Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ook hier vannacht 17.17.4 binnengekomen en zojuist geinstalleerd. Merkwaardig gezicht, koplamp die opeens aangaat (alleen de rechter) en voortdurend relaisklikken. Moet wat zijn als je tesla buiten op een parkeerplaats staat...
Zometeen maar even testritje doen...
 
Last edited:
Ik voelde maar weinig voor het idee om niet te sturen. Het sturen hoorde bij het rijden. Uiteindelijk was het mijn vrouw die besloot om AP te activeren. Ik ga wel steeds AP meer gebruiken maar is denk toch steeds maar 40%. Ik ga het langzaam aan steeds meer waarderen.
Zo gauw het kan gaat de AP aan. Niet op 50 km wegen, soms op 60 km wegen maar per definitie altijd op 80 km en sneller. Ik schat in dat ik 90% van de tijd op AP rijdt. Lange ritten naar bijv, Duitsland rij ik zeker 98% op AP.
 
  • Like
Reactions: dvroegop and HWS
Zo gauw het kan gaat de AP aan. Niet op 50 km wegen, soms op 60 km wegen maar per definitie altijd op 80 km en sneller. Ik schat in dat ik 90% van de tijd op AP rijdt. Lange ritten naar bijv, Duitsland rij ik zeker 98% op AP.

daar hoop ik mijzelf op termijn ook aan te durven "overgeven", ik voel mij vaak nog te onzeker om op AP te rijden omdat ik er nog niet zoveel ervaring mee heb en hij nog regelmatig onverwachts remt bij sommige signaleringsborden boven de snelweg. Hopelijk door de nieuwe update weer een stuk verbeterd
 
daar hoop ik mijzelf op termijn ook aan te durven "overgeven", ik voel mij vaak nog te onzeker om op AP te rijden omdat ik er nog niet zoveel ervaring mee heb en hij nog regelmatig onverwachts remt bij sommige signaleringsborden boven de snelweg. Hopelijk door de nieuwe update weer een stuk verbeterd
Hou er rekening mee dat AP1.0 die ik heb op dit moment beter en vooral vloeiender werkt dan AP2.0. Dat zal niet lang meer duren en AP2.0 streeft AP1.0 voorbij in mogelijkheden en raffinement.
 
  • Like
Reactions: Charly D
Ik heb ongeveer hetzelfde rij profiel als Wim S: zo gauw het kan op 80 km wegen en daarboven gaat de AP (1) er op. Ik weet ondertussen hoe het werkt, waar de valkuilen zitten en waar het fout kan gaan; ik vertrouw behoorlijk blindelings op het systeem. Ik weet het: het is software en kan dus fout gaan dus ik ga niet een uiltje knappen achter het stuur, maar hou wel een hand losjes op het stuur voor het geval dat.
Maar voor de rest: ik rij het overgrote deel van mijn kilometers op AP. En dat voor een verstokt rij-liefhebber die ik was...
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Ik heb ongeveer hetzelfde rij profiel als Wim S: zo gauw het kan op 80 km wegen en daarboven gaat de AP (1) er op. Ik weet ondertussen hoe het werkt, waar de valkuilen zitten en waar het fout kan gaan; ik vertrouw behoorlijk blindelings op het systeem. Ik weet het: het is software en kan dus fout gaan dus ik ga niet een uiltje knappen achter het stuur, maar hou wel een hand losjes op het stuur voor het geval dat.
Maar voor de rest: ik rij het overgrote deel van mijn kilometers op AP. En dat voor een verstokt rij-liefhebber die ik was...
Ik hetzelfde!
 
De nieuwe software versie is absoluut een verbetering. Autopilot 2.0 gedraagt zich een stuk zelfverzekerder en werkt goed op veel meer wegen.

Maar Auto Lane Change is nog steeds nutteloos. Dat wordt pas nuttig als de auto zelf kan besluiten van baan te wisselen en dit zonder enige handeling van de bestuurder mag doen.
 
17.17.4 zit er bij mij nu ook in. AP tot 150 km/h, top. Werkt ook verder helemaal prima en betrouwbaar op snelwegen.
Auto Lane Change werkt niet soepel, ik vind het vrij abrupt in afremmen en wisselen van rijstrook. Daarnaast is het idd een nutteloze feature zolang de auto niet zelfstandig van strook kan wisselen.

AP op lokale wegen vind ik al een stuk minder betrouwbaar en moet ik toch regelmatig ingrijpen, ook wanneer ik het eigenlijk niet verwacht.

Ik ben sowieso erg happy met deze update omdat ik, net als vele andere al 4 weken zonder driver assistance zit en dat is nu ook opgelost.
 
Wel een goeie.... hoe zit het met Autosteer en wetgeving eigenlijk? Wat gebeurt er als je een aanrijding krijgt terwijl de auto op AS staat?

Volgens mij heeft de RDW hier niet veel (meer) van doen op dit moment. De typegoedkeuring is er voor wat betreft AP en zolang het om situaties gaat waarbij de bestuurder in charge blijft kunnen de functionaliteiten gewoon uitgerold worden. Juist omdat er een bestuurder is die verantwoordelijk blijft zal een ongeval waarbij AS is betrokken worden bezien als een ongeval waarbij de bestuurder aan het roer zat (want dat is ook zo). Pas als er een aantoonbaar falen van de techniek is, zoals het niet functioneren van de remmen of de auto schiet in het stuurslot (vraag een aan GM) kan , nadat de schade is afgewikkeld, verhaal op de fabrikant gezocht worden.
 
Ik ben toch wel verbaasd (ja, echt) waarom die nieuwe kernel nou zo lang moet duren. Alsof ze maanden geleden het werk van AP2 niet aan zagen komen. Elon zei op 31 maart:

Browser is already a little better. Kernel and browser update in prob 6 weeks or so (lots of underlying changes) with a few nice features.

6 weken na 31 maart is morgen, dat gaat hij toch niet voor de 3e keer uitstellen? Voor AP1 is 8.1 gewoon 8.01 totdat die kernel komt.