladers aan tankstations langs de snelwegen, dan kan het wel eens tegenslagen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Net niet. Met AP1 werden ze in België herkend en in Nederland meestal niet.
In Nederland zijn die vaak wit op zwarte achtergrond. In België hebben ze een rode rand waardoor ze meer op verkeersborden lijken.

Zo ver ik heb gemerkt: als er géén rand (ongeacht kleur) om een cijfer zit, ziet de Tesla dat als adviessnelheid en doet er dus (nog) niets mee... Dus reageert mijn Tesla zelden op matrix borden...

Ik vid dit wel weer een dingetje waarbij de wetgeving wat consequenter zou kunnen zijn en bij een maximumsnelheid altijd een ronde rand moeten plaatsen...
 
Zo ver ik heb gemerkt: als er géén rand (ongeacht kleur) om een cijfer zit, ziet de Tesla dat als adviessnelheid en doet er dus (nog) niets mee... Dus reageert mijn Tesla zelden op matrix borden...

Ik vid dit wel weer een dingetje waarbij de wetgeving wat consequenter zou kunnen zijn en bij een maximumsnelheid altijd een ronde rand moeten plaatsen...
Toch snap ik het niet. Waar de A73 invoegt op de A2 staat een 90 bord en daar remt de Tesla ook netjes. Volgens mij bij alle andere borden nooit. Waar zit hem dat in?
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Enzo63
Na een rit van 500+ km op 2023.30.5.1 weer steeds veel onnodige rijstrookwissel voorstellen. Rijbaan met 3 rijstroken voor/achter volledig leeg (a27 na Houten, Maartensdijk a6 Almere na invoegen a27, Lelystad en nog veel vaker richting noorden). Kaart materiaal is volgens scherm Google 2024 en heb ook de (volgens mij) laatste versie van de map software.
Op NoA nu al zeker meer dan 1 jaar het issue dat de Tesla niet af wil slaan op de afrit A27/oprit A6 ri noorden ( 2 rijstroken) en me door wil later rijden tot op het puntstuk. De Tesla FSD software heeft me dit in het begin perfect laten rijden maar helaas nog geen verbeteringen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Na een rit van 500+ km op 2023.30.5.1 weer steeds veel onnodige rijstrookwissel voorstellen. Rijbaan met 3 rijstroken voor/achter volledig leeg (a27 na Houten, Maartensdijk a6 Almere na invoegen a27, Lelystad en nog veel vaker richting noorden). Kaart materiaal is volgens scherm Google 2024 en heb ook de (volgens mij) laatste versie van de map software.
Op NoA nu al zeker meer dan 1 jaar het issue dat de Tesla niet af wil slaan op de afrit A27/oprit A6 ri noorden ( 2 rijstroken) en me door wil later rijden tot op het puntstuk. De Tesla FSD software heeft me dit in het begin perfect laten rijden maar helaas nog geen verbeteringen.
Ik heb geen FSD, wel de EAP waar ook NoA in zou moeten zitten. Ik heb dat een paar keer gebruikt, en concludeerde dat dit een wel erg premature beta is.
Het is 100% duidelijk dat Tesla voor FSD en de betere functies van AP (snelheid automatisch aanpassen, etc) nu 100% focus heeft op de VS. EU staat gewoon op een laag pitje en er wordt enkel gewerkt aan de grootste frustraties.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Waarom heeft NOA geen nut? Je hoeft een (foutief) voorgestelde baanwissel niet te accepteren.
Accepteren vergt dezelfde handeling als initiëren. Geen nut dus.
In ons druk verkeer wordt bijna nooit een rijbaanwissel voorgesteld trouwens.
En als het ‘s nachts al eens rustig is komen de voorstellen eerst niet, blijf je onreglementair en asociaal in het middenvak rijden en als ze wel komen, is dat net op het moment dat je een vrachtwagen nadert en juist wel in het middenvak zou blijven.
En als je in het rechtervak een vrachtwagen nadert, terwijl het middenvak vrij is, gaat hij eerst afremmen omdat hij te dicht komt en pas dan een wissel voorstellen. Die wordt zo traag uitgevoerd dat je ondertussen al aan 90 km per uur aan het rijden bent.
Althans dat is mijn N=1 ervaring.