Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.40.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Dat problem bedoelde Ik. Helaas dus nog niet opgelost.
Krijg net een mail van support:
Wij hebben u toegevoegd aan een bestaande ticket voor dit probleem.

Wij verwachten dat dit word opgelost in versie 4.3.0. Deze versie komt naar alle waarschijnlijkheid in de loop van deze week uit.

Mocht u dit probleem nog steeds ervaren vanaf versie 4.3.* horen wij dit graag.
 
Het is mij opgevallen dat met .40 de berekeningen voor Superchargen aangepast lijken te zijn. Normaliter hield de navigatie altijd een marge aan van 20% maar nu wordt er geen SC sessie meer gesuggereerd als je het haalt met de charge dus 2 of 6% remaining charge is nu OK. Iemand anders ook deze ervaring?
 
Het is mij opgevallen dat met .40 de berekeningen voor Superchargen aangepast lijken te zijn. Normaliter hield de navigatie altijd een marge aan van 20% maar nu wordt er geen SC sessie meer gesuggereerd als je het haalt met de charge dus 2 of 6% remaining charge is nu OK. Iemand anders ook deze ervaring?
Op kortere ritten?
Deed hij vroeger ook al denk ik. Ik had ooit op een rit naar Antwerpen (70km), dat hij zei dat ik moest laden om er te geraken, zonder een SuC voor te stellen. Dit terwijl ik de toenmalige SuC van Aartselaar voorbij reed (waar ik zelf al van plan was om bij te laden), want ik kon er inderdaad niet geraken.
 
2021.40.6 is begonnen met de uitrol: TeslaFi.com Firmware Tracker

In deze versie zit ook de "add stop"/waypoints feature:

Video van de feature:

Live sentry view zou hierbij ook moeten werken op Android, alleen is me nog niet duidelijk of dit ook voor NL werkt.
 
Last edited:
En 40.6 geïnstalleerd. Vanmiddag flink stuk rijden, ben benieuwd. De nieuwe functies zijn leuk, ben ik blij mee.

Maar primair gaat het mij om rijden:
- ruitenwissers waren in laatste updates verslechterd, zou fijn zijn als die het weer beter doen;
- FSD/NoA: dit jaar, per saldo, weinig vooruitgang;
- en de evergreen: Phantom braking

Ik heb niet veel hoop op verbeteringen, denk dat dat pas bij V11 gaat komen.

Maar... We gaan het zien!
 
Met 40.6 van Naarden naar Roermond (via Arnhem) op NoA.

- geen Phantom brakes gehad!
- één keer uit AP getrokken toen auto niet snel genoeg baan naar rechts ging
- bij A1 naar A30 AP zelf uitgeschakeld: met 30 km een haakse bocht vertrouw ik niet
- eenmaal ging de snelheid verkeerd naar 70 zonder reden ergens net na verlaten A12. Beetje stroom bij en daarna weer op juiste snelheid instellen.

Al met al niet slecht. Had het idee dat lane change naar links iets vlotter/beter ging.

Het zou handig zijn om aan te geven waar NoA *niet* zelf de afslag neemt. Denk aan klaverbladen.

Vrijdag terug.
 
Het is me nu een paar keer opgevallen dat de baanwissel bij 100 km/u in de Randstad bijna een eland test is. Ik overdrijf maar de auto maakt een overduidelijke zijwaartse beweging. Vanaf 120 is dit gewoon een nette rustige baan verplaatsing zoals ik dit zelf ook zou doen.

Ik zeg ook bewust in de Randstad, want naarmate je verder naar het Zuiden of Oosten komt valt het me dus op dat de auto deze rustige verplaatsing óók bij 100 gewoon uitvoert.

Nu is het vooral anekdotisch want zo vaak rijdt ik niet meer buiten de Randstad. Afgelopen weekend naar Duitsland en van de zomer naar Zuid Frankrijk, en dan valt het vooral op als je weer op de Randsredelijke snelwegen zit dat die verplaatsing bij 100 km/u zo overdreven wordt genomen. Bijna of het een geofencing betreft.

Misschien ligt het aan de drukte of verbeeld ik het me; en dus vroeg ik mij af of andere. dit ook herkennen.
 
Blij met eindelijk weer een nieuwe functie. Waypoints werkt simpel en intuïtief.
Live Sentry zit voor Nederland niet in 40.6.

Jammer dat er nog steeds zo vaak borden fout worden gelezen of borden van andere wegen worden gelezen. Dat is nu al meer dan een jaar zo en drukt de FSD pret. 30 km waar je 80 mag is niet leuk.
 
  • Like
Reactions: Niek
En gisteren weer terug van Roermond naar Naarden met 40.6 op NoA.

Bevindingen algemeen:
- autowipers worden slechter en slechter. Dat was een paar versies terug echt beter. Je blijft aan het schakelen tussen handmatig aan / klapje / en auto op hoogste stand;
- ook vervelend: als het regent schakelt NoA uit. Dat is op zich niet zo erg, maar dat gebeurt elke keer weer met een chime. En als dat dat aan/uit ongeveer 1 a 2 keer per minuut is, wordt he daar wel wat kriegelig door. Lijkt trouwens wel of er een relatie zit met het wel/niet aanstaan van de ruitenwissers;
- ondanks dat ik het in de settings heb uitgezet, blijft NoA mij vertellen dat ik van baan moet verwisselen. Ja, dat kan ivm navigatie, maar niet als ik in de juiste baan zit. Blijft vervelend;

Bevindingen AP (NoA met FSD):
- rijden ging redelijk;
- wel problemen en disengagement op moeilijke punten: denk aan rechtsaf uitvoegen waar er twee banen zijn voor rechtsaf. Dan wordt er onzeker, zwalkend gekozen en helaas vaak verkeerd (links in plaats van rechts);
- geforceerde, korte invoegstroken is eigenlijk een no-go als het wat drukker is. AP heeft te veel tijd nodig om dat soepel te laten verlopen;
- bij de aansluiting van de A30 op de A1 zet ik AP even uit. Dat wordt echt een behoorlijke test voor FSD. Snelweg met 100km, terug naar 70km, einde snelweg, 50KM dan haakse bocht (max 30km) en meteen doseerlicht om de A1 weer op te mogen;
- zelf twee keer iets te abrupt gereageerd met lanechanges waardoor disengagement;
- twee keer een vrachtwagen die uitging van recht van de zwaarste en hem pal voor mijn auto naar links knalde. Waarschijnlijk had AP dat netjes afgehandeld, maar wilde liever geen risico nemen;
- afslag Naarden is nooit te nemen door spitstrook;
- ik snap systematiek niet helemaal: bij Rijden op NoA wordt voor de afslag in de aanwijzingen een blauw stuurtje weergegeven. Ik had begrepen dat dat betekende dat NoA daar zelf de afslag zou nemen. Dat is echter *niet* het geval. Jammer, zou een goed hulpmiddel zijn om te weten of je wel of niet zelf moet gaan ingrijpen;
- GPS niet nauwkeurig genoeg. Als je zelf een andere route rijdt dan voorgesteld, dan duurt het vrij lang voor dat de Tesla dat doorheeft. Te lang in mijn optiek. Dat is behoorlijk duidelijk als Tesla een paralelweg voorstelt en jij de snelweg vervolgt op de middelste van drie banen. Dan zit er toch voldende ruimte tussen zou je denken;

Overig
- waypoints nog niet geprobeerd;
- gepland laden/verwarmen via app: nu wel mogelijk tijd in te geven;

Voorlopige conclusie 40.6
- AP rijden niet significant beter;
- ruitenwissers verslechterd;
- veel uitschakelen NoA wegens 'slechte weersomstandigheden' waarbij het gaat om slechts lichte regen. Vervelend om chime te horen als het (te) vaak in korte tijd aan/uit gebeurt;
- GPS nauwkeurigheid (lokatie op route) moet nog steeds verbeteren.

We wachten met spanning op de V11. Tot die tijd verwacht ik eerlijk gezegd maar marginale verbeteringen (en soms wat stapjes terug). Ik hoop wel nog op een kaartupdate: dat zou wellicht op punten kunnen helpen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Stream
Blij met eindelijk weer een nieuwe functie. Waypoints werkt simpel en intuïtief.
Live Sentry zit voor Nederland niet in 40.6.

Jammer dat er nog steeds zo vaak borden fout worden gelezen of borden van andere wegen worden gelezen. Dat is nu al meer dan een jaar zo en drukt de FSD pret. 30 km waar je 80 mag is niet leuk.

Waarschijnlijk zitten deze fouten in de kaart (snelheids) database. Maar reguliere update betekent tot op heden één maal per jaar :rolleyes: :eek:
 
En gisteren weer terug van Roermond naar Naarden met 40.6 op NoA.

Bevindingen algemeen:
- autowipers worden slechter en slechter. Dat was een paar versies terug echt beter. Je blijft aan het schakelen tussen handmatig aan / klapje / en auto op hoogste stand;
- ook vervelend: als het regent schakelt NoA uit. Dat is op zich niet zo erg, maar dat gebeurt elke keer weer met een chime. En als dat dat aan/uit ongeveer 1 a 2 keer per minuut is, wordt he daar wel wat kriegelig door. Lijkt trouwens wel of er een relatie zit met het wel/niet aanstaan van de ruitenwissers;
- ondanks dat ik het in de settings heb uitgezet, blijft NoA mij vertellen dat ik van baan moet verwisselen. Ja, dat kan ivm navigatie, maar niet als ik in de juiste baan zit. Blijft vervelend;

Bevindingen AP (NoA met FSD):
- rijden ging redelijk;
- wel problemen en disengagement op moeilijke punten: denk aan rechtsaf uitvoegen waar er twee banen zijn voor rechtsaf. Dan wordt er onzeker, zwalkend gekozen en helaas vaak verkeerd (links in plaats van rechts);
- geforceerde, korte invoegstroken is eigenlijk een no-go als het wat drukker is. AP heeft te veel tijd nodig om dat soepel te laten verlopen;
- bij de aansluiting van de A30 op de A1 zet ik AP even uit. Dat wordt echt een behoorlijke test voor FSD. Snelweg met 100km, terug naar 70km, einde snelweg, 50KM dan haakse bocht (max 30km) en meteen doseerlicht om de A1 weer op te mogen;
- zelf twee keer iets te abrupt gereageerd met lanechanges waardoor disengagement;
- twee keer een vrachtwagen die uitging van recht van de zwaarste en hem pal voor mijn auto naar links knalde. Waarschijnlijk had AP dat netjes afgehandeld, maar wilde liever geen risico nemen;
- afslag Naarden is nooit te nemen door spitstrook;
- ik snap systematiek niet helemaal: bij Rijden op NoA wordt voor de afslag in de aanwijzingen een blauw stuurtje weergegeven. Ik had begrepen dat dat betekende dat NoA daar zelf de afslag zou nemen. Dat is echter *niet* het geval. Jammer, zou een goed hulpmiddel zijn om te weten of je wel of niet zelf moet gaan ingrijpen.

Overig
- waypoints nog niet geprobeerd;
- gepland laden/verwarmen via app: nu wel mogelijk tijd in te geven

Voorlopige conclusie 40.6
- AP rijden niet significant beter;
- ruitenwissers verslechterd;
- veel uitschakelen NoA wegens 'slechte weersomstandigheden' waarbij het gaat om slechts lichte regen. Vervelend om chime te horen als het (te) vaak in korte tijd aan/uit gebeurt.

We wachten met spanning op de V11. Tot die tijd verwacht ik eerlijk gezegd maar marginale verbeteringen (en soms wat stapjes terug). Ik hoop wel nog op een kaartupdate: dat zou wellicht op punten kunnen helpen.

Dank voor de update :)

Zijn de ruitenwissers nog in goede staat? Enige tijd geleden had ik ook wat slechte ervaring met automatische stand ruitenwissers en AP/FSD (tijdens regen) -> na vervanging van de ruitenwissers ging het een stuk beter. (ik zag geen strepen oid op de ruit maar wel een soort van "vage waas" op de ruit met oude wissers)
 
Dank voor de update :)

Zijn de ruitenwissers nog in goede staat? Enige tijd geleden had ik ook wat slechte ervaring met automatische stand ruitenwissers en AP/FSD (tijdens regen) -> na vervanging van de ruitenwissers ging het een stuk beter. (ik zag geen strepen oid op de ruit maar wel een soort van "vage waas" op de ruit met oude wissers)

Goed punt maar deze zijn een week geleden vervangen bij grote beurt / apk door TeslaServiceHoofddorp <grin>. En ik maak regelmatig ruiten schoon, binnen (lastig) en buiten.

Dit is de laatste tijd verslechterd, had hier eerst minder last van.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Waarschijnlijk zitten deze fouten in de kaart (snelheids) database. Maar reguliere update betekent tot op heden één maal per jaar :rolleyes: :eek:
Ech nie hoor. Het is gewoon keihard verkeerde herkenning van borden of van de weg waar ze bij horen. Bij Mijdrecht op de N201. Wat soms helpt is even 120 rijden, dan wordt het 60 bord bij de ventweg gemist en mag ik 80 (DAT zit in de kaart) blijven rijden. De foutieve 30 kom je tegen op decweg naar Den Dolder.