Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het nooit, tenzij terecht wegens time-out, omdat ik de change te vroeg initieer na het inhalen.
Maar als de lane changes goed gaan. Wat werkt er dan minder goed aan NoA (van invoeg tot uitvoegstrook)? Is het omdat de auto op onlogische plekken van een meerbaansweg gaat zitten? Blijft hij dus niet zoveel mogelijk rechts en haalt in waar het kan op basis van opgegeven max snelheid?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Maar als de lane changes goed gaan. Wat werkt er dan minder goed aan NoA (van invoeg tot uitvoegstrook)? Is het omdat de auto op onlogische plekken van een meerbaansweg gaat zitten? Blijft hij dus niet zoveel mogelijk rechts en haalt in waar het kan op basis van opgegeven max snelheid?
Lane changes zijn EAP.
NOA blijft inderdaad in het middenvak, terwijl er in het rechtervak plaats genoeg is. Dit is zelfs onreglementair.
Als je dan toch een vrachtwagen nadert, stelt hij wel voor om naar rechts te gaan, net het moment waarop ik van rechts naar middenvak zou gaan om in te halen.
2 km voor een afslag wil hij zich al achter een vrachtwagen zetten aan 90km/u, terwijl ik aan 120 rij.
Soms stelt hij voor om van middenvak naar links te gaan zonder dat er iemand voor rijdt.
 
Lane changes zijn EAP.
NOA blijft inderdaad in het middenvak, terwijl er in het rechtervak plaats genoeg is. Dit is zelfs onreglementair.
Als je dan toch een vrachtwagen nadert, stelt hij wel voor om naar rechts te gaan, net het moment waarop ik van rechts naar middenvak zou gaan om in te halen.
2 km voor een afslag wil hij zich al achter een vrachtwagen zetten aan 90km/u, terwijl ik aan 120 rij.
Soms stelt hij voor om van middenvak naar links te gaan zonder dat er iemand voor rijdt.
Ik moet er niet aan denken dat hij zonder bevestiging zelf zou kunnen besluiten om van strook te wisselen. Dan ben je een gevaar op de weg want die voorstellen zijn onlogisch, overbodig en soms gevaarlijk.
Gewoon niet meer kijken naar die voorstellen en er ook niet op wachten. Zelf bepalen wanneer je van baan wilt wisselen en dan de richtingaanwijzer doordrukken. Feitelijk haal je dan zelf in zonder je stuur te gebruiken.
 
Ik moet er niet aan denken dat hij zonder bevestiging zelf zou kunnen besluiten om van strook te wisselen. Dan ben je een gevaar op de weg want die voorstellen zijn onlogisch, overbodig en soms gevaarlijk.
Dat doet hij dus niet. Je moet altijd bevestigen.
Gewoon niet meer kijken naar die voorstellen en er ook niet op wachten. Zelf bepalen wanneer je van baan wilt wisselen en dan de richtingaanwijzer doordrukken.
Dan kan je het even goed niet aan zetten. Wat ik dus doe.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Lane changes zijn EAP.
NOA blijft inderdaad in het middenvak, terwijl er in het rechtervak plaats genoeg is. Dit is zelfs onreglementair.
Als je dan toch een vrachtwagen nadert, stelt hij wel voor om naar rechts te gaan, net het moment waarop ik van rechts naar middenvak zou gaan om in te halen.
2 km voor een afslag wil hij zich al achter een vrachtwagen zetten aan 90km/u, terwijl ik aan 120 rij.
Soms stelt hij voor om van middenvak naar links te gaan zonder dat er iemand voor rijdt.
Heel herkenbaar... frustrerend herkenbaar zelfs.
Maar ik snap ook de logica niet om op de middenbaan te blijven terwijl rechts leeg is. Andere manier van denken op dit vlak in de US?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Dat klopt volgens mij, je mag in Amerika ook iemand rechts inhalen en mensen blijven vaak idd in de middelste baan 'hangen'. Vrachtwagens rijden daar ook ca 120 trouwens ;)
Het zou me verwonderen. (E)AP haalt hier helemaal niet rechts in.

Ik merk wel dat de suggestie om naar het midden te gaan vaak ter hoogte van afritten komt. Tesla’s manier van voorsorteren? Al gebeurt het evengoed bij gewoon een recht stuk weg hoor…
 
Dat doet hij dus niet. Je moet altijd bevestigen.
Duh, dat snap ik ook. Daarom staat er: "ik moet er niet aan denken"
Dan kan je het even goed niet aan zetten. Wat ik dus doe.
Dat is je goed recht en eerlijk gezegd gebruik ik het ook maar heel weinig en of het het geld waard is moet iedereen zelf bepalen. Ik vind het nog steeds wel grappig (niet meer dan dat) als hij zelf van baan wisselt.
 
Dat klopt volgens mij, je mag in Amerika ook iemand rechts inhalen en mensen blijven vaak idd in de middelste baan 'hangen'.
In principe is het in de meeste staten zo dat langzaam verkeer rechts hoort te rijden en sneller verkeer links. Rechts inhalen mag in sommige gevallen en staten dan weer wel.
Het is zelfs zo dat je er kan bekeurd worden voor roekeloos rijgedrag als je te veel van rijvak wisselt
Klopt! Over het algemeen wordt verwacht dat je zoveel mogelijk in je eigen baan blijft bij een meerbaans highway en alleen van baan wisselt als het moet of niet anders kan.

Bizarre regels hebben ze daar soms. En dan verschilt het soms ook nog eens per staat! 😅
 
Wat zijn de voordelen van EAP als je geen of beperkt gebruik maakt van NoA?

Smart Summon en Autopark zijn in Europa toch redelijk onbruikbaar? Dan blijft enkel Auto lane change en Summon over.
Ik gebruik zelf meestal NOA maar het kopt dat Smart Summon en autopark (no) niet naar behoren werken. Autopark heb ik nog nooit op geen enkele auto gebruikt dus dat mis ik niet evenals Smart Summon, dat heb ik nog nooit nodig gehad en daar zie ik de toegevoegde waarde niet zo van in.
De lane changes werken zoals eerder aangegeven soepel en dat rijd relaxter dan op AP, vandaar mijn voorkeur voor EAP.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Stan T.
Wat zijn de voordelen van EAP als je geen of beperkt gebruik maakt van NoA?
Automatische rijbaanwissels (na activering via de richtingaanwijzing).
AP blijft dan gewoon op staan. Je moet het niet uit zetten en na de wissel weer aan (zoals met standaard AP wel het geval is).
Maar is inderdaad de vraag waard. In ons druk verkeer moet je meestal toch manueel wisselen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Stan T.